박사

실천공동체 사회복지사의 지식창출과 공유가 사회복지 직무수행에 미치는 영향 : 반성적 사고의 조절효과를 중심으로 = The Effect of Knowledge Creation and Sharing of Social Welfare in the Community of Practice on the Job Performance of Social Welfare : Focusing on the Moderating Effects of Reflective Thinking

정원희 2020년
논문상세정보
' 실천공동체 사회복지사의 지식창출과 공유가 사회복지 직무수행에 미치는 영향 : 반성적 사고의 조절효과를 중심으로 = The Effect of Knowledge Creation and Sharing of Social Welfare in the Community of Practice on the Job Performance of Social Welfare : Focusing on the Moderating Effects of Reflective Thinking' 의 주제별 논문영향력
논문영향력 선정 방법
논문영향력 요약
주제
  • 반성적 사고
  • 사회복지 직무수행
  • 실천공동체
  • 지식 창출
  • 지식공유
동일주제 총논문수 논문피인용 총횟수 주제별 논문영향력의 평균
583 0

0.0%

' 실천공동체 사회복지사의 지식창출과 공유가 사회복지 직무수행에 미치는 영향 : 반성적 사고의 조절효과를 중심으로 = The Effect of Knowledge Creation and Sharing of Social Welfare in the Community of Practice on the Job Performance of Social Welfare : Focusing on the Moderating Effects of Reflective Thinking' 의 참고문헌

  • 최미나 유영만. “지식창출 및 공유전략으로서의 실행공동체 (실천공 동체: Communities of Practice) 발전과정에 관한 사례연구”
  • 이정은 김진모. “실행공동체의 구조적 요인과 개인 및 조직성과의 관계”
  • 이민아. “초등음악교사 학습공동체 교사들의 반성적 사고와 실천에 관한 실행연구”
    이민아 한국교원대학교 석사학위논문 [2019]
  • 유영만 이선. “실천공동체 (실천공동체: Community of Practices) 성과 평가기준 개발”
    유영만 이선. 2004. “실천공동체 『교육정보미디어연구』, 10(1), 5-34 [2004]
  • 유성은 하지선 최미희 정원희. “사회복지관 사례관리자들의 학습조 직 경험에 관한 연구”
  • 안정선 이봉원. “사회복지시설의 평생학습체계 구축실태 및 활 용방안 모색”
    이태수 『한국지역사회복지학』, 25, 245-271 [2008]
  • 사회복지 실천가의 수행에 관한 연구
    조성우 성균관대학교 박사 학위논문 [2007]
  • 박은혜. “웹 토론방을 통한 수업사례토론에서 유아교사의 사 고과정 및 자기 조절 학습능력에 관한 연구”
    이춘자 『유아교육연구』, 23(3), 21-42 [2003]
  • 고준. “실천공동체 (Community of Practice) 에서 동기특성, 활동특성, 인구통계특성이 지식공유활동에 미치는 영향”
    김인학 『 Entrue Journal of Information Technology』, 10(2), 133-147 [2011]
  • 강황선 함진. “정부조직 실천공동체 성과 결정 요인에 관한 연구”
  • 『평생교육 경영학』
    오혁진 서울: 학지사 [2003]
  • 『성인여성의 학습동아리 활동시범 지원방안 에 관한 연구』
    박상옥 이지혜 홍숙희 서울: 교육인적자원부 [2001]
  • “효과적인 지식관리를 위한 학습공동체 운영에 관한 연구”
    강제상 이홍재 『한국정책과학학회보』, 9(4), 1-23 [2005]
  • “한국사회복지사윤 리강령의 개정 필요성과 방향에 관한 연구”
    김기덕 김욱 유서구 이순민 최명민 황보람 『한국사회복지행정학』, 21(2), 171-2 [2019]
  • “학습전이와 직무만족의 관계에 대한 반성적 사고의 조절효과”
    김은경 정외옥 현영섭 『HRD연구(구인력개발연구)』, 19(2), 29-52 [2017]
  • “학습전이, 참여동기, 사회적 자본 내 네트워크유형, 반성적 사고의 구조적 관계 교사의 계속전문교육을 중심으로”
    김현진 고려대학교 박사학위논문 [2016]
  • “학습동아리의 활성화 방안에 관한 연구”
    홍숙희 연세대학교 석사 학위논문 [2001]
  • “코칭리더십과 직무수행의 관계에서 직무열의와 건설적 사 고의 매개효과”
    양병철 제주대학교 석사학위논문 [2013]
  • “초등교사의 반성적 수업성찰을 위한 수업연구 (LessonStudy)의 이해”
    김현욱 『학습자중심 교과교육연구』, 18, 673-695 [2018]
  • “지역교육청 실행공동체의 전개양상과 동인 탐색”
    권대봉 최은희 『평생교육학연구』, 13, 1-27 [2007]
  • “지식활동이 조직성과에 미치는 영향에 관한 연구: 지식창출 활동과 지식공유 활동을 중심으로”
    김민용 김영걸 이정호 『지식경영연 구』, 7(1), 13-30 [2006]
  • “지식관리 활동과 업무성과에 관한 실증연구”
    이홍재 차용진 『한 국행정학보』, 40(3), 105-127 [2006]
  • “중소기업근로자의 적응수행과 변혁적 리더십, 학습지향성, 자기존중감 및 변화몰입의 인과적 관계”
    안주리 서울대학교 석사학위논문 [2012]
  • “중소기업 실행공동체 성과와 관련 변인 간의 인과 적 모형”
    김진모 장상윤 『농업교육과 인적자원개발』, 45(2), 97-122 [2013]
  • “종합사회복지관 초임사회복지사의 직업경험 에 대한 현실기반 이론적 접근”
    권지성 김교연 김지혜 『사회복지연구』, 24, 5-44 [2004]
  • “조직문화가 조직성과에 미치는 영향력 연구: 공공복지조직과 민 간 지역사회복지관 비교를 중심으로.”
    최소연 건국대학교 박사학위논문 [2015]
  • “조직공정성이 조직구성원의 사회정체성과 직무수행에 미치 는 영향”
    윤정호 순천대학교 박사학위논문 [2013]
  • “전문적 학습환경, 반성적 사고, 교사효능감, 유치원 교사 전문성 간의 구조적 관계분석”
    김진미 고려대학교 박사학위논문 [2017]
  • “적응수행에 대한 직무탈진,심리적 집합주의 및 성격의 상 호작용효과”
    한태영 『한국심리학회지: 산업 및 조직』, 21(4), 631-655 [2008]
  • “저널쓰기가 예비유아교사의 반성적 사고 자기조절학습 및 자기효능감에 미치는 효과”
    석은조 대구대학교 박사학위논문 [2005]
  • “일터에서의 성찰이 조직구성원의 사회화에 미치는 영향: 신뢰와 지식공유활동의 조절된 매개효과”
    박세진 홍아정 『Andragogy Today』, 20, 157-188 [2017]
  • “일터에서 상호작용 공정성과 조직내 신뢰가 성찰학습과 업 무수행행동에 미치는 영향”
    정미영 중앙대학교 박사학위논문 [2012]
  • “유동적 사회에 대응하는 성찰적 사회복지 실천 교육론-성찰일지 중심으로”
    용효중 유영준 최옥채 『한국사회복지실천연구학회 학술 대회지』 [2014]
  • “실행공동체 (실천공동체) 내 지식공유의 영향요인: 구조적 특성과 관계적 특성의 조절효과를 중심으로”
    김은실 백윤정 『지식경영연 구』, 9(2), 63-86 [2008]
  • “실천공동체로서의 네트워크발달에 대한 질적 사례 연구”
    김영숙 임효연 『한국사회복지학』, 62(3), 299-321 [2010]
  • “실천공동체(실천공동체)의 학습분석틀 구성 연구”
    양흥권 『역량개 발학습연구(구한국HRD연구)』, 6, 41-59 [2011]
  • “실천공동체 활동이 지식관리 프로세스와 성과에 미치는 영 향”
    이홍재 『한국공공관리학보』, 27(3), 1-20 [2013]
  • “실천공동체 에서 공동체의식, 몰입과 지식경영활동 과의 관련성 연구”
    이은숙 정재삼 『교육공학연구』, 24(4), 319-350 [2008]
  • “성격의 5요인과 조직에서의 맥락수행간의 관계”
    김도영 유태용 『한국심리학회지:산업 및 조직』, 15(2), 1-24 [2002]
  • “상사의 비인격적 감독이 지식창출과 지식공유에 미 치는 영향: 고용안정성의 조절효과”
    방호진 조윤형 『생산성논집 (구 생산성연구)』, 30(3), 53-80 [2016]
  • “사회복지지식의 인식론적 기초”
    김기덕 『비판사회정책』, 15, 13-43 [2003]
  • “사회복지실무자의 직무성과 결정요인”
    이인재 서울대학교 박사학 위논문 [1993]
  • “사회복지사의 직무성과에 관한 연구”
    문영주 이화여자대학교 석 사학위논문 [2004]
  • “사회복지사의 실천역량과 조직풍토가 사회복지 실천수행에 미치는 영향; 성찰적사고의 매개효과를 중심으로”
    방혜선 청주대학교 박사 학위논문 [2015]
  • “사회복지사의 반성적 실천에 관한연구”
    유영준 가톨릭대학교 박 사학위논문 [2006]
  • “사회복지사의 반성적 사고수준과 사회복지실천기술의 활용 정도”
    유영준 『사회복지연구』, 40(2), 337-362 [2009]
  • “사회복지기관의 학습조직이 조직몰입 및 이직의사에 미치 는 효과; Senge모형을 중심으로”
    강종수 『한국산학기술학회 논문지』, 14(2), 665-673 [2013]
  • “부하의 과업수행, 맥락수행과 상사의 주관적 평가간의 관 계와 인상관리 행동의 조절효과”
    이경근 『인사조직연구』, 13, 139-171 [2005]
  • “반성과 실천: 교사의 전문성 개발에 대한 소고”
    서경혜 『교육과정 연구』. 23(2). 285-310 [2005]
  • “문제중심학습 환경에서 성찰적사고 지원요인 탐색”
    송해덕 『열린 교육연구』, 17, 215-232 [2009]
  • “낙관주의, 비관주의, 방어적 비관주의와 지각된 직무수행간 의 관계; 회피-접근 문제해결양식 및 문제해결 자신감의 매개효과”
    홍효진 서울대학교 석사학위논문 [2013]
  • “기업문화 공유를 위한 핵심가치 교육 프로그램 개 발”
    이기성 이윤하 『한국기업교육학회』, 12(1), 155-176 [2010]
  • “기업 사내자격 소지자의 자격취득 동기와 인적자원개발 효 과 변인의 인과적 관계”
    장현진 서울대학교 박사학위논문 [2012]
  • “국가연구개발조직에서의 실천공동체 운영특 성과 실천공동체 성과와의 관계 연구”
    장승권 최종인 홍길표 『벤처창업연구』, 6(3), 177-191 [2011]
  • “구조적 공백, 개인학습, 반성적 사고의 관계”
    최지원 현영섭 『HRD연구(구인력개발연구)』, 16(3), 135-157 [2014]
  • “교사학습공동체 지속방안 연구”
    김정진 『예술 인문 사회 융합 멀티미디어논문지』, 7, 295-306 [2017]
  • “공기업 조직의 지식학습공동체 (실천공동체) 활동 이 인지된 직무성과에 미치는 영향: 사회자본의 매개효과를 중심으 로”
    김지웅 임준형 『한국인사행정학회보』, 12(3), 161-187 [2013]
  • “공공부문에서의 지식관리 활성화를 위한 실증연 구”
    윤병섭 이홍재 『한국정책연구』, 4(2), 127-144 [2004]
  • “공공기관 재직자의 실천학습공동체 활동이 사회적 자본 형성과 조직성과에 미치는 영향; 서울시 A 기관 사례를 중심 으로”
    송미정 이영민 『HRD 연구 (구 인력개발연구)』, 12(1), 1-22 [2010]
  • “SKT 지식경영 활성화 방안 사례연구”
    김기종 제 8 회 한국지식 경영학회 학술심포지엄자료집 [2002]
  • Working Knowledge : How Organizations Manage What They Know .
    [1998]
  • What are communities of practice ? A comparative review of four seminal works
    31 ( 6 ) , 527-540 [2005]
  • W. M. 2002b . The Wealth of Knowledge : Intellectual Capital and the Twenty-First Century Organization
  • W. M. 2002a . Cultivating Communities of Practice
  • Using technology to transform communities of practice into knowledge-building communities
    25 ( 1 ) , 31-40 .
  • Using a reflective framework to study teaching-learning relationships
    1 ( 2 ) , 165-182 [2000]
  • Transformative dimensions of adult learning
    [1991]
  • Towards a theory of informal and incidental learning in organizations
    11 ( 4 ) , 287-300 [1992]
  • Theory in social work ? some reflections on understanding and explaining interventions Teori i socialt arbete ? nagra reflektioner om att forsta och forklara interventioner
    8 ( 4 ) , 419-433 . [2005]
  • TheConcept ofCritical reflection and its implications for human resource development
    6 ( 2 ) , 178-192 [2004]
  • The social life of information : Updated , with a new preface
    [2000]
  • The revised two‐factor study process questionnaire : R‐SPQ‐2F
    71 ( 1 ) , 133-149 . [2001]
  • The relationship between approaches to learning and reflection upon practice
    23 ( 1 ) , 61-71 [2003]
  • The reflective learning continuum : Reflecting on reflection
    27 ( 3 ) , 250-263 [2005]
  • The one best system : A history of American urban education
    [1974]
  • The nature of knowledge in social work
    29 ( 1 ) , 41-45 . [1984]
  • The modern practice of adult education : from pedagogy to andragogy .
    [1980]
  • The method of teaching adults
    4 ( 3 ) , 8 .
  • The knowledge-creating company : How Japanese companies create the dynamics of innovation ?
    [1995]
  • The knowledge in knowledge management . The Knowledge Management Yearbook
    12 , 21 .
  • The education of practicing managers
    45 ( 4 ) , 19-23 [2004]
  • The assessment of communities of practice
    13 ( 1 ) , 13-25 . [2006]
  • The Learning Company
    [1991]
  • Technology and performance , In D. Ilgend & E. P ulkos ( Eds . ) , The changing nature of performance : Implications for staffing , motivation and development
    [1999]
  • Teachers ’ professional community in restructuring schools
    33 ( 4 ) , 757-798 [1996]
  • Task complexity , the Cognition Hypothesis and second language learning and performance
    45 ( 3 ) , 161-176 [2007]
  • Situated Learning : Legitimate peripheral participation
    [1991]
  • Sharing knowledge ,Celebrating identity :Community memory in a serviceCultureInquiries in socialConstruction .Collective remembering
    pp . 169-189 [1990]
  • Shared knowledge , “ glitches , ” and product development performance
    20 ( 9 ) , 837-865 . [1999]
  • Reflex effects of vertebral subluxations : the peripheral nervous system . An update
    23 ( 2 ) , 101-103 . [2000]
  • Reflective practice andClinical outcomes : practitioners ’ views on how reflective practice has influenced theirClinical practice
    10 ( 2 ) , 204-214 [2001]
  • Reflective Learning key to Learning from experience
    23 ( 2 ) , 99-117 [1983]
  • Reflection Turning Experience into Learning
    [1985]
  • Re-conceptualizing Marsick and Watkins model of informal and incidental learning in the workplace
    1 , 349-356 [1999]
  • Practice validity , reflexivity and knowledge for social work
    28 ( 5 ) , 763-781 . [1998]
  • Petrophysik : P hysikalische Eigenschaften von Gesteinen und Mineralen
    [1983]
  • Personal knowledge
    [2012]
  • Performance assessment in unique jobs ” . Pulakos ( Eds . )
    [1999]
  • P. M. 1990 . Fifth Discipline : The art and practice of the learning organization
  • On critical reflection
    48 ( 3 ) , 185-198 . [1998]
  • On common ground : The power of professional learning communities
    [2009]
  • Modeling the Performance Prediction Problem in Industrial and Organizational Psychology
    [1990]
  • Mind in life
    [2010]
  • Measuring knowledge assets of a nation : knowledge systems for development . Ad Hoc Group of Experts Meeting at the United Nations Headquarters
    [2003]
  • Meaningful and meaningless experience : Towards an analysis of learning from life
    37 ( 3 ) , 164-172 [1987]
  • Linking ways of knowing with ways of being practical
    6 ( 3 ) , 205-228 [1977]
  • Linking practice and theory : The pedagogy of realistic teacher education .
    [2001]
  • Learning as Transformation : Critical Perspectives on a Theory in Progress
    [2000]
  • Knowledge sharing in organizations : A conceptual framework
    2 ( 4 ) , 337-359 [2003]
  • Knowledge sharing and firm innovation capability : An empirical study .
    28 ( 3/4 ) , 315-332 . [2007]
  • Knowledge of the firm , combinative capabilities and the replication of technology
    3 ( 3 ) , 383-397 . [1992]
  • Knowledge management : A threefold framework
    18 ( 1 ) , 47-64 . [2002]
  • Knowledge flows within multinational corporations
    21 ( 4 ) , 473-496 . [2000]
  • Knowledge Management and Knowledge Management Systems-Conceptual Foundations and Research Issues
    25 ( 1 ) , 107-136 [2001]
  • Knowing in community
    VOL . 19 [2000]
  • Job satisfaction and organizational commitment as predictors of organizational citizenship and in-role behaviors
    17 ( 3 ) , 601-617 [1991]
  • It is what one does : ” why people participate and help others in electronic communities of practice
    9 ( 2-3 ) , 155-173 . [2000]
  • Introduction to radial basis function networks ,
    [1996]
  • Integrating theory and practice : A new heuristic paradigm for social work practice
    58 ( 2 ) , 199-212 [2005]
  • Information ecology : Mastering the information and knowledge environment
    [1997]
  • Human service organizations ( p. 50 )
    [1983]
  • How we think : A restatement of the relation of reflective thinking to the educative process
    [1933]
  • From technical rationality to participating consciousness
    39 ( 4 ) , 362-370 [1994]
  • Factors influencing teachers engagement in informal learning activities
    18 ( 3 ) , 141-156 [2006]
  • Experiential Learning
    [1984]
  • Experience and education
    [1938]
  • Expanding the criterion domain to include elements of contextual performance . Personnel Selection in Organizations
    [1993]
  • Evidence that task performance should be distinguished from contextual performance
    79 ( 4 ) , 475 . [1994]
  • Entrepreneurial learning and critical reflection : Discontinuous events as triggers for ‘ higher-level ’ learning
    34 ( 4 ) , 429-450 . [2003]
  • Employee Creativity : Personal and Contextual Factors at Work ’
    39 ( 3 ) , 607-634 [1996]
  • Dualities , distributed communities of practice and knowledge management
    9 ( 4 ) , 102-113 . [2005]
  • Development of reflective thinking through distance teacher education programs at AIOU Pakistan
    14 ( 3 ) , 43-58 [2013]
  • Development of a questionnaire to measure the level of reflective thinking
    25 ( 4 ) , 381-395 [2000]
  • Determining the level of reflective thinking from students written journals using a coding scheme based on the work of Mezirow
    18 ( 1 ) , 18-30 [1999]
  • Construct-oriented biodata : Capturing change-related and contextually relevant future performance
    7 ( 2 ) , 97-111 . [1999]
  • Considerations in the construction of technology-based virtual learning communities
    26 ( 1 ) , 1-12 [1997]
  • Communities of practice and organizational performance
    40 ( 4 ) , 831-841 . [2001]
  • Communities of practice : Learning as a social system
    9 ( 5 ) , 2-3 . [1998]
  • Communities of Practice : the Organizational Frontier .
    78 ( 1 ) , 139-146 . [2000]
  • Chapter 8 : Relationships of knowledge and practice : Teacher learning in communities
    24 ( 1 ) , 249-305 [1999]
  • Breaking the myths of rewards : An exploratory study of attitudes about knowledge sharing
    15 ( 2 ) , 14-21 [2002]
  • Balancing act : How to capture knowledge without killing it
    78 ( 3 ) ,73-80 [2000]
  • Adult learners learning from experience : Using a reflective practice model to support work ? based learning
    6 ( 4 ) , 459-472 [2005]
  • Adaptable behaviours for successful work and career adjustment
    55 ( 2 ) , 65-73 . [2003]
  • Adaptability in the workplace : Development of a taxonomy of adaptive performance
    85 ( 4 ) , 612 .
  • A survey of current research on online communities of practice
    4 ( 1 ) , 45-60 [2001]
  • A dynamic theory of organizational knowledge creation
    5 ( 1 ) , 14-37 [1994]
  • A critical theory of adult learning and education
    32 ( 1 ) , 3-24 [1981]