초등학생의 학업,사회적 성취목표지향성, 자기결정성, 학업성취도 및 학교생활적응의 구조적 관계 분석

논문상세정보
' 초등학생의 학업,사회적 성취목표지향성, 자기결정성, 학업성취도 및 학교생활적응의 구조적 관계 분석' 의 주제별 논문영향력
논문영향력 선정 방법
논문영향력 요약
주제
  • 유아 및 초등교육
  • academicachievementgoalorientation
  • adjustment
  • self-determination
  • social-
  • 사회적 성취목표지향성
  • 자기결정성
  • 학교생활적응
  • 학업
  • 학업성취도
동일주제 총논문수 논문피인용 총횟수 주제별 논문영향력의 평균
2,342 7

0.0%

' 초등학생의 학업,사회적 성취목표지향성, 자기결정성, 학업성취도 및 학교생활적응의 구조적 관계 분석' 의 참고문헌

  • 한국 남녀 중학생 집단에서 자기결정성이 학업성취도에 주는 영향
    김주환 교육심리연구 20 (1) : 243 ~ 264 [2006]
  • 학업적 성취목표지향성 척도 개발
    이주화 교육심리연구 19 (1) : 311 ~ 326 [2005]
  • 학업동기 척도 표준화 연구
    김아영 [2002]
  • 학습자 동기 특성 변인들이 고등학생들의주관적 안녕감에 미치는 영향-성취목표지향성, 자기효능감, 자기결정성, 학습동기 및 학업성취를 중심으로-
    소연희 교육심리연구 21 (4) : 1007 ~ 1028 [2007]
  • 박사
  • 학교적응력 향상 프로그램 개발 및 효과 연구 : 학교부적응 청소년을 대상으로
    박승희 성신여자대학교 대학원 [2007]
  • 박사
  • 학교생활적응과 학업성취도에 영향을 미치는 성취목표지향성, 희망 및 학습전략의 구조적 관계
    조한익 한국심리학회지:학교 9 (3) : 465 ~ 483 [2012]
  • 학교생활적응·자아개념 및 학업성취간의 상관연구
    申哲載 慶北大學校 敎育大學院 [1995]
  • 학교급별 성취목표지향성이자기효능감과 학교적응에 미치는 영향
    현주 교육심리연구 20 (2) : 443 ~ 465 [2006]
  • 박사
  • 청소년의 학교생활 적응행동에 관련되는 사회, 심리적 변인들의 구조적 분석
    문은식 충남대학교 대학원 [2001]
  • 청소년의 심리적 욕구만족, 우울경향, 학교생활적응 간의 관계구조와 학교급간 차이
    김아영 교육심리연구 22 (2) : 423 ~ 441 [2008]
  • 지각된 자율성, 관계성, 유능감과 대학생활에서의 학업성취, 정서적 적응과 주관적 안녕감과의 관계
    이수진 교육심리연구 25 (4) : 903 ~ 926 [2011]
  • 중학생의 귀인성향 및 부모학업성취압력 지각과 학교생활 적응 및 학업적 자기효능감, 학업성취와의 관계
    이지영 경남대학교 교육대학원 [2007]
  • 자기결정성이론에 근거한 한국형 기본 심리 욕구 척도 개발 및 타당화
    이명희 한국심리학회지: 사회및성격 22 (4) : 157 ~ 174 [2008]
  • 자기결정성이론과 현장 적용 연구
    김아영 교육심리연구 24 (3) : 583 ~ 609 [2010]
  • 박사
  • 성취목표지향성의 안정성 검토
    양명희 교육심리연구 26 (1) : 251 ~ 270 [2012]
  • 성취목표지향성에 따른 귀인경향과 학교생활적응의 차이 분석
    육진경 숙명여자대학교 대학원 [2008]
  • 성취목표지향성 개념의 재분화
    이종욱 전북대학교 대학원 [2007]
  • 성취목표에 대한 재개념화 모형 검증
    안혜진 숙명여자대학교 대학원 [2012]
  • 사범계열 대학생들의 성취목표지향성, 기본욕구만족, 학업성취도 및 대학생활적응의 관계 연구
    김수연 한국심리학회지:학교 10 (2) : 307 ~ 328 [2013]
  • 부모자녀관계와 자기결정성 요인들이 대학신입생들의 학교생활 만족도에 미치는 영향
    김은주 교육심리연구 21 (3) : 539 ~ 555 [2007]
  • 대학생의 학업성취수준에 따른 학습양식의 차이
    문은식 교육발전논총 23 (2) : 43 ~ 57 [2002]
  • 교육심리학
    김용래 형설출판사 [2000]
  • 교육심리학
    조한익 학지사 [2014]
  • The"what"and"why"of goal pursuits : Human needs and the self-determination of behavior
    Deci, E. L. Psychological Inquiry 11 : 227 ~ 268 [2000]
  • The relationship among student basic need satisfaction, approaches to learning, reporting of avoidance strategies and achievement
    Betoret, F. D. Electronic Journal of Research in Educational Psychology 9 (2) : 463 ~ 496 [2011]
  • The regulation of affect, anxiety, and stressful arousal from adopting mastery-avoidance goal orientation
    Sideridis, G. D. Stress and Health 24 : 55 ~ 69 [2007]
  • The development and validation of sclaes assessing students’ achievement goal orientations
    Midgley, C. Contemporary Educational Psychology 23 : 113 ~ 131 [1998]
  • The academic motivational scale : A measure of intrinsic, extrinsic, and amotivation in education
    Vallerand, R. J. Educational and Psychological Measurement 52 : 1003 ~ 1017 [1992]
  • Task performance and satisfaction : Evidence for a task-by ego-orientation interaction
    Hofmann, D. A. Journal of Applied Social Psychology 25 : 495 ~ 511 [1995]
  • Structural equation modeling: Second course
    Hancock, G. R. Information Age Publishing [2006]
  • Structural equation modeling: Concepts, issues, and applications
    Chou, C. Sage : 37 ~ 55 [1995]
  • Social motivation: Understanding children's school adjustment
    Dweck, C. S. Cambridge University Press : 181 ~ 195 [1996]
  • Social and cultural influences on school adjustment : The application of an identity-focused cultural ecological perspective
    Spencer, M. B. Educational Psychologist 34 : 43 ~ 57 [1999]
  • Social achievement goals : The nature and consequences of different orientations toward social competence
    Ryan, A. M. Personality and Social Psychology 32 (9) : 1246 ~ 1263 [2006]
  • Self-efficacy, self-rated abilities, adjustment, and academic performance
    Brady-Amoon, P. Journal of Counseling & Development 89 : 431 ~ 438 [2011]
  • Self-determination and persistence in a real-life setting : Toward a motivational model of high school dropout
    Vallerand, R. J. Journal of Personality and Social Psychology 72 : 1161 ~ 1176 [1997]
  • Psychology and the challenges of Life: Adjustment and growth
    Rathus, S. A. Wiley [2002]
  • Principles and practice of structural equation modeling
    Kline, R. B. Guilford Press [2005]
  • Patterns of adjustmnet
    Lazarus, R. S. McGraw Hill [1976]
  • Patterns of adaptive learning(PALS)
    Midgley, C. The Univeristy of Michigan [1997]
  • Moving beyond academic achievement goal measures : A study of social achievement goals
    Horst, S. J. Contemporary Educational Psychology 32 (4) : 667 ~ 698 [2007]
  • Motivation in education: Theory, research, applications
    Pintrich, P. R. Merrill-Prentice Hall [2002]
  • Motivating learning, performance, and persistence. The synergistic effects of intrinsic goal contents and autonomy–supportive contexts
    Vansteenkiste, M. Journal of Personality and Social Psychology 87 (2) : 246 ~ 260 [2004]
  • Intrinsic, extrinsic, and amotivational orientations : Their role in university adjustment, stress, well-being, and subsequent academic performance
    Baker, S. R. Current Psychology 23 (3) : 189 ~ 202 [2004]
  • Intrinsic and external motivations: Classic definitions and new directions
    Ryan, R. M. Contemporary Educational Psychology 25 : 54 ~ 67 [2000]
  • International review of industrial and organizational psychology Vol. 8
    Farr, J. L. Wiley : 193 ~ 231 [1993]
  • Goals : An approach to motivation and achievement
    Elliot, E. S. Journal of Personality and Social Psychology 54 : 5 ~ 12 [1988]
  • Goal theory, motivation, and school achievement : An integrative review
    Covington, M. V. Annual Review of Psychology 51 : 171 ~ 200 [2000]
  • Examining the psychometric properties of the achievement goal questionnaire in a general academic context
    Finney, S. J. Educational and Psychological Measurement 64 (2) : 365 ~ 382 [2004]
  • Examining situationally induced state goal orientation effects on task perceptions, performance, and satisfaction : a two-dimensional conceptualization
    Steel-Johnson, D. Journal of Applied Social Psychology 38 (2) : 334 ~ 365 [2008]
  • Dimensions of achievement motivation in schoolwork and sport
    Duda, J. L. Journal of Educational Psychology 84 : 290 ~ 299 [1992]
  • Development of achievement motivation
    Wentzel, K. R. Academic Press : 221 ~ 246 [2002]
  • Classroom learning and motivation : Clarifying and expanding goal theory
    Blumenfeld, P. C. Journal of Educational Psychology 84 (3) : 272 ~ 281 [1992]
  • Beyond a two-goal theory of motivation and achievement : A case for social goals
    Urdan, T. C. Review of Educational Research 65 (3) : 213 ~ 243 [1995]
  • An achievement goal theory perspective on issues in motivation terminology, theory and research
    Pintrich, P. R. Contemporary Educational Psychology 25 : 92 ~ 104 [2000]
  • Advances in motivation and achievement
    Urdan, T. C. JAI Press : 99 ~ 141 [1997]
  • Academic self-efficacy and first year college student performance and adjustment
    Chemers, M. M. Journal of Educational Psychology 93 (1) : 55 ~ 64 [2001]
  • A 2*2 achievement goal framework
    Elliot, A. Journal of Personality and Social Psychology 80 (3) : 501 ~ 519 [2001]
  • 2x2 성취목표지향성 척도의 개발 및 타당화
    박병기 교육심리연구 19 (1) : 327 ~ 353 [2005]