대학생들은 부모의 사회계층에 따라 어떻게 다른 대학생활을 경험하고 있는가?

김미란 2014년
' 대학생들은 부모의 사회계층에 따라 어떻게 다른 대학생활을 경험하고 있는가?' 의 주제별 논문영향력
논문영향력 선정 방법
논문영향력 요약
주제
  • 교육학
  • cultural capital
  • post-adolescence
  • studentsexperienceofuniversitylife
  • 교육 불평등
  • 대학 생활 경험
  • 문화자본
  • 사회 불평등
  • 후기 청소년
동일주제 총논문수 논문피인용 총횟수 주제별 논문영향력의 평균
14,793 1

0.0%

' 대학생들은 부모의 사회계층에 따라 어떻게 다른 대학생활을 경험하고 있는가?' 의 참고문헌

  • 후기청소년의 진로발달 궤적에 관한종단연구 : 경제적 불안정과 여가의 영향을 중심으로
    노법래 한국청소년연구 24 (3) : 171 ~ 193 [2013]
  • 한국사회의 직업지위에 관한 연구
    유홍준 고용직업능력개발연구 5 (2) : 35 ~ 66 [2002]
  • 한국 사회에 문화 자본은 존재하는가?
    최샛별 문화와 사회 1 (1) : 123 ~ 158 [2006]
  • 질적 연구방법론. 다섯 가지 접근
    Creswell, J. W. 학지사 [2007]
  • 질적 연구 방법
    Flick, U. 한울 [2009]
  • 자녀교육지원활동에 나타난 학부모 문화 연구
    이두휴 교육사회학연구 18 (3) : 135 ~ 165 [2008]
  • 이것은 왜 청춘이 아니란 말인가
    엄기호 푸른숲 [2010]
  • 우리는 차별에 찬성합니다
    오찬호 개마고원 [2013]
  • 왜 잘사는 집 아이들이 공부를 더 잘하나
    신명호 한울 [2011]
  • 여성의 고등교육 이수기회: 누가왜딸을대학에보냈는가?
    장상수 한국사회학 40 (1) : 127 ~ 156 [2006]
  • 세대 간 지위이동 결정요인의 구조적 관계 : 사교육 및 어학연수의 효과를 중심으로
    김수혜 교육사회학연구 20 (3) : 1 ~ 26 [2010]
  • 서울의 거주지 분리 심화와 교육환경의 차별화
    최은영 서울대학교 대학원 [2004]
  • 서울 강남 정체성의 관계적 재구성 과정 연구: 지역 구성원들의 내부적 범주화를 중심으로
    이영민 한국도시지리학회지 11 (3) : 1 ~ 14 [2008]
  • 상징적 경계와 한국 사회의 문화 자본 연구
    최샛별 사회와 이론 9 (9) : 191 ~ 227 [2006]
  • 사회계급의 문화적 재생산: 대학간 위계서열에 따른 부모의 계급구성의 차이
    장미혜 한국사회학 36 (4) : 223 ~ 251 [2002]
  • 불평등한 어린시절
    Lareau, A. 에코리브르 [2012]
  • 부모의 교육적 관여가 학업성취에 미치는 영향:가정배경의 영향을 중심으로
    변수용 교육사회학연구 18 (1) : 39 ~ 66 [2008]
  • 부르디외의 문화이론과 재생산으로서의 교육에 대한 철학적 고찰
    이소영 교육철학연구 33 (1) : 129 ~ 159 [2011]
  • 부르디외의 ‘아비투스’ㆍ장ㆍ자본의 상호형성 메커니즘 ― 이론적 고찰과 경험적 연구의 활성화 방안 ―
    이성회 교육사회학연구 23 (2) : 151 ~ 171 [2013]
  • 문화자본론의 관점에서 본 영어의 한국적 의미와 구조
    최샛별 문화와 사회 10 (1) : 207 ~ 252 [2011]
  • 대학진학에 대한 가정배경의 누적적 매개 효과 분석
    김위정 한국사회학 47 (4) : 263 ~ 302 [2013]
  • 대학생의 사회적 자본과 문화적 자본이 직업 포부에 미치는 효과 분석
    심경섭 한국인구학 33 (2) : 33 ~ 59 [2010]
  • 대학 재학시절 근로활동이 노동시장 이행에 미치는 영향: 생계형 근로를 중심으로
    안준기 교육사회학연구 21 (4) : 149 ~ 180 [2011]
  • 기회와 불평등 : 고등교육 기회에 있어서 사회계층간 불평등의 분석
    방하남 한국사회학 36 (4) : 193 ~ 222 [2002]
  • 글로벌 문화자본의 추구 - 미국 유학 동기에 대한 심층 면접 분석
    김종영 한국사회학 42 (6) : 68 ~ 105 [2008]
  • 교육불평등과 빈곤의 대물림
  • 교육공간으로서 강남(江南) 읽기: 교육정책에 주는 함의
    손준종 교육사회학연구 14 (3) : 107 ~ 132 [2004]
  • 교육 및 부(富)의 세대간 이전 대학생활을 중심으로
    우광호 교육재정경제연구 19 (3) : 121 ~ 150 [2010]
  • 계급과 스펙 경쟁
    문수연 신광영 한국사회학회 후기사회학대회 : 81 ~ 96 [2012]
  • 가정의 문화자본과 사회자본이 영어학업성취에 미치는 영향에 대한 잠재성장모형 분석
    박현진 교육사회학연구 20 (4) : 55 ~ 82 [2010]
  • ‘청춘’ 밖의 청춘, 그들의 성인기 이행과 자아정체성- 빈곤 청년을 대상으로 -
    정수남 문화와 사회 12 (1) : 35 ~ 103 [2012]
  • ‘개인화’와 ‘위험’ ―경제위기 이후 청년층 ‘성인기 이행’의 불확실성과 여성내부의 계층화―
    김혜경 페미니즘연구 12 (1) : 35 ~ 72 [2012]
  • ‘You don't have like an identity… you are just lost in a crowd’ : forming a student identity in the first-year transition to university
    Scanlon, L. Journal of Youth Studies 10 (2) : 223 ~ 241 [2007]
  • ‘Trying to push things through’: forms and bounds of agency in transitions of school-age young people
    Aaltonen, S. Journal of Youth Studies 16 (3) : 375 ~ 390 [2013]
  • ‘I don't want to commit myself yet’: young people's life concepts
    Du Bois-Reymond, M. Journal of Youth Studies 1 (1) : 63 ~ 79 [1998]
  • ‘For some reason, I get a little scared’: structure, agency and risk in school-work transitions
    Lehmann, W. Journal of Youth Studies 7 (4) : 379 ~ 396 [2004]
  • ‘Ethnic choosing’: minority ethnic students, social class and higher education choice
    Ball, S. Race, Ethnicity & Education 5 (4) : 333 ~ 357 [2002]
  • ‘Academic engagement’ within a widening participation context: a 3D analysis
    Hockings, C. Teaching in Higher Education 12 (5-6) : 721 ~ 733 [2007]
  • ‘A real rollercoaster of confidence and emotions’ : learning to be a university student
    Christie, H. Studies in Higher Education 33 (5) : 567 ~ 581 [2008]
  • Young people's time perspectives : from young to adulthood
    Brannen, J. Sociology 36 (3) : 513 ~ 537 [2002]
  • Young people's perceptions on youth and adulthood : a longitudinal study from the Netherlands
    Plug, W. Journal of Youth Studies 6 (2) : 127 ~ 144 [2003]
  • Young people and structural inequality: beyond the middle ground
    Farrugia. D. Journal of Youth Studies 16 (5) : 679 ~ 693 [2013]
  • Young lives, diverse choice and imagined future in an education and training market
    Ball, S. International Journal of Inclusive Education 3 (3) : 195 ~ 224 [1999]
  • Widening the gap year: pre-university gap years and the ‘economy of experience’
    Heath, S. British Journal of Sociology of Education 28 (1) : 89 ~ 103 [2007]
  • The ‘individualized’ (women) in the academy: Ulrich Beck, gender and power
    Skelton, C. Gender & Education 17 (3) : 319 ~ 332 [2005]
  • The hidden injuries of class
    Sennett, R. Vintage [1972]
  • The New Zealand OE as governance through freedom: rethinking ‘the apex of freedom’
    Haverig, A. Journal of Youth Studies 14 (5) : 587 ~ 603 [2011]
  • Student support through personal development planning : Retrospection and time
    Clegg, S. Research Paper in Education 23 (4) : 435 ~ 450 [2008]
  • Stockingham sixth form college : institutional culture and dispositions to learning
    Hodkinson, P. British Journal of Sociology of Education 21 (2) : 187 ~ 202 [2000]
  • Rethinking the youth phase of the life course: the case of emerging adulthood
    Bynner, J. Journal of Youth Studies 8 (4) : 367 ~ 384 [2005]
  • Reflexivity of contemporary youth, risk and cultural capital
    Threadgold, S. Current Sociology 57 (1) : 47 ~ 68 [2009]
  • Post-adolescence, dependence and refusal of adulthood
    Maguire, M. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education 22 (2) : 197 ~ 211 [2001]
  • Minding the gap? young people's accounts of taking a Gap Year as a form of identity work in higher education
    King, A. Journal of Youth Studies 14 (3) : 341 ~ 357 [2011]
  • Inequality in higher education : A study of class barriers
    Lynch, K. British Journal of Sociology of Education 19 : 445 ~ 478 [1998]
  • Imagined adulthood : resources, plan and contradictions
    Thomson, R. Gender & Education 14 (4) : 337 ~ 350 [2002]
  • Emerging adulthood in Europe: a response to Bynner
    Arnett, J. J. Journal of Youth Studies 9 (1) : 111 ~ 123 [2006]
  • Do transitions and social structures matters? How ‘emerging adults’ define themselves as adults
    Molgat, M. Journal of Youth Studies 10 (5) : 495 ~ 516 [2007]
  • Distancing to self-protect : the perpetuation of inequality in higher education through socio-relational dis/engagement
    Keane, E. British Journal of Sociology of Education 32 (3) : 449 ~ 466 [2011]
  • Dependence-deconstruction: widening participation and traditional-entry students transitioning from to higher education in Ireland
    Keane, E. Teaching in Higher Education 16 (6) : 707 ~ 718 [2011]
  • Cultural capital and agency: connecting critique and curriculum in higher education
    Clegg, S. British Journal of Sociology of Education 32 (1) : 93 ~ 108 [2011]
  • Conceptualizing emerging adulthood: inspecting the emperor's new clothes?
    Hendry, L. Child Development Perspectives 1 (2) : 74 ~ 79 [2007]
  • Conception of transition to adulthood: perspectives from adolescence through midlife
    Arnett, J. J. Journal of Adult Development 8 (2) : 133 ~ 143 [2001]
  • Challenging cultures? student conceptions of belonging and isolation at a post-1992 university
    Read, B. Studies in Higher Education 28 (3) : 261 ~ 277 [2003]
  • Becoming middle class : how working-class university students draw and transgress moral class boundaries
    Lehmann, W. Sociology 43 (4) : 631 ~ 647 [2009]
  • An invitation to reflexive sociology
    Bourdieu, P. University of Chicago Press [1992]
  • Agency in the social biographies of young people in Belgrade
    Tomanovic, S. Journal of Youth Studies 15 (5) : 605 ~ 620 [2012]
  • A risky business? mature working-class women students and access to higher education
    Reay, D. Gender & Education 15 (3) : 301 ~ 317 [2003]
  • 20-30대 비혼 여성의 고용 불안 현실과 선택
    박기남 한국여성학 27 (1) : 1 ~ 39 [2011]
  • 1990년대 이후 한국 영어열풍과 대학의 폐해
    정미량 사회와역사(구 한국사회사학회논문집) 91 (92) : 131 ~ 168 [2011]
  • 'It was nothing to do with the university, it was just the people' : The role of social support in the first-year experience of higher education
    Wilcox, P. Studies in Higher Education 30 (6) : 707 ~ 772 [2005]