“탐구공동체”의 과학 교육적 함의에 대한 이론적 고찰

논문상세정보
' “탐구공동체”의 과학 교육적 함의에 대한 이론적 고찰' 의 주제별 논문영향력
논문영향력 선정 방법
논문영향력 요약
주제
  • 교육과정
  • col
  • col-sc
  • community of inquiry
  • communityofinquiryinscienceclassroom
  • dewey
  • pcienceclassroom
  • peoree
  • science classroom
  • science curriculum
동일주제 총논문수 논문피인용 총횟수 주제별 논문영향력의 평균
311 0

0.0%

' “탐구공동체”의 과학 교육적 함의에 대한 이론적 고찰' 의 참고문헌

  • 학습자의 핵심역량 개발을 위한 과학과 수업방법 개선 방안
    곽영순 한국과학교육학회지 32 (5) : 855 ~ 865 [2012]
  • 프래그머티즘
    Kim, D. Acanet [2002]
  • 프라그마티시즘: 퍼스의 미완성 체계
    Jeong, H. Cheonggye [2005]
  • 퍼스의 실재론적 프래그머티즘과 탐구 논리
    김무길 교육철학연구 48 (48) : 1 ~ 22 [2010]
  • 초등학생과 초등 교사의 인식을 통한 과학교육과정에서 추구하는 목표 성취 정도 분석
    백성혜 초등과학교육 30 (1) : 113 ~ 128 [2011]
  • 철학교육 교재구성과 지도방법론 모형에 관한 연구 -‘비판적 구성주의’와 ‘탐구공동체’ 모형을 중심으로-
    임병갑 현대유럽철학연구 24 (24) : 391 ~ 410 [2010]
  • 죤 듀이의 사회 정의론에 대한 기독교 윤리적 고찰
    권오왕 신학사상 52 (153) : 1 ~ 20 [2011]
  • 선언적 과학 지식의 생성 과정에 대한 과학철학적 연구: 귀납적, 귀추적, 연역적 과정을 중심으로
    권용주 한국과학교육학회지 23 (3) : 215 ~ 228 [2003]
  • 배움공동체와의 비교를 통한 철학적 탐구공동체 교육방법론 개선 방안
    오창진 교육의 이론과 실천 15 (3) : 127 ~ 152 [2010]
  • 듀이의 상황 개념과 교육
    김무길 교육철학연구 32 (32) : 1 ~ 26 [2004]
  • 듀이 이론을 통해 파악한 립맨 철학적 탐구공동체의 특징
    박선영 교육의 이론과 실천 14 (3) : 25 ~ 48 [2009]
  • 과학탐구와 윤리탐구의 <통합 프로그램 >을 위한 기초 : 듀이의 탐구 이론과 타가드의 연결주의 프로그램을 중심으로
    임병갑 고려대학교 대학원 [2000]
  • 과학탐구공동체 제안을 위한 사회과학적 학습 자료로서 자연사박물관 전시의 교육적 잠재성 탐색: 지진 주제를 중심으로
    이선경 한국지구과학회지 29 (6) : 506 ~ 519 [2008]
  • 과학과 교육과정 개정에 대비한 핵심역량 재구조화 방안
    곽영순 한국지구과학회지 34 (4) : 368 ~ 377 [2013]
  • Transaction & Education
    Kim, M. -G. Wonmisa [2005]
  • Thinking in education
    Lipman, M. Cambridge University Press [2003]
  • Theoretical foundations of learning environments
    Barab, S. A. Lawrence Erlbaum Associates : 25 ~ 56 [2012]
  • The pupils as scientist?
    Driver, R. Open University Press [1983]
  • The parallels between philosophical inquiry and scientific inquiry: Implications for science education
    Burgh, G. Educational Philosophy and Theory 44 (10) : 1045 ~ 1059 [2012]
  • The handbook of education and human development
    Rogoff, B. Blackwell [1996]
  • The challenges of science inquiry teaching for pre-service teachers in elementary classrooms : Difficulties on and under the scene
    Yoon, H. -G. Research in Science Education 42 (3) : 580 ~ 608 [2012]
  • The Community of Inquiry Classical Pragmatism and Public Administration
    Shields, P. M. Administration & Society 35 (5) : 510 ~ 538 [2003]
  • The 2009 Revised Science Curriculum
  • The 2007 Revised Science Curriculum
  • Teaching for better thinking: the classroom community
    Splitter, L. ACER [1995]
  • Situated learning: Legitimate peripheral participation
    Lave, J. Cambridge university press [1991]
  • Researching the community of inquiry framework : Review, issues, and future directions
    Garrison, D. R. The Internet and Higher Education 10 (3) : 157 ~ 172 [2007]
  • Research on the development of the key achievement standards for science of elementary and middle school according to 2009 revised science curriculum
    Lee, M. [2013]
  • Philosophical writings of Peirce
    Peirce, C. S. Dover Publication : 42 ~ 59 [1955]
  • Peirce의 귀추법에 관한 이론적 고찰을 통한 과학교육적 함의 탐색
    정용재 한국과학교육학회지 26 (6) : 703 ~ 722 [2006]
  • Patterns of discovery: an inquiry into the conceptual foundations of science
    Hanson, N. R. Cambridge University Press [1961]
  • One class, many worlds
    Roth, W. -M. International Journal of Science Education 21 (1) : 59 ~ 77 [1999]
  • Life in a crowded place: Making a learning community
    Peterson, D. Portsmouth [1992]
  • Key competences for a successful life and a well-functioning society
    Rychen, D. S. Hogrefe & Huber [2003]
  • John Dewey, The Later Works, 1925–1953, Volume 12: 1938
    Dewey, J. Southern Illinois University Press [1986]
  • How to teach the method of discussion and essay-writing in the community of inquiry
    Jo, S. -M. 윤리철학교육 10 : 1 ~ 22 [2008]
  • How We Think
    Dewey, J. D.C. Heath, Lexington. Reprinted, Dover Publication [1933]
  • Elements of a community of learners in a middle school science classroom
    Crawford, B. A. Science Education 83 (6) : 701 ~ 723 [1999]
  • Democracy and education
    Dewey, J. Macmillan. Reprinted, Dover Publication [1916]
  • Conjecture and refutation
    Popper, K. R. Rontledge & Kegan Paul [1963]
  • Community of Inquiry: Its past and present future
    Pardales, M. J. Educational Philosophy and Theory 38 (3) : 299 ~ 309 [2006]
  • Communities of practice: Learning, meaning and identity
    Wenger, E. Cambridge university press [1998]
  • Collected Papers of Charles Sanders Peirce [ab. CP], 8 vols. C. Hartshorne and P. Weiss (1931-1958) (Eds.) vols. 1-6; A. W. Burks (1931-1958) (Ed.) vols. 7-8
    Peirce, C. S. Harvard University Press [1958]
  • Cases and Features of Abductive Inference Conducted by a Young Child to Explain Natural Phenomena in Everyday Life
    정용재 한국과학교육학회지 28 (3) : 197 ~ 210 [2008]
  • Authentic school science
    Roth, W. -M. Kluwer [1995]
  • An explorative analysis of hypothesis-generation by pre-service science teachers
    Kwon, Y. -J. Journal of Korean Association for Research in Science Education 20 (1) : 29 ~ 42 [2000]
  • An analysis of the nature of scientific inquiry and a study on the instructional method for promoting inquiry competence
    Cho, H. –H. Journal of the Korean Association for Science Education 12 (2) : 61 ~ 73 [1992]
  • Accommodation of a scientific conception : Toward a theory of conceptual change
    Posner, G. J. Science Education 66 (2) : 211 ~ 227 [1982]
  • 2009 개정 고등학교 물리 I 교육과정과 평가에 대한 현장 교사의 의견
    이재봉 새물리 63 (4) : 400 ~ 410 [2013]