멘토링이 중등 과학 예비교사들의 교과교육학 지식 함양에 미치는 영향과 멘토링 운영 방안 고찰

윤지현 2014년
' 멘토링이 중등 과학 예비교사들의 교과교육학 지식 함양에 미치는 영향과 멘토링 운영 방안 고찰' 의 주제별 논문영향력
논문영향력 선정 방법
논문영향력 요약
주제
  • 교육학
  • mentoring
  • pck
  • pre-service teacher education
  • 교과교육학 지식
  • 멘토링
  • 예비교사교육
동일주제 총논문수 논문피인용 총횟수 주제별 논문영향력의 평균
15,057 0

0.0%

' 멘토링이 중등 과학 예비교사들의 교과교육학 지식 함양에 미치는 영향과 멘토링 운영 방안 고찰' 의 참고문헌

  • 협력적 멘토링이 초임 중등과학교사의 교수실행에서 반성적 실 천에 미치는 효과
    고문숙 부산대학교 대학원 [2010]
  • 현장 교사들이 제안하는 과학교육 내실화 방안
    곽영순 열린교육연구 11 (2) : 281 ~ 297 [2003]
  • 초등 예비 교사들이 과학 수업 시연 계획 및 실행에서 고려하는 교과교육학지식 요소
    노태희 초등과학교육 29 (3) : 350 ~ 363 [2010]
  • 초·중·고등학교의 과학 및 화학교과서에 수록된 화학과 관련된 학습내용의 연계성에 관한 연구
    고병남 전북대학교 대학원 [2006]
  • 중등 과학과 내용교수지식(PCK) 및 초임교사 수업 컨설팅 연수
    곽영순 [2008]
  • 중등 과학 예비교사들의 수업시연 계획 및 실행에서 나타난 교과교육학지식의 요소
    김경순 한국과학교육학회지 31 (1) : 99 ~ 114 [2011]
  • 유아교사를 위한 집단 멘토링의 의미 탐색
    김현주 조형숙 미래유아교육학회지 12 (1) : 227 ~ 263 [2005]
  • 예비교사들은 교육실습을 통해 무엇을 경험하는가
    김병찬 교육행정학연구 23 (4) : 49 ~ 76 [2005]
  • 실습기간동안 이-멘토링(e-mentoring)과정에서나타난 예비교사의 경험과 변화과정 연구
    김정주 열린유아교육연구 12 (6) : 69 ~ 97 [2007]
  • 신규교사 멘토링의 운영 실제와 개선 방안
    신붕섭 한국교원교육연구 23 (1) : 263 ~ 289 [2006]
  • 생물 예비 교사의 수업 시연에서 나타난 과학 수업 모형 적용 과정 분석- 마이크로티칭 기법을 활용하여 -
    손연아 생물교육 35 (3) : 495 ~ 507 [2007]
  • 생물 교육 실습생의 자기 수업에 대한 반성을 통한 수업 기술 개선 연구 ­비디오 촬영과 자기 분석을 중심으로­
    강호선 생물교육 31 (1) : 72 ~ 86 [2003]
  • 멘토링을 통한 유아교사의 음악 교수 실제 변화와 멘토의 역할 탐색
    조형숙 유아교육학논집 13 (2) : 161 ~ 191 [2009]
  • 과학 교과교육학 지식의 본질과 발달
    임청환 한국지구과학회지 24 (4) : 235 ~ 249 [2003]
  • Those who understand: knowledge growth in teaching
    Shulman, L. S. Educational Researcher 15 (2) : 4 ~ 14 [1986]
  • Teacher mentoring : An analysis of roles, activities, and conditions
    Wildman, T. M. Journal of Teacher Education 43 (3) : 205 ~ 213 [1992]
  • Student achievement through staff development
    Joyce, B. Longman [1995]
  • Revisiting the conceptualization of pedagogical content knowledge(PCK): PCK as a conceptual tool to understand teachers as professionals
    Park, S. Research in Science Education 38 (3) : 261 ~ 284 [2008]
  • Reflective teaching and preservice teacher education in the Netherlands
    Korthagen, F. A. J. Journal of Teacher Education 9 (3) : 317 ~ 326 [1985]
  • Professional development and reform in science education: The role of teachers' practical knowledge
    van Driel, J. H. Journal of Research in Science Teaching 38 (2) : 137 ~ 158 [2001]
  • Pedagogical context knowledge:Toward a fuller understanding of what good science teachers know
    Barnett, J Science Education 85 (4) : 426 ~ 453 [2001]
  • Pedagogical content knowledge : From a mathematical case to a modified conception
    Marks, R. Journal of Teacher Education 41 (3) : 3 ~ 11 [1990]
  • Mentoring in schools: A handbook of good practice
    Fletcher, S. British Library Cataloging in Publication Data [2000]
  • Knowledge and teaching : Foundation of the new reform
    Shulman, L. S. Harvard Educational Review 57 (1) : 1 ~ 21 [1987]
  • Improving the mentoring
    Kram, K. E. Training and Development Journal 39 (4) : 32 ~ 43 [1985]
  • Identifying pedagogical content knowledge in the chemistry laboratory
    Bond-Robinson, J. Chemistry Education Research and Practice 6 (2) : 83 ~ 103 [2005]
  • Examining pedagogical content knowledge
    Magnusson, S. Kluwer Academic Publishers [1999]
  • Enacting a pedagogy of teacher education: Values, relationships and practices
    Crowe, A. Routledge [2007]
  • Elementary teachers' classroom assessment and grading practices
    McMillan, J. H. Journal of Educational Research 95 (4) : 203 ~ 213 [2002]
  • Celebrating diverse voices
    Pignatelli, F. Corwin Press [1992]
  • An exploration of mentorship functions and outcomes: A cross-situational comparison
    Chao, G. T. Paper presented at the sixth annual conference of the society for industrial and organizational psychology [1991]
  • A research model for the study of science teachers' PCK and improving teacher education
    van Dijk, E. M. Teaching and Teacher Education 23 (6) : 885 ~ 897 [2007]