박사

감정노동, 직무스트레스, 직무소진이 이직의도에 미치는 영향에 관한 연구 : 온라인쇼핑몰 콜센터 상담사를 중심으로 = A Study on Influence of Emotional Labor, Job Stress and Job Burnout on Turnover Intention: Focused on Online Shopping Malls’ Call Center Workers

이병기 2020년
논문상세정보
' 감정노동, 직무스트레스, 직무소진이 이직의도에 미치는 영향에 관한 연구 : 온라인쇼핑몰 콜센터 상담사를 중심으로 = A Study on Influence of Emotional Labor, Job Stress and Job Burnout on Turnover Intention: Focused on Online Shopping Malls’ Call Center Workers' 의 주제별 논문영향력
논문영향력 선정 방법
논문영향력 요약
주제
  • 감정노동
  • 온라인 쇼핑몰
  • 이직의도
  • 직무소진
  • 직무스트레스
동일주제 총논문수 논문피인용 총횟수 주제별 논문영향력의 평균
5,850 0

0.0%

' 감정노동, 직무스트레스, 직무소진이 이직의도에 미치는 영향에 관한 연구 : 온라인쇼핑몰 콜센터 상담사를 중심으로 = A Study on Influence of Emotional Labor, Job Stress and Job Burnout on Turnover Intention: Focused on Online Shopping Malls’ Call Center Workers' 의 참고문헌

  • 사회복지사 이직의도 영향요인에 관한 연구
    김준환 박사학위 논문, 고려대학교 대학원 [2014]
  • 감정노동의 역동성에 관한 연구
    장재규 박사학위논문, 고려대 학교 대학원 [2011]
  • 감정노동과 고객지향성의 관계에서 소진의 역할: 항공 사 직원을 중심으로
    김영진 박사학위논문, 가천대학교 대학원 [2010]
  • 「재가 장기요양기관 방문 요양보호사의 직무스트레스가 이직의도에 미치는 영향」
    이재연 박사학위논문, 칼빈대학교 대학원 [2019]
  • 「감정노동과 고객지향성의 관계에서 직무소진과 긍정심리자본 의 효과」
    김승겸 박사학위논문, 상지대학교 대학원 [2018]
  • “호텔종사자의 감정노동이 직무소진 및 고객지향성에 미 치는 영향,”
    임세순 박사학위논문, 상지대학교 대학원 [2014]
  • “호텔구성원의 역할 스트레스 요인, 소진, 이직의도간 영향관계 연구: 조직 커뮤니케이션의 조절효과를 중심으로”
    김지희 서원석 윤설민 관광연구, 25(3), pp. 139-159 [2010]
  • “호텔 종사원의 감정노동이 감정소진과 고객지 향성에 미치는 영향 : 감정소진의 매개효과를 중심으로,”
    유강석 하동현 한국관광 연구, 21(4), pp. 221-243 [2017]
  • “항공사 객실승무원의 직무 스트레스가 고객지향성에 미 치는 영향,”
    윤성주 박사학위논문, 세종대학교 대학원 [2017]
  • “통신업체 상담사의 감정노동행동과 직무소진, 직무성과, 이직의도에 관한 연구,”
    박종무 박사학위논문, 영남대학교 대학원 [2014]
  • “콜센터 상담원의 감정소진이 고객지향성에 및 직무 만 족에 미치는 영향에 관한 연구,” 박사학위논문
    조상은 호서대학교 벤처전 문대학원 [2011]
  • “직무스트레스 요인과 감정노동의 직무태도와의 관계에 서 직무소진의 매개효과와 사회적 지원 및 자기효능감의 조절효과 분석,”
    김일성 충남대학교 대학원 박사학위논문 [2013]
  • “온라인쇼핑몰 브랜드 포지셔닝 전략요인,”
    이명완 박사학위논 문, 배재대학교 일반대학원 [2018]
  • “온라인쇼핑 사업이 국내 소비자들의 재구매 의 도 및 구전의사에 미치는 영향: 아마존닷컴을 중심으로
    정분도 홍미선 ” e-비즈니 스연구, 19(1), pp. 39-53 [2018]
  • “온라인 쇼핑몰 콜센터 상담사의 감정노동이 고객지향성 을 매개로 서비스 행동에 미치는 영향,”
    손채형 석사학위논문, 경희대학교 경영대학원 [2017]
  • “온라인 쇼핑몰 창업자의 마케팅믹스 (4P) 역량 이 창업성공에 미치는 영향에 관한 실증연구: 창업교육의 조절 효 과를 중심으로,”
    양동우 임병규 벤처창업연구, 12(4), pp. 73-84 [2017]
  • “역할스트레스와 이직의도 간의 관계에 서 사회적 지원의 조절효과,”
    김기영 이상권 하재만 관광연구저널, 29, pp. 181-195 [2015]
  • “여행사 종사원의 감정노동이 감정소진과 이직의도 에 미치는 영향”
    김미정 박인실 관광연구저널, 30(6), pp. 241-253 [2016]
  • “성별과 고용 형태의 상호작용이 콜센 터 상담사의 감정 부조화, 감정소진, 고객지향성에 미치는 차이: 자 기효능감의 조절 효과를 중심으로
    조아라 차재빈 탁인철 ” 대한경영학회지, 30(5), pp. 881-904 [2017]
  • “서비스제공자의 지각된 감정노동이 소진 및 고 객지향성에 미치는 효과: 감정지능의 조절 효과,”
    김남기 배병렬 산업경제연 구, 25(1), pp. 497-521 [2012]
  • “사회복지직공무원 감정노동의 표면행위와 내면행위가 이직의도에 미치는 영향,”
    전보경 박사학위논문, 경북대학교 대학원 [2017]
  • “사회복지시설 종사자의 감정노동이 이직의도에 미치는 영향연구”
    이환정 박사학위논문, 한성대학교 대학원 [2014]
  • “비서의 역할스트레스 요인이 직무소진 및 이직의도에 미치는 영향,”
    황현희 석사학위논문, 이화여자대학교 대학원 [2015]
  • “보건소 종사자의 감정노동과 직무소진이 조직 효율성에 미치는 영향,”
    권동연 박사학위논문, 가천대학교 대학원 [2017]
  • “병원 간호 인력의 감정노동이 직무소진, 고객지향성, 이 직의도에 미치는 영향,”
    변계희 박사학위논문, 대구한의대학교 대학원 [2017]
  • “대기업 사무직 근로자의 직무스트레스 요인. 직무소진. 이 직의도. 자기효능감 및 사회적 지지의 관계”
    양대현 박사학위논문, 서울 대학교 대학원 [2019]
  • “국내서비스업 현황과 시사점”
    임희정 현대경제연구원 VIP리포 트, 649, pp. 1-21 [2016]
  • “골프장 캐디의 감정표현규칙과 감정노동, 직무소진 및 이직의도 간의 관계 연구,”
    박현석 박사학위논문, 경기대학교 대학원 [2017]
  • “감정노동이 직무소진에 미치는 영향,”
    이상욱 박사학위논문, 대 구대학교 대학원 [2018]
  • “감정노동이 직무소진과 고객지향성에 미치는 영향에 관한 실증연구 : 온라인쇼핑몰 콜센터 상담사를 중심으 로,”
    양동우 이병기 한국콘텐츠학회논문지, 19(4), pp. 621-637 [2019]
  • “감정노동이 직무 스트레스, 직무소진, 이직의도에 미치 는 영향에 관한 연구,”
    주시각 박사학위논문, 한양대학교 대학원 [2013]
  • “감정노동이 고객지향성과 직무성과에 미치는 영향,”
    송충환 박 사학위논문, 조선대학교 대학원 [2017]
  • “감정노동과 직무소진이 이직의도에 미치는 영향,”
    감붕정 석사 학위논문, 고려대학교 대학원 [2018]
  • “감정노동과 직무소진이 고객지향성에 미치는 영향,”
    심종선 정승언 상업교육연구, 27(2), pp. 69-89 [2013]
  • “MICE산업종사자 직무스트레스요인이 이직의도에 미치 는 영향,”
    박종표 박사학위논문, 호서대학교 벤처대학원 [2012]
  • Work role stressors and turnover intentions : A study of professional clergy in Hong Kong
    16 ( 11 ) , pp . 2133-2146 [2005]
  • Work relationships in telephone call centres : Understanding emotional exhaustion and employee withdrawal
    39 ( 4 ) , pp . 471-496 . [2002]
  • When “ the show must go on ” : Surface acting and deep acting as determinants of emotional exhaustion and peer-rated service delivery
    46 , pp . 86-96 . [2003]
  • Vocational and organizational behavior , ” A review
    29 ( 2 ) , pp . 115-176 . [1985]
  • Understanding the emotional labor process : A control theory perspective
    24 ( 8 ) , pp . 945-959 . [2003]
  • The role of ethical climate on salesperson ’ s role stress , job attitudes , turnover intention , and job performance
    26 ( 3 ) , pp . 271-282 . [2006]
  • The relationship between job demands , job resources , engagement , burnout and intention to quit
    [2014]
  • The measurement of experienced burnout
    2 ( 2 ) , pp . 99-113 [1981]
  • The managed heart : The commercialization of human feeling
    [1983]
  • The impact of ethical leadership and leadership effectiveness on employees ’ turnover intention : The mediating role of work related stress
    58 , pp . 289-297 [2012]
  • The dimensions , antecedents , and consequences of emotional labor
    21 , pp . 986-1010 . [1996]
  • The customer orientation of service workers : Personality trait effects on self and supervisor performance ratings
    39 ( 1 ) , pp . 110-119 . [2002]
  • The bright side of emotional labor
    36 ( 6 ) , pp . 749-769 . [2015]
  • The Mediating Role of Emotional Exhaustion on the Relationship Between Job Factors and Turnover Intention Among Service Employees
    Business Research International
  • Stressful work , psychological job strain , and turnover : a 2-year prospective cohort study of truck drivers
    89 ( 3 ) , pp . 442-454 . [2004]
  • Staff burnout
    30 ( 1 ) , pp . 159-165 . [1974]
  • Service worker burnout and turnover intentions : Roles of person-job fit , servant leadership , andCustomer orientation
    32 ( 1 ) , pp . 17-31 . [2010]
  • SSO(Stress-Strain-Outcome)모델 기반 학교 현장 사회복지사 의 이직모형 검증
    강미화 박사학위논문, 경북대학교 대학원 [2017]
  • Role stressors , burnout , mediators , and job satisfaction : A stress-strain-outcome model and an empirical test
    2 ( 2 ) , pp . 100-115 . [1998]
  • Role stress inCallCenters : Its effects on employee performance and satisfaction
    15 ( 2 ) , pp . 23-35 . [2001]
  • Review andConceptual analysis of the employee turnover process
    86 ( 3 ) , pp . 493-522 . [1979]
  • Relationships between emotional labor , job performance , and turnover
    79 ( 2 ) , pp . 538-548 . [2011]
  • Recovery from job stress : The stressor‐detachment model as an integrative framework
    36 ( 1 ) , pp . 72-103 [2015]
  • PsychologicalCapital : A Positive resource forCombating employee stress and turnover
    48 ( 5 ) , pp . 677-693 . [2009]
  • Organizations , ” Maslach , C. ( 2017 )Burnout : A multidimensional perspectiveIn Profes ional burnout
    pp . 19-32 [1958]
  • Organizational behavior : Improving performance and commitment in the workplace
    vol . ( 375 [2011]
  • Organizational Behavior and Management ( 4th Ed. )
    649 . [1996]
  • Organizational , Work , and Personal Factors in Employee Turnover and Absenteeism
    80 ( 2 ) , pp . 151-176 . [1973]
  • Online customer service and emotional labor : An exploratory study
    62 , pp . 658-665 [2016]
  • Moving emotional labor beyond surface and deep acting : A discordance-congruence perspective
    2 ( 1 ) , pp . 6-53 . [2012]
  • M. P.Burnout . In Stres : Concepts , Cognit on , Emotion , and Behavior
    pp . 351-357 [2016]
  • Job burnout
    52 ( 1 ) , pp . 397-422 . [2001]
  • Job Stress , Employee Health and Organizational Effectiveness : A Facet Analysis , Model and Literature Review
    31 ( 4 ) , pp . 665-669 . [1978]
  • Job Satisfaction , organizational commitment , turnover intention , and turnover : Path analyses based on meta-analytic findings
    46 ( 2 ) , pp . 259-293 . [1993]
  • Internal benefits of service-worker customer orientation : Job satisfaction , commitment , and organizational citizenship behaviors
    68 ( 1 ) , pp . 128-146 [2004]
  • Impact of job burnout on satisfaction and turnover intention : do generational differences matter ?
    40 ( 2 ) , pp . 210-235 [2016]
  • How teacher turnover harms student achievement
    50 ( 1 ) , pp . 4-36 [2013]
  • Hotel employee job crafting , burnout , and satisfaction : The moderating role of perceived organizational support
    72 , pp . 78-85 [2018]
  • G. F. and koeske R. D. ( 2000 ) , The individual in the organization : The impact of human service worker ’ attributes on job response , The handbook of social welfare management
    pp . 195-241
  • Further scale refinement for emotional labor : Exploring distinctions between types of surface versus deep acting using a difficult client referent
    15 ( 2 ) , pp . 188-216 . [2010]
  • From psychological stress to the emotions : A history of changing outlooks
    4 ( 1 ) , pp . 1-22 . [1993]
  • Evaluating the Influence of Work Attitudes on Work Stress and Turnover Intention in Ecology Industry : Empirical Study
    27 ( 106 ) , pp . 887-892 [2018]
  • Employee and customer perceptions of service in banks : Replication and extension
    70 ( 3 ) , pp . 423-433 [1985]
  • Emotional labor within teams : outcomes of individual and peer emotional labor on perceived team support , extra-role behaviors , and turnover intentions
    43 ( 1 ) , pp . 38-71 [2018]
  • Emotional labor in service roles : The influence of identity
    18 , pp . 88-115 . [1993]
  • Emotional labor and Burnout : Comparing Two Perspectives of People Work
    60 , pp . 17-39 [2002]
  • Emotional labor : A conceptualization and scale development
    64 , pp . 1–23 [2004]
  • Emotional labor , teacher burnout , and turnover intention in high-school physical education teaching
    25 ( 1 ) , pp . 236-253 . [2019]
  • Emotional exhaustion and turnover intention in human service occupations : The protective role of coworker support
    28 ( 1 ) , pp . 81-104 . [2007]
  • Emotional display rules and emotional labor : The moderating role of commitment
    90 ( 6 ) , pp . 1256-1264 . [2005]
  • Emotional Labor at A crossroads : Where Do We Go from Here ?
    2 ( 1 ) , pp . 323-349 . [2015]
  • Emotional Dissonance , Emotional Exhaustion , and Job Satisfaction in Call Centre Workers
    12 ( 4 pp . 366-392 . [2003]
  • Emotion regulation in the workplace : A new way to conceptualize emotional labor
    5 ( 1 ) , pp . 95-110 . [2000]
  • Emotion encoding and interpretation in computer-mediated communication : reasons for use
    26 , pp . 1667-1673 . [2010]
  • Effects of role stress on nurses ' turnover intentions : The mediating effects of organizational commitment and burnout
    12 ( 4 ) , pp . 287-296 [2015]
  • Effects of culinary employees ’ role stress on burnout and turnover intention in hotel industry : moderating effects on employees ’ tenure
    32 ( 13 ) , pp . 2145-2165 [2012]
  • E-service exibility : meeting new customer demands online
    36 , pp . 1123-1136 . [2013]
  • Development and validation of the hospitality emotional labor scale
    27 ( 6 ) , pp . 1181-1191 . [2006]
  • Development and validation of the Emotional Labor Scale
    76 , pp . 365-379 [2003]
  • Compulsive buying behavior and online shopping addiction among health science teachers
    7 ( 1 ) , pp . 74-80 [2019]
  • Burnout risk profiles among French psychologists
    7 , pp . 10-20 . [2017]
  • Burnout and turnover intention among social workers : Effects of role stress , job autonomy and social support.
    32 ( 3 ) , pp . 5-25 . [2008]
  • Burnout and job satisfaction among student support services personnel
    13 ( 2 ) , pp . 169-186 [2002]
  • An empirical analysis on burnout levels among second year vocational schools students
    2 ( 2 ) , pp . 1399-1404 . [2010]
  • An emotional labor perspective on the relationship between customer orientation and job satisfaction
    54 , pp . 139-150 [2016]
  • A review and an integration of research on job burnout
    18 ( 4 ) , pp . 621-656 . [1993]
  • A preliminary test of a stress-strain outcome model for reconceptualising the burnout phenomenon
    17 ( 3 ) , pp . 107-135 . [1993]
  • A predictive study of emotional labor and turnover
    30 ( 8 ) , pp . 1151-1163 . [2009]