박사

CSR활동의 동기요인과 속성요인이 진정성과 기업태도에 미치는 효과에 관한 연구 : 대인관계지향성과 인지욕구의 조절효과를 중심으로 = A Study on the Effects of CSR Motives and CSR Attributes on CSR Authenticity : Moderating Effects of Interpersonal Relationship Orientation and Need for Cognition

최기석 2020년
논문상세정보
' CSR활동의 동기요인과 속성요인이 진정성과 기업태도에 미치는 효과에 관한 연구 : 대인관계지향성과 인지욕구의 조절효과를 중심으로 = A Study on the Effects of CSR Motives and CSR Attributes on CSR Authenticity : Moderating Effects of Interpersonal Relationship Orientation and Need for Cognition' 의 주제별 논문영향력
논문영향력 선정 방법
논문영향력 요약
주제
  • CSR동기요인
  • CSR속성요인
  • csr진정성
  • 기업 태도
  • 대인관계 지향성
  • 인지욕구
동일주제 총논문수 논문피인용 총횟수 주제별 논문영향력의 평균
150 0

0.0%

' CSR활동의 동기요인과 속성요인이 진정성과 기업태도에 미치는 효과에 관한 연구 : 대인관계지향성과 인지욕구의 조절효과를 중심으로 = A Study on the Effects of CSR Motives and CSR Attributes on CSR Authenticity : Moderating Effects of Interpersonal Relationship Orientation and Need for Cognition' 의 참고문헌

  • 호텔 종사자가 지각하는 CSR 동기와 진정성이 조직시민 행동에 미치는 영향: CSR 진정성의 매개 역할과 세대의 조절 역할
    고은희 조민호 관광연 구논총, 31(1), 29-56 [2019]
  • 항공사의 CSR활동 효과에 관한 연구: 서비스실패의 통제성, 지 속성, 심각성의 조절효과를 중심으로
    김태석 안대천 왕진 예술인문사회융합 멀티미디어, 7(1), 145-155 [2017]
  • 항공사 CSR마케팅 활동의 진정성효과: 공익 캠페인과 공익연계마케팅간의 비교연구
    김미정 김영제 안대천 왕진 관광레저연구, 30(1), 113-131 [2018]
  • 커피전문점의 사회공헌활동이 기업이미지, 브랜드태도, 행동의도에 미치 는 영향
    윤태환 관광학연구, 40(1), 93-110 [2016]
  • 체육대학 학생의 민주시민의식과 의사소통유형 및 대인관계 지향성의 관계분석
    김기섭 한광령 홍준우 한국체육학회지, 53(1), 35-51 [2014]
  • 진정성 효과: 구매행동 의도에 대한 조직-공중 관계성과 기업 명성의 매개역 할을 중심으로
    유선욱 한국언론학보, 57(6), 7-34 [2013]
  • 지속가능 경영의 통합적 이론모형
    김동희 민순홍 유정아 로지스틱연구 20(1), 45-71 [2012]
  • 조절초점이 심적 시뮬레이션 효과에 미치는 영향과 인지적 메커니즘 에 관한 연구
    송환웅 여준상 한국광고학회 세미나, 210-211 [2011]
  • 적합성과 일관성에 대한 인식이 CSR활동에 대한 소비자들의 평가에 미치는 영향: 구조적 관계를 중심으로
    조재수 광고학연구, 24(8), 277-299 [2013]
  • 자존감, 사회불안 및 대인관계 지향성이 중학생의 SNS 중독경향 성에 미치는 영향
    김향숙 황희은 청소년학연구, 22(9), 233-253 [2015]
  • 일관성 욕구가 소비자의 구전 후 태도변화에 미치는 영향 만족에 대 한 귀인과 추천보상의 역할
    류강석 박기경 소비자학연구, 27(3), 25-46 [2012]
  • 인지욕구와 자기감시가 제품속성에 대한 반응시간에 미치 는 영향
    양윤 한국심리학 회지, 4(1), 25-40 [2003]
  • 외식기업의 사회적 책임 활동이 고객 신뢰도, 충성도에 미치는 영향
    남궁영 이가희 호텔경영학연구, 24(7), 93-112 [2016]
  • 여성들의 친환경식품 선택 동기가 태도에 미치는 영 향
    김호석 이애주 한국외식산 업학회지, 9(1), 45-56 [2013]
  • 스포츠를 통한 기업의 사회적 책임활동과 기업 및 소비자요인의 관계분석
    김민철 체육과학연구, 23(1), 136-154 [2012]
  • 수술실간호사와 병동간호사의 의료진과의 의사소통 능력 및 대인관 계 능력 비교
    이여진 임은주 간호행정학회지, 20(3), 313-321 [2014]
  • 소비자행동제판
  • 소비자의 심리유형별 구매행동의 차이에 관한 실증적 연구
    홍성태 소비자학연구, 10(4), 1-22 [1999]
  • 소비자-브랜드 관계 형성에 영향 요인과 관계성 과에 관한 연구
    강명수 김병재 신종칠 광고학연구, 16(3), 55-81 [2005]
  • 소비자 라이프 스타일에 따른 CSR활동의 진정성인식과 효과: 이타주의 성향을 중심으로
    안대천 왕진 전민아 상품학 연구, 35(6), 1-10 [2017]
  • 소득, 연령, 인지욕구가 뉴미디어 리터러시에 미치는 영향과 연령과 인지욕구의 조절효과
    염정윤 정세훈 최인호 사이버커뮤니케이션학보, 35(2), 181-221 [2018]
  • 생활스포츠 참여자의 대인관계지향성이 스포츠 몰입 및 자기관리 행 동에 미치는 영향
    김우석 한국체육과학회지, 28(1), 101-111 [2019]
  • 사전 노출 정보 유형에 따른 CSR 효과연구: 귀인이론과 설득지식의 점화효과를 중심으로
    권구홍 정세훈 사회과학연구, 26(1), 129-154 [2013]
  • 사용자의 인지특성에 따른 인터넷 포털 이용에 관한 연구
    신정신 한국정보전략학회 지, 5(2), 73-94 [2002]
  • 사물인터넷이 구현된 광고의 소비자 인지욕구에 따른 광고태도 연 구
    이지화 조세홍 디지털콘텐츠학회, 16(1), 165–172 [2015]
  • 비교 광고의 조정변인이 설득효과에 미치는 영향에 관한 연구: 제품 관여도, 메시지 측면성 및 인지욕구를 중심으로
    박정향 탁진영 한국언론학보, 46(3), 483-519 [2002]
  • 라디오 광고를 통해 유발된 유머가 광고 태도에 미치는 영 향: 지각된 유쾌함의 매개효과와 인지욕구의 조절효과를 중심으로
    김대욱 박성복 최명일 한국광고홍보학 보, 13(1), 138-162 [2011]
  • 다국적기업의 CSR 유형과 적합성 및 자민족중심주의가 CSR 동기 인 식과 기업태도에 미치는 효과: 설득 지식모델을 중심으로
    오예진 차희원 광고학연구, 28(2), 139-170 [2017]
  • 기업태도가 소비자의 기업루머 신뢰에 미치는 영향: 루머유 형, 메시지 강도와 반박 전략을 중심으로
    유동호 전학진 이지은 마케팅연구, 30(2), 27-52 [2015]
  • 기업의 특성에 따른 사회공헌활동 활용전략에 관한 연구
    김은희 유승엽 한국심리 학회, 8(3), 315-338 [2007]
  • 기업의 사회적 책임활동에 대한 소비자의 귀인, 지각 그리고 반응
    강보현 구동모 박소윤 한국경영학회, 41(2), 173-200 [2012]
  • 기업의 사회적 책임활동 인식에 영향을 미치는 요인들에 관한 연구
    윤각 조재수 광고연구, 75(1), 163-186 [2007]
  • 기업의 사회적 책임에 대한 혜택이 기업명성과 재구매의도에 미치는 영향
    김정희 이경자 한국 소비문화학회 학술대회, 1-7 [2013]
  • 기업의 사회적 책임수행의 효과에 대한 자부심의 매개역 할과 자기본위적 동기귀인의 조절효과
    강갑주 이경근 인적자원관리연구, 24(1), 1-25 [2017]
  • 기업의 사회적 책임, 조직신뢰 및 조직시민행동의 관계-냉소주의의 조절효과를 중심으로
    이종건 한주희 기업경영연구, 16(4), 25-43 [2009]
  • 기업의 사회적 책임 활동의 효과에 영향을 미치는 변인들에 관한 연구
    김정현 송준상 광고연구, 87(1), 339-363 [2010]
  • 기업의 사회공헌활동에 대한 지각된 동기유형이 기업평가에 미치는 영향
    박종철 임순이 한국비즈니스리뷰, 5(3), 121-139 [2012]
  • 기업의 사회공헌활동에 대한 소비자의 동기추론 유형이 기 업신뢰와 이미지 형성에 미치는 영향
    김유경 박종철 방광수 한국비영리연구, 12(2), 3-27 [2013]
  • 기업의 사회공헌활동과 기업광고가 기업이미지와 브랜드태도 형성에 미치는 영향력에 관한 연구
    서상희 윤각 광고연구, 61(1), 47-72 [2013]
  • 기업의 경제적 사회책임 활동과 기업이미지에 관한 연구
    배현미 우소영 이준일 국제지역연구, 11(3), 868-891 [2007]
  • 기업위기 상황에서 CSR전략 유형에 따른 소비자의 진정성인 식에 관한 연구: 적합성과 기존 기업명성의 조절효과를 중심으로
    안대천 왕진 전표훈 무역연구, 14(1), 595-613 [2018]
  • 기업공익활동에 대한 일관성 및 차별성위인이 기업에 대한 태도에 미치는 영향
    김수정 김재휘 신상화 한국심리학회지, 6(2), 27-44 [2005]
  • 기업 이미지, 제품 특성과 CSR 유형의 일치/불일치에 따른 수용자 설득효과
    김선정 조수영 한국광고홍보학보, 13(3), 509-538 [2011]
  • 기업 사회공헌활동의 커뮤니케이션 속성(헌신성, 영향력) 및 개인적속성이 사회공헌활동 동기해석 및 기업 평가에 미치는 영향
    배지양 광고학연구, 25(8), 393-423 [2014]
  • 기업 PR 광고의 효과와 그 규정 요인에 관한 연구: 수용 자의 인지 욕구와 관여도를 중심으로
    김무곤 장동기 홍보학연구, 8(2), 61-62 [2004]
  • 광고효과의 조절변수로서 인지욕구와 감성강도의 평가
    이학식 이호배 정주훈 마 케팅연구, 13(1), 105-131 [1998]
  • 광고와 퍼블리시티의 효과 차이에 관한 연구: 소비자 인지욕구 수준과 측정 시기를 중심으로
    이현선 광고학연구, 20(5), 212-236 [2009]
  • 공익연계활동속성이 소비자의 진정성 인식에 미치는 영향: 음료제품 유형을 조절변수로
    박진현 황조혜 관광학연구, 40(2), 59-80 [2016]
  • 감성광고에 대한 소비자 공감 (empathy)의 효과
    김희진 성영신 임선희 광고학연 구, 18(5), 75-90 [2007]
  • 「대학 중도탈락생의 이동경로 구조 분석」
    김수연 교육과학연구, 43(3), 131-163 [2012]
  • 「기업의 사회책임활동이 구매의도에 미치는 영향에 관한 연구」
    류은아 한은경 광고 연구, 60(1), 155-177 [2003]
  • “한류 인기요인과 호감도 및 국가이미지와의 관계연구- 일본, 미국, 프랑스를 중심으로”
    문효진 박성현 홍보학 연구, 16(4), 246-279 [2012]
  • “한국형 인지욕구척도 개발연구.”
    김완석 한국심리학회, 7(1), 87-101 [1994]
  • “기업의 사회적 책임 진정성이 기업 사회적 책임평가, 관계의 질, 그 리고 기업이미지에 미치는 영향”
    김성진 김종근 상품학연구, 30(7), 123-132 [2012]
  • When corporate social responsibility increases performance : exploring the role of intrinsic and extrinsic CSR attribution
    24 ( 2 ) , 111-124 [2015]
  • When consumers doubt , watch out ! The role of CSR skepticism
    66 ( 10 ) , 1831-1838 . [2013]
  • When Is Honesty the Best Policy ? The Effect of Stated Company Intent on Consumer Skepticism
    13 ( 3 ) , 349-356 [2003]
  • Utilizing need for cognition and perceived self efficacy to predict academic performance
    32 ( 8 ) , 1687-1702 [2002]
  • Unpacking the mechanism by which corporate responsibility impacts stakeholder relationships
    24 ( 1 ) , 127-146 [2013]
  • Toward a conceptualization of optimal self-esteem
    14 ( 1 ) , 1-26 [2003]
  • The role of sensation seeking and need for cognition on web‐site evaluations : A resource‐matching perspective
    22 ( 2 ) , 109-126 . [2005]
  • The role of corporate social responsibility in strengthening multiple stakeholder relationships : A field experiment
    34 ( 2 ) , 158-166 [2006]
  • The pyramid of corporate social responsibility : Toward the moral management of organizational stakeholder
    34 ( 4 ) , 39-48 [2003]
  • The psychological micro foundations of corporate social responsibility : A person‐centric systematic review
    38 ( 2 ) , 225-246 [2017]
  • The process of casual attribution
    28 ( 2 ) , 107-128 . [1973]
  • The ontogeny of twilight migration patterns in grunts ( Pisces : Haemulidae )
    30 ( 2 ) , 317-326 . [1982]
  • The non‐identity of a material thing and its matter
    112 ( 446 ) , 195-234 . [2003]
  • The need for cognition
    42 ( 1 ) , 116-131 . [1982]
  • The measurement of social attitudes
    26 ( 3 ) , 249 . [1931]
  • The link between competitive advantage and corporate social responsibility
    84 ( 12 ) , 78-92 [2006]
  • The knowledge , skill and ability requirements for teamwork
    20 ( 2 ) , 34-48 [1994]
  • The influence of firm behavior on purchase intention : do consumers really care about business ethics ?
    14 ( 6 ) , 421-432 [1997]
  • The impact of perceived corporate social responsibility on consumer behavior
    59 ( 1 ) , 46ᐨ53 . [2006]
  • The historical background of modem social psychology
    2 ( 1 ) , 1-80 . [1954]
  • The emergency of corporate social responsibility in chile : The importance of authenticity and social networks
    86 ( 2 ) , 191-206 [2009]
  • The effect of brand advertising on company image implications for corporate advertising
    26 ( 2 ) , 54-59 . [1986]
  • The cradle of thought : Exploring the origins of thinking
    [2002]
  • The correspondence bias
    117 ( 1 ) , 21 . [1995]
  • The construction of the SEDAS : A new suicide attitude questionnaire
    102 ( 2 ) , 139-146 . [2000]
  • The Role of Attitude toward the Ad as a Mediator of Advertising Effectiveness : A test of Competing Explanation
    23 ( 2 ) , 130-143 [1986]
  • The Interpersonal Theory of Psychiatry
    [1953]
  • The Impact of Corporate Social Responsibility on Risk Taking and Firm Value
    151 ( 2 ) , 353-373 [2018]
  • Structural equation models with unobservable variables and measurement error ; Algebra and statistics.
    18 ( 3 ) , 382-388 [1981]
  • Strategy making and the search for authenticity
    80 ( 2 ) , 237-248 [2008]
  • Strategic market management
    [2008]
  • Strategic and moral motivation for corporate social responsibility
    22 ( 6 ) , 111-123 [2006]
  • Staged Authenticity : Arrangements of Social Space in Tourist Settings
    79 ( 3 ) , 589-603 [1973]
  • Some asymptotic theory for the bootstrap
    9 ( 6 ) , 1196-1217 [1981]
  • Social value orientation predicts donations to nobleCauses
    29 ( 4 ) , 375-384 . [2007]
  • Sincerity and authenticity
    [1972]
  • Self-monitoring processes . In Advances in experimental social psychology
    12 , 85-128 [1979]
  • Sales force reactions toCorporate social responsibility : Attributions , outcomes , and the mediating role of organizational trust
    39 ( 7 ) , 1207-1218 [2010]
  • SNS 광고 태도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구 : 광고의 지각된 적합성과 동일시를 중심으로
    김한주 광고PR실학연구, 6(1), 7-28 [2013]
  • Role of inconsistency in mediating awareness of interaction processes
    24 ( 1 ) , 102 [1972]
  • ReconceptalizingChange in theCognitiveConstruction of knowledge
    33 ( 23 ) , 109-128 . [1998]
  • Recommendations for theClinical management of hepatitisC in iran : aConsensus-based national guideline
    16 ( 8 ) . [2016]
  • Public relations andCorporate social responsibility : Some issues arising
    13 ( 2 ) , 111-123 . [1994]
  • Principles and Practices of Structural Equation Modeling
    [2005]
  • Need for cognition and advertising : Understanding the role of personality variables in consumer behavior
    1 ( 3 ) , 239-260 [1992]
  • Motivation and Personality
    [1970]
  • Measuring corporate images : A review of alternative approaches
    17 ( 1 ) , 27-34 [1988]
  • Measurement of Interpersonal orientation
    44 ( 1 ) , 208-219 [1983]
  • McGuire, J. W. (1963). Business & Society (McGraw-HiU, New York).
    [1963]
  • McGraw-Hill series in social psychology . Social cognition ( 2nd ed. )
    [1991]
  • Maximizing business returns to corporate social responsibility : The role of CSR communication
    12 ( 1 ) , 8-19 . [2010]
  • Matching health messages to information-processing styles : Need for cognition and mammography utilization
    15 ( 4 ) , 375-392 . [2003]
  • J. P.
    [1954]
  • It 's all good : Corporate social responsibility reduces negative and promotes positive responses to service failures among value-aligned customers
    34 ( 1 ) , 32-49 [2015]
  • Introduction to statistics for psychology and education
    [1978]
  • Intimacy expectations in same-sex friendships : A prototype interaction-pattern model
    86 ( 2 ) , 265– 284 . [2004]
  • How Corporate Social Responsibility is Defined an Analysis of 37 Definitions
    15 ( 1 ) , 1-13 [2008]
  • Feminisms in education an introduction
    [1994]
  • FIRO : A Three-dimensional Theory of Interpersonal behavior
    [1958]
  • Enhancing surface free energy and hydrophilicity through chemical modification of micro structured titanium implant surfaces .
    76 ( 2 ) , 323-334 [2006]
  • Empirical status of the cognitive model of anxiety and depression
    [1996]
  • Effects of Need for Cognition on Message Evaluation , Recall and Persuasion.
    45 ( 1 ) , 805-818 . [1983]
  • Does Doing Good Always Lead to Doing Better ? Consumer Reactions to Corporate Social Responsibility
    38 ( 2 ) , 225-243 [2001]
  • Customers ' motivations for maintaining relationship with service providers
    73 ( 1 ) , 15-37 [1997]
  • Corporate sponsorships of philanthropic activities : When do they impact perception of sponsor brand ?
    13 ( 3 ) , 316-327 [2003]
  • Corporate social responsibility practices , corporate identity , and purchase intention : A dual-process model
    17 ( 3 ) , 291-313 [2005]
  • Corporate social responsibility and consumers ' attributions and brand evaluations in a product–harm crisis
    21 ( 3 ) , 203-217 [2004]
  • Corporate social responsibility : Evolution of a definitional construct
    38 ( 3 ) , 268-295 [1999]
  • Corporate social responsibility : Attributions , loyalty , and the mediating role of trust
    37 , 170-180 [2008]
  • Corporate social responsibility : A three-domain approach
    13 ( 4 ) , 503-530 [2003]
  • Corporate image : Business competency vs social conscience .
    [2000]
  • Corporate hypocrisy : Overcoming the threat of inconsistent corporate social responsibility perceptions
    73 ( 6 ) , 77-91 [2009]
  • Corporate Social Responsibility in Europe and the U.S. : Insights from Businesses ’ Self-presentations
    33 ( 3 ) , 497-514 [2002]
  • Corporate Social Responsibility Authenticity : Investigating Its Antecedents and Outcomes
    69 ( 3 ) , 1242-1249 [2016]
  • Consuming the american west : Animating cultural meaning and memory at a stock show and rodeo
    28 ( 3 ) , 369-398 [2001]
  • Consumers ’ emotional responses to service encounters : The influence of the service provider
    6 ( 3 ) , 34-63 . [1995]
  • Conceptual foundations of business
    [1961]
  • Communication and consumer behavior
    2 ( 1 ) , 268-306 . [1991]
  • Cognitive therapy of depression : New perspectives
    [1983]
  • Closeness , strength , and satisfaction : examining the nature of relationships between providers of financial services and their retail customers
    14 ( 8 ) , 765-790 [1997]
  • Chinese consumers ’ perception of corporate social responsibility
    88 ( 1 ) , 119-132 [2009]
  • Charitable programs and the retailer : Do they mix ?
    76 ( 3 ) , 393-406 [2000]
  • Central and Peripheral Routes to Advertising Effectiveness : The Moderating Role of Involvement
    10 ( 2 ) , 134-148 [1983]
  • Cause related marking : A coalignment of marketing strategy and corporate philanthropy
    52 ( 3 ) , 58-74 . [1988]
  • CSR활동의 속성이 CSR진정성에 미치는 영향: 기존기업명성을 중심으로
    안대천 왕진 이순자 글로벌경영학회지, 14(1), 127-146 [2017]
  • CSR활동 추진동기가 조직몰입에 미치는 영향: 개인주의의 조절효과를 중심 으로
    김성식 기업윤리의 실증적 분석 사례연구, 202-213 [2019]
  • CSR진정성 효과 연구: CSR에 대한 기업의 실제동 기와 표현 동기 일치 여부를 중심으로
    구윤희 윤영민 이헌율 한국PR학회, 19(4), 27-54 [2015]
  • CSR마케팅의 이해, 북넷.
    안대천 [2016]
  • CSR 활동이 브랜드 태도와 구매 의도에 미치는 영향: 기업 이미지와 기업 명성의 매개역할
    정기한 허미옥 생산성연구, 25(2), 23-48 [2011]
  • CSR 활동의 진정성이 기업태도에 미치는 영향에 관한 연구
    이미영 최현철 한국언 론학보, 56(1), 58-83 [2012]
  • CSR 활동에 대한 진정성 평가가 브랜드 태도 및 사용의도에 미치는 영향: 자아해석의 조절효과를 중심으로
    김유경 이승철 정승화 커뮤니케이션학 연구, 25(5), 103-140 [2017]
  • CSR 활동과 사회적기업 태도 및 사회적기업 제품 신뢰가 구매의도 에 미치는 영향: 사회적 기업가의 관점에서
    이은수 조은미 전문경영인연구, 18(1), 69-98 [2015]
  • CSR 진정성 인식의 매개 효과 연구: 기업 윤리 평판, CSR 지속성, CSR 투명성을 중심으로
    구윤희 심재철 홍보학연구, 21(4), 1-29 [2017]
  • CSR 인식의 국내 연구동향과 향후 연구방향
    문형구 주영란 최병권 경영학연구, 46(5), 1247-1302 [2017]
  • Business-unit-level relationship between employee satisfaction , employee engagement , and business outcomes : A meta-analysis
    87 ( 2 ) , 268 [2002]
  • Business society , and environment : Social power and social response
    [1977]
  • Building corporate associations : Consumer attributions for corporate socially responsible programs
    34 ( 2 ) , 147-157 [2006]
  • Brand management and the challenge of authenticity
    14 ( 7 ) , 460-461 [2008]
  • Beyond attitude structure : Toward the informational determinants of attitude
    15 ( 4 ) , 545-556 [1978]
  • Authenticity : What consumers really want
    [2007]
  • Are good causes good marketing
    21 ( 1 ) , 64-66 . [1994]
  • An experimental investigation of need for cognition
    51 ( 2 ) , 291 [1955]
  • An examination of cognitive factors related to humorousness in television advertising
    22 ( 2 ) , 29-37 [1993]
  • Affect and consumer behavior
    [1991]
  • Addressing a theoretical problem by reorienting the corporate social performance model
    20 ( 1 ) , 43-64 . [1995]
  • A three dimensional conceptual model of corporate performance
    4 ( 4 ) , 497-505 [1979]
  • A Customer-Service Worker Relationship Model
    11 ( 5 ) , 491-511 . [2000]
  • .TheCompany and the Product :Corporate Associations andConsumer Product Responses
    61 ( 1 ) , 68-84 [1997]
  • .Memory FactorsinConsumerChoice : A Review
    43 ( 2 ) , 37-53 [1979]