행동경제학에 기반한 일반 시민들의 기부의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구

강의 2020년
논문상세정보
' 행동경제학에 기반한 일반 시민들의 기부의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구' 의 주제별 논문영향력
논문영향력 선정 방법
논문영향력 요약
주제
  • 'Reason Based Choice'
  • '이유 있는 선택'
  • Behavioral Economics
  • Donation Intention
  • Mental Accounting
  • framingeffect
  • matching
  • 기부 의도
  • 매칭
  • 멘털어카운팅
  • 프레이밍 효과
  • 행동경제학
동일주제 총논문수 논문피인용 총횟수 주제별 논문영향력의 평균
386 0

0.0%

' 행동경제학에 기반한 일반 시민들의 기부의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구' 의 참고문헌

  • 호텔 객실상품 광고에서의 메시지 프레이밍 유형과 희소성 메시지에 따른 구매의도 비교 분석: 성별의 조절효과
    안윤영 임지현 호텔 경영학연구, 28(6), 31-47 [2019]
  • 행동경제학의 정책 활용방안. 서울 연구원
    김범식 김승연 안기정 이진학 정책과제연구보고서 [2018]
  • 한국보건사회연구원나눔실태 2017. 한국보건사회연구원
    정책보고 서 [2018]
  • 한국보건사회연구원2019 빈곤통계연보. 한국보건사회연구원 소득 보장정책연구실
    정책보고서 [2019]
  • 한국, 미국, 스웨덴의 문화적 성향과 기부행동 비교
    김난도 김선우 소비문화연구 13(1호), 61-80 [2010]
  • 푸드뱅크(Food Bank) 기탁 결정요인에 관한 연구: 자영업자의 기탁 결정요인을 중심으로
    곽대석 정무성 한국지역사회복지학, 16, 157-178 [2005]
  • 지역주민과 지역사회복지와의 관계
    이성록 한국지역사회복지학, 7, 135-143 [1999]
  • 정지은, 이한준 & 박종철.비영리 단체 이미지가 기부의도에 미치는 영향: 신뢰의 매개효과를 중심으로. ?
    소비자학연구, 26(2), 93-118 [2015]
  • 장보라, 박재진금연캠페인에서의 메시지 프레이밍효과: 숫자표현방 법과 긍부정표현을 중심으로
    사회과학논총, 22(1), 61-80 [2019]
  • 자원봉사자의 봉사활동 지속성과 만족도 영향요인 분석
    성금단 조남연 인문사회21, 9(2), 791-800 [2018]
  • 자원봉사대상자의 서비스 만족도와 지속 성에 미치는 영향요인 분석
    남궁금순 문신용 윤기찬 지방정부연구, 19(4), 249-272 [2016]
  • 자선단체 기부자의 기부동기와 기부행동에 관한 실증연구
    김용준 김주원 경영학연구, 37(3), 629-658 [2008]
  • 이온누리 기부자의 심리적 요인과 기부 메시지 프레이밍이 기부의도 에 미치는 영향
    한국교통대학교 대학원 석사학위논문 [2018]
  • 의인화 메시지가 기부의도에 미치는 영향
    김영조 한국심리학회지: 소비자광고, 15(4), 649-666 [2014]
  • 오대양비영리조직 광고에서 기부형태와 호소유형 에 따른 광고효과 차이. 광고연구
    서문식 안진우 겨울(87), 71-108 [2010]
  • 영업 사원의 고객 공감과 직무만족, 정서적 몰 입, 고객지향성 간의 관계 연구
    김동현 박찬욱 차재빈 고객만족경영연구, 20(1), 23-43 [2018]
  • 심적회계 기간, 위험회피, 지불의 고통이 보험상품 가입의도에 미치는 영향
    조은성 천성용 Financial Planning Review, 10(3), 87-106 [2017]
  • 심적 회계에서 지출 항목의 정당성의 역할
    윤진헌 이병관 임혜빈 한국심리학회지: 소비자‧광고, 20(1), 153-172 [2019]
  • 시민의 복지의식과 기부행동의 관계에 관한 연구
    강철희 오양래 사회복지정책, 43(3), 113-139 [2016]
  • 손실회피와 불확실성의 상호작용이 소비자의 이유기반 선택에 미치는 영향에 대한 연구
    원지성 상품학연구, 28(6), 133-143 [2010]
  • 소비자행동에 관한 행동경제학 관점의 연구: 카지노고객의 게임행동을 중심으로
    신임철 성균관대학교 대학원 박사학위논문 [2019]
  • 소비자의 자선적 충동에 관한 측정도구의 개발: 비 영리단체에 대한 기부행위를 중심으로
    서해진 옥정원 경영과 정보연구, 33(3), 1-19 [2014]
  • 소비자의 공감성향이 자선적 기부행동에 미치는 영향
    허은정 소비 문화연구, 19(3), 77-92 [2016]
  • 소비자는 합리적인 존재인가
    마정미 광고연구(111), 101-131 [2016]
  • 소규모 자영업자의 지속적 기부 행동의도에 관한 연구
    강철희 김미희 목준균 서비스경영학회지, 17(5), 313-344 [2016]
  • 서비스 종사자의 유머지향성과 공감능력 및 직무만족, 고객 지향성에 미치는 영향에 관한 연구
    김유경 소비문화연구, 18(4), 101-129 [2015]
  • 생명보험 상품에 대한 부정적/긍정적 프레이밍효과 연구
    이호원 Financial Planning Review, 12(2), 137-158 [2019]
  • 사회복지시설 자원봉사자의 참여동기가 직무만족과 지속의지에 미 치는 영향
    김현진 이동수 한국거버넌스학회보, 18(1), 243-270 [2011]
  • 사회복지기관에 대한 기부자의 기부지속 영향 요인 연구
    김웅수 가천대학교 대학원 박사학위논문 [2015]
  • 사회복지공동모금회2019 기부 및 사회이슈 트렌드. 사회복지공동 모금회 나눔문화연구소
    조사연구보고서 [2019]
  • 비영리조직에 대한 지속적 기부행동에 영향을 미치는 요인에 관한 연구
    박춘란 경영과 정보연구, 20, 33-60 [2007]
  • 비영리단체에 대한 자선충동의 동기가 충성도에 미치는 영 향에 관한 연구: 자기결정성 이론을 중심으로
    박희화 부산대학교 대학원 박사학위논문 [2009]
  • 비영리단체에 대한 기부충동이 기부의도에 미치는 영향에 관한 연구
    서해진 부산대학교 대학원 석사학위논문 [2012]
  • 번들제품이 디커플링과 번들된 부제품 평가에 미치 는 영향
    박효현 정강옥 경영학연구, 45(4), 1213-1242 [2016]
  • 무드와 개인의 성격 특성에 따른 광고 메시지 프 레이밍의 효과
    김민정 이종민 광고학연구, 30(1), 113-137 [2019]
  • 메시지 프레이밍이 은퇴준비과정 단계별 준비의도에 미치는 효과
    나혜림 소비자정책교육연구, 15(3), 179-204 [2019]
  • 메시지 프레이밍과 콘텐츠 유형에 따른 청소년 자살 예방 캠페인 효과에 관한 연구
    김활빈 오아름 이현진 광고연구, (122), 50-70 [2019]
  • 도덕적 정체성이 기부의도에 미치는 심리적 메커니 즘 고찰: 자아해석의 조절효과를 중심으로
    박종철 오민정 소비문화연구, 15(4), 63-79 [2012]
  • 도덕적 정체성과 자아해석이 기부의도에 미치는 효 과
    박명진 박종철 소비자학연구, 24(2), 47-70 [2013]
  • 대학생의 자존감과 연애 관계만족간의 관계에서 거 부민감성과 공감능력의 매개효과
    양난미 이인재 청소년상담연구, 23(1), 179-198 [2015]
  • 대학기부자의 기부의도, 기부만족, 기부정기성의 경 정요인에 관한 실증연구
    김용준 김주원 마케팅연구, 20(4), 57-89 [2005]
  • 대학 졸업생의 모교에 대한 평판 인식과 기부경험, 기부동기가 모교 기부의도에 미치는 영향: 조직 일체감과의 관계를 중심으로
    김혜자 성민정 홍보학연구, 15(4), 79-114 [2011]
  • 다문화가족지원센터 이용 경험이 다문화 청 소년의 이중문화 정체성에 미치는 영향: 성향점수매칭을 중심으로
    박미경 이홍재 차용진 다문화사회연구, 12(3), 107-140 [2019]
  • 노스탤지어의 유형이 기부의도에 미치는 영향
    이유재 차문경 마케 팅연구, 29(5), 23-49 [2014]
  • 김정일, 우훈식, 남승규소비자 공감과 메시지 전략
    김은주 한국 심리학회지: 소비자‧광고, 13(4), 729-750 [2012]
  • 기프트카드와 현금 지불에 따른 쾌락재 및 실용재 에 대한 구매의도차이 분석: 긍정적,부정적 구매 감정의 매개효과를 중심으로
    장은영 최자영 소비자학연구, 26(5), 1-22 [2015]
  • 기부활동에 대한 자기중심적 동기가 기부의도에 미 치는 영향: 행복감과 자긍심의 매개역할을 중심으로
    박종철 홍성준 문화산업연구, 17(4), 19-23 [2017]
  • 기부행동의 영향요인에 대한 탐색적 연구: 자아존중감과 복지책임주체 인식을 중심으로
    김윤하 김태웅 박성택 디지털융복합연구, 15(10), 151-160 [2017]
  • 기부동기의 발전단계
    박성용 최경란 상품학연구, 36(2), 157-164 [2018]
  • 기부공헌 수준에 의한 기부시장 세분화 가능성 탐 색 연구
    강명애 예종석 한국사회복지행정학, 14(1), 61-85 [2012]
  • 기부 동기와 기부 의도에 영향을 미치는 심리적 요인: 기부와 자기자비의 관계성에 관한 탐색적 연구
    문영숙 이병관 광고연구(107), 126-158 [2015]
  • 기부 경험은 즐거운 감정 동기를 강화하는가? , 정기적인 기부 경험이 기부 유형별 기부의도에 미치는 영향
    오혜영 상품학연구, 34(2), 149-163 [2016]
  • 금연광고 메시지 유형의 효과분석: 메시지 프레이밍과 메시 지 소구방향의 매개역할
    조형오 광고학연구, 11(1), 133-157 [2000]
  • 국제 기아 돕기 캠페인의 효과에 미치는 긍‧부정 프레이밍과 관여도의 영향: 상호작용을 중심으로
    구세희 연보영 이승조 감성과 학, 13(1), 147-162 [2010]
  • 광고에서의 프레이밍효과: 예상이 이론을 중심으로
    김광수 광고학 연구, 9(4), 193-212 [1998]
  • 광고메시지의 특성과 소비자의 자기해석이 기부의 도에 미치는 영향
    강명애 예종석 경영학연구, 43(4), 1317-1342 [2014]
  • 공익연계마케팅의 양면적 특성과 메시지 프레임의 효과에 관한 연구
    서해진 송태호 경영학연구, 48(2), 435-462 [2019]
  • 공감은 국민건강 보험에 세대 간 태도 차이를 매개하는가?
    박기완 양혜경 옥경영 주소현 소비자학연구, 26(2), 119-142 [2015]
  • 공감과 친사회행동
    박성희 서울: 문음사. 박용완, 허정 (2017). 프로스펙트 이론과 심적 회계를 이용한 복합적 신용 카드 보상프로그램의 설계. Korea Business Review, 21(1), 185-207 [1997]
  • 경향점수 추정 모형에 따른 매칭 및 인과 효과 검정 결과 비교: 다층자료의 모의분석
    강상진 송승원 이규민 교육평가연구, 28(3), 701-730 [2015]
  • 개인기부자들의 과거 기부경험만족이 기부 의도 및 충성도에 미치는 영향: 관계의 질의 매개적 역할과 상호호혜성의 조절적 역할을 중심으로
    박민혜 박정은 정민주 소비문화연구, 18(2), 1-19 [2015]
  • 개인 성향으로서의 자존감과 긍‧부정 프레이밍의 상호작용 이 국제 기아 돕기 캠페인의 효과에 미치는 영향
    이승조 한국언론학보, 57(5), 56-77 [2013]
  • 가구유형별 기부행태 및 가구 내 기부결정
    김보민 송헌재 경제학 연구, 65(2), 39-64 [2017]
  • 가구 단위의 세속적 기부, 종교적 기부, 상 호부조적 기부행동 간 관계와 영향요인에 관한 비교: 기부규모와 기부노력을 중심으로
    강아름 강철희 최민지 한국사회복지학, 72(1), 139-173 [2020]
  • 가계 주 소득 원천과 소득 분위에 따른 가계 유형 별 심적 회계 분석
    박종선 황덕순 소비자학연구, 25(1), 115-143 [2014]
  • 「Kodo keizaigaku : Keizai ha 'Kanjo'de ugoiteir u」 ,
    [2006]
  • Who needs a reason to indulge ? Happiness following reason-based indulgent consumption
    35 ( 1 ) , 170-184 . [2018]
  • Value-driven internet shopping : the mental accounting theory perspective
    27 ( 1 ) , 13–35 . [2010]
  • Toward a positive theory of consumer choice
    1 , 39-60 [1980]
  • The value of empathy in dietetic consultations : A pilot study to investigate its effect on satisfaction , autonomy and agreement
    18 ( 3 ) , 181-185 [2005]
  • The role of mental accounting in consumer credit decision processes
    27 , 571–588 [2006]
  • The persuasive effects of message framing in organ donation : The mediating role of psychological reactance
    74 ( 2 ) , 229-255 . [2007]
  • The general causality orientations scale : Self-determination in personality
    19 ( 2 ) , 109-134 . [1985]
  • The framing of decisions and the psychology of choice
    211 ( 30 ) , 453-458 [1981]
  • The central role of the propensity score in observational studies for causal effects
    70 ( 1 ) , 41-55 [1983]
  • Stata Treatment-Effects Reference Manual : Potential Outcomes/Counterfactual outcomes Release 14
    [2015]
  • Social Research
    [2013]
  • Selfishness , Altruism and Rationality
    [1984]
  • SPSS 24 매뉴얼
    이학식 임지훈 서울: 집현재 [2017]
  • Relationship of empathy to appraisal , depression , life satisfaction , and physical health in informalCaregivers of older adults
    24 ( 1 ) , 44-56 [2001]
  • Reason-based judgments : Using reasons to decouple perceived price–qualityCorrelation
    30 ( 5 ) , 721-731 . [2009]
  • Putting the Altruism Back into Altruism : The Evolution of Empathy
    59 , 279-300 [2008]
  • Prospect theory : An analysis of decisions under risk
    47 ( 2 ) , 263-291 [1979]
  • Perceived empathy , accurate empathy and relationship satisfaction in heterosexual couples
    27 ( 3 ) , 327-349 [2010]
  • Pathways between attachment and marital satisfaction : The mediating roles of rumination , empathy , and forgiveness
    70 , 246-251 [2014]
  • P. A. and Nordhaus , W. D.Economics . New York : McGraw-Hill Companies , Inc. Shafir , E. , Simonson , I. and Tversky , A .'Reason-based choice
    49 , 11-36 . [2013]
  • Overview of Multivariate Methods
    7th Edition [2010]
  • Opportunity and change
    [1978]
  • On the Mental Accounting of Restricted-Use Funds : How Gift Cards Change What People Purchase
    42 ( 4 ) , 596–614 [2015]
  • Moral Framing and Charitable Donation : Integrating Exploratory Social Media Analyses and Confirmatory Experimentation
    4 ( 1 ) , 1-18 . [2018]
  • Mental accounting matters
    12 ( 3 ) , 183–206 [1999]
  • Mental accounting and consumer choice
    4 ( 3 ) , 199-214 . [1985]
  • Mental accounting and cause related marketing strategies
    7 , 145–156 [2010]
  • Mental Accounting : Theory and the Application Inspiration
    15 ( 5 ) , 727-734 [2007]
  • Measuring individual differences in empathy : Evidence for a multidimensional approach
    44 ( 1 ) , 113-126 [1983]
  • Matching methods for causal inference : A review and a look forward
    25 ( 1 ) , 1-21 [2010]
  • Loss aversion in riskless choice : A reference-dependent model
    106 ( 4 ) , 1039-1061 . [1991]
  • Legacy Volunteering : A Test of Two Theories of Intergenerational Transmission
    66 ( 2 ) , 530-541 [2004]
  • Judgment under uncertainty : Heuristics and biases
    185 , 1124-1131 [1974]
  • Is it what you say or how you say it ? The impact of aid effectiveness information and its framing on donation behavior
    83 , 1-16 [2019]
  • Introduction to behavioral economics
    [2014]
  • Influence of consumer online resale awareness on purchase decisions : a mental accounting perspective
    47 ( 10 ) , 1576-1597 [2013]
  • Improving the Effectiveness of Fundraising Messages : The Impact of Charity Goal Attainment , Message Framing , and Evidence on Persuasion
    36 ( 2 ) , 161-175 . [2008]
  • Improving The Impact Of Cause-Related Donation Exchanges Through Message Framing : A Conceptual Perspective
    25 ( 2 ) , 69-78 . [2009]
  • H. L. and Govern , J. M.Motivation : Theory , Research , and Applications
    Fifth Edition [2005]
  • Good Reasons Sell : Reason-Based Choice Among Group and Individual Investors in the Stock Market
    49 ( 12 ) , 1636-1652 [2003]
  • Framing charitable appeals : the effect of message framing and perceived susceptibility to the negative consequences of inaction on donation intention
    21 ( 1 ) , 3-12 . [2016]
  • Framing Charitable Donations as Exceptional Expenses Increases Giving
    21 ( 2 ) , 130-139 . [2015]
  • Factors influencing impulse buying during an online purchase
    7 , 367–379 [2007]
  • Factors affecting customer satisfaction in responses to negative online hotel reviews : The impact of empathy , paraphrasing , and speed
    56 ( 2 ) , 223–231 [2015]
  • Exploring the link between payment schemes and customer fraud : a mental accounting perspective
    47 , 595-616 [2019]
  • Experimental Economics
    [1993]
  • Estimation of average treatment effects based on propensity scores
    2 ( 4 ) , 358-377 . [2002]
  • Efficient semiparametric estimation of multi-valued treatment effects under ignorability
    155 , 138–154 [2010]
  • Effects of message framing , vividness congruency and statistical framing on responses to charity advertising
    29 ( 2 ) , 195-220 . [2010]
  • Effects of Spikes in the Price of Gasoline on Behavioral Intentions : A Mental Accounting Explanation
    25 , 295-302 [2012]
  • Effects of Message Framing and Exemplars on Promoting Organ Donation
    117 ( 3 ) , 692-702 [2015]
  • Cultural carrying capacity : Organ donation advocacy , discursive framing , and social media engagement
    165 , 280-288 [2016]
  • Consumer behaviour in the mobile telecommunications ' market : The individual 's adoption decision of innovative services
    26 ( 3 ) , 270-281 . [2009]
  • Consumer behaviour and mobile TV services : do men differ from women in their adoption intentions ?
    11 ( 2 ) , 127-139 [2010]
  • Choosing to avoid : Coping with negatively emotion-laden decisions
    24 ( 4 ) , 409-433 . [1998]
  • Choices , Values , and Frames
    [2000]
  • Choice based on reasons : The case of attraction and compromise effects
    16 , 158-174 [1989]
  • Charity involvement and customer preference for charity brands
    7 ( 1 ) , 49–66 [1999]
  • Best practices in quasi-experimental designs : Matching methods for causal inference
    [2007]
  • Animal Spirits - How Human Psychology Drives the Economy and why it Matters for Global Capitalism
    [2009]
  • An Evaluation of Government Sponsored Vocational Training Programmes for the Unemployed in Urban Russia
    29 ( 6 ) , 1053 –1072 [2005]
  • Advances in Research on Mental Accounting and Reason-based Choice
    28 ( 3 ) , 757-760 . [2005]
  • Advances in Research on Mental Accounting and Reason-Based ChoiceThe influence of framing on risky decisions : A meta-analysis
    10 ( 3 ) , 249-266 . Kühberger , A . (75 ( 1 ) , 23~55 . [1999]
  • Administrative Behavior : A Study of Decision-making Process in Administrative Organization
    [1957]
  • A perspective on judgment and choice : mapping bounded rationality
    58 ( 9 ) , 697–720 . [2003]
  • A Multidimensional Approach to Individual Differences in Empathy . JSAS Catalog of Selected Documents in Psychology
  • A Behavioral Model of RationalChoice
    69 ( 1 ) , 99–118 [1955]
  • 2030세대의 윤리적 소비성향이 기부태도에 미치는 영향
    조혜령 숭 실대학교 대학원 석사학위논문 [2018]
  • 2018 민간나눔자 원 총량 추계 및 나눔지수 도출 연구. 사회복지공동모금회 나눔문 화연구소