교직이수 대학생의 교직희망동기와 교사효능감의 관계에서 귀인유형의 조절효과

이현주 2014년
' 교직이수 대학생의 교직희망동기와 교사효능감의 관계에서 귀인유형의 조절효과' 의 주제별 논문영향력
논문영향력 선정 방법
논문영향력 요약
주제
  • 교육학
  • attributional style
  • moderating effects
  • motivationforhopingtheteachingprofession
  • teacher efficacy
  • 교사 효능감
  • 교직희망동기
  • 귀인유형
  • 내적귀인유형
  • 능동적 동기
  • 조절 효과
동일주제 총논문수 논문피인용 총횟수 주제별 논문영향력의 평균
16,956 2

0.0%

' 교직이수 대학생의 교직희망동기와 교사효능감의 관계에서 귀인유형의 조절효과' 의 참고문헌

  • 학교학습과 동기 : 귀인론적 접근
    정종진 초등교육연구논총 4 : 35 ~ 51 [1992]
  • 박사
  • 초등학교 교사의 교직 선택 동기가 직무수행 및 교사만족에 주는 영향 분석
    이쌍철 초등교육연구 25 (4) : 239 ~ 260 [2012]
  • 초등교사의 성격유형·스트레스 대처방식·직무만족도간의 관계분석
    이정복 건국대학교 교육대학원 [2006]
  • 초등교사의 교직선택 시기 및 동기와 조직헌신도의 관계
    최소영 서강대학교 교육대학원 [2003]
  • 초·중등 신임교사의 교직 선택 동기 및 그 영향 요인에 대한 연구
    신정철 한국교육 34 (2) : 51 ~ 72 [2007]
  • 중등교사의 교직선택동기와 교사헌신의 관계
    최병임 지방교육경영 17 (1) : 21 ~ 43 [2013]
  • 중등 예비교사들의 교직 희망 동기에 대한 요인 분석 - 수학교육을 중심으로 -
    김이경 한국교육 33 (2) : 51 ~ 73 [2006]
  • 유치원 현장실무교육이 교직이수 대학생들의 교사효능감과 자기개념에 미치는 효과
    이혜주 아동교육 11 (1) : 17 ~ 31 [2002]
  • 유아교사의 교직 선택 동기가 교직 몰입 및 교사 효능감에 미치는 영향
    남궁 미경 한양대학교 [2011]
  • 유아교사의 개인적 교사효능감과 집단적 교사효능감의 관계
    안선희 미래유아교육학회지 12 (4) : 147 ~ 163 [2005]
  • 우리나라 고등학생 선호직업은 ‘교사, 공무원, 경찰관’ 순으로 나타나
    교육과학기술부 교육과학기술부 보도자료 [2012]
  • 예비 유아교사의 교직에 대한 열정,교사동기 그리고 교사효능감에관한 연구
    김현진 열린유아교육연구 17 (6) : 249 ~ 275 [2012]
  • 수업사례 활동이 예비유아교사의 교사효능감에 미치는 효과
    한석실 미래유아교육학회지 14 (4) : 325 ~ 352 [2007]
  • 상담심리 연구에서 매개효과와 조절효과 검증: 개념적 구분 및 자료 분석 시 고려 사항
    서영석 한국심리학회지: 상담 및 심리치료 22 (4) : 1147 ~ 1168 [2010]
  • 동료 피드백 활동과 교직희망동기가 예비교사들의 교사효능감에 미치는 영향
    강숙희 교육방법연구 22 (3) : 45 ~ 66 [2010]
  • 동기에 대한 귀인론적 접근과 그 교육적 시사
    정종진 대구교육대학교 논문집 : 307 ~ 321 [1988]
  • 대학생의 학과만족도, 귀인성향 및 진로결정수준과의 관계
    장문영 이화여자대학교 [2005]
  • 귀인유형, 지각학급풍토 및 두 변인의 상호작용이 학습태도와 학업성취에 미치는영향
    안귀덕 중앙대학교 [1986]
  • 귀인성향ㆍ자아개념과 학업성취ㆍ학교생활적응의 관계에 관한 연구 : 해외귀국학생과 일반학생을 대비를 중심으로
    김유미 중앙대학교 [1987]
  • 교육에 대한 국민의식 조사연구
    임연기 [1998]
  • 교원양성배경․교직선택 동기와 직무수행의 관계에 관한 연구
    조남근 안암교육학연구 4 (2) : 1 ~ 16 [1998]
  • 공립유치원 교사의 교직선택동기와 직무만족도 및 직무능력의 관계
    오수진 미래유아교육학회지 18 (3) : 1 ~ 24 [2011]
  • 경험한 교육과정으로서 교육실습이 교직 선택 결정에 미치는 영향에 관한 연구
    서하나 고려대학교 대학원 [2009]
  • 敎師의 背景的 特性과 專門職性에 관한 硏究
    李炳大 고려대학교 [1987]
  • What's everybody so excited about? : The effects of teacher enthusiasm on student intrinsic motivation and vitality
    Patrick, B. C. Journal of Experimental Education 68 (3) : 217 ~ 236 [2000]
  • Weiner 귀인모형의 재구성과 검증
    김광수 교육심리연구 27 (2) : 479 ~ 508 [2013]
  • Undergraduates' views of teaching as a career choice
    Kyriacou, C. Journal of Education for Teaching 26 (2) : 117 ~ 126 [2000]
  • The views of pre-service and novice teachers on mathematics teaching in South Africa related to their educational experience
    Chuene, K. Educational Research 41 : 23 ~ 34 [1999]
  • The lives of teacher
    Huberman Huberman, M. Columbia University [1993]
  • Testing Moderator and mediator effects in counseling psychology research
    Frazier, P. A. Journal of Counseling Psychology 51 : 115 ~ 134 [2004]
  • Teaching and Teacher Education
    Hoy, A. W. An International Journal of Research and Studies 21 (4) : 343 ~ 356 [2005]
  • Teachers’self-efficacy beliefs as determinants of job satisfaction and students’academic achievement : A study at the school level
    Caprara, G. V. Journal of School Psychology 44 : 473 ~ 490 [2006]
  • Teachers’ sense of efficacy and commitment to teaching
    Coladarci, T. Journal of Experimental Education 60 : 323 ~ 337 [1992]
  • Teacher-efficacy : Capturing an elusive construct
    Tschannen-Moran, M. Teaching and Teacher Education 17 : 783 ~ 805 [2001]
  • Teacher self-efficacy and teacher burnout: A study of relations
    Skaalvik Skaalvik, E. M. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies 26 (4) : 1059 ~ 1069 [2010]
  • Teacher induction and elementary science teaching : enhancing self-efficacy
    Mulholland, J. Teaching and Teacher Education 17 : 243 ~ 261 [2001]
  • Teacher efficacy, self-concept, and attitudes toward the implementation of instructional innovation
    Guskey, T. R. Teaching and Teacher Education 4 (1) : 63 ~ 69 [1988]
  • Teacher efficacy research 1998-2009: Signs of progress or unfulfilled promise?
    Klassen, R. Educational Psychology Review 23 : 21 ~ 43 [2011]
  • Teacher efficacy and the effect of coaching on student achievement
    Ross, J. A. Canadian Journal of Education 17 : 51 ~ 65 [1992]
  • Teacher efficacy : A study of construct dimensions
    Guskey, T. R. American Educational Research Journal 31 (3) : 627 ~ 643 [1994]
  • Teacher efficacy : A construct validation
    Gibson, S Journal of Educational Psychology 76 (4) : 569 ~ 582 [1984]
  • Teacher development and school improvement : The process of teacher change
    Stein, M. K. Teaching and Teacher Education 4 : 171 ~ 187 [1988]
  • Sex differences in locus of control and performance under competitive and cooperative conditions
    Nowick, S. Journal of Educational Psychology 70 (4) : 482 ~ 486 [1978]
  • Self-efficacy,The exercise of control
    Bandura.A W. H. Freeman and Company [1977]
  • Self-efficacy and causal attribution in female golfers
    Bond, K. A. International Journal of Sport Psychology 32 (3) : 243 ~ 256 [2001]
  • Self efficacy : Toward a unifying theory of behavioral change
    Bandura.A Psychological Review 84 : 191 ~ 215 [1977]
  • Seasickness as a self-fulfilling prophecy : Raising self-efficacy to boost performance at sea
    Eden, D. Journal of Applied Psychology 80 : 628 ~ 635 [1995]
  • Science and mathematics efficacy beliefs held by practicing and prospective teachers : a five-year perspective
    Wenner, G. Journal of Science Education and Technology 10 : 181 ~ 187 [2001]
  • Research with the Locus of Control Construct (Vol. 1)
    Levenson, H. Academic Press : 15 ~ 63 [1981]
  • Relationships between four teacher efficacy belief patterns and selected teacher characteristics
    Greenwood, G. Journal of Research and Development in Education 23 (2) : 102 ~ 106 [1990]
  • Relationships among teachers’ and students’ thinking skills, sense of efficacy, and student achievement
    Anderson, R. N. Alberta Journal of Educational Research 34 : 148 ~ 165 [1988]
  • Predictors of educators’ valuing of systemic inquiry in schools
    Cousins, J. B. Canadian Journal of Program Evaluation (Special Issue) : 25 ~ 53 [2000]
  • Persistence and the causal perception of failure : Modifying cognitive attributions
    Andrews, G. R. Journal of Educational Psychology 70 : 154 ~ 166 [1978]
  • Not all personal goals are personal : Comparing autonomous and controlled reasons for goals as predictors of effort and attainment
    Sheldon, K. Personality and Social Psychology Bulletin 24 : 546 ~ 557 [1998]
  • Multiple Regression: Testing and Interpreting Interactions
    Aiken, L. S. Sage [1991]
  • Motivation in education: theory, research, and applications
    Pintrich, P. R. Merrill/Prentice-Hall [2001]
  • Monitoring student teachers’ feelings of preparedness to teach, personal teaching efficacy, and teaching efficacy in a new secondary teacher education program
    Housego, B. Alberta Journal of Educational Research 38 (1) : 49 ~ 64 [1992]
  • Making a difference: Teacher’s sense of efficacy and student achievement
    Ashton, P. T. Longman [1986]
  • Main and interactive effects of controllability and generalisability attributions upon self-efficacy
    Coffee, P. Psychology of Sport and Exercise 9 (6) : 775 ~ 785 [2008]
  • Integration of students with special needs in the regular classroom: attitudes of preservice teachers in Israeli colleges
    Romi, S. Paper presented at the Third International Conference on Teacher Education. ‘Almost 2000: Crisis andchanges in the preparation and development of teachers.’Beit Bert College [2000]
  • Individual differences in attributional style : The relational influence of Self-efficacy, Self-esteem, and sex role identity
    Hirschy, A. J. Personality and Individual Differences 32 (2) : 183 ~ 196 [2002]
  • Individual Differences in Self-Efficacy Development : The Effects of Goal Orientation and Affectivity
    Gerhardt, M. W. Learning and Individual Differences 16 : 43 ~ 59 [2006]
  • Implications from self-efficacy and attribution theories for an understanding of undergraduates. motivation in a foreign language course
    Hsieh, P. H. Contemporary Educational Psychology 33 : 513 ~ 532 [2008]
  • Exploratory analysis of pre-service teacher efficacy in Taiwan
    Lin, H. Teaching and Teacher Education 17 : 623 ~ 635 [2001]
  • Effects of alternative training methods on self-efficacy and performance in computer software training
    Gist, M. E. Journal of Applied Psychology 74 (6) : 884 ~ 891 [1989]
  • Contextual effects on the self perceived efficacy of high school teachers
    Raudenbush, S. W. Sociology of Education 65 : 150 ~ 167 [1992]
  • Collective efficacy beliefs : Theoretical developments, empirical evidence, and future directions
    Goddard, R. D. Educational Researcher 33 (3) : 3 ~ 13 [2004]
  • Attribution in sport and exercise psychology : Seeking congruence between theory, research and practice
    Rees, T. Psychology of Sport and Exercise 6 (2) : 189 ~ 204 [2005]
  • Analysis of the school preferred reading programs in selected Los Angeles minority schools
    Armor, D. [1976]
  • An attributional theory of motivation and emotion
    Weiner, B. Springer-Verlag [1986]
  • A study of self-efficacy beliefs among pre-service teachers in Korea
    Gorrell, J. Journal of Research and Development in Education 28 : 101 ~ 105 [1995]
  • A passion for teaching
    Day, C. Routledge Falmer [2004]