청소년의 자기주도적 학습에서 메타인지 학습전략 활용에 관한 연구

' 청소년의 자기주도적 학습에서 메타인지 학습전략 활용에 관한 연구' 의 주제별 논문영향력
논문영향력 선정 방법
논문영향력 요약
주제
  • 교육학
  • meta-cognition
  • middle school students
  • phenomenological study
  • “현상학적연구”
  • 메타인지
  • 중학생
동일주제 총논문수 논문피인용 총횟수 주제별 논문영향력의 평균
16,688 0

0.0%

' 청소년의 자기주도적 학습에서 메타인지 학습전략 활용에 관한 연구' 의 참고문헌

  • 효과적인 교수법
    Gary D, Borich 아카데미프레스 [2011]
  • 학교교육의 선결과제
    교육인적자원부 교육인적자원부 [2007]
  • 하이퍼텍스트 학습상황에서 메타인지, 인지오류, 인지오류감지 및 하이 퍼텍스트 구조가 저작체제 학습에 미치는 효과
    김희수 교육공학연구 11 (1) : 123 ~ 160 [1995]
  • 초인지 전략 수업 모형의 탐색 및 효과 분석 : 고등학교 물리 교과의 역학 개념 학습을 중심으로
    沈在學 고려대학교 [1995]
  • 초등수학영재들의 메타인지적 사고 과정 사례 분석
    신은주 수학교육학연구 17 (3) : 201 ~ 220 [2007]
  • 질적 연구 방법론
    신경림 이화여자대학교 출판부 [2004]
  • 지식습득에 대한 교사 신념 분석 : 객관주의 대 구성주의
    정숙경 學生硏究 17 (1) : 105 ~ 127 [1998]
  • 중학생들의 모델링 활동에서 메타인지 분석에 관한 사례연구
    신은주 수학교육학연구 14 (4) : 403 ~ 419 [2004]
  • 자기효능감과 자기규제적 학습 : 교육공학 관련 연구에의 시사점
    봉미미 교육공학연구 14 (1) : 97 ~ 118 [1998]
  • 자기주도학습
    송인섭 학지사 [2006]
  • 자기조절 학습환경이 학습 성취와 동기에 미치는 영향
    신민희 교육공학연구 14 (3) : 177 ~ 204 [1998]
  • 자기-교시 훈련이 상위인지, 귀인양식 및 과제성취도에 미치는 영향
    金洪遠 성균관대학교 대학원 [1994]
  • 자기 주도적 학습의 개념화와 교육적 시사점
    주호수 교육과정연구 21 (1) : 10 ~ 221 [2003]
  • 읽기학습에 영향을 미치는 메타인지와 작동기억의 관계
    리순아 교육공학연구 19 (2) : 41 ~ 64 [2003]
  • 인터뷰
    Kvale, S. 하나의학사 [1998]
  • 인지전략 자기주도학습과 메타인지전략 자기주도학습 프로그램이 초등학생의 자기주도 학습 능력 향상에 미치는 영향
    김원자 한국교육대학교 교육대학원 [2004]
  • 인지와 메타인지 전략교수가 경도장애학생의 수학 문장제 문제해결 수행능력·태도·귀인에 미치는 영향
    김현진 이화여자대학교 대학원 [2007]
  • 수학적 문제해결 과정 중 탐구 단계에서 나타나는 메타인지에 관한 연구 : 중학교 2학년 우수아를 대상으로
    정문숙 梨花女子大學校 敎育大學院 [1994]
  • 사회속의 정신: 고등심리과정의 발달
    Vygotsky, L. 성원사 [1978]
  • 메타인지적 사고를 향상시키기 위한 수업의 형태가 문제 해결력에 미치는 영향 분석
    이양기 한국교원대학교 [1997]
  • 메타인지와 學業成就度와의 關係分析
    李達錫 충남대학교 대학원 [1990]
  • 메타인지 전략을 활용한 수업에서의 초등학생의 수학적 추론과 표현에미치는 효과에 관한 연구
    최은희 교과교육학연구 10 (1) : 191 ~ 207 [2006]
  • 메타인지 개념의 수학교육적 고찰
    金秀美 서울대학교 대학원 [1996]
  • 메타認知 訓練이 歸因樣式, 自己效能感 및 數學的 問題解決力에 미치는 效果
    金愛景 원광대학교 대학원 [1996]
  • 교육과정 편성 · 운영지침
  • constructing meaning through kid-friendly comprehension strategy instruction
    Boyles, N. Maupin House Publishing [2004]
  • Using the Internet in classroom instruction: A primer for teachers
    Rekrut, M. Journal of Adolescent and adult Literacy 42 (7) : 546 ~ 557 [1999]
  • Theoretical Issues in Readin Comprehension : Perspective form cognitive psuchology. Linguistics Articial Intelliqence, and Education
  • The nature of intelligence
    Flavell, J. H. Erlbaum : 231 ~ 236 [1976]
  • Teaching for thinking: A program for school improvement through critical thinking across the curriculum
    Hester, J. Carolina Academic press [1994]
  • Self-regulated learning : Where we are today
    Boekaerts, M. International Journal of Educational Reserch 31 : 445 ~ 457 [1999]
  • PBL이 학습자의 메타인지 수준에 따라 문제해결 과정에 미치 는 효과
    박정환 교육공학연구 15 (3) : 55 ~ 81 [1999]
  • Motivational and self-regulated learning component of classroom academic performance
    Pintrich, P. R. Journal of Educational Psychology 82 : 33 ~ 40 [1990]
  • Modeling mental processes helps poor readers become strategic readers
    Duffy, G. The Reading Teacher 41 (8) : 762 ~ 767 [1988]
  • Metacognition
    Dunlosky, J. Sage [2008]
  • Mathematical problem solving
    Schoenfeld, A. H. Academic Press [1985]
  • Learning to learn : On traing students to learn from Texts
    Brown, A. L. Educational Research 10 : 14 ~ 24 [1981]
  • Infuluence of metacognitive knowledge and attitude on problem solving
    Swanson, H. L Journal of Educational psychology 82 : 33 ~ 40 [1990]
  • Handbook of research on teaching
    Weinstein, C. Macmillan : 315 ~ 327 [1986]
  • Handbook of Self-regulation
    Pintrich, P. R. Academic Press : 451 ~ 502 [2000]
  • Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning. A Project of the National Council of Teachers of Mathematics
    Stubbefield, A. H. Macmillan : 334 ~ 370 [1992]
  • From standards to rubrics in six steps: Tools for assessing student learning, K-8
    Burke, K. Corwin [2006]
  • Existential-phenomenological alternative for psychology
    Colaizzi, P. E. Oxford University Press : 48 ~ 71 [1978]
  • Educatinal Psychology: A contemporary approach
    Borich, G. Allyn & Bacon [1997]
  • Educatinal Psychology
    Woolfolk, A. E. Prentice Hall [1990]
  • Differential effects of question formats in math assesment on metacognition and affect
    O'Neil, H. F. Jr. Applied Measurement in Education 11 (4) : 331 ~ 351 [1998]
  • Designs for self instruction: Principles, Processes, and issues in developing self-directed learning
    Keirns, J. Allyn & Bacon [1998]
  • Critical Thinking
    Beyer, B. Phi Delta Kappa Educational Foundation [1995]
  • Concepts of metacognition-What is the issue? Commentary on Stephane Savanah’s the concept possession hypothesis of self-consciousness
    Musholt, K. Consciousness and Cognition 21 (2) : 721 ~ 722 [2012]
  • Cognitive-motivational characteristics of children varuing in reading ability : Evidences for learned helplessness in poor readers
    Butkowsky, I. S. Journal of Educational Psychology 72 (3) : 408 ~ 422 [1980]
  • Becoming a self-regulated learner : An overview
    Zimmerman, B. J. Theory into Practice 41 (2) : 64 ~ 70 [2002]
  • Assessment strategies for self-directed learning
    Costa, A. Corwin [2003]
  • Assessing comprehension thinking strategies
    Keene, E. Shell Education [2007]
  • An experimental study on the effectiveness of metacognitive and heuristic problem solving techniques on computational performance of students in mathematics
    Oladunni, M. O. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology 29 (6) : 867 ~ 874 [1998]
  • A metacognitive view of individual difference in self-regulated learning
    Winne, P. H. Learning and Individual Differences 8 (4) : 327 ~ 353 [1996]