언론 보도에 대한 편향적 인식이 공정성 평가에 미치는 영향

논문상세정보
' 언론 보도에 대한 편향적 인식이 공정성 평가에 미치는 영향' 의 주제별 논문영향력
논문영향력 선정 방법
논문영향력 요약
주제
  • 사회학
  • assimilation
  • biasedmediaperception
  • contrast
  • fairnessofnewmedia
  • hostilemedia
  • 대조
  • 동화
  • 언론 공정성
  • 적대적 매체
  • 정치적 이념 강도
  • 편향적 매체 인식
동일주제 총논문수 논문피인용 총횟수 주제별 논문영향력의 평균
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' 언론 보도에 대한 편향적 인식이 공정성 평가에 미치는 영향' 의 참고문헌

  • 한국저널리즘이론
    강명구 나남 [1994]
  • 한국에서의 공정보도의 개념과 의미에 관한 연구
    유종원 한국언론학보 33 : 137 ~ 164 [1995]
  • 한국 신문의 선거보도에 있어서 공정성
    백선기 제6차 쟁점과 토론. 한국언론학회 [2002]
  • 한국 신문위기의 원인: 뉴스 매체의 기능적 대체, 저가치 제공, 그리고 공정성 위기
    이준웅 한국언론학보 49 (5) : 5 ~ 35 [2005]
  • 한국 TV저널리즘의 이해
    이민웅 나남 [1996]
  • 텔레비전 후보자 토론회와 적대적 매체 지각 -제17대 대통령 후보 토론회를 중심으로
    오택섭 한국방송학보 22 (4) : 127 ~ 164 [2008]
  • 텔레비전 뉴스의 공정성에 대한 담론분석 연구
    임태섭 언론과 사회 1 : 67 ~ 109 [1993]
  • 적대적 매체지각: 메시지인가 메신저인가
    오택섭 한국언론학보 49 (2) : 135 ~ 166 [2005]
  • 언론소비자가 갖는 이슈에 대한 태도가 언론의 공정성 판단에 미치는 영향
    안차수 한국언론정보학보 46 (2) : 323 ~ 353 [2009]
  • 언론산업의 정치경제학
    김승수 개마고원 [2004]
  • 언론 수용자의 공정성 개념에 대한 탐색적 연구
    문종대 한국언론정보학보 38 (2) : 183 ~ 210 [2007]
  • 언론 공정성 개념의 재개념화 - 언론의 자율성 논변을 중심으로
    문종대 한국언론정보학보 27 : 93 ~ 122 [2004]
  • 시민들은 언론의 정파성을 어떻게 보고 있나?
    이종혁 ‘저널리즘실행위원회’ 심층연구 결과발표 세미나 [2009]
  • 선거방송의 공공성에 대한 재개념화와 공정성 실현 장치의 기능과 한계
    이창현 사회과학연구 15 : 353 ~ 370 [2003]
  • 비판적 담론 공중의 등장과 언론에 대한 공정성 요구: 공정한 담론 규범 형성을 위하여
    이준웅 방송문화연구 17 (2) : 139 ~ 171 [2005]
  • 보도 공정성의 한국적 기준을 위한 연구. 방송언론인과 시청자의 인식을 중심으로
    이민웅 방송연구 (36) : 180 ~ 213 [1993]
  • 방송저널리스트의 공정성 인식 연구
    김연식 연세대학교 대학원 [2008]
  • 방송의 공정성에 관한 연구
    강태영 방송위원회 [2000]
  • 방송의 공정성 심의를 위한 연구
    김민환 [2008]
  • 대통령의 선거개입 이슈 보도: 김영삼~이명박 대통령 시기 신문과 정권의 정파성에 따른 뉴스 분석
    송은지 한국언론학보 58 (3) : 228 ~ 250 [2014]
  • 대통령 측근 비리에 관한 언론 보도 연구
    박현식 언론과학연구 14 (2) : 75 ~ 112 [2014]
  • 공정성 개념에 대한 신문기자들의 인식 차이 연구 : 관주의적ㆍ탈객관주의적 관점의 통합모형을 중심으로
    정동우 언론과 사회 20 (3) : 120 ~ 158 [2012]
  • 갈등 이슈에 대한 개인 의견과 특정 신문에 대한 태도가기사 편향지각에 미치는 영향: 적대적 매체지각 이론을 중심으로
    황치성 한국언론학보 51 (3) : 308 ~ 327 [2007]
  • ‘바람직한 뉴스’의 구성조건
    이준웅 방송연구 (67) : 9 ~ 44 [2008]
  • ‘공정성’ 개념과 평가에 대한 기자들의 인식 연구
    박형준 언론과학연구 13 (1) : 262 ~ 289 [2013]
  • Toward a measure of patriotic and nationalistic attitudes
    Kosterman, R. Political Psychology 10 (2) : 257 ~ 274 [1989]
  • The social self: On being the same and different at the same time
    Brewer, M. B. Personality and Social Psychology Bulletin 17 (5) : 475 ~ 482 [1991]
  • The social self: Cognitive, interpersonal, and intergroup perspectives
    Brewer, M. B. Psychology Press : 255 ~ 271 [2002]
  • The psychology of interpersonal relations
    Heider, F. Wiley [1958]
  • The impact of individual and interpersonal factors on perceived news media bias
    Eveland, W. P. Political Psychology 24 (1) : 101 ~ 117 [2003]
  • The hostile media phenomenon : Biased perception and perceptions of media bias in coverage of the Beirut massacre
    Vallone, R. P. Journal of Personality and Social Psychology 49 : 577 ~ 585 [1985]
  • The causes of hostile media judgment
    Giner-Sorolla, R. Journal of Experimental Social Psychology 30 : 165 ~ 180 [1994]
  • Social psychology of intergroup relations
    Tajfel, H. Annual review of psychology 33 (1) : 1 ~ 39 [1982]
  • Social judgment: Assimilation and contrast effects in communication and attitude change
    Sherif, M. Yale University Press [1961]
  • Social identity, self‐categorization, and the communication of group norms
    Hogg, M. A. Communication Theory 16 (1) : 7 ~ 30 [2006]
  • Social identity theory : Past achievements, current problems and future challenges
    Brown, R. European Journal of Social Psychology 30 (6) : 745 ~ 778 [2000]
  • Social identity precursors to the hostile media phenomenon : Partisan perceptions of the Bosnia conflict
    Matheson, K. Group Processes & Intergroup Relations 4 : 116 ~ 125 [2001]
  • Self-evaluation : To thine own self be good, to thine own self be sure, to thine own self be true, and to thine own self be better
    Sedikides, C. Advances in Experimental Social Psychology 29 : 209 ~ 269 [1997]
  • Self-enhancement : Food for thought
    Sedikides, C. Perspectives on Psychological Science 3 : 102 ~ 116 [2008]
  • Rediscovering the social group: A self-categorization theory
    Turner, J. C. Basil Blackwell [1987]
  • Projection or persuasive press? Contrary effects of personal opinion and perceived news coverage on estimates of public opinion
    Gunther, A. C. Journal of Communication 52 (1) : 177 ~ 195 [2002]
  • Predicting pluralistic ignorance : The hostile media effect and its consequences
    Gunther, A. C. Journalism and Mass Communication Quarterly 78 : 689 ~ 701 [2001]
  • Perceptions of a media campaign : The role of social identity and the changing intergroup context
    Duck, J. M. Personality and Social Psychology Bulletin 24 : 3 ~ 16 [1998]
  • Partisan differences in opinionated news perceptions : A test of the hostile media effect
    Feldman, L. Political Behavior 33 (3) : 407 ~ 432 [2011]
  • Partisan cues and the media : Information flows in the 1992 presidential election
    Dalton, R. M. American Political Science Review 92 : 111 ~ 126 [1998]
  • PD저널리즘과 기자 저널리즘 비교를 통한 한국 방송 저널리즘 연구
    원용진 한국방송학회 세미나 논문집 [2006]
  • Objective news reporting
    Westerstahl, J. Communication Research 10 (3) : 403 ~ 424 [1983]
  • Motivational inequality: Prevention goals induce more effort than promotion goals
    Pattershall-Geide, J. University of Arkansas [2012]
  • Motivated skepticism : use of differential decision criteria for preferred and non-preferred conclusions
    Ditto, P. H. Journal of Personality and Social Psychology 63 (4) : 568 ~ [1992]
  • Mapping boundaries of the hostile media effect
    Gunther, A. C. Journal of Communication 54 : 55 ~ 70 [2004]
  • Intergroup communication: Multiple perspectives
    Reid, S. A. Peter Lang Publishing : 241 ~ 263 [2005]
  • In-group bias in the minimal intergroup situation : A cognitive-motivational analysis
    Brewer, M. B. Psychological bulletin 86 (2) : 307 ~ 324 [1979]
  • Hostile media perceptions : Partisan assessments of press and public during the 1997 UPS strike
    Christen, C. T. Political Communication 19 : 423 ~ 436 [2002]
  • Horizontal hostility : Multiple minority groups and differentiation from the mainstream
    White, J. B. Group processes & intergroup relations 9 (3) : 339 ~ 358 [2006]
  • Higherand"lower"needs
    Maslow, A. H. The journal of psychology 25 (2) : 433 ~ 436 [1948]
  • Handbook of self and identity
    Swann, W. B. Jr. Guilford : 367 ~ 383 [2003]
  • Handbook of motivation and cognition: Foundations of social behavior Vol. 1
    Trope, Y. Guilford Press : 350 ~ 378 [1986]
  • Handbook of identity theory and research
    Gregg, A. P. Springer : 305 ~ 327 [2011]
  • Group allegiances and perceptions of media bias : Taking into account both the perceiver and the source
    Ariyanto, A. Group Processes & Intergroup Relations 10 : 266 ~ 279 [2007]
  • Examination of psychological process underlying resistance to persuasion
    Ahluwalia, R. Journal of Consumer Research 27 : 217 ~ 232 [2000]
  • Elaboration of the hostile media phenomenon : The roles of involvement, media skepticism, congruency of perceived media influence, and perceived opinion climate
    Choi, J. Communication Research 36 : 54 ~ 75 [2009]
  • Effects of intergroup similarity on intergroup relations
    Roccas, S. European Journal of Social Psychology 23 (6) : 581 ~ 595 [1993]
  • Congenial public, contrary press and biased estimates of the climate of opinion
    Gunther, A. C. Public Opinion Quarterly 65 : 295 ~ 320 [2001]
  • Common fate, similarity, and other indices of the status of aggregates of persons as social entities
    Campbell, D. T. Behavioral Science 3 (1) : 14 ~ 25 [1958]
  • Broad reach or biased source? Decomposing the hostile media effect
    Gunther, A. C. Journal of Communication 56 : 449 ~ 466 [2006]
  • Biased press or biased public? Attitudes toward media coverage of social groups
    Gunther, A. C. Public Opinion Quarterly 56 : 147 ~ 167 [1992]
  • Biased assimilation and attitude polarization : The effects of prior theories on subsequently considered evidence
    Lord, C. G. Journal of Personality and Social Psychology 37 : 2098 ~ 2109 [1979]
  • Attitude, ego-involvement and change
    Sherif, M. Wiley : 105 ~ 139 [1967]
  • Assimilation and contrast in a test of the hostile media effect
    Gunther, A. C. Communication Research 36 : 747 ~ 764 [2009]
  • An experimental investigation of news source and the hostile media effect
    Arpan, L. M. Journalism and Mass Communication Quarterly 80 (2) : 265 ~ 281 [2003]
  • Amos 21 구조방정식 모델링 : 원리와 실제
    배병렬 청람 [2014]
  • A theory of cognitive dissonance
    Festinger, L. Stanford University Press [1957]
  • A Self‐Categorization Explanation for the Hostile Media Effect
    Reid, S. A. Journal of Communication 62 (3) : 381 ~ 399 [2012]