영유아의 친구관계가 또래수용과 거부 및 또래 괴롭힘에 미치는 영향

윤수정 2014년
논문상세정보
' 영유아의 친구관계가 또래수용과 거부 및 또래 괴롭힘에 미치는 영향' 의 주제별 논문영향력
논문영향력 선정 방법
논문영향력 요약
주제
  • 유아 및 초등교육
  • friendship
  • peer acceptance
  • peer victimization
  • peerrejection
  • 또래 괴롭힘
  • 또래거부
  • 또래수용
  • 친구관계
동일주제 총논문수 논문피인용 총횟수 주제별 논문영향력의 평균
491 2

0.0%

' 영유아의 친구관계가 또래수용과 거부 및 또래 괴롭힘에 미치는 영향' 의 참고문헌

  • 자기회귀 교차지연 모형을 적용한 유아기 관계적 공격성과 또래거부의 발달 경향에 대한 종단 연구
    신유림 유아교육연구 32 (3) : 101 ~ 115 [2012]
  • 유아의 어머니, 교사, 또래와의 관계와 보육시설 적응간의 관련성
    이진숙 열린교육연구 12 (2) : 217 ~ 235 [2004]
  • 유아의 사회적 행동 특성과 또래선호 간 교사-유아 관계의 매개 및 중재효과
    윤수정 가톨릭대학교 대학원 [2010]
  • 유아의 또래수용도, 놀이상호작용 및 놀이형태와의 관계
    김수영 유아교육연구 20 (3) : 47 ~ 65 [2000]
  • 유아의 또래 수용과 기질, 행동조절, 정서적 유능감과의 관계 및 상대적 영향력
    조순옥 영유아교육연구 11 : 63 ~ 81 [2008]
  • 박사
  • 유아, 또래 및 교사 보고에 의한 유아기 또래 집단 거부의 비교
    신유림 Family and Environment Research 47 (5) : 49 ~ 57 [2009]
  • 아동의 인성특성, 부모에 대한 애착 및 부부갈등과 또래괴롭힘
    박보경 아동학회지 23 (5) : 51 ~ 64 [2002]
  • 아동의 또래 괴롭힘 및 자아존중감과 외로움 간의 관계
    최미경 아동학회지 27 (4) : 133 ~ 145 [2006]
  • 또래관계가 아동의 또래괴롭힘에 미치는 영향
    박연정 인간발달연구 10 (2) : 75 ~ 92 [2003]
  • 또래관계 유형에 따라 나타나는 유아들의 요구전략과 반응양상에 대한 문화 기술적 연구
    배지희 황인애 열린유아교육연구 12 (3) : 43 ~ 67 [2007]
  • 또래 괴롭힘과 대인간 행동특성에 관한 횡단 및 단기종단연구:참여자 역할을 중심으로
    심희옥 아동학회지 26 (5) : 263 ~ 280 [2005]
  • 또래 괴롭힘 공격적 피해, 수동적 피해 및 가해 유아의 사회적 행동, 심리사회적 적응과 언어능력
    신유림 Family and Environment Research 49 (6) : 1 ~ 12 [2011]
  • 또래 거부에 대한 친구의 사회적 행동과 친구관계 질의 상호적 영향
    신유림 Family and Environment Research 46 (9) : 61 ~ 69 [2008]
  • 교사-영유아관계가 또래선호와 또래 괴롭힘에 미치는 영향
    윤수정 유아교육연구 33 (1) : 175 ~ 190 [2013]
  • Victims of peer aggression
    Perry, D. G. Development Psychology 24 (6) : 807 ~ 814 [1988]
  • Victimized children’s responses to peers’ aggression : Behaviors associated with reduced versus continued victimization
    Kochenderfer, B. J. Development and Psychopathology 9 (1) : 59 ~ 73 [1997]
  • Victimization among preschoolers : Role of attachment relationship history
    Troy, M. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry 26 (2) : 166 ~ 172 [1987]
  • The power of friendship : Protection against an escalating cycle of peer victimization
    Hodges, E. V. E. Developmental Psychology 35 (1) : 94 ~ 101 [1999]
  • Relational and physical forms of peer victimization in preschool
    Crick, N. R. Developmental Psychology 35 (2) : 376 ~ 385 [1999]
  • Relational and overt forms of peer victimization : A multiinformant approach
    Crick, N. R. Journal of Consulting and Clinical Psychology 66 (2) : 337 ~ 347 [1998]
  • Prospective associations between friendship adjustment and social strategies : Friendship as a context for building social skills
    Glick, G. C. Developmental Psychology 47 (4) : 1117 ~ 1132 [2011]
  • Preservice teachers' response to bullying scenarios : Comparing physical, verbal, and relational bullying
    Bauman, S. Journal of Educational psychology 98 (1) : 219 ~ 231 [2006]
  • Peer victimization: Cause or consequence of school maladjustment?
    Kochenderfer, B. J. Child Development 67 (4) : 1305 ~ 1317 [1996]
  • Peer relation and personal adjustment: Are low-accepted children at risk?
    Parker, J. G. Psychological Bulletin 102 (3) : 357 ~ 389 [1987]
  • Patterns of friendship
    Howes, C Child Development 54 (4) : 1041 ~ 1053 [1983]
  • Individual differences and developmental changes in preschoolers’ friendship
    Park, K. A. Developmental Psychology 29 (2) : 264 ~ 270 [1993]
  • Individual Risk and Social Risk as Interacting Determinants of Victimization in the Peer Group
    Hodges, E. V. E. Development Psychology 33 (6) : 1032 ~ 1039 [1997]
  • Friendship quality as a predictor of young children’s early school adjustment
    Ladd, G. W. Child Development 67 (3) : 1103 ~ 1118 [1996]
  • Friendship as a moderating factor in the pathway between early harsh home environment and later victimzation in the peer group
    Schwartz, D. Developmental Psychology 36 (5) : 646 ~ 662 [2000]
  • Does low self-regard invite victimization
    Egan, S. K. Developmental Psychology 34 (2) : 299 ~ 309 [1998]
  • Dimensions and types of social status : A cross-age perspective
    Coie, J. D. Developmental Psychology 18 (4) : 557 ~ 570 [1982]
  • Developmental change in young children’s conceptions of friendship
    Furman, W. Child Development 54 (3) : 549 ~ 556 [1983]
  • Developmental cascades of peer relations and symptoms of externalizing and internalizing problems from kindergarten to fourth-grade elementary school
    Lier, P. V. Development and Psychopathology 22 (3) : 569 ~ 582 [2010]
  • Continuities and changes in children's social status : A five-year longitudinal study
    Coie, J. D. Merill-Palmer Quarterly 29 : 261 ~ 281 [1983]
  • Cohesive discourse and peer acceptance : Longitudinal relations in the preschool years
    Kemple, K. Merrill-Palmer Quarterly 38 : 364 ~ 381 [1992]
  • Children’s peer relations : A meta-analytic review of popular, rejected, neglected, controversial, and average sociometric status
    Newcomb, A. F. Psychological Bulletin 113 (1) : 99 ~ 128 [1993]
  • Children's treatment by peers: Victims of relational and overt aggression
    Crick Crick, N. R. Grotpeter Development and Psychopathology 8 (2) : 367 ~ 380 [1996]
  • Childhood victimization : Modeling the relation between classroom victimization, cyber victimization, and psychosocial functioning
    Jackson, C. L. Psychology of Popular Media Culture 1 (4) : 254 ~ 269 [2012]
  • Bully/ victim problem among middle school children
    Boulton, M. J. British Journal of Educational Psychology 62 : 73 ~ 87 [1992]
  • Behavioral and relational correlates of low self-perceived competence in young children
    Nelson, L. J. Early Childhood Research Quarterly 24 (3) : 350 ~ 361 [2009]