예비유아교사의 문화적 공감, 비판적 사고성향, 문제해결력이 문화적 역량에 미치는 영향

윤갑정 2014년
' 예비유아교사의 문화적 공감, 비판적 사고성향, 문제해결력이 문화적 역량에 미치는 영향' 의 주제별 논문영향력
논문영향력 선정 방법
논문영향력 요약
주제
  • 교육학
  • critical thinking disposition
  • cultural competence
  • culturalempathy
  • earlychildhoodpreserviceteacher
  • problem-solving
  • 문제해결력
  • 문화적 역량
  • 문화적공감
  • 비판적 사고 성향
  • 예비 유아교사
동일주제 총논문수 논문피인용 총횟수 주제별 논문영향력의 평균
16,236 3

0.0%

' 예비유아교사의 문화적 공감, 비판적 사고성향, 문제해결력이 문화적 역량에 미치는 영향' 의 참고문헌

  • 박사
  • 박사
  • 자연체험활동이 유아의 창의적 문제해결력에 미치는 영향
    조소현 인천대학교 교육대학원 [2013]
  • 유아다문화교육에 대한 교사인식 연구를 통해 본 유아다문화교육
    윤갑정 미래유아교육학회지 18 (1) : 233 ~ 257 [2011]
  • 유아교사의 생애 핵심 능력에 대한 인식 : 의사소통, 문제해결, 자기 주도적 학습 중심으로
    김정화 배재대학교 대학원 [2012]
  • 유아교사의 문화지능과 다문화교수효능감에 관한 연구
    김현경 유아교육·보육복지연구 17 (2) : 189 ~ 213 [2013]
  • 유아교사의 다문화수용성이 다문화교육실제에 미치는 영향 : 다문화 교수효능감의 매개효과를 중심으로
    문성은 한서대학교 대학원 [2013]
  • 박사
  • 원조전문직을 위한 문화적 역량 척도개발 연구
    최소연 한국지역사회복지학 (35) : 23 ~ 53 [2010]
  • 예비유아교사의 문제해결력 증진을 위한 블렌디드 PBL 프로그램 개발
    강문숙 교사교육연구 51 (3) : 333 ~ 352 [2012]
  • 예비유아교사를 위한 다문화 인성교육 프로그램 모형 개발
    이은영 유아교육학논집 17 (3) : 433 ~ 455 [2013]
  • 예비교사의 다문화역량 척도 개발
    박명희 경북대학교 대학원 [2013]
  • 생애능력 측정도구 개발연구: 의사소통 능력, 문제해결능력. 자기주도적 학습능력을 중심으로
    이석재 [2003]
  • 상담자의 공감능력과 문화적 유사성 지각이 내담자에 대한 인상형성에 미치는 영향
    정연희 가톨릭대학교 상담심리대학원 [2012]
  • 사회복지시설종사자의 문화적 역량에 영항을 미치는 요인
    현주화 호남대학교 대학원 [2011]
  • 사회복지사의 문화적 역량에 관한 탐색적 연구
    민선영 사회복지학생연구논총 1 : 1 ~ 28 [2008]
  • 박사
  • 비판적 사고 성향 측정도구 개발 : 간호학을 중심으로
    윤진 가톨릭대학교 대학원 [2004]
  • 미술교육의 문화적 실천을 위한 미술교사 문화역량에 관한 연구
    정연희 한국교원대학교 대학원 [2007]
  • 미국 다문화교실 교사의 in-between 공간 만들기
    윤갑정 아동교육 20 (4) : 191 ~ 208 [2011]
  • 대학생들의 다문화수용성과 관련변인 탐색
    박혜숙 교육심리연구 24 (2) : 303 ~ 325 [2010]
  • 다문화적 교수 역량 강화를 위한 국어 교사교육 연구
    노은희 새국어교육 (90) : 113 ~ 148 [2012]
  • 다문화역량 측정도구 개발 연구-평생교육과 인적자원개발을 중심으로-
    한현우 문화예술교육연구 6 (2) : 63 ~ 81 [2011]
  • 다문화실천가의 인종적 태도와 문화적 역량에 관한 연구 : 문화적 공감과 다문화 훈련의 조절효과를 중심으로
    김정연 가톨릭대학교 대학원 [2013]
  • 다문화시대 유아교사의 문화적 역량 개발 방향 탐색
    윤갑정 미래유아교육학회지 15 (4) : 55 ~ 85 [2008]
  • 다문화시대 예비유아교사교육 프로그램 개발을 위한 기초연구
    성영화 한국보육학회지 10 (3) : 27 ~ 48 [2010]
  • 다문화교육을 위한 유아교사연수프로그램 모형 개발
    윤갑정 한국영유아보육학 (71) : 19 ~ 51 [2012]
  • 다문화교육 교사연수 프로그램 효과분석
    모경환 한국교원교육연구 26 (2) : 75 ~ 99 [2009]
  • 다문화 사회 지향을 위한 인종의 사회적 거리감과 문화적 다양성 태도 연구 -부산?울산?경남 지역 대학생을 중심으로
    인태정 국제지역연구 13 (2) : 339 ~ 370 [2009]
  • 다문화 교육의 필요성에 대한 예비유아교사의 인식 및 요구
    최유경 배재대학교 대학원 [2011]
  • 다문화 교육에 대한 예비유아교사의 인식 분석
    이춘자 한국보육학회지 8 (3) : 19 ~ 47 [2008]
  • 다문화 관련 유아교사교육 프로그램 개발을 위한 기초연구
    서현 열린유아교육연구 14 (4) : 89 ~ 116 [2009]
  • 교사의 다문화 역량의 강화 방안 연구: 미술 교과를 중심으로
    김정효 문화예술교육연구 6 (1) : 71 ~ 97 [2011]
  • 공감적 교사 훈련프로그램에 참여한 보육교사의 이해와 행동의 변화 분석
    하영례 유아교육학논집 17 (5) : 267 ~ 289 [2013]
  • 경기도 초·중등 교사들의 다문화적 효능감에 대한 조사 연구
    모경환 시민교육연구 39 (4) : 163 ~ 182 [2007]
  • 결혼이주여성 대상 다문화 상담자의 문화적 유능감이 소진에 미치는 영향 : 공감능력, 여성주의 상담 역량의 매개효과
    김동호 한국교원대학교 대학원 [2013]
  • Therapyist multicultural competency: A strudy of therapy dyads
    Fuertes, J. N. M. Psychotherapy: Theory, Research, Practice, Training 43 : 480 ~ 490 [2006]
  • Theoretical orientation, empathy, and multicutlrual counseling competence in school counselor trainers
    Constantine, M. G. Professional School Counseling 4 : 342 ~ 348 [2001]
  • The role of empathy in teaching culturally diverse students: A qualitative study of teachers' beliefs
    McAllister, G. Journal of Teacher Education 53 : 433 ~ 443 [2002]
  • The reflective cultural portfolio: Identifying public cultural scripts in the private voices of white students teachers
    Lea, V. Journal of Teacher Education 55 (2) : 117 ~ 127 [2004]
  • The culturally competent art educator
    Andrus, L. Art Education 54 (4) : 14 ~ 19 [2001]
  • Tensions in multicultural teacher education research-demographics and the need to demonstrate effectiveness
    Furman, J. S. Education Urban Society 41 (1) : 55 ~ 79 [2008]
  • Teaching the personal and the political: essays in hope and justice
    Ayers, W. Teachers College Press [2004]
  • Teacher characteristics for culturally responsive pedagogy
    Rychly, L. Multicultural Perspectives 14 (1) : 44 ~ 49 [2012]
  • Teach! Change! Empower! -solutions for closing the achievement gaps
    Grant, C. A. Corwin [2009]
  • Six key factors changing preservice teachers' attitudes/beliefs about diversity
    Garmon, M. A. Educational Studies 38 (3) : 275 ~ 286 [2005]
  • Services or programs that influence young children(0-5) and their school completion/academic achievement
  • Research and multicultural education: from the margins to the mainstream
    Ladson-Billings, G. Falmer : 106 ~ 121 [1992]
  • Reaching higher: The power of expectation in schooling
    Weinstein, R. S. Harvard University Press [2002]
  • Psychosocial costs of racism to white counselors: Predicting various dimensions of multicultural counseling competence
    Spanierman, L. B. Journal of Counseling Psychology 55 (1) : 75 ~ 88 [2008]
  • Practical ideas for teaching children about prejudice, discrimination, and social justice through literature and a standards-based curriculum
    Pohan, C. Multicultural Perspectives 2 (1) : 24 ~ 28 [2000]
  • Multicultural personality despositions and trait emotional intelligence: An exploratory study
    Ponterotto, J. G. The Journal of Social Psychology 151 (5) : 556 ~ 576 [2011]
  • Multicultural education in the 21st century
    Gay, G. Addison-Wesley Longman : 23 ~ 41 [2001]
  • Multicultual competencies in teaching: A typology of classroom activities
    Mushi, S. Intercultural Education 15 (2) : 179 ~ 194 [2004]
  • Making Choices for Multicultural Education: Five Approaches to Race, Class, and Gender
    Sleeter, C. E. John Wiley & Sons [2007]
  • Indicators to evaluate pre-service teachers’ cultural competence
    Ling, X. Evaluation & Research in Education 22 (1) : 17 ~ 31 [2009]
  • Increasing preservice teachers’support of multicultural education
    Owen, P. M. Multicultural Perspectives 12 (1) : 18 ~ 25 [2010]
  • Increasing preservice teachers' diversity beliefs and commitment
    Middleton, V. A. The Urban Review 34 (4) : 343 ~ 361 [2002]
  • Fostering cultural competence through school-based routines
    Ming, K. Multicultural Education 14 (1) : 42 ~ 48 [2006]
  • Fostering Cross Cultural Competence in Preservice Teachers Through Multicultural Education Experiences
    Keengwe, J. Early Childhood Education Journal 38 (3) : 197 ~ 204 [2010]
  • Diversity and the new teacher: learning from experience in urban schools
    Cornbleth, C. Teachers College Press [2008]
  • Developing cultural critical consciousness and self-reflection in preservice teacher education
    Gay, G. Theory Into Practice 42 (3) : 181 ~ 187 [2003]
  • Culturally relevant pedagogy : Ingredients for critical teacher reflection
    Howard, T. C. Theory into Practice 42 (3) : 195 ~ 202 [2003]
  • Culturally competent practice : A Framework for Understanding Diverse Groups and Justice Issue
    Lum, D. Brooks/Cole Thomson Higher Learning [2007]
  • Cultural intelligence : Its measurement and effects on cultural judgment and decision making, cultural adaptation, and task performance
    Ang, S. Management and Organization Review 3 : 335 ~ 371 [2007]
  • Cultural competency: From philosophy to research and practice
    Sue, S. Journal of Community Psychology 34 (2) : 237 ~ 245 [2006]
  • Cultural competency in healthcare delivery: Have i‘asked’myself the right question?
  • Cultural competency among school health educators
    Luquis, R. R. Journal of Cultural Diversity 13 (4) : 217 ~ 222 [2006]
  • Cultural competence: A primer for educators
    Diller, J. V. Thomson Wadsworth [2005]
  • Cultural competence in child welfare : What is it? how do we achieve it? What happens without it?
    McPhatter, A. R. Child Welfare 76 (1) : 255 ~ 278 [1997]
  • Cultural and linguistic diversity in early childhood teacher preparation: The impact of contextual characteristics on coursework and practice
    Lim, C. Early Childhood Research Quarterly 24 : 64 ~ 76 [2009]
  • Crossing over to Canaan: The journey of new teachers in diverse classrooms
    Ladson-Billings, G. Jossey-Bass [2001]
  • Counseling across cultures
    Ridley, C. R. Sage : 21 ~ 46 [1996]
  • Communication with strangers: An approach to intercultural communications
    Gudykunst, W. B. Addison-Wesley [2002]
  • Citizen education and diversity: Implications for teacher education
    Banks, J. Journal of Teacher Education 52 (1) : 5 ~ 16 [2001]
  • Can cultural competency reduce racial and health disparities? A review and conceptural model
    Brach, C. Medical Care Research and Review 57 : 181 ~ 217 [2000]
  • Becoming multicultural educators: personal journey toward professional agency
    Gay, G. Jossey-Bass [2003]
  • Acting on beliefs in teacher education for cultural diversity
    Gay, G. Journal of Teacher Education 61 (1-2) : 143 ~ 152 [2010]
  • A study of pre-service teachers’ awareness of multicultural issues
    Gayle-Evans, G. Multicultural Perspectives 8 (1) : 45 ~ 50 [2006]