로봇활용교육의 효과성 검증을 위한 평가도구 개발 : 사회?문화적 맥락 및 컴퓨팅 사고 연계

최형신 2014년
논문상세정보
' 로봇활용교육의 효과성 검증을 위한 평가도구 개발 : 사회?문화적 맥락 및 컴퓨팅 사고 연계' 의 주제별 논문영향력
논문영향력 선정 방법
논문영향력 요약
주제
  • computational thinking
  • constructionism
  • evaluation
  • robot programming
  • rubrics
  • 교육평가
  • 구성주의(constructionism)
  • 로봇 프로그래밍
  • 루브릭
  • 컴퓨팅 사고
동일주제 총논문수 논문피인용 총횟수 주제별 논문영향력의 평균
1,116 0

0.0%

' 로봇활용교육의 효과성 검증을 위한 평가도구 개발 : 사회?문화적 맥락 및 컴퓨팅 사고 연계' 의 참고문헌

  • 초등학교에서 로봇활용실험이 과학탐구능력에 미치는 효과
    김철 정보교육학회논문지 15 (4) : 625 ~ 634 [2011]
  • 스토리텔링을 활용한 로봇 프로그래밍 수업의 효과
    박정호 정보교육학회논문지 16 (2) : 211 ~ 222 [2012]
  • 게임식 로봇교육을 통한 초등학생의 논리적 사고력 변화
    김소연 정보교육학회논문지 14 (1) : 111 ~ 121 [2010]
  • The TangibleK Robotics Program: Applied Computational Thinking for Young Children
    Bers, M. U. Early Childhood Research &Practice 12 (2) : 1 ~ 19 [2010]
  • Report of a Workshop on the Scope and Nature of Computational thinking
    NRC(National Research Council) The national academies press [2010]
  • Report of a Workshop on the Pedagogical Aspects of Computational Thinking
    NRC(National Research Council) The national academies press [2011]
  • Positive youth development : A view of the issues
    Lerner, R. M. Journal of Early Adolescence 25 (1) : 10 ~ 16 [2005]
  • PBL 기반 초등 로봇 프로그래밍 교육과정 개발
    허경 정보교육학회논문지 15 (4) : 543 ~ 550 [2011]
  • New frameworks for studying and assessing the development of computational thinking
    Brennan, K. Paper presented at annual American Educational Research Association meeting. Vancouver, BC, Canada [2012]
  • Mindstorms: Children, computers and powerful ideas
    Papert, S. Perseus Publishing [1980]
  • Designing Digital Experiences for Positive Youth Development
    Bers, M. U. Oxford [2012]
  • Computational thinking-What and Why?. CMU Research Notebook
  • Computational thinking
    Wing, J. M. Communications of the ACM 19 (3) : 33 ~ 35 [2006]
  • Computational Thinking 교육 및 평가 접근에 대한 고찰
    최형신 2013년도 동계 학술발표대회 4 (1) : 283 ~ 288 [2013]
  • Analysing Evaluation Criteria of Robot Contests in Korea
    Ahn, S. J. Korea Association of Computer Education 19 (2) : 237 ~ 240 [2011]