박사

지식정보처리역량 함양을 위한 데이터 기반 과학탐구 모형 개발

손미현 2020년
논문상세정보
' 지식정보처리역량 함양을 위한 데이터 기반 과학탐구 모형 개발' 의 주제별 논문영향력
논문영향력 선정 방법
논문영향력 요약
주제
  • 화학과 응용과학
  • 과학탐구 수업전략
  • 데이터 기반 과학탐구
  • 자원기반학습
  • 지식정보처리역량
  • 탐색적 과학데이터 분석 탐구모형(ESDA 탐구모형)
동일주제 총논문수 논문피인용 총횟수 주제별 논문영향력의 평균
64 0

0.0%

' 지식정보처리역량 함양을 위한 데이터 기반 과학탐구 모형 개발' 의 참고문헌

  • 효과적인 과학 글쓰기 교육을 위한 공학 실험 보고서 고찰
    이인영 현대문학의 연구, 40, 551-578 [2010]
  • 헬로 데이터 과학
    김진영 한빛미디어 [2016]
  • 허명, 김찬종, 양일호, 최관순, 김태선초중고 학생들의 과학 탐구 능력 추이 분석을 위한 종단적 연구
    김범기 우종옥 한국과학교육학회지, 19(2), 173-184 [1999]
  • 학습자의 핵심역량 개발을 위한 과학과 수업방법 개선 방안
    곽영순 한국과학교육학회지, 32(5), 855-865 [2012]
  • 학습자의 인지수준과 학습내용의 인지요구도를 고려한 중등화학 학습 전략 개발에 대한 연구
    강순희 박종윤 정지영 대한화학회지, 43(5), 578-588 [1999]
  • 학습자의 수행능력 발달을 위한 미술 교수-학습 방법
    황향숙 미술교육논총, 15, 205-235 [2002]
  • 학습자원을 기반으로 한 자원기반학습의 효과 연구
    김정겸 조혜령 교육실천연구, 5(2), 61-81 [2006]
  • 학생의 과학적 설명가설의 생성과정 분석-과학적 가설의 정의와 특성을 중심으로
    박종원 한국과학교육학회지, 20(4), 667-679 [2000]
  • 통계적 문제해결 과정 관점에 따른 초등 수학교과서 통계 지도 방식 분석
    배혜진 이동환 한국초등수학교육학회지, 20(1), 55-69 [2016]
  • 통계 교육 과정 개선을 위한 탐색적 자료 분석 도입
    박영희 청주교육대학교 교육대학원 논문집, 4(1), 73-83 [2001]
  • 탐구 멘토링 프로그램에서 예비 과학교사들이 겪은 어려움
    이봉우 한국과학교육학회지, 33(7), 1300-1311 [2013]
  • 컴퓨팅 사고력과 창의성 향상을 위한 데이터 과학 교육 프로그램
    김용민 제주대학교 대학원 박사학위 논문 [2018]
  • 컴퓨터활용교육: 초, 중학생의 영재분야에 따른 ICT 리터러시 능력 수준 분석
    김자미 이승진 이원규 컴퓨터교육학회논문지, 16(2), 69-78 [2013]
  • 컴퓨터를 활용한 수학적 사고력 신장 방안
    강문봉 과학교육논총, 22(1), 37-54 [2009]
  • 초등학생의 자유 탐구 활동 보고서의 평가 준거 개발 및 적용
    김숙경 정진수 천재순 초등과학교육, 29(1), 69-85 [2010]
  • 초등학생의 데이터 수집, 분석, 표현 수업을 위한 세부역량 개발 및 적용
    서웅 안성진 정보교육학회논문지, 23(2), 131-139 [2019]
  • 초등학교 과학과 자유탐구 활동에서 교사와 학생이 겪는 어려움 분석
    김효남 신현화 초등과학교육, 29(3), 262-276 [2010]
  • 초등 과학영재와 일반학생의 과학 탐구문제 발견 과정 분석
    김효남 정주혜 교육과학연구, 44(1), 123-145 [2013]
  • 청소년의 과학적 소양 향상을 위한 문제해결 모형 개발 연구
    곽승진 한국도서관정보학회지, 36(3), 21-38 [2005]
  • 채여라, 박정규, 신용승, 윤정호, 최희선, 강성원, 김이진, 공현숙미래 기후 및 사회경제 여건 변화 대응을 위한 환경정책 이슈 발굴
    한국환경정책평가연구원 수시연구보고서, 4, 1-95 [2017]
  • 창의적 문제해결 :창의력 이론 개발과 수업
    김영채 교육과학사 [1999]
  • 창의성 교육의 새로운 접근: 문제 찾기
    김정섭 윤경미 전윤식 교육학연구, 41(3), 215-238 [2003]
  • 지식정보처리역량에 대한 과학교사의 인식 조사
    손미현 정대홍 한국과학교육학회지, 38(5), 693-703 [2018]
  • 지식정보처리역량 관점에서 중학생들의 과학탐구활동 어려움 분석
    손미현 손정우 정대홍 한국과학교육학회지, 38(3), 441-449 [2018]
  • 지식정보사회의 사회과교육: 교육의 변화와 교과적 지향
    성경희 조영달 시민교육연구, 41(1), 167-188 [2009]
  • 지식기반사회에서 정보통신기술 활용을 위한 교사의 핵심역량 개발
    이광우 이성흠 한국교원교육연구, 20(3), 203-223 [2003]
  • 중학생의 그래프 능력과 논리적 사고력 및 과학 탐구 능력의 관계
    김범기 김태선 배덕진 한국과학교육학회지, 22(4), 725-739 [2002]
  • 중학생의 과학실험활동과 과학학습결과의 관계 분석
    최돈형 서울대학교 대학원 박사 학위 논문 [1990]
  • 중학교 학생들의 자유탐구활동 중 주제선정단계 에서 나타난 어려움 조사
    오상욱 이준기 정우경 한국과학교육학회지, 31(8), 1199-1213 [2011]
  • 중학교 과학교과서 생명과학 단원의 탐구 활 동 분석: 과학탐구 기능과 8가지 과학 실천을 중심으로
    김미정 김성하 임채성 홍준의 과학교육연구지, 41(3), 318-333 [2017]
  • 중학교 2학년 과학 교과서의 탐구 영역 분석
    박효순 조희형 한국과학교육학회지, 23(3), 239-245 [2003]
  • 중등학교 과학 실험 수업에 대한 실험 목적 상호 작용 탐구 과정의 분석
    김민경 김영신 양일호 정진우 조현준 한국지구과학회지, 27(5), 509-520 [2006]
  • 조현아데이터 출처 유형에 따른 중학생의 소집단 논변활동의 인식론적 수준
    서울대학교 대학원 박사 학위 논문 [2013]
  • 제7차 교육과정의 7학년 과학 교과서에 제시된 과학개념분석 -에너지와 지구 영역 중심으로-
    김여상 김희수 박상태 신영숙 육근철 이희복 한국과학교육학회지, 22(2), 276-285 [2002]
  • 제 7 차 교육과정에 따른 중학교 2 학년 과학교과서의 과학 탐구 과정과 학생들의 과학 탐구 능력 실태 분석
    김희령 여성희 생물교육, 32(4), 390-397 [2004]
  • 제 4 차 산업혁명을 주도하는 데이터 사이언스
    강성현 김성범 ie 매거진, 23(3), 9-13 [2016]
  • 정보화사회의 교육 패러다임으로서 구성주의: 본질과 교육적 적용
    황희숙 수산해양교육연구, 10(1), 100-113 [1998]
  • 정보화 시대이 영재교육
    송인섭 사회 교육과학연구, 4(10), 3-33 [2000]
  • 정보처리능력의 관점에서 본 20092015 중학교 수학과 통계영역 개정 교육과정 및 교과서 분석
    유명근 이기마 교과교육연구, 8(1), 51-73 [2015]
  • 정보시각화와 지식시각화의 비교분석을 통한 표현방법 연구
    이경원 이주엽 장석현 한국 HCI 학회 학술대회, 1242-1248 [2008]
  • 정보디자인 교과서
    강성중 오병근 안그라픽스 [2008]
  • 잘 알려진 창의적 과학자들의 과학적 문제 발견 패턴 분석
    김영민 박종석 서혜애 한국과학교육학회지, 33(7), 1285-1299 [2013]
  • 자유 탐구 활동에 대한 중학생들의 인식 및 자유 탐구 활동이 중학생들의 과학 탐구능력에 미치는 영향
    김현주 변선미 한국과학교육학회지, 31(2), 210-224 [2011]
  • 자원기반학습 (Resource-Based Learning)을 통한 자기 주도 학습 및 정보활용능력 신장
    손미 초등교육연구, 13(1), 213-234 [1999]
  • 자원기반 학습환경에서 탐구훈련모형의 활용이 탐구능력과 과제수행능력에 미치는 영향
    강명희 한연선 교육공학연구, 16(2), 3-18 [2000]
  • 이일선생태계에 대한 생물교사의 시스템 사고 분석
    권용주 김원정 변정호 이효녕 한국생물교육학회지, 39(4), 529-543 [2011]
  • 이미나, 조난심, 유상덕, 이우경, 박부권정보화와 학교지체가설: 학교붕괴에 대한 재해석
    한국교육연구, 7(1), 1-19 [2001]
  • 융합형 예술교육과 시각적 사고를 기반으로 한 디자인 교육-쿠퍼-휴이트 국립 디자인 박물관 프로그램을 중심으로
    김선영 한국디자인포럼, 48, 59-70 [2015]
  • 유영만수업체제설계의 연구동향과 발전방향: 패러다임 전환과 이론적 실천에의 시사점 논의를 중심으로
    교육공학연구, 10(1), 3-37 [1994]
  • 유선아탐구화학실험 수행에서 나타나는 예비화학교사의 탐구특성 및 변화 분석
    심헌태 대한화학회지, 62(1), 52-63 [2018]
  • 유선아 거꾸로 수업을 활용한 프로젝트형 탐구실험의 교수-학습 전략 탐색
    김미숙 학습자중심교과교육연구, 19, 1085-1110 [2019]
  • 웹 기반 자율학습형 코스와 문제해결형 코스의 설계와 개발
    임정훈 교육공학연구, 15(1), 91-108 [1999]
  • 우리나라 초, 중등학교 과학과 교육과정의 변천
    김영수 임용우 생물교육, 41(3), 483-503 [2013]
  • 영국의 교육과정 개정으로 본 정보교과의 지식과 문 제해결력에 대한 쟁점
    김자미 이원규 컴퓨터교육학회논문지, 17(3), 54-64 [2014]
  • 실제적 자료를 강조하는 고등학교 통계단원의 교수-학습에 관한 연구
    이광주 단국대학교 대학원 박사학위 논문 [2010]
  • 실시간 데이터를 활용한 지구과학 탐구학습 자료 및 홈페이지 개발과 적용
    구자옥 서울대학교 대학원 박사학위 논문 [2006]
  • 신안나, 손주영, 김연경고등학생용 여섯 가지 핵심역량 측정도구 개발 및 타당화 연구
    백순근 윤승혜 교육평가연구, 30, 363-395 [2017]
  • 스마트패드용 보험세일즈 앱의 영업 단계별 정보디자인 표현방법에 관한 연구
    김건동 기초조형학연구, 16(1), 59-72 [2015]
  • 스마트 제조를 위한 데이터사이언스-기법
    김동일 응용 및 이슈. ie매거진, 23(3), 20-3 [2016]
  • 수학 교과 역량으로서의 정보 처리과정에서 나타나는 학생들의 오류연구: 자료 수집을 중심으로
    방정숙 유은서 한국수학교육학회 학술발표논문집, 2016(3), 116-116 [2016]
  • 생물학 가설의 검증에서 연역적 과학지식의 구조와 생성 과정
    고경태 권용주 정진수 생물교육, 31(3), 236-245 [2003]
  • 사회적 구성주의에 기초한 유아 교수 학습 모델 탐색연구
    한은숙 영유아교육연구, 5, 49-63 [2002]
  • 사회과 핵심역량 중심의 창의인성교육 수업 자료 개발: 공감적 활동에 기반한 문제해결형
    김경은 사회과교육, 51(3), 87-101 [2012]
  • 사건의 철학
    이정우 철학아카데미 [2004]
  • 백경선, 이수정 2015 개정 교육과정에서의 핵심역량 관련 이슈 고찰: 인간상, 교육목표, 교과 역량과의 관계
    이광우 교육과정연구, 35(2), 67-94 [2017]
  • 박은우, 이영희2009 개정 고등학교 과학교과서의 탐구활동 분석
    학습자중심교과교육연구, 16(8), 419-438 [2016]
  • 미술중심 융합인재교육 (STEAM) 에 관한 국내 연구동향 분석
    박명옥 미술교육연구논총, 53, 27-50 [2018]
  • 미래교육비전연구
    박재윤 한국교육개발원 [2015]
  • 미래 시대의 수학교육 방향에 대한 연구
    김동원 김연 나귀수 박미미 이수진 수학교육학연구, 28(4), 437-478 [2018]
  • 디지털도서관의 정보조직화 방안 연구-관리적 메타데이터를 중심으로
    이종문 한국도서관정보학회지, 35(1), 319-335 [2004]
  • 데이터리즘
    임종섭 커뮤니이션북스 [2015]
  • 데이터 사이언스 교과과정에 대한 연구
    이명호 한국비블리아학회지, 27(1), 263-290 [2016]
  • 데이터 기반 과학탐구에 대한 초등학생의 인식 조사
    손정우 정은주 과학교육연구지, 43(2), 227-238 [2019]
  • 대학생의 과제해결과정 중 정보적합성 판단에 관한 연구
    배경재 정보관리학회지, 31(1), 189-206 [2014]
  • 구조화 정도가 다른 문제 상황에서 문제발견에 대한 제 변인의 상대 적 기여도 분석
    이혜주 초등교육연구, 18(2), 123-148 [2005]
  • 구성주의와 객관주의 수업설계 모형 비교 연구
    조영남 중등교육연구, 56(3), 67-92 [2008]
  • 구성주의 교육활동을 통한 교사학습자들의 신념변화 연구
    신기현 한국교원교육연구, 20(2), 151-173 [2003]
  • 교육 목적으로서 “일반 능력” 설정에 대한 논의 고찰: 2015 개정 교육과정의 핵심역량과 교과 역량의 관계에 주는 함의
    김영은 이주연 한혜정 교육과정연구, 34(2), 1-18 [2016]
  • 교과서의 화학 실험 분석을 통해 본 실험과 도구의 의미 재고
    이선경 최취임 대한화학회, 60(4), 267-275 [2016]
  • 과학탐구활동을 위한 천문 관측 자료의 실시간 전송 및 영상 구현 실험 방법 개발
    김순욱 한국지구과학회지, 33(2), 183-199 [2012]
  • 과학적 창의성 모델의 제안-인지적 측면을 중심으로
    박종원 한국과학교육학회지, 24(2), 375-386 [2004]
  • 과학교육의 이론과 실제
    조희형 최경희 교육과학사 [2005]
  • 과학교육론 교재에서 나타나는 귀납, 연역, 가설연역, 귀추의 의미 혼선
    정용욱 과학교육연구지, 43(1), 79-93 [2019]
  • 과학교육과정 및 과학 교수/학습의 이론적 배경과 미래의 과학교육에 대한 시사점
    조희형 한국과학교육학회지, 8(2), 33-41 [1988]
  • 과학교과교육: 과학과 교육과정의 교과서에서 사용된 그래프의 유형과 활용분석-7 학년을 중심으로
    강지현 오상욱 과학과 과학교육 논문지, 39(1), 53-65 [2014]
  • 과학과 교육과정
    교육부 교육인적자원부 고시 제 2007-79호 [별책 9] [2007]
  • 과학고등학교 학생의 물리분야 개방적 탐구과제 수행 준비도 분석
    박종찬 전영석 한국물리학회지, 52(4), 345-355 [2006]
  • 과학 자유탐구를 지도할 때 발생하는 어려움
    전민지 전영석 한국초등교육, 20(1), 105-115 [2009]
  • 과학 고등학교 학생들의 실험 보고서 작성에 대한 학년별 인식 조사 연구
    송신철 심규철 과학교육연구지, 36(2), 303-312 [2012]
  • 고등학생의 학교 과학 탐구 활동에서 나타나는 도구발생의 특징
    노태희 이선경 이재원 한국과학교육학회지, 37(6), 971-980 [2017]
  • 고등학생의 과학적 가설에 대한 인식과 가설 설정 능력 조사
    김영수 엄경화 생물교육, 40(3), 357-366 [2012]
  • 고등학교의 학생 주도적 과학탐구의 연구설계 및 연구수행 단계에서 나타난 학생들의 어려움 분석
    김민련 이화여자대학교 대학원 석사학위 논문 [2017]
  • 『Information literacyCompetency standards for higher education』
    [2000]
  • 「모바일 탐구학습을 위한 수업설계 모형 개발 연구」
    김성욱 서울대학교 대학원 박사학위 논문 [2016]
  • “웹 기반 자기주도적 학습 모형의 개발 및 적용에 관한 연구.”
    이재경 교육공학연구, 16(2), 83-106 [2000]
  • [2] NQ. Tran, VQ. Bui, HM. Le, Y. Kawazoe, H. Le, Adv. Energy Mater., 2018, 8 1702139.
  • When science and information literacy meet : an approach to exploring the sources of science news with non-science majors
    62 ( 3 ) , 107-112 [2014]
  • Visualizing oceans of data : Educational interface design
    [2012]
  • Visual representations in science education : The influence of prior knowledge and cognitive load theory on instructional design principles
    90 ( 6 ) , 1–19 [2006]
  • Using the Internet as a Tool in a Resource-Based Leatning Environment
    36 ( 5 ) , 52-56 . [1996]
  • Using real-life data when teaching statistics : student perceptions of this strategy in an introductory statistics course
    12 ( 2 ) , 59-70 [2013]
  • Using on-campus monitoring wells to enhance student learning in geo-hydrology courses
    55 ( 5 ) , 364-370 [2007]
  • Using Authentic Data to Enhance Middle School Atmospheric Science Instruction
    38 ( 8 ) , 25-32 [2015]
  • Use of first‐hand and second‐hand data in science : Does data type influence classroom conversations ?
    30 ( 13 ) . 1725–1751 [2008]
  • Understanding online purchase decision making : The effects of unconscious thought , information quality , and information quantity
    53 ( 4 ) , 772-781 . [2012]
  • Understanding data , information , knowledge and their inter-relationships
    8 ( 2 ) , 1-16 . [2007]
  • Undergraduate information literacy : A teaching framework
    35 ( 3 ) , 226-241 [2004]
  • Tools for scientific thinking–micro computer -based laboratories for physics teaching
    22 ( 4 ) , 230 . [1987]
  • Tidy data
    59 ( 10 ) , 1-23 . [2014]
  • The role of anomalous data in knowledge acquisition : A theoretical framework and implications for science instruction
    63 ( 1 ) , 1-49 [1993]
  • The nature and role of hypotheses in school investigations
    15 , 231–240 [1993]
  • The nature and history of science . Chapter Ⅴ in Teaching about the history and nature of science and technology ; Background paper ( pp.67-80 ) . Colorado Springs : Biological Sciences Curriculum Study ( BSCS )
    [1992]
  • The mandate of digital literacy .
    [2004]
  • The intersection of information and science literacy
    11 ( 2 ) , 7 . [2017]
  • The interrogative model of inquiry and computer-supported collaborative learning
    11 ( 1 ) , 25-43 . [2002]
  • The inquiry wheel , an alternative to the scientific method
    81 ( 6 ) , 791 [2004]
  • The constant comparative method of qualitative analysis
    12 ( 4 ) , 436-445 [1965]
  • The assessment and teaching of 21st century skills project .
    4 ( 03-04 ) , 204-211 [2010]
  • The Internet and problem-based learning : Developing solutions through the web for grades 6–12
    [2000]
  • The GRID C Project : Developing Students ' Thinking Skills in a Data-Rich Environment
    23 ( 1 ) , 5-18 [2011]
  • The Effectiveness of Data Science as a means to achieve Proficiency in Scientific Literacy
    13 ( 4 ) , 64-70 [2015]
  • The Data They Are A-Changin : Using Real-Time Earth and Space Science Data in the Classroom
    26 ( 2 ) , 28 [1998]
  • The ABC 's of EDA : Applications , Basics , and Computing of Exploratory Data Analysis
    [2004]
  • Teaching and learning in digital environments : The resurgence of resource-based learning
    49 ( 3 ) , 37-52 . [2001]
  • Teaching Metadata as a Key Ingredient in Developing Science Data Literacy
    10 ( 2-3 ) , 188-204
  • Teaching , learning and assessing statistical problem solving
    17 ( 1 ) . Online : www.amstat.org/publications/jse/ v17n1/marriott.html [2009]
  • Student-centered learning and interactive multimedia : Status , issues , and implication
    68 ( 2 ) , 94 [1997]
  • Student performances on the science processes of recording data , analyzing data , drawing conclusions , and providing evidence
    33 ( 7 ) , 773-798 [1996]
  • Statistics : Concepts and controversies
    [2006]
  • Statistical thinking in empirical enquiry .
    67 ( 3 ) , 223-248 . [1999]
  • SituatedCognition and theCulture of Learning
    18 ( 1 ) , 32-42 . [1989]
  • Selection and use ofContent experts for instrument development
    20 ( 3 ) , 269-274 [1997]
  • Science teaching and the development of thinking .
    [1995]
  • Science teachers Use of online resources and the digital library for Earth system education
    pp . 1-10 [2009]
  • Science for all Americans
    [1990]
  • Scheaffer, R. L. (2001). Statistics education: Perusing the past, embracing the present, and charting the future. Newsletter of the Section on Statistical Education of the American Statistical Association, 7(1), Winter 2001. (Reprinted in Statistics Education Research Newsletter, 2(2), May 2001. Retrieved May 18, 2001 from http://www.ugr.es/local/batanero/sergroup.htm.
  • SENSE IT : Teaching STEM principles to middle and high school students through the design ,Construction and deployment of water quality sensors
    3 ( 2 ) , 1–34 [2012]
  • Resource-based learning and informal learning environments : Prospects andChallenges . In R. Subramaniman ( Ed . ) , E-learning and virtual scienceCenters . Idea Group Publishing , Hershey
    pp . 110-126 . [2005]
  • Resource based learning
    [1996]
  • Research towards an expanded understanding of inquiry science beyond one idealized standard
    87 ( 4 ) , 490-516 [2003]
  • Reconceptualising inquiry in science education
    38 ( 1 ) , 17-29 [2016]
  • Real-time remote monitoring of water quality : a review ofCurrent applications , and advancements in sensor , telemetry , andComputing technologies
    300 ( 1-2 ) , 409-448 [2004]
  • Psychology of learning for instruction ( 1st ed )
    [1994]
  • Psychology information literacy standards
    [2010]
  • Promoting understanding ofChemical representations : Students Use of a visualization tool in theClassroom
    38 ( 7 ) , 821-842 [2001]
  • Principles of instructional design for supporting the development of students ’ statistical reasoning . In D. Ben-Zvi J. Garfield ( Eds . ) , TheChallenge of developing statistical literacy , reasoning and thinking
    pp . 375-395 [2004]
  • Practical tasks
    [1990]
  • Over and over again : College students ’ views of nature of science . In L. Flick & N. Lederman ( Eds . ) , Scientific Inquiry and Nature of Science : Implications for teaching , learning , and teacher education
    pp . 389-425 [2004]
  • Objectifying content validity : Conducting a content validity study in social work research
    27 ( 2 ) , 94-104 . [2003]
  • Not your typical math class
    56 ( 5 ) , 21-25 [1999]
  • National science education standards
    [1996]
  • NRC, 2007. Nutrient Requirements of Small Ruminants. 7th edn. Natl. Acad. Press, Washington, DC, USA.
  • Mobile air monitoring : Measuring change in air quality in the city of Hamilton , 2005–2010
    108 ( 2 ) , 351-364 . [2012]
  • Media-savvy scientific literacy : Developing critical evaluation skills by investigating scientific claims
    74 ( 6 ) , 374-379 . [2012]
  • Mathematics , statistics , and teaching
    104 ( 9 ) , 801-823 . [1997]
  • Making dynamic modeling accessible to precollege science students
    4 ( 3 ) , 233-257 . [1994]
  • Making authentic data accessible : The sensing the environment inquiry module
    42 ( 3 ) , 119-122 [2008]
  • Literacy in a digital world : Teaching and learning in the age of information
    [2014]
  • Lessons learned from a two-year experience in science data literacy education
    https : //docs.lib.purdue.edu/iatul2010/conf/day2/5/ [2010]
  • Learning to teach ( 4th ed )
    [1998]
  • Learning our LIMITS : less is more in teaching science
    33 ( 1 ) , 17-20 . [2009]
  • Learning in and from science laboratories . In B. J. Fraser , K. G. Tobin , & C. J. McRobbie ( Eds . ) , Second international handbook of science education
    pp . 189-207 [2012]
  • Korea Education & Research Information Service(KERIS)2000교육정보화백서
    교육부 Seoul: Information [2000]
  • Just do it ? Impact of a science apprenticeship program on high school studentes ' understandings of the nature of science and scientific inquiry
    40 ( 5 ) , 487-509 [2003]
  • Introduction : Not broken by someone else 's schedule : On joy and young adults information seeking . In M. K. Chelton & C. Cool ( Eds . ) , Youth information seeking behaviors II : Context , theories , models and issues
    pp . xiii–xxviii [2007]
  • Introducing google chart tools and google maps api in data visualization courses
    32 ( 6 ) , 6-9 [2012]
  • Internet of Things ( IoT ) : A Vision , Architectural Elements , and Future Directions
    29 ( 7 ) , 1645-1660 . [2013]
  • Integrating information literacy into the science curriculum
    63 ( 2 ) , 111-123 [2002]
  • Inquiry in project-based science classrooms : Initial attempts by middle school students
    7 ( 3-4 ) , 313-350 [1998]
  • Inquiry and the national science education standards : A guide for teaching and learning
    [2000]
  • Information literacy in science and engineering undergraduate education : faculty attitudes and pedagogical practices
    60 ( 1 ) , 9-29 [1999]
  • Information literacy , statistical literacy , data literacy
    28 ( 2-3 ) , 6-11 . [2004]
  • Information economics and management systems
    [1963]
  • Information anxiety 2
    [2001]
  • Information Literacy : Essential Skills for the Information Age
    [1998]
  • Information Literacy
    25 , 66-69 [2000]
  • How do secondary school science students interpret and construct scientific graphs ?
    38 ( 3 ) , 127-132 [2004]
  • Harwood , W. S. , & Phillipson , T. ( 2002 )
  • Guidelines for assessment and instruction in statistics education ( GAISE ) report
    [2007]
  • Folk theories of “ inquiry : ” How preservice teachers reproduce the discourse and practices of an atheoretical scientific method
    41 ( 5 ) , 481-512 [2004]
  • Exploring literacy on the internet : Reading comprehension on the internet : Expanding our understanding of reading comprehension to encompass new literacies
    56 ( 5 ) , 458-464 [2003]
  • Exploratory data analysis
    [2012]
  • Exploratory data Analysis Reading
    [1977]
  • Explanation-Driven Inquiry : Integrating conceptual and epistemic scaffolds for scientific inquiry
    88 ( 3 ) , 345-372 . [2004]
  • Epistemologically authentic inquiry in schools : A theoretical framework for evaluating inquiry tasks
    86 ( 2 ) , 175-218 [2002]
  • Epistemic fluency and constructivist learning environments
    35 ( 5 ) , 39-45 . [1995]
  • Enhancement of mobile learning using wireless sensor network
    11 ( 1-2 ) , 22-25 . [2009]
  • Effects of domain knowledge on reference search with the PubMed database : An experimental study
    60 ( 7 ) , 1423-1447 [2009]
  • EDA - 탐색적 데이터 분석
    백운붕 허명회 박영사 [1987]
  • Development of a conductivity sensor for monitoring groundwater resources to optimize water management in smart city environments
    15 ( 9 ) , 20990-21015 . [2015]
  • Development and Classroom Implementation of an Environmental Data Creation and Sharing Tool
    5 ( 2 ) , 1-34 [2016]
  • Developing views of nature of science in an authentic context : An explicit approach to bridging the gap between nature of science and scientific inquiry
    88 ( 4 ) , 610-645 [2004]
  • Developing a Test of Scientific Literacy Skills ( TOSLS ) : Measuring Undergraduates ’ Evaluation of Scientific Information and Arguments
    11 ( Winter ) , 364-377 [2012]
  • Determining data information literacy needs : A study of students and research faculty
    11 ( 2 ) , 629-657 [2011]
  • Designing constructivist learning environments . In C. M. Reigeluth ( Ed . ) , Instructional Theories and Models ( 2nd ed )
    pp . 215-239 [1999]
  • Designing computer learning environments for engineering and computer science : The scaffolded knowledge integration framework
    4 ( 2 ) , 103-126 [1995]
  • Design and development research
    [2007]
  • Data scientist
    90 ( 5 ) , 70-76 . [2012]
  • Data science for all : a university-wide course in data literacy
    pp . 281-297 [2018]
  • Data science and its relationship to big data and data-driven decision making
    1 ( 1 ) , 51-59 . [2013]
  • Data quality and practical challenges of thyroid volume assessment by ultrasound under field conditions-observer errors may affect prevalence estimates of goitre
    9 ( 1 ) , 66 . [2010]
  • Data Literacy : Real-world Learning through Problem-solving with DAta Sets
    43 ( 2 ) , 18 . [2015]
  • Curriculum initiative : an agenda and strategy for library media programs
    [1988]
  • Constructivism and science education : A further appraisal
    11 ( 2 ) , 121-134 [2002]
  • Constructing grounded theory : A practical guide through qualitative research
    [2006]
  • Conducting guided inquiry in science classes using authentic , archived , web-based data
    57 ( 2 ) , 1571-1582 . [2011]
  • Comparison of self-questioning , summarizing , and notetaking-review as strategies for learning from lectures
    29 ( 2 ) , 303-323 [1992]
  • Communication and information processing within scientific disciplines ; Empirical findings for psychology
    8 ( 3 ) , 123-126 . [1972]
  • Collaborative design project for the Internet
    [1996]
  • Cognitive tools for open-ended learning environments : Theoretical and implementation perspectives
    [1998]
  • Cognitive apprenticeship and instructional technology
    [1991]
  • Cognition and Technology Group at Vanderbilt )Anchored instruction and its relationship to situated cognition
    19 ( 6 ) , 2–10 [1990]
  • Chapter 8 : What constructivism implies for teaching .
    4 , 107-210 . [1990]
  • Campbell Essential Biology , 5th edition
    [2013]
  • Big Data science education : A case study of a project-focused introductory course .
    8 ( 2 ) , 85-94 . [2016]
  • Beyond normal : Preparing undergraduates for the work force in a statistical consulting capstone
    69 ( 4 ) , 300-306 [2015]
  • Benchmarks for science literacy
    [1993]
  • Authentic science in schools ? -an evidence-based rationale
    35 ( 4 ) , 293 . [2000]
  • Authentic inquiry with data : Critical barriers to classroom implementation
    27 ( 3 ) , 337-364 [1992]
  • Assessing literacy in science : Evaluation of scientific news briefs
    81 ( 5 ) , 515-532 . [1997]
  • An investigation of the use of real-time , authentic geospatial data in the K–12 classroom
    106 ( 6 ) , 217-225 [2008]
  • American Association of School Librarians , & Association for Educational Communications )Information Power : building partnerships for learning
    [1998]
  • Active inquiry , web-based oceanography exercises
    49 ( 2 ) , 158-165 [2001]
  • A survey on sensor networks
    [2002]
  • A guide to teaching statistics : Innovations and best practices
    Vol . 10 [2009]
  • A framework for infusing authentic data experiences within statistics courses
    69 ( 4 ) , 307-314 [2015]
  • A cross-disciplinary approach to teaching data literacy and proportionality
    81 ( 2 ) , 179-205 . [2012]
  • A constructivist approach to curriculum development in science
    13 . 105-122 [1986]
  • A conceptual analysis and historical overview of information literacy
    [1994]
  • A case study : Using authentic scientific data for teaching and learning of ecology
    42 ( 5 ) , 54-60 [2013]
  • A Teacher 's Guide to Classroom Assessment : Understanding and Using Assessment to Improve Student Learning
    [2006]
  • ?천하나의 고원-소수자 윤리학을 위하여?
    이정우 돌베개 [2008]
  • 8학년 학생들의 과학자율탐구에 나타난 질문, 방법설계, 데이터분석, 결론도출의 특징
    신미영 서울대학교 대학원 박사학위 논문 [2008]
  • 21세기 지식/정보화사회에 대응하는 기업내 HRD(인적자원개발)의 방향과 전략
    송영수 기업교육과 인재연구, 2(1), 52-70 [2000]
  • 21st century learning and Information literacy
    [2005]
  • 2015 개정 교육과정의 핵심역량과 교과의 관계성 분석
    임유나 장소영 학습자중심교과교육연구, 16(10), 749-771 [2016]
  • 2015 개정 과학과 교육과정
    교육부 교육부 고시 제 2015-74호 [별책 9] [2015]
  • 2015 개정 과학과 공통 교육과정에서의 핵심역량-교과역량, 교과역량-성취기준의 관계 분석
    김대현 김은주 이진숙 통합교육과정연구, 11(2), 1-25 [2017]