박사

사회정서학습 기반 초등학교 메이커교육 수업모형 개발 = The Development of Maker Education Instructional Model for Elementary School based on Social Emotional Learning

이호동 2020년
논문상세정보
' 사회정서학습 기반 초등학교 메이커교육 수업모형 개발 = The Development of Maker Education Instructional Model for Elementary School based on Social Emotional Learning' 의 주제별 논문영향력
논문영향력 선정 방법
논문영향력 요약
주제
  • 370.1534
  • 메이커 교육
  • 사회정서학습
  • 설계개발연구
  • 수업모형
  • 수업설계원리
동일주제 총논문수 논문피인용 총횟수 주제별 논문영향력의 평균
477 0

0.0%

' 사회정서학습 기반 초등학교 메이커교육 수업모형 개발 = The Development of Maker Education Instructional Model for Elementary School based on Social Emotional Learning' 의 참고문헌

  • 학습자중심 사회수업의 의미 이해를 위한 질적 사례 연구: A중고등학교 교사들의 인식을 중심으로
    김태환 학습자중심교과교육연구, 19(8), 441-464 [2019]
  • 풍선아트 프로그램이 청소년의 정서표현에 미치는 영향과 효과의 참여적 관찰분석. 박사학위논문
    김정태 명지대학교 [2018]
  • 초등학생의 협력적 문제해결력 향상을 위한 디자인 사고 기반 메이커 수업의 개발 및 적용
    김태영 이샛별 이승철 교육논총, 39(3), 19-41 [2019]
  • 초등학생의 사회정서역량 향상을 위한 도덕과 통합전략 개발
    김은정 이상수 학 습자중심교과교육연구, 16(3), 385-410 [2016]
  • 초등학생의 사회정서역량 함양을 위한 국어과 통합 수업 모형 개발
    권민 김현지 이상수 교육방법연구, 30(4), 423-447 [2018]
  • 초등학생들의 사회 정서적 능력 함양을 위한 인 성교육 통합 프로그램의 효과분석
    손경원 이인재 지준호 한성구 도덕윤리교육, 31, 49-82 [2010]
  • 초등학교에서의 피지컬 컴퓨팅 도구를 활용한 메이커 교육 수업 모형 개발 연구
    김근재 임철일 교육공학연구, 35(3), 687-728 [2019]
  • 초등학교 국어과 <듣기 말하기> 수업의 사회정서학습지도안. 사회정서학 습 프로그램 발표집
    김지하 광주광역시: 전남대학교 [2011]
  • 초등교사의 사회정서역량이 학습자의 사회정서역량, 공동 체의식, 학급분위기에 미치는 영향
    고국영 김은정 이상수 한국교원연구, 32(4), 219-239 [2015]
  • 초등교사의 사회정서역량이 직무만족도와 직무몰입도에 미치는 영향
    김현지 이상수 이호동 초등교육연구, 30(4), 129-150 [2017]
  • 초등 STEAM 교육의 창의적 설계 활동을 위한 교수설계 원리 개발연구. 박사학위논문
    최소영 서울대학교 [2017]
  • 체인지메이커 교육: 학생중심의 혁신적 교육 프로젝트
  • 청소년 일탈행동 예방을 위한 사회정서학습의 특징과 교육적 함 의
    손경원 이인재 윤리교육연구 제19집. 169-199 [2009]
  • 참여관찰법을 활용한 지적장애인 부부의 자녀양육 일상생활. 박사학위논 문
    이송희 이화여자대학교 [2017]
  • 집단지성 기반의 학습환경 설계원리 및 모형 개발: 공학교육에서의 창의 설계 능력 향상을 중심으로. 박사학위논문
    이영태 서울대학교 [2013]
  • 질적내용분석의 이해와 적용
    손행미 대한질적연구학회지, 5(2), 56-63 [2017]
  • 질적 연구의 동향과 과제
    조용환 교육인류학연구, 2(1), 91-121 [1999]
  • 질적 연구 방법론 Ⅴ: Data Analysis
    김영천 정상원 경기도: 아카데미프레스 [2017]
  • 중학생을 위한 사회정서학습 프로그램 교사용 지도서
  • 중등 음악교육에서 사회정서학습을 위한 모형 및 프로그램 개발
    조정은 음악교 육공학, 23, 239-251 [2015]
  • 중 고등학생의 사회정서학습을 위한 표현활동 무용수업 모형개발
    이정화 한국체 육학회지, 51(1), 397-410 [2012]
  • 제4차 산업혁명시대의 인간상과 교육의 방향 및 제언
    성태제 교육학연구, 55(2), 1-21 [2017]
  • 제 10차 청소년건강행태온라인조사 통계
    질병관리본부 충청북도 청주시: 질병 관리본부 [2014]
  • 인지ㆍ정의ㆍ행동의 통합적 수업모형에 관한 연구
    이미식 최용석 윤리교육연 구, 2, 127-154 [2002]
  • 인지-정의 통합적 영재 교수방법의 현장 적용에 관한 연구
    이병석 영재와 영재 교육, 3(2), 43-68 [2004]
  • 인지 정서통합계발 수업의 설계원리 및 방법 탐구: 교과기반 인 지 정서통합수업모형을 중심으로
    김대석 성정민 교육과정연구, 35(4), 99-123 [2017]
  • 이유나 사회과 갈등문제해결을 위한 사회정서학습 모형개발
    김은정 이상수 사 회과교육, 52(4), 121-134 [2013]
  • 이상훈 (2010). 인지신경과학 마음 씀과 뇌 활동의 연결. Retrieved Jan, 14, 2019, from http://www.ksmcb.or.kr/file/webzine/20100303.pdf.
    [2010]
  • 이러닝 환경에서의 감성적 어포던스 설계원리 개발. 박사학위논문
    박태정 서울 대학교 [2015]
  • 실제적 학습 기반 자유학기제 수업설계 모형 개발. 박사학위 논문
    전미연 중앙 대학교 [2018]
  • 수업설계
    변영계 이상수 서울: 학지사 [2004]
  • 소집단 토의 토론을 강조한 메이커 수업이 초등학생의 과학수업 동기 및 과학적 태도에 미치는 영향
    김순식 대한지구과학교육학회지, 12(1), 54-63 [2019]
  • 서울시교육청 (2018). 서울교육, 231. Retrieved Fed, 23, 2019, from http:// webzine -serii.re.kr/
    [2018]
  • 사회정서역량 향상을 위한 교과통합 설계원리
    강정찬 오영범 이상수 교육공학 연구, 31(1), 129-157 [2015]
  • 사례기반학습을 위한 사례 설계 원리 개발 연구. 박사학위 논문
    연은경 서울대학 교 [2013]
  • 부산시의회 (2018). 부산교육정책만족도 조사. Retrieved Jan, 3, 2019, from http://www.cnbnews.com/news/article.
    [2018]
  • 모바일탐구학습을 위한 수업설계 모형 개발연구. 박사학위 논문
    김성옥 서울대 학교 [2016]
  • 메이커활동의 초등학교 수업적용 가능성 및 교육적 가치 탐색
    강인애 김명기 학습자중심교과교육연구, 17(14), 487-515 [2017]
  • 메이커교육을 통한 기업가정신 함양: 대학교 사례 연구
    강인애 김양수 윤혜진 한국융합학회논문지, 8(7), 253-264 [2017]
  • 메이커교육(Maker Education) 평가틀(Evaluation Framework) 탐색
    강인애 윤혜진 한국콘텐츠학회논문지, 17(11), 541-553 [2017]
  • 메이커교육 이론의 초등실과 적용 가능성 탐색
    김용익 실과교육연구, 24(2), 39-57 [2018]
  • 메이커교육 아웃리치(outreach) 프로그램을 통한 교육적 효과: 자유학기 제 활동사례를 중심으로. 박사학위논문
    강은성 경희대학교 [2017]
  • 메이커 페다고지(Maker Pedagogy)로서 TMSI 모형의 가능성 탐색: 고등학교 사례를 중심으로
    강인애 김홍순 황중원 한국교육공학회 추계학술대회논문집, 1, 166-176 [2016]
  • 메이커 역량 모델 개발 및 초 중등 교육 현장에서의 메이 커 교육방안 탐색
    강성주 김경 윤지현 한국과학교육학회지, 38(5), 649-665 [2018]
  • 메이커 기반 STEAM 교육을 위한 수업 모형 개발. 박사학위논문
    김진옥 한국교 원대학교 [2018]
  • 메이커 교육의 수업 프로그램 유형 분류
    전연홍 정현미 예술인문사회융합멀티 미디어논문지, 9(9), 305-319 [2019]
  • 디지털 매체를 활용한 포럼연극 수업설계 모형 개발 연구. 박사학위 논 문
    김선희 서울대학교 [2014]
  • 디자인씽킹 프로세스 기반의 메이커교육 프로그램을 통 한 감성지능의 향상 연구: 대학교 사례를 중심으로
    강인애 유예은 전용찬 한국융합학회논문지, 9(7), 163-175 [2018]
  • 디자인사고 기반 메이커교육 모형 개발. 박사학위 논문
    윤혜진 경희대학교 [2018]
  • 디자인 사고 기반 메이커 교육 프로그 램이 초등학생의 창의적 문제해결력에 미치는 영향
    강성주 김진수 김태영 윤지현 이승철 정보교육학회논문지, 23(1), 73-84 [2019]
  • 디자인 기술 융합의 D.I.O(Do It Ourselves)형 교육프로그램 개발 및 협업 중심 모형 연구. 박사학위논문
    현혜정 서울과학기술대학교 [2015]
  • 내러티브 사고와 표현 중심 수업설계 모형 개발 연구. 박사학위 논문
    안정민 건 국대학교 [2018]
  • 교통안전교육 분야의 사회정서학습 프로그램 개발연구 : 최초 운 전면허 취득자를 중심으로
    김대석 이형규 한국인성감성교육학회 교육포럼, 2017(2), 137-153 [2017]
  • 교과수업과 연계한 학급단위의 사회정서학습: 사회정서적 유능성과 학교 관련 성과에 미치는 효과
    신현숙 한국심리학회지, 10(1), 83-110 [2013]
  • 관찰연구법
    김아영 경기: 교육과학사 [2000]
  • 고등학교 국어과 규중칠우쟁론기 수업의 사회정서학습 지도안. 사회정서 학습 프로그램 발표집
    윤숙영 광주광역시: 전남대학교 [2011]
  • 『열두 발자국』
    정재승 서울: 어크로스 [2018]
  • Youth Makerspace Playbook
    from http : // www . makereducation . com/ [2019]
  • Yokana, L. (2015). Creating an authentic maker rubric. Retrieved Mar 31, 2019, from https: // www. edutopia. org/ blog /creating –authentic – maker – education.
  • What ’ s the difference between Design Thinking and making
    17 , 2019 , from https : //medium.com/ @ parkerthomas [2016]
  • What is instruction design theory and how is it change ?
    [1999]
  • Using the Maker Concept to Promote Multidisciplinary Skills in a Freshman Engineering Program
    [2016]
  • Uniquely preshool : What research tells us about the ways young children learn
    63 ( 1 ) , 44-47 [2005]
  • Transforming constructivist learning into action : Design thinking ing education
    17 ( 3 ) [2012]
  • Three approaches to qualitative content analysis
    15 ( 9 ) , 1277- 1288 [2005]
  • Thinking , feeling , behaving : An emotional education curriculum for children
    [2006]
  • The role of play in human development
    [2009]
  • The qualitative content analysis process
    62 ( 1 ) , 107-115 . [2008]
  • The promotion of social competence : Longitudinal study of a preventative school-based program
    61 , 409-417 . [1991]
  • The maker movement manifesto : rules for innovation in the new world of crafters , hackers , and tinkerers
    [2013]
  • The maker movement
    7 ( 3 ) , 11-14 . [2012]
  • The enhancement of psychological wellness : Challenges and opportunities
    22 , 149-179 [1994]
  • The challenge of qualitative content analysis
    16 ( 4 ) , 631-642 [1952]
  • The What Happens Next Game : Mannual
    [1992]
  • The Promise of the Maker Movement for Education
    5 ( 1 ) , 4 [2015]
  • The Maker Movement in Education
    84 ( 4 ) , 495-504 [2014]
  • The Maker Movement : Implications of new digital gadgets , fabrication tools and spaces for creative learning and teaching
    39 , 14-25 [2014]
  • The Maker Mindset . In M. Honey & D. E. Kanter ( Eds . ) , Design , maker , play : Growing the next generation of STEM innovators
    [2013]
  • The Learner-Centered Psychological Principles : A Framework for Balancing Academic Achievement and Social-Emotional
    [2004]
  • The Instructional Design Knowledge Base: Theory, Research and Practice. Routledge. 정재삼, 임규 연, 김영수, 이현우(역). 교수설계 지식기반
    Klein, J. D. Richey, R. C. Tracy, W. 서울: 학지사, 2012 [2011]
  • The Hamlet Syndrome : Overthinkers Who Underachieve
    [1989]
  • The Guilford school practitioner series . Social problem solving : Interventions in the schools
    [1996]
  • The Guilford clinical psychology and psychotherapy series . Cognitive-behavioral therapy for impulsive children
    [1985]
  • The Ecology of Human Development : Experiment by S Nature and Design
    [1995]
  • Teachthought. (2018). 5 Strategies For Incorporating Social Emotional Learning Into Your Classroom. Retrieved Feb, 26, 2019 from https://www.teachthought.com/pedagogy/.
  • Teaching Social and Emotional Skills All Day .
    [2019]
  • Successful implementation of SEL programs : Lessons from the thinking skills movement
    [1999]
  • Strong Start-Pre-K : A social and emotional learning curriculum
    [2009]
  • Strong Kids : A social and emtional learning curriculum
    [2007]
  • Social-emotional andCharacter development and academics as a dual focus of educational policy
    23 ( 6 831-846 [2009]
  • Social skills ofChildren and adolescents :Conceptualization , assessment and treatment
    [1998]
  • Social and Emotional Learning in the Classroom: Promoting Mental Health and Academic Success. Guilford Publications, Inc. 신현숙(역). 사회정서학습
    Barbara, A. Gueldner, B. Kenneth, W. Merrell, K. 서 울: 교육과학사, 2011 [2010]
  • Social Decision Making/Social Problem SolvingCurriculum for grades 2-5
    [2005]
  • Social , and Emotional Learning
    [2015]
  • Selection and use ofContent experts for instrument development
    20 ( 3 ) , 269-274 . [1997]
  • Seeing youngChildren : A guide to observing and recording behavior
    [1997]
  • Second step : Student success through prevention
    [2008]
  • Schwab, K. (2016). The Fourth Industrial Revolution: what it means, how to respond. Paper Presented at World Economic Forum Annual Meeting 2016.
  • School discipline and self-discipline. 신현숙, 류정희, 배민영, 이은정(역). 바르게 훈육하는 학교 스스로 규율을 지키는 학생: 친사회적 행동의 증진을 위한 실용적 안내서
    Bear, G. G. 경기: 교육과학사, 2012 [2010]
  • STEAM makers : fostering creativity and innovation in the elementary classroom
    [2016]
  • ReducingConfusion about grounded theory and qualitativeContent analysis : Similarities and differences
    19 ( 32 ) , 1-20 [2014]
  • Rational emotive education for improving self-concept in second-grade students
    36 , 248-256 [1998]
  • Rasing healthyChildren through enhancing social development in elementary school : Resulfs after 1.5 years
    41 , 143-164 . [2003]
  • Prospective adaptation in the use of external representations
    27 ( 4 ) , 1–31 [2009]
  • Principles of Instructional Design(5th edition). Wadsworth Publishing, a division of Thomson Learning Inc. 송상호, 박인우, 엄우용, 이상수(역). 수업설계의 원리 5판
    Gagne, R. M. Golas, K.C. Keller. J.M. Wager, W.W. 서울: 아카데미프레스, 2007 [2005]
  • Preventive intervention for school-age deafChildren : The PATHSCurriculam
    3 , 49-63 [1998]
  • PracticallyCreative : The Role of Design Thinking as an Improved Paradigm for 21stCentury Art Education
    21 ( 2 ) , 21-33 . [2014]
  • Positive youth development in the United States : Research findings of evaluation of positive youth development programs
    [2004]
  • Play for aChange : Play policy and pratice
    [2008]
  • Play : What ’ s to be learned from kids
    http : //blogs.warlkerart.org/ecp . [2019]
  • Play : How it shaps the brain , opens the imagination and invigorates the soul
    [2009]
  • Planning Focus Groups
    [1998]
  • Papert, S. (1999). Eight Big Ideas Behind the Constructionist Learning Lab. Retrieved Mar 25, 2019, from https://inventtolearn.com/.
  • Objectifying content validity : Conducting a content validity study in social work research
    27 ( 2 ) , 94-104 . [2003]
  • OECD ‘교육 2030: 미래 교육 과 역량’을 위한 현황분석과 향후과제
    김경자 김은영 박은영 윤종혁 최수진 황규호 한국교육개발 원(연구보고서 OR 2016-10) [2016]
  • Mulvahill, E. (2016). 21 Simple Ways to Integrate Social-Emotional Learning Throughout the Day. Retrieved Feb, 26, 2019 from https://www.weareteachers.com/
  • Morgan, T., Hershey, D., & Knittel, L. (2018). 7 Must-Haves for Successful and Sustainable Social-Emotional Learning. Retrieved Feb, 26, 2019 from https://home.edweb.net
  • Mindset : The New Psychology of Success
    [2006]
  • Merrell, K. W.(2007). Social emotional assets and resiliency scale-child form. Retrieved Feb 15, 2019, from http:// strongkids. uoregon. deu/ SEARS. html.
  • Meaningful making : Projects and inspirations for fab labs and makerspaces .
    [2016]
  • Martinez, L. (2016). Empathy is a Design Mindset. Retrieved Mar, 3, 2019 from https://loreamartinez.com/
  • Making maker : Kids , tools and the future of innovation
    [2014]
  • Making in California K-12 Education : A briefstate of affarisMeaningful making : projects and inspirations for fab labs and makerspaces .
    [2016]
  • Making in Califonia K-12 Education : A Briefstate of Affaris . In P. Blikstein , S. L. Martinez , & H. A. Pang ( Eds . ) , Meaningful making : Projects and inspirations for Fablabs and makerspaces .
    [2016]
  • Making Matters : A Framework for Assessong Digital Media Citizenship . In K. Peppler , E. Halverson , & Y. Kafai ( Eds . ) , Makeology : Maker as learners ( Vol.2 )
    [2016]
  • Making Learning Whole : How seven principles of teaching can transform education
    [2009]
  • Makerspaces in the School Library Learning Commons and the uTEC Maker Model
    41 ( 2 ) , 48-51 . [2013]
  • Maker pedagogy and science teacher education
    13 ( 1 ) , 61-87 [2015]
  • Maker movement spreads innovation one project at a time
    95 ( 3 ) , 22-27 [2013]
  • Maker Education Revolution : Learning in a high-tech society
    [2017]
  • Maker Education : Theory and Practice in the Netherlands
    https : //waag.org/sites/waag/files/media/publicaties . [2016]
  • Lifting depression : A neuroscientist ’ s hands-on approach to activating your brain ’ s healing power
    [2008]
  • Kusche, C. A., & Greeberg, M. T. (1994). The PATHS curriculum. South Deerfield, MA: Channing-Bete.
    [1994]
  • Knowledge building : Theory , pedagogy , and technologyThe Cambridge Handbook of the Learning Sciences
    pp . 97–115 [2006]
  • Iterative and Incremental Development : A Brief History
    36 ( 6 ) , 47–56 [2003]
  • It looks like fun , but are they learning ? In Honey , M. , & Kanter , D. E . ( Eds . )
    [2013]
  • Invent to learn : Making , tinkering and engineering in the classroom
    [2013]
  • Instrument review : getting the from a panel of expert
    5 ( 4 ) , 194-197 [1992]
  • Instructional technology : The definition and domains of the field
    [1994]
  • Instructional design theories and models: An overview of their current status. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. 박 성익, 임정훈(역). 최근의 연구동향에 따른 교수설계의 이론과 모형
    Reigeluth, C. M. 서울: 교육 과학사, 1993 [1983]
  • Instruction : A models approach ( 5th ed. )
    [2007]
  • How to use qualitative methods in evaluation
    [1987]
  • How to solve it : A new aspect of mathematical method
    [1957]
  • Hlubinka, M., Dougherty, D., Thomas, P., Chang, S., Hoefer, S., Alexander, I., & Mcguire, D. (2013) Makerspace playbooks: School edition. Retrieved Feb, 4, 2019 from https://makered.org/blog.
    Makerspace playbooks : School editionhttps : //makered.org/blog . [2013]
  • Helping students overcome depression and anxiety : A practical guide
    [2008]
  • Have fun—learn something , do something , make something . In Honey , M. , & Kanter , D. E . ( Eds . ) , Design . Make . Play . Growing the next generation of STEM innovators
    pp . 12–16 [2013]
  • Growing the next generation of STEM innovators (pp. 50–70). New York, NY: Routledge
  • Grossman, D., Neckerman, H., Koepsell, T., Liu, P., Asher, K., & Beland, K. (1997). Effectiveness of a violence prevention curriculum among children in elementary school: A randomized controlled trial. Journal of the American Medical Association, 277(20), 1605-1611.
  • Getting started with arduino : Make Magazine books
    [2008]
  • Gerstein, J. (2016). Maker Education and Social Emotional Learning. Retrieved Mar 12, 2019 from https://usergeneratededucation.wordpress.com
  • Free to Make : How the Maker Movement Is Changing- 229 - Our Schools , Our Jobs , and Our Minds
    [2016]
  • Focus groups : A practical guide for applied research
    [1988]
  • Fab : The coming revolution on your desktop from personal computers to personal fabrication
    [2005]
  • Enhancing school-based prevention and youth development through coordinated social , emotional , and academic learning
    58 , 466-474 . [2003]
  • Engaging Children ’ s Minds : The Project Approach
    2nd edition [2000]
  • Emotional intelligence : why it can matter more than IQ
    [1995]
  • Emotional Intelligence Design Thinking , the forgotten link
    [2018]
  • Emotional Intelligence & Design Thinking , the forgotten link
    [2019]
  • Eight Big Ideas Behind the Constructionist Learning Lab
    https : //inventtolearn.com/ . [2019]
  • Effect of Externally Mediated Rewards on intrinsic motivation
    18 ( 1 ) , 105-115 [1971]
  • Educational research : Quantitative , qualitative and mixed approaches ( 3rd ed. )
    [2008]
  • Educational Reserch
    [1996]
  • Dixon, C., & Martin, L. (2014). Make to relate: Narratives of, and as community practice. In Polman, J. L., Kyza, E. A., O’Neill, D. K., Tabak, I., Penuel, W. R., Jurow, A. S., O’Connor, K., Lee, T., & D’Amico, L. (Eds.), Proceedings of the International Conference of the Learning Sciences (ICLS) 2014. Boulder, CO (pp. 1591–1592).
  • Digital fabrication and making in education : The democratization of invention . In J. W. Hermann , & C. Buching ( Eds . ) , FabLabs : Of machines , makers and inventors
    [2013]
  • Development of the self-directed learning readiness scale
    [1977]
  • Development and Validation of the Social Emotional Competence Questionnaire
    4 ( 2 ) , 27-42 [2012]
  • Developing a maker mindsetMakeology : Makerspaces as Learning Environments
    [2016]
  • Design thinking and the school library
    44 ( 5 ) , 62 . [2016]
  • Design thinking : Notes on its nature and use
    2 ( 1 ) , 16-27 [2007]
  • Design and Development Research. NJ: Lawrence Erlbaum Associates. 정현미, 김광수(역). 교육공학 연구를 위한 설 계 개발 연구
    Klein, J. D. Richey, R. C. 서울: 학지사, 2012 [2007]
  • Design and Development Research . In J. M. Spector . M. D. Merrill , J. Elen , & M.J. Bishop ( Eds . ) , Handbook pf research on educational communications and technology
    [2014]
  • Design Expertise
    [2009]
  • Dam, R. & Siang, T. (2018). 5 Stages in the Design Thinking Process. Retrieved Mar 15, 2019 from https: // www. interaction – design .org / literature/article.
  • D. ( 2004 ) . Community in School as Key to Student Growth : Findings( Eds . ) , Building academic success on social and emotional learning : What does
  • Cultural ways of learning : Individual traits or repertoires of practice
    32 ( 5 ) , 19–25 [2003]
  • Creativity Through Maker Experiences and Design Thinking in the Education of Librarians
    42 ( 5 ) , 58-61 [2014]
  • Content analysis : Concepts , methods and applications
    4 , 5-16 . [1997]
  • Computer Criticism vs Technocentric Thinking .
    16 ( 1 ) . [1987]
  • Children are not hackers : Building a culture of powerful ideas , deep learning and equity in the Maker Movement . In K. Pepler , E. Halverson , & Y. Kafai ( Eds . ) , Makeology : Makerspace as learning environments
    [2016]
  • Chang, S., & Ratiff, C. (2016). Assessment in making. Retrieved Mar, 1, 2019, from http://www. edutopia. org/ blog/assessmnet in making.
  • California Department of Education. (2018). California’s Social and Emotional Learning Guiding Principles. Retrieved Mar, 5, 2019 from https://www.cde.ca.gov/eo/in/socialemotionallearning.asp
  • Building academic success on social and emotional learning : What does the research say ? 48-75
  • Building Blocks of Emotional Intelligence : Empathy : A Primer
    [2017]
  • Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. CA: Sage Publications, Inc. 신경림 (역). 근거이론의 단계
    Corbin, J. Strauss, A. 서울: 현문사, 2001 [1990]
  • An introduction to the logic of the science
    [1960]
  • An Investigation of Constructionism in the Maine Youth Center
    [2006]
  • Alternative Assessment and Feedback in A maker classroomMeaningful making : Projects and inspirations for Fablabs and makerspaces .
    [2016]
  • All I Really Need to Know ( About Creative Thinking ) I Learned ( By Studying How Children Learn ) in Kindergarten . 1~6
    [2007]
  • Agrawal, H. (2017). Using Makerspaces to Foster Design Thinking. Retrieved Mar, 1, 2019, from https://www.getmagicbox.com/blog.
  • A standardized approach to qualitative content analysis of focus group discussions from different countries
    82 ( 3 ) , 420-428 [2011]
  • A six district study of educational change : Direct and mediated effects of the Child Development Project
    4 , 3-51 [2000]
  • A Social-cognitive approach to motivation and personality
    95 , 256-273 [1988]
  • 4차 산업혁명이 문화산업에 미치는 영향에 관한 연구
    변재웅 문화산업연구, 17(3), 109-118 [2017]
  • 4차 산업혁명의 주요국 현황비교에 따른 활성화 방안에 관한 연 구
    정분도 홍미선 e-비즈니스 연구, 19(3), 117-131 [2018]
  • 4차 산업혁명에서의 교육 패러다임의 변화
    안종배 미디어와 교육, 7(1), 21-34 [2017]
  • 4차 산업혁명시대 초등교육의 정체성과 역할
    김대식 교육사상연구, 31(4), 23-45 [2017]
  • 4차 산업혁명사회에서 교육의 방향과 교원의 역량에 관한 탐색적 연구
    김병찬 유경훈 임종헌 한국교육, 44(2), 5-32 [2017]
  • 4차 산업혁명과 교육의 과제
    오인탁 기독교교육논총, 52, 417-445 [2017]
  • 4차 산업혁명 관련 뉴스의 의미망 분석을 통한 사회이슈 연구
    문혜정 홍정우 한국경영학회 통합학술발표논문집, 180-221 [2017]
  • 2015개정 실과 교육과정
    교육부 교육부 고시 제 2015-74호[별책 10호] [2015]