예비과학교사들의 직업적 정체성에 대한 탐색: 교육실습 과정을 중심으로

' 예비과학교사들의 직업적 정체성에 대한 탐색: 교육실습 과정을 중심으로' 의 주제별 논문영향력
논문영향력 선정 방법
논문영향력 요약
주제
  • 교육학
  • pre-service science teacher
  • professional identity
  • student teaching
  • 교육실습
  • 예비과학교사
  • 직업적 정체성
동일주제 총논문수 논문피인용 총횟수 주제별 논문영향력의 평균
14,842 1

0.0%

' 예비과학교사들의 직업적 정체성에 대한 탐색: 교육실습 과정을 중심으로' 의 참고문헌

  • 학력신장 교육개혁과 교사 감정노동의 관계 연구
    윤혜선 한국교원대학교 대학원 [2011]
  • 초등학교 수학교실에서 사회적 관행과 정체성의 상호작용 분석
    권점례 수학교육 46 (4) : 389 ~ 406 [2007]
  • 초등학교 교사의 감정노동 연구
    손준종 한국교육학연구 17 (3) : 93 ~ 127 [2011]
  • 초등사회과 교사되기 : 교대생의 ‘사회과 심화과정’경험 이해를 중심으로
    김순희 시민교육연구 39 (3) : 21 ~ 54 [2007]
  • 체육교사의 직업정체성 형성요인 분석
    류태호 한국체육학회지 39 (3) : 725 ~ 739 [2000]
  • 중학교 과학영재교육 교사 전문성에 대한 질적 연구
    서혜애 교사교육연구 49 (2) : 171 ~ 193 [2010]
  • 중등학교 교육실습생의 교육실습 인식 및 자기평정도 분석
    서재복 교육종합연구 8 (1) : 43 ~ 65 [2010]
  • 중등 과학 예비교사들이 교육실습에서 겪는 어려움 분석
    강경희 한국과학교육학회지 29 (5) : 580 ~ 592 [2009]
  • 유아교육실습생의 갈등상황 및 대처방안 탐색
    송연숙 아동교육 19 (1) : 19 ~ 36 [2010]
  • 예비교사의 교육실습에 대한 기대와 평가, 교육실습을 통한 인식 변화에 관한 연구
    정혜영 한국교원교육연구 21 (2) : 209 ~ 230 [2004]
  • 예비교사들은 교육실습을 통해 무엇을 경험하는가
    김병찬 교육행정학연구 23 (4) : 49 ~ 76 [2005]
  • 예비 초등 교사의 정체성 딜레마 -국어과 심화 학생의 교육 실습 과정을 중심으로-
    정혜승 한국초등국어교육 45 (45) : 303 ~ 333 [2011]
  • 심층면담을 통한 초등교사의 감정노동에 대한 인식 및 실태에 관한 연구
    황수아 교원교육 30 (1) : 59 ~ 91 [2014]
  • 사범대학 예비교사의 삶과 정체성 변화 연구
    한재영 교사교육연구 51 (1) : 75 ~ 89 [2012]
  • 교육실습이 초등 예비교사들의 과학 교수에 대한 자기 이미지에 미치는 영향
    강훈식 한국과학교육학회지 30 (2) : 261 ~ 274 [2010]
  • 교육실습의 이론과 실제
    남정걸 교육과학사 [2002]
  • 교육실습에서 교실수업에 대한 과학교육전공학생들의 고려사항
    강경희 한국교원교육연구 21 (1) : 105 ~ 132 [2004]
  • 교육실습생의 갈등에 관한 분석연구- 서울·경기지역 사립초등학교를 중심으로 -
    정혜영 한국교원교육연구 20 (3) : 277 ~ 294 [2003]
  • 교육실습 중 중등 예비교사들의 갈등요인 측정도구 구안
    안미리 한국교원교육연구 21 (3) : 163 ~ 182 [2004]
  • 교육 실습을 통한 중등 예비 교사들의 개인적 교수효능감과 결과기대감의 변화
    박성혜 한국교원교육연구 24 (1) : 271 ~ 297 [2007]
  • 교사 전문성: 교육전문가로서 교사에 대한 논의
    오욱환 교육과학사 [2005]
  • 교대생의 직업적 자아개념의 발달과 그 관련요인
    정종진 초등교육연구 13 (2) : 205 ~ 220 [2000]
  • 과학교육 연구
    박승재 교육과학사 [1998]
  • 과학과 교과교육학 지식 유형별 교사 전문성의 특징 연구
    곽영순 한국과학교육학회지 28 (6) : 592 ~ 602 [2008]
  • 과학 교사의 전문성 계발 프로그램의 조건과 모형
    김희경 초등과학교육 26 (3) : 295 ~ 308 [2007]
  • Toward the development of an elementary teachers' science teaching efficacy belief instrument
    Riggs, I. M. Science Education 74 (6) : 625 ~ 637 [1990]
  • Those who understand: knowledge growth in teaching
    Shulman, L. S. Educational Researcher 15 (2) : 4 ~ 14 [1986]
  • The terrible problem of knowing thyself : Toward a poststructural account of teacher identity
    Britzman, D. Journal of Curriculum Theorizing 9 (3) : 23 ~ 46 [1992]
  • The emotional practice of teaching
    Hargreaves, A. Teaching and Teacher Education 14 : 835 ~ 854 [1998]
  • Teacher preparation research: Current knowledge, gaps, and recommendations
  • Teacher preparation research : An insider’s view from the outside
    Wilson, S. M. Journal of Teacher Education 53 (3) : 190 ~ 204 [2002]
  • Shaping pedagogies through personal histories in pre-service teacher education
    Knowles, J. G. Teachers College Record 93 : 87 ~ 113 [1991]
  • Reforming practice or modifying reforms? Elementary teachers’ response to the tools of reform
    Smith, L. Journal of Research in Science Teaching 43 (3) : 396 ~ 423 [2007]
  • Reform, standards and teacher identity: challenges of sustaining commitment
    Day, C. Teaching and Teacher Education 21 (5) : 563 ~ 577 [2005]
  • Qualitative evaluation and research methods
    Patton, M. Sage : 169 ~ 186 [1990]
  • Professional knowledge and identity in a contested discipline: challenges for student teachers and teacher educators
    Burn, K. Oxford Review of Education 33 (4) : 445 ~ 467 [2007]
  • Preparing teachers for a changing world: What teachers should learn and be able to do
    Hammerness, K. Wiley & Sons : 358 ~ 389 [2005]
  • Pre-service and beginning teachers’ professional identity and its relation to dropping out of the profession
    Hong, J. Y. Teaching and Teacher Education 26 (8) : 1530 ~ 1543 [2010]
  • Positional Identity and Science Teacher Professional Development
    Moore, F. M. Journal of Research in Science Teaching 45 (6) : 684 ~ 710 [2008]
  • Performing for the students : Teaching identity and the pedagogical relationship
    Stillwaggon, J. Journal of Philosophy of Education 42 (1) : 67 ~ 83 [2008]
  • New understandings of teacher’s work. Emotions and education change
    Day, C. Springer : 45 ~ 64 [2011]
  • Narratives of practice and the construction of identity in teaching
    Watson, C. Teachers and Teaching: Theory and Practice 12 (5) : 509 ~ 526 [2006]
  • Making a difference: Teacher’s sense of efficacy and student achievement
    Ashton, P. T. Longman Publishing Group [1986]
  • Introduction to advances in teacher emotion research: The impact on teachers’lives
    Meyer, D. K. Springer : 73 ~ 91 [2009]
  • Identity, development, and desire: Critical questions
    Lemke, J. L. Paper presented at the meeting of the American Educational Research Association [2003]
  • Identity development as a lens to science teacher preparation
    Luehmann, A. L. Science Education 91 (5) : 822 ~ 839 [2007]
  • Identity as an analytic lens for research in education
    Gee, J. P. Review of Research in Education 25 : 99 ~ 125 [2000]
  • Identity and agency in cultural worlds
    Holland, D. Harvard University Press [1998]
  • Identity Theory
    Burke, P. J. Oxford university press [2009]
  • Human emotions: A sociological theory
    Turner, J. H. Routledge [2007]
  • Getting the story, understanding the lives: from career stories to teachers’ professional development
    Kelchtermans, G. Teaching and Teacher Education 9 (5) : 443 ~ 456 [1993]
  • Further development of an elementary science teaching efficacy belief instrument : A preservice elementary scale
    Enochs, L. G. School Science and Mathematics 90 (8) : 694 ~ 706 [1990]
  • Building teaching identities: Implications for preservice teacher education
    Mayer, D. Paper presented at the Australian Association for Research in Education & New Zealand Association for Research in Education Conference [1999]
  • A sociocultural approach to understanding teacher identity, agency and professional vulnerability in a context of secondary school reform
    Lasky, S. Teaching and Teacher Education 21 : 899 ~ 916 [2005]