온라인 교사공동체 전문성 발달의 특징에 관한 질적 사례 연구

오영범 2014년
논문상세정보
' 온라인 교사공동체 전문성 발달의 특징에 관한 질적 사례 연구' 의 주제별 논문영향력
논문영향력 선정 방법
논문영향력 요약
주제
  • 교육학
  • internetethnography
  • internetqualitativeresearch
  • professional development
  • thnography
  • 교사공동체
  • 인터넷문화기술지
  • 전문성 발달
  • 질적 연구
동일주제 총논문수 논문피인용 총횟수 주제별 논문영향력의 평균
17,237 0

0.0%

' 온라인 교사공동체 전문성 발달의 특징에 관한 질적 사례 연구' 의 참고문헌

  • 호모 모빌리쿠스
    김성도 삼성경제연구소 [2008]
  • 현장적용형 혼합학습 교사연수의 모형과 실천 전략
    김진규 교육문화연구 17 (1) : 33 ~ 57 [2011]
  • 한 초등교사의 수업 보기를 통한 성찰 사례
    임현정 통합교육과정연구 4 (2) : 21 ~ 38 [2010]
  • 학교 밖 교사학습공동체에 대한 사례연구
    서경혜 한국교원교육연구 25 (2) : 53 ~ 80 [2008]
  • 초등 교사들의 온라인상에서의 수업자료 공유에 대한 사례연구
    서경혜 초등교육연구 24 (2) : 257 ~ 284 [2011]
  • 집단지성이란 무엇인가
    Leadbeater, C. 21세기북스 [2009]
  • 질적연구방법론Ⅰ
    김영천 문음사 [2006]
  • 인터넷과 민속지학적 수용자 연구: 인터넷 에스노그라피의 가능성과 과제
    조영한 미디어, 젠더 & 문화 21 (21) : 101 ~ 134 [2012]
  • 인터넷 문화기술지의 방법적 특징 및 연구 절차 탐색
    오영범 교육인류학연구 16 (2) : 83 ~ 120 [2013]
  • 박사
  • 온라인 교사공동체의 협력적 전문성 개발 : 인디스쿨 사례연구
    서경혜 한국교원교육연구 28 (1) : 133 ~ 161 [2011]
  • 온라인 교사공동체에 대한 질적 사례 연구: ‘여교사 아이사랑 카페’ 사례
    김병찬 교육연구 18 (3) : 71 ~ 107 [2010]
  • 온라인 교사 커뮤니티 성공사례 연구 : '교컴'과 '인디스쿨'을 중심으로
    신은화 부산대학교 교육대학원 [2006]
  • 소셜 네트워크 사이트 참여 동기 분석에 기초한 소셜 네트워크 기반 학습 설계 원리
    이상수 교육방법연구 23 (4) : 729 ~ 754 [2011]
  • 브리꼴레르
    유영만 쌤앤파커스 [2013]
  • 반성적 사고 중심 예비 교사 교육프로그램 적용 연구
    조덕주 열린교육연구 19 (4) : 139 ~ 167 [2011]
  • 반성을 통한 교사 전문성 신장을 위한교사 교육: PDS
    유솔아 한국교원교육연구 22 (3) : 97 ~ 122 [2005]
  • 교직과목 수업에서 ‘저널쓰기’의 의미 탐색 : 교육행정 및 교육경영 과목 수업 사례 연구
    김병찬 한국교원교육연구 26 (1) : 285 ~ 313 [2009]
  • 교사의 수업전문성 관점에서 본 교사교육의 발전방향
    손승남 한국교원교육연구 22 (1) : 89 ~ 108 [2005]
  • 교사리더십 개발과정에 대한 근거이론적 접근 : 교사학습공동체의 경험과 상호작용을 중심으로
    전남익 Andragogy Today: Interdisciplinary Journal of Adult & Continuing Education (IJACE) 13 (4) : 149 ~ 176 [2010]
  • 교사들의 지식공유 및 전문성 향상을 위한네트워크 기반 실천공동체의 발달과정: 인디스쿨 사례연구
    김도헌 교육공학연구 24 (2) : 1 ~ 30 [2008]
  • 교사공동체의 온라인상 협력을 통한 수업자료 개발의 실제와 쟁점
    서경혜 교육과학연구 42 (3) : 25 ~ 53 [2011]
  • 교사 전문성 개발을 위한 대안적 접근으로서 교사학습공동체의 가능성과 한계
    서경혜 한국교원교육연구 26 (2) : 243 ~ 276 [2009]
  • Web studies: Rewiring media studies for the digital age
    Orgad, S. Arnold : 146 ~ 157 [2004]
  • Web 2. 0 : A strategy guide. Sebastopol
    Shuen, A. O’Reilly Media [2008]
  • Virtual ethnography
    Hine, C. Sage [2000]
  • Using blogs as a professional development tool for teachers : Analysis of interaction behavioral patterns
    Hou, H. T. Interactive Learning Environment 17 (4) : 325 ~ 340 [2009]
  • Trust as an antecedent to knowledge sharing in virtual communities of practice
    Usoro, A. Knowledge Management Research & Practice 5 (3) : 199 ~ 212 [2007]
  • The relationship between departments as professional communities and student achievement in secondary schools
    Lomos, C. Teaching and Teacher Education 27 (4) : 722 ~ 731 [2011]
  • The reflective practitioner: How professionals think in action
    Schӧn, D. A. Basic Books [1983]
  • Teachers in professional communities: Improving teaching and learning
    Lieberman, A. Teachers College Press [2008]
  • Teacher professional development, technology, and communities of practice : Are we putting the cart before the horse?
    Schlager, M. S. The Information Society 19 : 203 ~ 220 [2003]
  • Teacher participation in online communities: Why do teachers want to participate in self-generated online communities of K-12 teachers?
    Hur, J. W. Journal of Research on Technology in Education 41 (30) : 279 ~ 303 [2009]
  • Overview : Time for reflection
    Brandit, R. Educational Leadership 48 (6) : 23 ~ 48 [1991]
  • Online professional communities : Understanding the effects of membership on teacher practice
    Duncan-Howell, J. The International Journal of Learning 16 (5) : 601 ~ 613 [2009]
  • Online and offline social networks: use of social networking sites by emerging adults
    Subrahmanyam, K. Journal of Applied Development Psychology 29 : 420 ~ 433 [2008]
  • Netnography: Doing ethnographic research online
    Kozinets, R. V. Sage [2010]
  • Internet ethnography: Online and offline
    Sade-Beck, L. International Journal of Qualitative Methods. Retrieved [2004]
  • In justice we trust : Exploring knowledge-sharing continuance intentions in online communities of practice
    Fang, Y. H. Computers in Human Behavior 26 : 235 ~ 246 [2010]
  • Designing system dualities:Characterizing a web-supported professional development community
    Barab, S. A. The Information Society 19 : 237 ~ 256 [2003]
  • Cultural and organisational issues facing online learning communities of teachers
    Carr, N. Education and Information Technologies 11 : 269 ~ 282 [2006]
  • Cultivating knowledge sharing and trust in online communities for educators
    Booth, S. E. Journal of Educational Computing Research 47 (1) : 1 ~ 31 [2012]
  • Cultivating communities of practice
    Wenger, E. Havard Business School Press [2002]
  • Building school-based teacher learning communities: Professional strategies to improve student achievement
    McLaughlin, M. W. Teacher College Press [2006]
  • Becoming a nation of readers: The report of the Commission on Reading
    Anderson, R. C. The Center for the Study of Reading [1985]
  • An introduction to curriculum research and development
    Stenhouse, L. Heinemannn [1975]
  • An expert study of a descriptive model of teacher communities
    Admiraal, W. Learning Environments Research 15 (3) : 345 ~ 361 [2010]
  • A review of research on the impact of professional learnig communities on teaching practice and student learning
    Vescio, V. Teaching and Teacher Education 24 : 80 ~ 91 [2008]