비형식 교육기관을 이용한 탐방 활동지 개발 활동이 예비교사의 과학교수 효능감 및 과학적 태도에 미치는 영향

논문상세정보
' 비형식 교육기관을 이용한 탐방 활동지 개발 활동이 예비교사의 과학교수 효능감 및 과학적 태도에 미치는 영향' 의 주제별 논문영향력
논문영향력 선정 방법
논문영향력 요약
주제
  • 순수과학
  • informaleducationalinstitutes
  • preservice teachers
  • science teaching efficacy
  • scienceattitudes
  • sciencefieldtrips
  • work sheet
동일주제 총논문수 논문피인용 총횟수 주제별 논문영향력의 평균
438 2

0.0%

' 비형식 교육기관을 이용한 탐방 활동지 개발 활동이 예비교사의 과학교수 효능감 및 과학적 태도에 미치는 영향' 의 참고문헌

  • 학교 과학 교육에서 과학에 대한 태도에 영향을 미치는 요인 조사
    이미경 한국과학교육학회지 24 (5) : 946 ~ 958 [2004]
  • 초임 중등과학 교사의 과학교수에 대한 인식과 전문성 발달
    박현주 한국과학교육학회지 25 (3) : 421 ~ 430 [2005]
  • 초등교사의 과학 교수 효능감이 학생의 과학 탐구 능력과 과학적 태도에 미치는 영향
    임청환 초등과학교육 30 (4) : 459 ~ 467 [2011]
  • 초등 예비 교사를 위한 생물 야외 탐구 프로그램의 개발 : 국내 최대의 자연 늪, 우포
    김은진 생물교육 34 (5) : 588 ~ 594 [2007]
  • 초등 과학 교사들의 수업에서 나타나는 교수 행동 요소와 수업 유형 분석
    양일호 한국과학교육학회지 24 (3) : 565 ~ 582 [2004]
  • 천리포 해안가 동물을 이용한 야외 학습 프로그램 개발- 해양 동물 분류를 중심으로 -
    박기석 생물교육 35 (3) : 452 ~ 463 [2007]
  • 지구과학 MBL 수업의 과학 탐구와 논의적 의사소통에 관한 사례 연구
    오진아 한국지구과학회지 29 (2) : 189 ~ 203 [2008]
  • 인지갈등과 개념변화의 필요조건과 충분조건
    권재술 한국과학교육학회지 23 (5) : 574 ~ 591 [2003]
  • 인지갈등 전략을 이용한 과학 개념변화에서 학습자 특성의 효과
    권난주 한국과학교육학회지 24 (2) : 216 ~ 225 [2004]
  • 수원 화성 과학 탐방을 통한 문화재에 대한 과학적 안목 형성 지도
    박승재 한국과학교육학회지 24 (5) : 930 ~ 936 [2004]
  • 소집단 논의활동을 강조한 과학실험수업이 과학성취도 및 과학적 태도에 미치는 효과
    김순식 대한지구과학교육학회지 5 (1) : 95 ~ 104 [2012]
  • 세계 주요 자연사 박물관의 교육 프로그램의 종류 및 특징
    이선경 한국과학교육학회지 24 (2) : 357 ~ 374 [2004]
  • 부산지역 공립 과학관에 대한 초등학생들과 초등교사들의 인식 및 요구 조사
    이석희 교과교육학연구 13 (1) : 81 ~ 112 [2009]
  • 변화하고 있는 청소년 박물관 교육의 경향
    홍경아 조형교육 22 (22) : 237 ~ 249 [2003]
  • 과학관에서의 과학과 통합교육 사례 - STS 교육을 중심으로
    장현숙 학습자중심교과교육연구 6 (1) : 25 ~ 44 [2006]
  • 과학관 교육 프로그램 활용에 대한 초등학교 교사들의 인식
    최경희 초등과학교육 25 (3) : 331 ~ 337 [2006]
  • 개방적 탐구를 강조한 탐방 활동에서 나타난 초등과학 영재학생들의 활동 과정 분석
    이건희 영재교육연구 19 (1) : 1 ~ 23 [2009]
  • ‘달리는 과학열차-DMZ 생태 탐구와 허준 선현 묘소 탐방’ 프로그램 중 생태 현장 체험 학습 프로그램의 개발과 효과
    김수미 생물교육 33 (4) : 433 ~ 442 [2005]
  • Understanding elementary teacher motivations for science fieldtrips
    Kisiel, J. Science Education 89 (6) : 936 ~ 955 [2005]
  • Toward an agenda for advancing research on science learning in out-of-school settings
    Rennie, L. J. Journal of Research in Science Teaching 40 (2) : 112 ~ 120 [2003]
  • The inclusion of informal environments in science teacher preparation.
    Olsen, J. K. Journal of Research in Science Teaching 12 (3) : 155 ~ 173 [2001]
  • The effectiveness of orienting students to the physical features of a science museum prior to a visitation
    Anderson, D. Research in Science Education 27 (4) : 485 ~ 495 [1997]
  • The Theory of Biology Education
    Kim, Y. S. Kyunggi Korea [2012]
  • The Introductory Science Education
    Kim, C. J. Bookshill publisher. Seoul. Korea [2006]
  • Teaching science in museums: The pedagogy and goals of museum educators
    Tran, L. U. Science Education 91 (2) : 278 ~ 297 [2006]
  • Teachers’ perception about ‘Science gield trip to Korean historical sites’
    Oh, K. J. Journal of the Korean Association for Research in Science Education 19 (3) : 461 ~ 470 [1999]
  • Teachers, museums and worksheets:A closer look at a learning experience
    Kisiel, J. Journal of Science Teacher Education 14 (1) : 3 ~ 21 [2003]
  • Teacher efficacy : Its meaning and measure
    Tschannen-Moran, M. Review of Educational Research 68 (2) : 202 ~ 248 [1998]
  • Teacher education for effective science instruction-a social cognitive perspective
    Czerniak, C. M. Journal of Teacher Education 41 (1) : 49 ~ 58 [1990]
  • TOSRA : Test of science-related attitudes handbook
    Fraser, B. J. Hawthorn, Victoria, Australia, Australian Council for Educational Research [1981]
  • Surevey on the attitude toward science and science courses of primary and secondary students
    Hur, M. Journal of the Korean Association for Research in Science Education 13 (3) : 334 ~ 340 [1993]
  • Science museums as environments for learning
    Semper, R. J. Physics Today 43 (11) : 50 ~ 56 [1990]
  • Science centers and science learning
    Rennie, L. J. Studies in Science Education 27 (1) : 53 ~ 98 [1996]
  • Research on learning in informal contexts: Advancing the field?
    Osborne, J. International Journal of Science Education 29 (12) : 1441 ~ 1445 [2007]
  • Reexamining connections : Museums as science learning environments
    Ramey-Gassert, L. Science Education 78 (4) : 345 ~ 363 [1994]
  • Primary teachers’understanding of concepts of science : impact on confidence and teaching
    Harlen, W. International Journal of Science Education 19 (1) : 93 ~ 105 [1997]
  • Newspaper science, school science:friends of enemies?
    Wellinton, J. International Journal of Science Education 13 (4) : 363 ~ 372 [1991]
  • National generation science standards: for states, by states
  • Learning from museums: Visitor experiences and the making of meaning
    Falk, J. AltaMira Press [2000]
  • In search of relevance : Science centers as innovators in the evolution of museums
    Koster, E. H. Daedalus 128 (3) : 277 ~ 296 [1999]
  • Examining teacher choices for science museum worksheets
    Kisiel, J. Journal of Science Teacher Education 18 (1) : 29 ~ 43 [2007]
  • Enhancing pre service teacher education students' sense of science teaching self-efficacy
    Watter, J. J. Paper presented at the Annual Meeting of the Australian Teacher Education Association, Brisbane, Queensland, Australia [1994]
  • Effects of novelty-reducing preparation on exploratory behavior and cognitive learning a science museums setting
    Kubota, C. A. Journal of Research in Science Teaching 28 (3) : 225 ~ 234 [1991]
  • Does teaching experience matter? Examining biology teachers’ prior knowledge for teaching in an alternative certification program
    Friedrichsen, P. J. Journal of Research in Science Teaching 46 (4) : 357 ~ 383 [2009]
  • Comparison on the kind of animals appeared in the current and former science textbook of the middle school
    Shim, J. M. Biology Education 22 (2) : 167 ~ 193 [1994]
  • Analysis on animal-related learning contents in elementary and secondary school textbooks- focus in biology
    Yeau, S. H. Biology Education 27 (3) : 256 ~ 265 [1999]
  • Analysis of inquiry activities in biology contents of"Science 2"textbook in the 8th grade and teaching strategies of field trip
    Hong, J. S. Biology Education 29 (4) : 322 ~ 329 [2001]
  • An examination of pre-service science teachers’ beliefs and behaviors as related to self-efficacy
    Czerniak, C. M. Journal of Science Teacher Education 5 (3) : 77 ~ 86 [1994]
  • Acquiring knowledge about biodiversity in a museum - are worksheets effective?
    Krombaß, A. Journal of Biological Education 42 (4) : 157 ~ 163 [2008]
  • A study on the self-guide production for Art Appreciation
    Park, W. R. Taegu National University of Education Thesis Collection 34 : 195 ~ 244 [1999]
  • A structural model of science achievement and attitude : An extension to school
    Reynolds, A. J. Journal of Education Psychology 84 (3) : 371 ~ 382 [1992]
  • 6차, 7차 교육과정에 근거하여 개발된 초등학교 과학과 교과서에 나타난동물의 종류에 대한 비교
    최선영 생물교육 30 (3) : 197 ~ 208 [2002]
  • 2013 Curriculum, educational evaluation international trends in research -New Zealand․Australia-
  • 2013 Curriculum, educational evaluation international trends in research -Mexico․USA․Canada-
  • 2013 Curriculum, educational evaluation international trends in research - Germany․Russia․England․France․Finland-