일반논문 : 한국어 쓰기 수행 평가 신뢰도 추정 연구 -일반화가능도 이론, 알파 계수 및 채점자 사후 설문조사를 사용하여-

논문상세정보
' 일반논문 : 한국어 쓰기 수행 평가 신뢰도 추정 연구 -일반화가능도 이론, 알파 계수 및 채점자 사후 설문조사를 사용하여-' 의 주제별 논문영향력
논문영향력 선정 방법
논문영향력 요약
주제
  • alpha coefficient
  • generalizability theory
  • reliability
  • writing performance assessments
  • 신뢰도
  • 쓰기 수행 평가
  • 알파 계수
  • 일반화가능도이론
동일주제 총논문수 논문피인용 총횟수 주제별 논문영향력의 평균
1,683 0

0.0%

' 일반논문 : 한국어 쓰기 수행 평가 신뢰도 추정 연구 -일반화가능도 이론, 알파 계수 및 채점자 사후 설문조사를 사용하여-' 의 참고문헌

  • 현대교육평가(4판)
    성태제 지학사 [2014]
  • 한국어 작문 평가 채점의 타당도 검증: 다국면 Rasch 측정 모형 활용
    이영식 Foreign Languages Education 21 (3) : 355 ~ 375 [2014]
  • 학문 목적 한국어 쓰기 능력에 대한 분석적 평가의 일반화가능도 검증
    김성숙 한국어교육 22 (3) : 29 ~ 48 [2011]
  • 학문 목적 한국어 말하기 평가 과제 유형 개발 연구-다국면 라쉬 모형과 일반화가능도 이론 적용을 중심으로-
    김상경 새국어교육 (100) : 115 ~ 141 [2014]
  • 채점척도에 따른 채점자의 일관성과 피험자능력추정의 정확성비교
    김경희 교육평가연구 14 (1) : 327 ~ 347 [2001]
  • 채점자 훈련이 영어 작문 채점에 미치는 효과에 대한 연구: FACETS 분석을 통한 신뢰도 변화 분석
    최연희 응용언어학 18 (1) : 13 ~ 292 [2002]
  • 채점 오류와 후광효과의 관계
    신동일 Foreign Languages Education 9 (4) : 215 ~ 232 [2002]
  • 채점 경향 분석을 위한 Rasch 측정 모형 적용 연구
    신동일 Foreign Languages Education 8 (1) : 249 ~ 272 [2001]
  • 일반화가능도 이론의 적용 연구
    이현정 숙명여자대학교 [2001]
  • 일반화가능도 이론을 적용한 한국어 말하기 성취도 평가의 신뢰도와 오차요인 분석
    김경선 한국어교육 21 (4) : 51 ~ 75 [2010]
  • 일반화가능도 이론을 이용한 쓰기 평가의 오차원 분석 및 신뢰도 추정 연구
    조재윤 국어교육 (128) : 325 ~ 358 [2009]
  • 일반화 가능도 이론 적용을 중심으로 한 말하기 평가도구 타당도 검증연구
    신동일 응용언어학 17 (1) : 199 ~ 211 [2001]
  • 말하기 수행 평가에서 발음 범주 채점의 최적화 방안 연구 -일반화가능도 이론을 활용하여-
    이향 한국어교육 23 (2) : 301 ~ 329 [2012]
  • 귀납적 이분법 척도를 활용한 예비 영어교사의 영어말하기 평가 신뢰도와 효용성에 관한 연구
    이호 한국교원교육연구 27 (3) : 215 ~ 237 [2010]
  • What makes marking reliable? experiments with UK examinations. Assessment in Education : Principles
    Baird, J. Policy & Practice 11 (3) : 331 ~ 348 [2004]
  • Using portfolios in program evaluation : An investigation of interrater reliability
    Johnson, R. L. American Journal of Evaluation 21 (1) : 65 ~ 80 [2000]
  • Using G-theory and Many-facet Rasch measurement in the development of performance assessments of the ESL speaking skills of immigrants
    Lynch, B. K. Language Testing 15 (2) : 158 ~ 180 [1998]
  • The relation between score resolution methods and interrater reliability : An empirical study of an analytic scoring rubric
    Johnson, R. L. Applied Measurement in Education 13 (2) : 121 ~ 138 [2000]
  • The influence of contrast effects upon teachers’ marks
    Spear, M. Educational Research 39 (2) : 229 ~ 233 [1997]
  • The impact of training on rater variability
    Barrett, S. International Education Journal 2 (1) : 49 ~ 58 [2001]
  • The effect of rating augmentation on inter-rater reliability : An empirical study of a holistic rubric
    Penny, J. Assessing Writing 7 (2) : 143 ~ 164 [2000]
  • The effect of raters’background and training on the reliability of direct writing tests
    Shohamy, E. The Modern Language Journal 76 (1) : 27 ~ 33 [1992]
  • The assesment of writing ability : Expert readers versus lay readers
    Schoonen, R. Language Testing 14 (2) : 157 ~ 184 [1997]
  • Rater types in writing performance assessments : A classification approach to rater variability
    Eckes, T. Language Testing 25 (2) : 155 ~ 185 [2008]
  • Rater bias patterns in an EFL Writing assessment
    Schaefer, E. Language Testing 25 (4) : 465 ~ 493 [2008]
  • Investigating variability in tasks and rater judgements in a performance test of foreign language speaking
    Bachman, L. F. Language Testing 12 (2) : 238 ~ 257 [1995]
  • Investigating rater/prompt interactions in writing assessment : Quantitative and qualitative approaches
    Weigle, S. C. Assessing Writing 6 (2) : 145 ~ 178 [1999]
  • Interrogating the generalizability of portfolio assessments of beginning teachers : A qualitative study
    Moss, P. A. Education Policy Analysis Archives 12 (32) : 1 ~ 70 [2004]
  • Individual differences in rater decision-making style : An exploratory mixed-methods study
    Baker, B. A. Language Assessment Quarterly 9 (3) : 225 ~ 248 [2012]
  • Incorporating the testlet concept in test score analyses
    Lee, G. Educational Measurement : Issues and Practice 19 (4) : 9 ~ 15 [2000]
  • How accurate are ESL students’ holistic writing scores on large-scale assessments? A generalizability theory approach
    Huang, J. Assessing Writing 13 (3) : 201 ~ 218 [2008]
  • Grading between the lines : What really impacts professors’ holistic evaluation of ESL graduate student writing?
    Huang, J. Language Assessment Quarterly 7 (3) : 219 ~ 233 [2010]
  • GENOVA®: A generalized analysis of variance software system (version 3.1) [computer software and manual]
    Crick, J. E. American College Testing Program [1983]
  • Fundamental considerations in language testing
    Bachman, L. F. Oxford University Press [1990]
  • Examining rater effects in TestDaF writing and speaking performance assessments : A many-facet Rasch analysis
    Eckes, T. Language Assessment Quarterly : An International Journal 2 (3) : 197 ~ 221 [2005]
  • Essentials of educational measurement(3rd ed. )
    Ebel, R. L. Prentice-Hall [1979]
  • Components of rater error in a complex performance assessment
    Clauser, B. E. Journal of Educational Measurement 36 (1) : 29 ~ 45 [1999]
  • Coefficient alpha and the internal structure of tests
    Cronbach, L. J. Psychometrika 16 (3) : 297 ~ 334 [1951]
  • Classical, generalizability, and multifaceted Rasch detection of interrater variability in large, sparse data sets
    MacMillan, P. D. The Journal of Experimental Education 68 (2) : 167 ~ 190 [2000]
  • Assessor training strategies and their effects on accuracy, interrater reliability, and discriminant validity
    Lievens, F. Journal of Applied Psychology 86 (2) : 255 ~ 264 [2001]
  • Assessing agreement : An examination of the interrater reliability of portfolio assessment in Rochester, New York
    Supovitz, J. A. Educational Assessment 4 (3) : 237 ~ 259 [1997]
  • Addressing reliability problems in the portfolio assessment of college writing
    Nystrand, M. Educational Assessment 1 (1) : 53 ~ 70 [1993]
  • Accuracy in the scoring of writing : Studies of reliability and validity using a New Zealand writing assessment system
    Brown, G. T. L. Assessing Writing 9 (2) : 105 ~ 121 [2004]
  • A generalizability study of the effects of training on teachers’ abilities to rate children’s writing using a rubric
    Stuhlmann, J. Reading Psychology 20 (2) : 107 ~ 127 [1999]
  • A comparison of generalizability theory and many-facet Rasch measurement in an anlysis of college sophomore writing
    Sudweeks, R. R. Assessing Writing 9 (3) : 239 ~ 261 [2004]