박사

자기조절학습 전략 기반 영어 수업모형의 효과성 연구 = The Effect of English Instruction Model based on Self-Regulated Learning Strategy on L2 Learners Proficiency

주용균 2020년
' 자기조절학습 전략 기반 영어 수업모형의 효과성 연구 = The Effect of English Instruction Model based on Self-Regulated Learning Strategy on L2 Learners Proficiency' 의 주제별 논문영향력
논문영향력 선정 방법
논문영향력 요약
주제
  • 메타인지 전략
  • 영어수업모형
  • 영어의사소통능력
  • 인지전략
  • 자기조절학습
  • 자기조절학습 전략
  • 자기효능감
  • 자율성
  • 학습동기
동일주제 총논문수 논문피인용 총횟수 주제별 논문영향력의 평균
5,055 0

0.0%

' 자기조절학습 전략 기반 영어 수업모형의 효과성 연구 = The Effect of English Instruction Model based on Self-Regulated Learning Strategy on L2 Learners Proficiency' 의 참고문헌

  • 한국어 학습자의 성취목표지향성과 자기조절학습 관계 분석
    손성희 전나영 한국어교육, 25 (2), 61-77 [2014]
  • 초인지, 초동기, 의지통제와 자기조절학습과의 관계
    박승호 교육심리연 구 , 9 (2), 57-90 [1995]
  • 초등학생용 자기조절학습 검사의 표준화
    정미경 초등교육연구 , 16 (1), 253-272 [2003]
  • 초등학교 영어교육에서 영화를 활용한 수업이 어휘력과 어휘 흥미도에 미치는 영향
    강용구 염문식 영상영어교육, 8 (2), 55-82 [2007]
  • 초등과학에서 자기조절학습 수업모형의 개발 및 적용 . 박사학위 논문, 이화여자대학교
    안미경 서울 [2009]
  • 청소년의 자기조절학습
    박승호 서은희 한국심리학회지: 문화 및 사회문 제 , 14 (1), 135-152 [2008]
  • 중고등학생의 학습동기, 학업노력과 자기조절학습전략이 영어 학업성취에 미치는 영향
    신현주 이수진 중등교육연구 , 60 (4), 1045-1077 [2012]
  • 제4차 산업혁명에 대응한 교육개혁
    이주호 한국개발연구소(KDI) 연구보 고서 , 55 , 89-102 [2016]
  • 제4차 산업혁명 시대의 교육심리학
    이선영 한국교육학연구 , 23 (1), 231-260 [2017]
  • 자기조절학습의 모형 탐색과 타당화. 박사학위 논문, 서울대학교
    양명희 서울 [2000]
  • 자기조절학습의 단계와 구성요인의 규명
    강명희 권성연 교육학연구 , 41 (3), 239-273 [2003]
  • 자기조절학습의 능력 개발을 위한 수업의 조건
    양용칠 사고계발 , 11 (3), 55-79 [2015]
  • 자기조절학습의 구성요인과 학습효과에 관한 고찰
    김미경 박성익 아시 아교육연구 , 5 (2), 137-158 [2004]
  • 자기조절학습능력이 중학교 수학교육에서 보조학습 선택 과정과 결과에 미치는 영향 분석
    김홍찬 허재은 한국학교수학회논문집 , 17 (1), 1-21 [2014]
  • 자기조절학습능력과 영어 학습에 미치는 포트폴리오 평가의 효과에 대한 사례 연구
    신경구 오선아 한국영어학회 , 6 (4), 961-983 [2006]
  • 자기조절학습과 학업성취의 관계에 관한 구조모형 검증. 박사학 위논문, 숙명여자대학교
    정미경 서울 [1999]
  • 자기조절학습과 자기효능감 연구의 교육적 함의
    방선욱 교육사상연구 , 23 (2), 103-123 [2009]
  • 자기조절학습과 동기: 초동기와 의지통제의 교육적 함의
    박승호 교육방 법연구 , 16 (1), 1-20 [2004]
  • 자기조절학습 탐구
    정미경 경기: 한국학술정보 [2008]
  • 자기조절학습 전략훈련이 중학생의 자기효능감과 영어 듣기능력에 미치는 효과
    김영수 석사학위논문, 대구대학교, 대구. [2002]
  • 자기조절학습 전략이 학업성과에 미치는 영향 - e-learning 사 회복지 교과목을 중심으로
    권금주 Journal of the Korean Data Analysis Society , 12 (3), 1717-1728 [2010]
  • 자기조절학습 전략을 이용한 교수-학습 효과: 과학고 학생들을 중심으로
    곽옥금 김봉곤 박종근 정시화 대한화학회지 , 58 (5), 463-477 [2014]
  • 자기조절학습 전략 중심 수업이 L2 학습자의 영어 독해 능력에 미치는 영향
    맹은경 주용균 언어과학연구 , 87 , 587-615 [2018]
  • 자기조절학습 수업 모형을 적용한 과학 수업이 초등학생의 학업적 자기조절능력 및 학업 성취, 과학에 관련된 정의적 특성에 미 치는 영향
    안미경 정영란 초등과학교육 , 9 (4), 389-400 [2010]
  • 자기조절학습 능력이 EFL 대학생의 영어 성취도에 미치는 영향
    석진이 현대영어교육 , 11 (1), 167-190 [2010]
  • 자기조절 학습전략 훈련이 중학생의 학습태도와 영어교과 학업성 취에 미치는 효과
    홍성훈 중등교육연구 , 56 (2), 197-220 [2008]
  • 자기조절 학습이론: 의미, 구성요소, 설계원리
    신민희 교육공학연구 , 14 (1), 143-162 [1998]
  • 자기조절 학습 프로그램이 수학 부진 학습학생의 자기주 도적학습 능력 및 학업성취에 미치는 효과
    이성규 장인실 초등교육연구 , 22(4), 327-349 [2009]
  • 인공지능에 대한 사회적 합의와 윤리 논의가 필요한 이유
    한상기 ICT 인문사회 융합동향 , 10 (1), 54-62 [2015]
  • 이러닝 환경에서 자기조절학습을 위한 공동조절의 구도 및 전략
    김창수 이재왕 2008 한국교육공학회 국제학술대회 발표논문 , 4 , 25-26 [2008]
  • 이경아.자기조절학습과 학업성취도의 관련성: 변화추이 및 인과적 방향성 검토
    양명희 교육과학연구 , 43 (2), 175-195 [2012]
  • 영화를 이용한 영어수업의 영어듣기와 흥미도에 관한 연구
    이영학 임정완 Studies in English Education, 13 (1), 128-154 [2008]
  • 영화를 이용한 영어 담화능력 증진방안
    유영아 박사학위논문, 국민대학교, 서울. [2004]
  • 영화 The Parent Trap 활용 영어교육 방안 연구
    김동규 중등영어교 육, 12 (1), 223-242 [2019]
  • 영어학업성취수준에 따른 중학생들의 동기유발 요인 및 책략사용에 관한 연구
    김신혜 정은희 외국어교육 , 10 (2), 227-250 [2003]
  • 영어과 교육과정
    교육부 교육부 고시 제2015-74호: 별책 14 [2017]
  • 영어 학습자의 읽기 능력 향상에 효과적인 과제 유형 연구
    문은주 외국어교육연구 , 29 (1), 21-41 [2015]
  • 영어 학습동기와 성취도 간 학습전략과 자기효능감이 갖는 매개효과
    송지영 최문홍 현대영미어문학 , 35 (3), 203-229 [2017]
  • 영어 소리 내어 읽기 활동의 효과적인 이용에 관한연구
    오선영 Studies in English Education, 9 (2), 77-98 [2004]
  • 애니메이션 영화를 활용한 영어어휘 학습이 중학교 수준 별 학습자에게 미치는 영향
    임자연 한송이 Studies in English education, 22 (4), 331-355 [2017]
  • 쓰기 프롬프트와 장르가 영어 쓰기 수행에 미치는 영향
    윤경옥 박사학 위논문, 충남대학교, 대전. [2014]
  • 시험불안의 재개념화에 의한 척도개발 및 요인 구조 탐색
    김어진 박병기 임신일 교육심리연구 , 22 (1), 87-109 [2008]
  • 수학저널 쓰기학습에서 자기조절학습전략의 양상
    이지은 황우형 한국 학교수학회논문집 , 17 (4), 565-587 [2014]
  • 메타인지 전략을 활용한 협동학습이 초등학생의 학업성취와 학습태도에 미치는 영향 - 수학과 수업을 중심으로
    김희수 석사학위논문, 인천교육대 학교, 인천. [2000]
  • 대학생의 시험불안이 학업성취도에 미치는 영향
    오충광 최혜윤 청소년 학연구 , 24 (10), 483-511 [2017]
  • 대학생용 자기조절학습 검사도구 개발
    정미경 교육평가연구 . 18 (3), 155-181 [2005]
  • 내외적 학습동기, 자기결정성, 목표지향, 자기지각, 지능관 및 자기조절학습전략 요인들의 학습태도, 학습행동 및 학업성취에 대한 효과
    조현철 교육심리연구 , 25 (1), 33-60 [2011]
  • 기계번역을 활용한 영어작문 수업의 효과: 자기 효능감과 글쓰기의 양적 증가를 중심으로
    조인희 영어영문학연구 , 60 (2), 253-279 [2018]
  • 국어과 쓰기 포트폴리오 평가가 초등학생의 자기조절학습능력에 미치는 영향
    김수경 교육방법연구, 15 (1), 23-45 [2003]
  • 국내 영어 학습동기 연구: 이론별, 주제별 변천과 전망
    김미소 김태영 영어교육연구 , 25 (1), 121-144 [2013]
  • 교육과정-수업-평가-기록 일체화
    김덕년 서울: 에듀니티 [2017]
  • 고등학생의 자기조절학습과 영어 학업성취도 간의 관계
    김명화 문은식 이종희 현대영어영문학 , 56 (1), 109-126 [2012]
  • 고등학교 학습자들의 영어 수준에 따른 탈동기화 원인 비교 연구
    강소연 장재학 중등영어교육 , 10 (2), 21-42 [2017]
  • 개인차를 고려한 영어 교수 모형
    맹은경 박사학위논문, 고려대학교, 서 울. [2001]
  • 『2015 개정 교육과정 총론 해설 고등학교』
    교육부 발간등록번호 11-1342000-000227-01 [2017]
  • e-러닝을 지원하는 자기조절도구의 구현 및 활용
    김창수 박사학위 논 문, 안동대학교, 안동. [2008]
  • What ’ s the problem in teaching English writing in secondary level ?
    52 ( 3 ) , 173-197 [2010]
  • What less-proficient EFL learners tell us about their language learning : Qualitative analysis of self-regulated learning
    23 ( 1 ) , 103-126 [2019]
  • Volitional mediators of cognition-behavior consistency : Self-regulatory processes and action versus state orientation . In J. Kuhl & J. Beckmann . ( Eds . ) , Action control : From cognition to behavior
    pp . 101-128 [1985]
  • Volitional aspects of self-regulated learning . In B. J. Zimmerman & D. H. Schunk ( Eds . ) , Self-regulated learning and academic achievement : Theoretical perspectives
    pp . 191 ? 225 [2001]
  • Using self-regulated learning strategies in enhancing language proficiency with a focus on reading comprehension
    7 ( 6 ) , 160-167 [2014]
  • Using instructional discourse analysis to study the scaffolding of student self-regulation
    37 ( 1 ) , 17-26 [2002]
  • Using hypermedia as a metacognitive tool for enhancing student learning ? The role of self-regulated learning
    40 ( 4 ) , 199-209 [2005]
  • Understanding and promoting autonomous self-regulation : A self-determination theory perspective . In D. H. Schunk & B. J. Zimmerman ( Eds . ) , Motivation and self-regulated learning : Theory , research , and applications
    pp . 223-244 [2008]
  • Towards self-regulation in web-based learning
    28 ( 1 ) , 49-71 . [2003]
  • The use of self-regulation strategies by foreign language learners and its role in language achievement
    20 ( 5 ) , 600 ? 618 [2016]
  • The teaching of learning strategiesHandbook of research on teaching
    pp . 315-327 [1986]
  • The role of metacognitive listening strategies awareness and podcast-use readiness in using podcasting for learning English as a foreign language
    28 ( 4 ) , 1153-1161 [2012]
  • The role of cognitive engagement in classroom learning and motivation
    18 ( 2 ) , 88-108 [1983]
  • The relationship between self-regulated learning and academic achievement in high school students
    12 ( 1 ) , 349-350 [2011]
  • The relationship between metacogntive awareness of reading strategies and comprehension monitoring in reading ability of EFL learners
    [2010]
  • The explanatory and predictive scope of self-efficacy theory
    4 ( 3 ) , 359-373 [1986]
  • The effects of digital textbooks on college EFL learners ’ self-regulated learning
    20 ( 4 ) , 99-126 [2017]
  • The effect of self-regulation learning strategies training on the academic motivation and self-efficacy
    29 ( 1 ) , 627-632 . [2011]
  • The effect of self-regulated learning ability components on English performance
    18 ( 4 ) , 145-168 [2011]
  • The effect of co-regulated learning activities on the improvement of self-regulated learning skills in collaborative learning environments
    15 ( 2 ) , 49-69 [2014]
  • The effect of activating metacognitive strategies on the listening performance and metacognitive awareness of EFL students
    28 ( 3 ) , 162-176 [2014]
  • The dynamic interplay of student motivation and cognition in the college classroom . In C. Ames & M. L. Maehr ( Eds . ) , Advances in motivation and achievement : Motivation enhancing environments
    pp . 117-160 [1989]
  • The development and evaluation of a self-regulated implication for instructor-independent instruction . ( ERIC Document Reproduction Service
    No . ED 348010 [1992]
  • The best-laid plans : modern conceptions of volition and educational research
    22 ( 2 ) , 14-22 [1993]
  • The Japanese EFL learners ’ self-regulated language learning and proficiency
    22 ( 1 ) , 65-87 [2017]
  • Study time allocation as a function of grade level and course characteristics
    12 ( 4 ) , 365-380 [1987]
  • Students ' differences in self-regulated learning
    24 ( 2 ) , 123-140 [2008]
  • Student differences in self-regulated learning : Relating grade , sex and giftedness to self-efficacy and strategy use
    82 ( 1 ) , 51-59 . [1990]
  • Strategic difficulties in summarizing text
    19 ( 4 ) , 404-425 [1984]
  • SocialCognitive theory and self-regulated learning . In B. J. Zimmerman D. H. Schunk ( Eds . ) , Self-regulated learning and academic achievement : Theoretical perspectives
    pp . 125-151 [2001]
  • Social Foundations of Thought and Action : A SocialCognitive Theory
    [1986]
  • Self-regulation of learning and performance : Issues and educational applications
    [1994]
  • Self-regulation differences during athletic practice by experts , non-experts , and novices
    13 ( 2 ) , 185-206 . [2001]
  • Self-regulation ,Coregulation , and socially shared regulation : Exploring perspectives of social in self-regulated learning theory
    113 ( 2 ) , 240-264 [2011]
  • Self-regulated strategy instruction for developing speaking proficiency and reducing speaking anxiety of Egyptian university students
    9 ( 12 ) , 22-33 [2016]
  • Self-regulated learning viewed from models of information processing . In B. J. Zimmerman D. H. Schunk ( Eds . ) , Self-regulated learning and academic achievement
    pp . 153-189 [2001]
  • Self-regulated learning andCollege students Regulation of motivation
    90 ( 2 ) , 224-235 [1998]
  • Self-regulated learning and academic achievement : A vygotskian view . In B. J. Zimmerman D. Schunk ( Eds . ) , Self-regulated learning and academic achievement : Theory , research and practice
    pp . 227-252 [2001]
  • Self-regulated learning and English proficiency of Korean EFLCollege students
    44 ( 1 ) , 219-241 [2018]
  • Self-motivation for academic attainment : The role of self-efficacy beliefs and personal goal of setting
    29 ( 3 ) , 663-676 . [1992]
  • Self-efficacy and achievement behaviors
    1 ( 3 ) , 173-208 [1989]
  • Self-efficacy : Toward a unifying theory of behavioralChange
    84 ( 2 ) , 191-215 [1977]
  • Self-efficacy , attribution , and outcome expectancy mechanisms in reading and writing achievement : Grade level and achievement level differences
    87 ( 3 ) , 386-398 [1995]
  • Self-determination research : Reflections and future directions . In E. L. Deci R. M. Ryan ( Eds . ) , Handbook of self-determination research
    pp . 431 ? 441 [2002]
  • Roles of linguistic knowledge , metacognitive knowledge and metacognitive strategy use in speaking and listening proficiency of Iranian EFL learners
    2 ( 4 ) , 64-75 [2012]
  • Repurposing MOOCs for self-regulated language learning in an English for academic purposesCourse . In A.Comas-Quinn , A. Beaven , B. Sawhill ( Eds . ) , NewCase studies of openness in and beyond the languageClassroom
    pp . 115-128 Research-publishing.net [2019]
  • Relationship of Academic Help Seeking to the Use of Learning Strategies and Other Instrumental Achievement Behavior inCollege Students
    83 ( 2 ) , 221-230 [1991]
  • Qualitative Research from Start to Finish
    [2011]
  • Psychology applied to teaching
    [2009]
  • OECD 회원국 중등학생의 학습 투자 시간과 학업성취도의 비교 분석
    이옥연 최호성 직업교육연구 , 29 (1), 45-61 [2010]
  • Multiple goals , multiple pathways : The role of goal orientation in learning and achievement
    92 ( 3 ) , 544-555 [2000]
  • Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance
    82 ( 1 ) , 33-40 [1990]
  • Motivation to learn : Integrating theory and practice
    [2002]
  • Motivation in second and foreign language learning
    31 ( 1 ) , 117-135 [1998]
  • Motivation in Education : Theory , research and applications
    [1996]
  • Motivation and selfregulated learning : Theory , research , and application
    [2008]
  • Motivation and self-regulated learning : A multivariate multilevel analysis
    4 ( 3 ) , 1-11 [2017]
  • Motivation : Reopening the research agenda
    41 ( 4 ) , 469-512 . [1991]
  • Models of self-regulated learning and academic achievement . 'In B. J. Zimmerman D. H. Schunk ( Eds . ) Self-regulated learning and academic achievement : Theory , research , and practice ''
    pp . 1-25 [1989]
  • Metacognition : Relevance to instructional design
    9 ( 4 ) , 29-33 . [1986]
  • Meta-cognitive knowledge in SLA : The neglected variable . In M. P. Breen ( Ed . ) , Learner contributions to language learning : New directions in research
    pp . 44-64 [2001]
  • Mediating the Metacognitive
    42 ( 3 ) , 57-62 [1984]
  • Learning theories : An educational perspective
    [2000]
  • Learning , remembering , and understanding . In J. H. Flavell & E. M. Markman ( Eds . ) , Handbook of child psychology : Cognitive development
    pp . 177-266 [1983]
  • L2 영어학습환경에서 한국 대학생의 메타인지 척도 타당화 연 구
    송고은 학습자중심교과교육연구 , 15 (4), 129-158. [2015]
  • Korean college students ’ conceptions of language learning and self-regulation in L2 acquisition
    31 ( 1 ) , 255-276 . [2018]
  • It takes two : Teaching with twin texts of fact and fiction .
    53 ( 5 ) , 400-408 . [2000]
  • Intrinsic motivation and extrinsic incentives jointly predict performance : A 40-year meta-analysis
    140 ( 4 ) , 980-1008 . [2014]
  • Help-seeking and the need for academic assistance
    80 ( 3 ) , 406-408 . [1988]
  • Healthcare technology self-efficacy ( HTSE ) and its influence on individual attitude : An empirical study
    58 ( 1 ) , 12-24 [2016]
  • Foreign language classroom anxiety
    70 ( 2 ) , 125-132 [1986]
  • Effects of time-management practices on college grades
    83 ( 3 ) , 405 ? 410 [1991]
  • EFL students ’ attitudes towards self-regulated learning strategies in academic writing
    28 ( 1 ) , 1-17 . [2018]
  • Developmental aspects of self-regulated learning
    25 ( 1 ) , 87-102 . [1990]
  • Development of a Structured Interview for Assessing Student Use of Self-Regulated Learning Strategies
    23 ( 4 ) , 614-628 [1986]
  • Constructivisim and beginning arithmatic ( K-12 ) . In T. J. Cooney ( Ed . ) , Teaching and learning mathematics in the 1990s
    pp . 22-30 [1990]
  • College students ' time management : Correlation with academic performance & stress
    82 ( 4 ) , 760-768 [1990]
  • Cognitive development
    [1979]
  • Chinese college students ' self regulated learning strategies and self-efficacy beliefs in learning English as a foreign language
    22 ( 2 ) , 103-135 [2012]
  • Children ’ s reluctance to seek help with schoolwork
    82 ( 1 ) , 92-100 . [1990]
  • Children 's help-seeking in the classroom : The role of motivational factors and attitudes
    82 ( 1 ) , 71-80 [1990]
  • Can students collaboratively use hypermedia to learn science ?
    31 ( 3 ) , 215-245 [2004]
  • Becoming a self-regulated learner : Which are the key processes
    11 ( 4 ) , 307-313 . [1986]
  • Attaining self-regulation : A social cognitive perspective . In M. Boekaert , P. R. Pintrich , & M. Zeidner ( Eds . ) , Handbook of self-regulation
    pp . 13-39 [2000]
  • Assessing time management skills as an important aspect of student learning : The construction and evaluation of a time management scale with Spanish high school students
    25 ( 2 ) , 167-183 [2004]
  • Anxiety and Speaking English as a Second Language
    37 ( 3 ) , 308-328 [2006]
  • Achievement goals in the classroom : Students ' learning strategies and motivation processes
    80 ( 3 ) , 260-267 [1988]
  • Academic studying and the development of personal skill : A self-regulatory perspective
    33 ( 2 ) , 73-86 [1998]
  • A conceptual framework for assessing motivation and self-regulated learning in college students
    16 ( 4 ) , 385-407 [2004]
  • 5요인 성격특성과 시험불안이 학업성취에 미치는 영향
    김아름 석사학위 논문, 숙명여자대학교, 서울. [2005]
  • 21세기 사전: 자크 아탈리의 미래 읽기 (편혜원, 정혜원 역)
    Attali, J. 서울: 랜덤하우스코리아 [1998]
  • 2*2 성취목표지향성과 자기조절학습과의 관련성 검토
    양명희 오종철 교육심리연구 , 20 (3), 745-764 [2006]