박사

경도지적장애 청소년의 마음읽기, 메타언어 및 화용언어 특성 연구 = Characteristics of Mind Reading, Meta-Language, and Pragmatic Language in Adolescents with Mild Intellectual Disabilities

천정민 2020년
논문상세정보
' 경도지적장애 청소년의 마음읽기, 메타언어 및 화용언어 특성 연구 = Characteristics of Mind Reading, Meta-Language, and Pragmatic Language in Adolescents with Mild Intellectual Disabilities' 의 주제별 논문영향력
논문영향력 선정 방법
논문영향력 요약
주제
  • 경도 지적장애 청소년
  • 마음이론
  • 메타언어인식
  • 화용언어능력
동일주제 총논문수 논문피인용 총횟수 주제별 논문영향력의 평균
117 0

0.0%

' 경도지적장애 청소년의 마음읽기, 메타언어 및 화용언어 특성 연구 = Characteristics of Mind Reading, Meta-Language, and Pragmatic Language in Adolescents with Mild Intellectual Disabilities' 의 참고문헌

  • 황민아, 임종아 경도지적장애 학생의 은유 이해 특성
    조은진 특수교 육, 17(1), 83-96 [2018]
  • 화용언어능력 직접 및 간접 평가를 통한 학령기 언어장애아 동과 고기능자폐아동의 화용언어 특성 비교
    백소정 이화여자대학교 대학원 석사학위논문 [2017]
  • 화용능력 체크리스트 문항 개발을 위한 예비 연구
    김영태 오소정 이은주 언어치료연구, 21(2), 111-135 [2012]
  • 한국아동의 음운인식발달
    홍성인 연세대학교 대학원 석사학위논문 [2001]
  • 한국 웩슬러 아동지능검사 5판(K-WISC-Ⅴ)
    곽금주 장승민 서울: 인싸이트 [2019]
  • 한국 웩슬러 성인지능검사 4판 (K-WAIS-Ⅳ)
  • 한국 아동의 일상생활 대화에서 나타난 바람과 믿음: 산출자료를 중심으로
    권은영 이현진 아동학회지, 30(6), 567-581 [2009]
  • 학령전기 자폐아동의 조망수용능력과 사회적 능력간의 관계
    강우선 이화여자대학교 대학원 석사학위논문 [1991]
  • 학령전기 단순언어장애 및 일 반아동의 문법성 메타언어인식과 집행기능 수행능력 비교분석
    성지민 양윤희 이지연 임동선 조연주 언어치 료연구, 24(4), 345-359 [2015]
  • 학령전 아동과 고기능 자폐장애 아동 의 마음이론 발달
    신의진 이경숙 이윤경 임연화 한국심리학회지: 발달, 13(2), 173-185 [2000]
  • 학령기와 그 이후의 마음이해 발달: 애매한 상황에서의 마음읽기 능력
    구재선 김경미 김혜리 양혜영 이수미 정명숙 최현옥 한국심리학 회지: 발달, 20(1), 21-49 [2007]
  • 학령기 아동의 문법 표지 발달과 마음이론 간의 관계: 경험과 추론을 중심으로
    이지현 이희란 Communication Sciences and Disorders, 21(2), 206-216 [2016]
  • 학령기 아동 언어검사(LSSC)
    이윤경 장승민 허현숙 서울: 인싸이트 [2015]
  • 학령기 사회적의사소통장애와 고기능자폐 아동의 의사 소통 능력 차이
    배소영 진연선 Communication Sciences and Disorders, 19(1), 45-59 [2014]
  • 학령기 경도지적장애아동의 조망수용능력과 상위언어능력 특성
    채수진 단국대학교 대학원 석사학위논문 [2015]
  • 틀린 믿음과제와 틀린 사진과제에 대한 4, 5세 아동의 수행 비교
    김혜리 이경희 한국심리학회지: 발달, 16(3), 37-50 [2003]
  • 틀린 믿음 표상의 발달적 경향과 언어 능력과의 관계
    김수정 연세 대학교 대학원 석사학위논문 [2002]
  • 특수교육대상자에 있어 국내 마음이론 연구 동향
    김건희 장수정 정 서 행동장애연구, 29(4), 143-173 [2013]
  • 초등학교 3∼6학년 일반학생과 읽기이해 부진학생의 구문인식 비교: 문장 구성하기 과제를 중심으로
    정미란 언어청각장애연구, 15(3), 337-347 [2010]
  • 청소년의 마음읽기와 사회적 능력
    최현옥 충북대학교 대학원 석사학 위논문 [2007]
  • 청소년의 마음이해 능력과 사회적 능력
    김혜리 최현옥 한국심리학회 지: 문화 및 사회문제, 14(1), 1-18 [2008]
  • 청년기와 장년기 지적장애인의 의사소통 삶의 질 비교: 사회적 의사소통 능력을 중심으로
    김화수 천정민 특수교육재활과학연구, 56(4), 425-443 [2017]
  • 지적장애아동 언어치료
    김경신 황보명 서울: 학지사 [2010]
  • 지적장애 청소년의 비단어 따라말하기와 음운인식 수행능력
    정지원 이화여자대학교 대학원 석사학위논문 [2016]
  • 지적장애 아동의 화용언어 특성
    김화수 박정식 박지혜 지적장애연 구, 16(2), 153-175 [2014]
  • 증거성표지의 이해, 산출과 마음이론발달의 관 련성 연구
    이화인 장나영 최영은 한국심리학회지: 발달, 24(1), 93-108 [2011]
  • 주의력결핍 과잉행동장애(ADHD) 아동의 메타언어인식: 의 미 및 화용인식을 중심으로
    임종아 단국대학교 대학원 박사학위논문 [2010]
  • 조망수용 조건 및 상호지식 정보 맥락이 학령기 경도지적장 애아동의 참조적 의사소통에 미치는 영향
    황하정 대구대학교 대학원 박사학 위논문 [2016]
  • 정신지체학생의 단어재인 능력과 음운인식 능 력에 대한 연구
    김미인 안성우 최상배 지적장애연구, 8(2), 183-205 [2006]
  • 정신지체아와 학습부진아의 작업기억 특성에 관한 비교 연구
    김나영 여광응 이태화 정영숙 지적장애연구, 3, 1-23 [2001]
  • 정신지체아동의 구문발달에 관한 연구
    전병운 특수교육논집, 3, 115-131 [1997]
  • 정신지체아동과 정상아동의 청자특성에 따른 전제능력에 관 한 비교 연구
    김경은 이화여자대학교 대학원 석사학위논문 [1991]
  • 정신지체아동과 자폐아동의 마음읽기와 실행기능 특성 비교
    박경화 특수교육교과연구, 4(1), 21-38 [2011]
  • 정신지체아동과 일반아동의 의사소통 전략과 대화연쇄 유형 비교
    김영욱 김지숙 Communication Sciences and Disorders, 9(2), 83-101 [2004]
  • 정신지체아동 언어의 화용론적 특성 분석
    나수화 정은희 Communication Sciences and Disorders, 11(1), 64-80 [2006]
  • 정신지체 아동의 화용능력과 연령변인의 관계
    전병운 특수교육논총, 12, 185-210 [1995]
  • 정신지체 아동의 화용능력 발달 연구
    전병운 특수교육논총, 13(1), 117-148 [1996]
  • 정보처리양식에 따른 상위언어 능력과 창의적 언어 능력의 차이
    김정민 대구가톨릭대학교 대학원 석사학위논문 [2005]
  • 정보조건과 표상대상의 속성에 따른 3, 4, 5세 유아의 틀린 믿음 이해
    김유미 서울대학교 대학원 박사학위논문 [2015]
  • 자폐아동도 마음읽기를 배울 수 있다: 교사와 부모를 위한 실용적 지침서[Teaching children with autism to mind-read: A practical guide for teachers and parents]. (김혜리, 유경 역)
    Baron-Cohen, S. Hadwin, J. Howlin, P. 서울: 시그마프레스(원전은 1999년에 출판) [2001]
  • 자폐 학생을 대상으로 한 생각의 원리 연구 동향 분석: 최근 10 년간(1997∼2006)의 국외 연구를 중심으로
    김정효 자폐성장애연구, 8(2), 111-136 [2008]
  • 읽기에 관한 아동의 상위인지: 글에 대한 이해 점검과 상위 인지 지식을 중심으로
    송영주 연세대학교 대학원 박사학위논문 [1996]
  • 일반아동과 경도 정신지체아동의 상황, 조건, 인과관계 에 대한 언어이해능력 비교 연구
    신종호 이강희 특수교육, 1(1), 47-69 [2002]
  • 이차순위 마음상태 이해의 발달적 변화
    김아름 김혜리 이수미 한국 심리학회지: 발달, 20(4), 1-16 [2007]
  • 의사소통장애: 전 생애적 근거 기반 조망[Introduction to communication disorders: A lifespan evidence-based perspective (5th ed.)]. (김화수, 김성수, 이상경, 최성희, 최철희 역)
    Farinella, K. Metz, D. Owens, R. 서울: 시그마프레스(원전은 2015년에 출판) [2018]
  • 의미, 문법 영역에서 상위언어능력에 대한 국내 문헌연구
    김미배 언 어치료연구, 23(3), 61-77 [2014]
  • 유아의 언어 능력과 마음의 표상적 특성에 대한 이해
    지연희 한국 교원대학교 대학원 석사학위논문 [2008]
  • 유아의 마음이론과 언어능력 및 인지처리능력 간의 관 계
    김지은 지성애 어린이문학교육연구, 17(4), 319-343 [2016]
  • 유아의 마음이론 수준에 따른 가장놀이의 언어 기능 수준, 어휘력, 정신상태용어 사용능력 발달
    신은수 이영자 이종숙 유아교육연구, 24(4), 141-160 [2004]
  • 영아기 가상놀이의 상징화 수준과 언어 및 마음이론 발 달간의 관계 연구
    이종희 황복주 미래유아교육학회지, 25(1), 105-131 [2018]
  • 언어장애와 의사소통장애: 학령기 아동 가르치기[Teaching students with language and communication disabilities]. (김화수 역)
    Kuder, S. 서울: 시그마프레스(원전은 2007년에 출판) [2010]
  • 언어장애: 기능적 평가 및 중재[Language disorders: A functional approach to assessment and intervention (6th ed.)]. (김영 태, 이윤경, 정부자, 홍경훈 역)
    Owens, R. 서울: 시그마프레스(원전은 2013년에 출 판) [2016]
  • 언어장애 아동과 일반아동의 메타언어 인식(Meta-linguistic Awareness) 비교 연구: 만 5세, 6세, 7세를 중심으로
    이윤경 이화여자대학 교 대학원 석사학위논문 [1996]
  • 언어발달장애: 영유아에서 청소년까지 [Language disorders: From infancy through adolescence (4th ed.)]. (김화수, 김성수, 박소현, 정부자, 이상경, 이은정, 권유진 역)
    Norbury, C. Paul, R. 서울: 박 학사(원전은 2012년에 출판) [2014]
  • 언어발달장애 기초[An introduction to children with language disorders (4th ed.)]. (김화수, 김성수, 이숙, 박주원, 박선화 역)
    Vicki, A. 서울: 박학사(원전은 2012년에 출판) [2017]
  • 언어발달[Language development: An introduction (8th ed.)]. (이승복, 이희란 역)
    Owens, R. 서울: 시그마프레스(원전은 2011년에 출판) [2013]
  • 언어발달[Language development (3th ed.)]. (이현진, 박영신, 김혜리 역)
    Hoff, E. 서울: 시그마프레스(원전은 2005년에 출판) [2007]
  • 언어발달
    배희숙 서울: 학지사 [2016]
  • 아동의 정신에 관한 이해 발달: 속임과 잘못된 믿음에 대한 이해를 중심으로
    김수정 연세대학교 대학원 석사학위논문 [1996]
  • 아동의 마음에 대한 이해 발달: 틀린믿음에 대한 이해로 살펴 본 마음-이론의 발달
    김혜리 한국심리학회지: 발달, 10(1), 75-91 [1997]
  • 아동언어장애의 진단 및 치료(2판)
    김영태 서울: 학지사 [2014]
  • 아동 언어장애: 임상근거기반 평가 및 중재 [Language disorders in children: An evidence-based approach to assessment and treatment]. (김화수, 김성수, 이상경 역)
    Hegde, M. Maul, C. 서울: 시그마 프레스(원전은 2006년에 출판) [2016]
  • 시청각 담화과제(KOPLAC)를 통한 경 도 지적장애 아동의 화용언어 특성
    김영태 김정아 김현희 송승하 Communication Sciences and Disorders, 23(2), 298-312 [2018]
  • 수용 표현 어휘력 검사 (REVT)
    김경희 김영태 이주연 장혜성 홍경훈 서울: 서울장애인종합복지관 [2009]
  • 설명담화에 나타난 경계선지능 언어장애 아동의 화용 특성
    김화수 이수진 지적장애연구, 18(2), 49-68 [2016]
  • 상위언어적 능력의 국어교육적 의의
    최영환 국어교육학연구, 7, 81-106 [1997]
  • 비언어성 학습장애, 아스퍼거 증후군
    신석호 서울: 시그마프레스 [2016]
  • 발달심리학
    송명자 서울: 학지사 [2008]
  • 메타언어적 활동에 대한 국어교육적 연구: 소집단 고쳐쓰기 활동을 중심으로
    남가영 서울대학교 대학원 석사학위논문 [2003]
  • 마음읽기 중재가 청각장애 아동의 대화기술 향상에 미치는 효과
    최은미 가야대학교 보건대학원 석사학위논문 [2019]
  • 마음읽기 언어중재 프로그램이 학령기언어장애아동의 자기 효능감, 또래관계, 사회적 기술 및 언어능력 향상에 미치는 효과
    유영주 대 구대학교 재활과학대학원 석사학위논문 [2016]
  • 마음이론과 언어에 대한 아동의 이해의 고찰: 단원성을 중심으 로
    이현진 한국심리학회지: 발달, 16(1), 47-68 [2003]
  • 마음이론 통합중재프로그램이 언어발달에 미치는 영향
    김유정 대구 대학교 재활과학대학원 석사학위논문 [2014]
  • 마음 盲: 자폐증과 마음이론에 관한 과학에세이 [Mindblindness: An essay on autism and theory of mind]. (김혜리, 이 현진 역)
    Baron-Cohen, S. 서울: 시그마프레스(원전은 1997년에 출판) [2005]
  • 또래지위에 따른 마음읽기 능력의 차
    김아름 김혜리 한국심리학회지: 학교, 6(2), 149-169 [2009]
  • 또래대화에 나타난 경중등도 지적장애 청소년 의 청자역할 특성
    김지현 김화수 이근용 특수교육재활과학연구, 53(2), 253-272 [2014]
  • 또래가 참여하는 마음읽기 접근 의사소통 프로그램이 아스퍼거 장애아동의 사회-의사소통 능력에 미치는 영향
    김성수 이상경 언어치료연 구, 17(1), 45-63 [2008]
  • 다문화가정 아동의 메타언어 특성
    권미지 석동일 언어치료연구, 18(4), 139-150 [2009]
  • 눈치척도 개발 및 타당화: 대학생집단을 대상으로
    박원주 허재홍 상 담학연구, 14(6), 3537-3555 [2013]
  • 그림책을 활용한 상위언어인식 활동이 유아의 상위언어인식, 읽기능력, 마음이론 발달에 미치는 영향
    정주원 덕성여자대학교 대학원 박사 학위논문 [2005]
  • 그 남자의 뇌, 그 여자의 뇌[The essential difference: The Essential Difference: Male And female brains and the truth about autism]. (김혜리, 이승복 역)
    Baron-Cohen, S. 서울: 바다출판사(원전은 2003년에 출판) [2007]
  • 국외 화용언어 평가 도구 분석
    이은주 언어치료연구, 19(4), 109-132 [2010]
  • 교실환경을 반영한 상황에서의 학령기 고기능자폐장애 와 단순언어장애 아동의 사회적 의사소통 능력
    배소영 진연선 Communication Sciences and Disorders, 18(3), 241-257 [2013]
  • 교도소 수감 청소년과 일반 청소년의 마음 읽기 능력 차이
    구재선 김경미 김혜리 박상규 박수진 양혜영 정명숙 조경자 한미영 한국심리학 회지: 사회 및 성격, 22(4), 43-57 [2008]
  • 경도지적장애인의 마음읽기와 언어발달에 관한 연 구
    김화수 이근용 정지윤 특수교육저널: 이론과 실천, 15(3), 375-394 [2014]
  • 경도지적장애아동과 일반아동의 직유이해능력 비교
    정지아 단국대 학교 특수교육대학원 석사학위논문 [2012]
  • 경도지적장애 청소년과 언어연령을 일치시킨 일반학생 의 사회적 의사소통 능력, 마음읽기 능력, 또래인기도의 관계
    김화수 안수연 지적장애 연구, 19(4), 229-248 [2017]
  • 경도지적장애 아동의 사동 피동문 이해
    김승미 송지희 특수교육논 총, 31(1), 101-119 [2015]
  • 경도 지적장애 성인의 유행어 사용인식 및 사 용특성 연구
    김화수 이근용 천정민 특수교육저널: 이론과 실천, 18(2), 41-62 [2017]
  • 경도 지적장애 성인의 어휘적 중의성 이해 능력
    이승은 대구대학교 대학원 석사학위논문 [2017]
  • 경도 지적장애 성인의 관용어 이해 능력
    오진영 이은주 특수교육저 널: 이론과 실천, 15(4), 417-438 [2014]
  • 경도 정신지체 집단을 위한 사회인지 재활프로그램의 효과
    김승혜 고려대학교 대학원 석사학위논문 [2008]
  • 경도 정신지체 아동의 상위언어능력
    최차숙 명지대학교 사회교육대학 원 석사학위논문 [2009]
  • Young children 's understanding of other people : Evidence from observation within the family . In D. Frye , & C. Moore ( Eds . ) , Children 's theories of mind
    [1991]
  • Young children 's understanding of other people 's feelings and beliefs : Individual differences and their antecedents
    62 ( 6 ) , 1352-1366 [1991]
  • Why talk about mental states ? The significance of children 's conversations with friends , siblings , and mothers
    67 ( 3 ) , 836-849 . [1996]
  • Understanding the representational mind
    [1991]
  • Understanding the continuum of discrete-trial traditional behavioral to social-pragmatic developmental approaches in communication enhancement for young children with autism/PDD
    19 ( 4 ) , 329-353 [1998]
  • Understanding other minds : Perspectives from autism
    [1993]
  • Two components of metalinguistic awareness : Control of linguistic processing and analysis of linguistic knowledge
    14 ( 3 ) , 349-367 [1993]
  • Toward a definition of metalinguistic skill
    31 ( 3 ) , 229-251 [1985]
  • Theory of mind in preadolescence : Relations between social understanding and social competence
    8 ( 2 ) , 236-255 . [1999]
  • Theory of mind development and social understanding
    9 ( 2-3 ) , 151-165 [1995]
  • Theory of mind , emotion understanding , language , and family background : Individual differences and interrelations
    70 ( 4 ) , 853-865 [1999]
  • The world on paper : The conceptual and cognitive implications of writing and reading
    [1994]
  • The use of communication boards in a residential setting : An evaluation
    47 ( 3 ) , 281-287 [1982]
  • The theory theory . In L. Hirschfeld , & S. Gelman ( Eds . ) , Mapping the mind : Domain specificity in cognition and culture
    [1994]
  • The role of age and verbal ability in the theory of mind task performance of subjects with autism
    66 ( 3 ) , 843-855 [1995]
  • The representation of knowledge in memory . In R. Anderson , R. Spiro , & W. Montague ( Eds . ) , Schooling and the acquisition of knowledge
    [1977]
  • The metalingustic benefits of limited contact with a second language
    14 ( 4 ) , 423-444 [1993]
  • The empathy quotient : An investigation of adults with Asperger syndrome or high functioning autism , and normal sex differences
    34 ( 2 ) , 163-175 [2004]
  • The emergence of linguistic awareness : A cognitive framework
    28 ( 2 ) , 237-265 [1982]
  • The effect of theory of mind impairment on language : Referring after right-hemisphere damage
    30 ( 12 ) , 1424-1460 [2016]
  • The development of pragmatics : Learning to use language appropriatelyHandbook of child language acquisition
    [1999]
  • The development of metalinguistic awareness : A conceptual overview . In W. Tunmer , C. Pratt , & M. Herriman ( Eds . ) , Metalinguistic awareness in children : Theory , research , and implications
    [1984]
  • The development of metalinguistic abilities in children
    [1980]
  • The development of language structure in children with down syndrome . In D. Cicchetti , & M. Beeghly ( Eds . ) , Children with down syndrome : A developmental perspective
    [1990]
  • The development of children 's knowledge about the mind : From cognitive connections to mental representations . In J. Astington , P. Harris , & D. Olson ( Eds . ) , Developing theories of mind
    [1988]
  • The development of bases for trait attribution : Children 's understanding of traits as causal mechanisms based on desire
    34 ( 3 ) , 574-586 [1998]
  • The communicative competence of mildly retarded adults
    6 ( 4 ) , 347-369 . [1980]
  • The child 's theory of mind
    [1990]
  • Telling tales : Narratives and learning-disabled children
    6 ( 2 ) , 44-56 . [1986]
  • Talking about internal states : The acquisition of an explicit theory of mind
    18 ( 6 ) , 906-921 [1982]
  • Spontaneous repairs : Awareness in the process of acquiring language . Papers and Reports
    16 , 1-12 [1979]
  • Speech Acts : An essay in the philosophy of language
    [1969]
  • Specific reading disability ( dyslexia ) : What have we learned in the past four decades ?
    45 ( 1 ) , 2-40 [2004]
  • Society and the adolescent self-image
    [1965]
  • SocialCommunication intervention for school-ageChildren : Rationale and description
    26 ( 3 ) , 181-188 [2005]
  • Social interaction skills and theory of mind in youngChildren
    35 ( 2 ) , 386-391 [1999]
  • Signaling of noncomprehension byChildren and adolescents with mental retardation : Effects of problem type and speaker identify
    40 ( 1 ) , 20-32 [1997]
  • Semantics inChild language disordersHandbook ofChild language disorders
    [2009]
  • Responses toContingent queries in adults with mental retardation and pervasive developmental disorders
    5 ( 4 ) , 349-357 . [1984]
  • ReferentialCommunication skill levels of moderately mentally retarded adolescents
    85 ( 1 ) , 45-52 [1980]
  • Recognition of faux pas by normally developingChildren andChildren with Asperger syndrome or high-functioning autism
    29 ( 5 ) , 407-418 [1999]
  • Pretense and representation : The origins of theory of mind ''
    94 ( 4 ) , 412-426 [1987]
  • PreschoolersCan attribute second-order beliefs
    30 ( 3 ) , 395-402 . [1994]
  • Precursors to literacy : Normal development
    7 ( 2 ) , 13-31 . [1987]
  • Pragmatics and socialCommunication inChild language disordersHandbook ofChild language disorders
    [2009]
  • Pragmatic language profiles of school-ageChildren with autism spectrum disorders and williams syndrome
    16 ( 4 ) , 368-380 . [2007]
  • Pragmatic language impairment : ACorrelate of SLI , a distinct subgroup , or part of the autisticContinuum ? In L. Leonard , D. Bishop ( Eds . ) , Speech language impairments inChildren :Causes ,Characteristics , intervention and outcome
    [2000]
  • Pragmatic awareness inChildren . In W. Tunmer ,C. Pratt , M. Herriman ( Eds . ) , Metalinguistic awareness inChildren
    [1984]
  • Pragmatic abilities inChildren withCongenital visual impairment : An exploration of non-literal language and advanced theory of mind understanding
    42 ( 11 ) , 2440-2449 [2012]
  • Practitioner review : The assessment of language pragmatics
    43 ( 8 ) , 973-987 [2002]
  • Practitioner review : Social ( pragmatic )Communication disorderConceptualization , evidence andClinical implications
    55 ( 3 ) , 204-216 [2014]
  • Play with language and meta-linguistic awareness : One dimension of language experience . In J. Bruner , A. Jolly , K. Sylva ( Eds . ) , Play : Its role in development and evolution
    [1976]
  • Perspectives on the child 's theory of mind
    [1991]
  • Perceiving intentions and learning words in the second year of life . In M. Bowerman , & S. Levinson ( Eds . ) , Language acquisition and conceptual development
    [2000]
  • On the origins of beliefs and other intentional states in children . In J. Astington , P. Harris , & D. Olson ( Eds . ) , Developing theories of mind
    [1988]
  • On the distinction between false belief understanding and subscribing to an interpretive theory of mind
    67 ( 4 ) , 1686-1706 . [1996]
  • Nonretarded and mentally retarded children 's control over syntactic structures
    86 ( 5 ) , 485-494 . [1982]
  • Mutual gaze in pre-school Down 's and normal children
    26 ( 2 ) , 123-129 [1982]
  • Motivation in person perception : Role of the other 's perspective
    140 ( 6 ) , 692-709 [2000]
  • Mother-child interactions with nonretarded and mentally retarded preschoolers .
    87 ( 1 ) , 20-25 . [1982]
  • Monitoring and self-repair in speech
    14 ( 1 ) , 41-104 . [1983]
  • Metalinguistic skill : Cutting across spoken and written language and problem-solving activitiesLanguage learning disabilities in school-age children
    [1984]
  • Metalinguistic development
    [1992]
  • Metalinguistic awareness in normal and language-disordered children
    16 ( 3 ) , 199-210 [1985]
  • Metalinguistic awareness in first graders : A qualitative perspective
    22 ( 1 ) , 41-57 . [1993]
  • Metalinguistic awareness and theory of mind : Just two words for the same thing ?
    13 ( 3 ) , 279-305 [1998]
  • Metalinguistic awareness and reading acquisition . In W. Tunmer , C. Pratt , & M. Herriman ( Eds . ) , Metalinguistic awareness in children
    [1984]
  • Metalinguistic awareness and language development
    34 ( 3 ) , 449-468 [1982]
  • Metalinguistic abilities in language-impaired children
    7 ( 2 ) , 1-12 [1987]
  • Mental verbs and pragmatic language difficulties
    42 ( 4 ) , 487-504 [2007]
  • Mental retardation : Difference and delay . In D. Bernstein , & E. Tiegerman-Farber ( Eds . ) , Language and communication disorders in children
    [2002]
  • Logic and conversation . In R. Core , & J. Morgan ( Eds . ) , Syntax and semantics : Speech acts .
    [1975]
  • Linguistic determinism and the understanding of false beliefsChildren 's reasoning and the mind
    [2000]
  • Linguistic communication and social understanding . In J. Astington , & J. Baird ( Eds . ) , Why language matters for theory of mind
    [2005]
  • Lexical development in young children with Down syndromeProcesses in language acquisition and disorder
    [1992]
  • Learning how to mean : Explorations in the development of language
    [1975]
  • Language intervention and academic success
    [1988]
  • Language for thought : Coming to understand false beliefsLanguage in mind : Advanced in the study of language and thought
    [2003]
  • Language and theory of mind : What are the developmental relationships ? In S. Baron-Cohen , H. Tager-Flusberg , & M. Lombardo ( Eds . ) , Understanding other minds : Perspectives from developmental cognitive neuroscience
    [2000]
  • Language and literacy disorders : Infancy through Adolescence
    [2010]
  • Language and communication in mental retardation : Development , processes , and intervention
    [1993]
  • Language and cognitionm in mentally handicapped people : Last rites for the difference-delay controversy . In M. Beveridge , G. Conti-Ramsden , & I. Leudar ( Eds . ) , Language and communication in mentally handicapped people
    [1989]
  • Jumping around and leaving things out : A profile of the narrative abilities of children with specific language impairment
    19 ( 4 ) , 647-667 [1998]
  • John thinks that Mary thinks that… Attribution of second-order beliefs by 5-to 10-year-oldChildren
    39 ( 3 ) , 437-471 . [1985]
  • It 's NOT too late to help adolescents succeed in school
    41 ( 2 ) , 137-138 . [2010]
  • Introduction to communicative disorders
    [1995]
  • Intra-individual differences and relationship-specificity of mentalising in early adolescence
    8 ( 2 ) , 256-274 . [1999]
  • Inferring false beliefs from actions and reactions
    61 ( 4 ) , 929-945 [1990]
  • Individual differences in inhibitory control and children 's theory of mind
    72 ( 4 ) , 1032-1053 [2001]
  • Individual differences in executive functioning and theory of mind : An investigation of inhibitory control and planning ability
    87 ( 4 ) , 299-319 [2004]
  • Identifying the referents of spoken message : Use of context and clarification requests by children with and without mental retardation
    95 ( 5 ) , 551-562 [1991]
  • How language relates to belief , desire , and emotion understanding
    18 ( 2 ) , 139-158 . [2003]
  • How children learn language
    [1999]
  • From simple desires to ordinary beliefs : The early development of everyday psychology
    35 ( 3 ) , 245-275 . [1990]
  • False belief understanding in children with specific language impairment
    34 ( 1-2 ) , 73-86 [2001]
  • False belief understanding goes to school : On the social-emotional consequences of coming early or late to a first theory of mind
    9 ( 2-3 ) , 167-185 [1995]
  • Exploring phonological awareness skills in children with intellectual disability
    122 ( 6 ) , 476-491 [2017]
  • Executive function predicts theory of mind but not social verbal communication in school-aged children with autism spectrum disorder
    76 , 12-24 [2018]
  • Down 's syndrome . In D. Bishop , & K. Mogford ( Eds . ) , Language development in exceptional circumstances
    [1993]
  • Does the chimpanzee have a theory of mind ?
    1 ( 4 ) , 515-526 [1978]
  • Does the autistic child have a `` theory of mind '' ?
    21 ( 1 ) , 37-46 [1985]
  • Discourse errors in students with learning disabilities and their normally achieving peers : Molar versus molecular views
    21 ( 4 ) , 237-243 [1988]
  • Diagnostic and statistical manual of mental disorders ( DSM-5 )
    [2013]
  • Developmental transformational capacity of children with Down 's syndrome
    43 ( 3 ) , 967-973 [1976]
  • Development of pragmatic language comprehension in Finnish-speaking children
    27 ( 3 ) , 279-296 . [2007]
  • Deception and sabotage in autistic , retarded and normal children
    33 ( 3 ) , 591-605 . [1992]
  • Complements to cognition : A longitudinal study of the relationship between complex syntax and false-belief-understanding
    17 ( 1 ) , 1037-1060 [2002]
  • Comparison of idiom comprehension of normal children and children with mental retardation
    34 ( 4 ) , 812-819 [1991]
  • Communication solutions for older students
    [2003]
  • Communication in retarded adolescents : Sex and intelligence level
    78 ( 5 ) , 607-618 [1974]
  • Communication in retarded adolescents : Response to listener feedback
    78 ( 5 ) , 607-618 [1975]
  • Communication , relationships , and individual differences in children 's understanding of mind . In J. Astington , & J. Baird ( Eds . ) , Why language matters for theory of mind
    [2005]
  • Cognitive linguistic correlations of theory of mind ability in autistic children
    9 , 351-364 [1991]
  • Cognitive factors and family structure associated with theory of mind development in young children
    32 ( 1 ) , 70-78 [1996]
  • Classification of childhood language disorders . In W. Yule , & M. Rutter ( Eds . ) , Language development and disorders
    [1987]
  • Children talk about the mind
    [1995]
  • Children 's understanding of the modal expression of speaker certainty and uncertainty and its relation to the development of a representational theory of mind
    61 ( 3 ) , 722-730 [1990]
  • Children 's understanding of second-order mental states
    135 ( 5 ) , 749-773 . [2009]
  • Children 's understanding of representational change and its relation to the understanding of false belief and the appearance-reality distinction .
    59 ( 1 ) , 27-37 . [1988]
  • Children 's representational theory of language : The problem of opaque contexts
    14 ( 4 ) , 531-548 [1999]
  • Beliefs about beliefs : Representation and constraining function of wrong beliefs in young children 's understanding of deception
    13 ( 1 ) , 103-128 [1983]
  • Beliefs about beliefs
    1 ( 4 ) , 568-570 . [1978]
  • Assessing and increasing descriptive communication skills in retarded children
    10 ( 2 ) , 42-47 . [1972]
  • An advanced test of theory of mind : Understanding of story characters ' thoughts and feelings by able autistic , mentally handicapped , and normal children and adults
    24 ( 2 ) , 129-154 [1994]
  • An Introduction to assessment and intervention with older students with language-learning impairments : Bridges from research to clinical practice
    30 ( 3 ) , 228-230 [1999]
  • Adolescent brain and cognitive developments : Implications for clinical assessment in traumatic brain injury
    29 ( 3 ) , 249-265 [2009]
  • Adolescence as a developmental phase : A tutorial
    20 ( 2 ) , 1-14 [2000]
  • About + belief + counterfactual . In P. Mitchell , & K. Riggs ( Eds . ) , Children 's reasoning and the mind
    [2000]
  • A theory of child 's theory of mind
    44 ( 3 ) , 283-296 [1992]
  • A prospective psychiatric follow-up of children with speech/language disorders
    26 ( 4 ) , 546-553 [1987]
  • A pragmatic description of early language development
    3 ( 4 ) , 343-350 . [1974]
  • A neuropsychological approach to the etiology of pragmatic language impairment
    8 ( 5 ) , 287-294 [2011]
  • A model of communicative perspective-taking for typical and atypical populations of children
    31 ( 1 ) , 55-78 [2011]
  • A longitudinal study of the relation between language and theory-of-mind development
    35 ( 5 ) , 1311-1320 [1999]
  • A clinical appraisal of the pragmatic aspects of language
    52 ( 2 ) , 105-119 [1987]
  • : 한국어 화용론
    박영순 서울: 박이정 [2007]
  • 3, 4세 아동의 속임수에 대한 이해: 상위표상과 마음이 론
    김혜리 이수미 인간발달연구, 7(2), 31-49 [2000]
  • 3, 4, 5세 유아의 마음이론 발달과 가장놀이, 언어의 표상능력, 실행기능, 그리고 중앙통합 능력과의 관계
    신은수 유아교육연구, 25(1), 65-90 [2005]
  • 3, 4, 5세 유아의 마음의 표상적 특성에 대한 이해
    한유진 한국교원 대학교 대학원 석사학위논문 [2005]