박사

에너지전환 정책 홍보 메시지 프레이밍이 정책 지지도에 미치는 영향 연구 : 프레이밍과 해석수준의 상호 적합성 탐색을 중심으로

고태성 2020년
논문상세정보
' 에너지전환 정책 홍보 메시지 프레이밍이 정책 지지도에 미치는 영향 연구 : 프레이밍과 해석수준의 상호 적합성 탐색을 중심으로' 의 주제별 논문영향력
논문영향력 선정 방법
논문영향력 요약
주제
  • 긍정 / 부정 프레이밍
  • 시간적거리감
  • 어떻게 / 왜 해석수준
  • 에너지전환 정책
  • 정책지지
동일주제 총논문수 논문피인용 총횟수 주제별 논문영향력의 평균
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' 에너지전환 정책 홍보 메시지 프레이밍이 정책 지지도에 미치는 영향 연구 : 프레이밍과 해석수준의 상호 적합성 탐색을 중심으로' 의 참고문헌

  • 후쿠시마 원전사고에 내재한 원자력 안전 신화와 조직화된 무책임
    윤순진 최종민 <환경사회학연구 ECO>, 21권 2호, 141-179 [2017]
  • 후쿠시마 원전사고 전후 한국 원자력 홍보 프레임 변화: TV 홍보물에 대한 분석을 중심으로
    김병두 윤순진 <한국사회학회 사회학대회 논문집>, 2013권 12호, 509-529 [2013]
  • 후쿠시마 원전사고 이후 세계인의 원자력 수용성 태도변화 분석
    김근식 김서용 <한국정책학회보>, 23권 3호, 57-90 [2014]
  • 환경행동 유형에 따른 공익광고 메시지의 프레이밍 효과 연구 -물 절약과 보호 행동을 중심으로
    김재휘 신진석 <한국심리학회 학술대회 자료집>, 2004권 1호, 283-284 [2004]
  • 핵폐기장 중심 원자력 관련 보도에 나타난 매체별 갈등보도의 프레임 비교 연구
    김원용 이동훈 <한국방송학보>, 19권 4호, 168-213 [2005]
  • 한준신고리 5 6호기 공론화 언론보도에 대한 언어 네트워크 분석: 한겨레, 조선일보를 중심으로
    한준 <환경사회학연구 ECO>, 22권 2호, 145-175 [2018]
  • 틀짓기 효과에 따른 기후변화 대응책으로서 원자력 발전에대한 수용도 변화와 정책적 함의에 대한 탐색적 연구
    김경신 윤순진 <환경정책>, 18권 1호, 91-129 [2010]
  • 질병 예방 행동 촉진을 위한 커뮤니케이션 메시지 전략 연구: 자궁경부암에서 시간적 거리, 사회적 거리, 이득-손실 프레임을 중심으로
    박현정 <한국언론학보>, 58권 3호, 344-377 [2014]
  • 제품 구매 예상 시점과 제품군 분류에 따른 효과적인 광고 메시지: 시기추론이론을 중심으로
    손영우 윤용식 윤혜원 임성준 <한국심리학회지 소비자 광고>, 10권 2호, 321-336 [2009]
  • 정치인의 트위터 메시지와 상호작용 유형에 따른 유권자 투표의도에 미치는 영향
    이현지 정일권 <정치커뮤니케이션 연구>, 27권, 261-299 [2012]
  • 정치 쟁점의 사전지식 수준에 따른 관여도, 뉴스 신뢰도, 소셜 커뮤니케이션 행위: 조절변인을 중심으로
    김미경 김봉덕 이은지 <미디어와 공연예술연구>, 12권 2호, 93-118 [2017]
  • 정책결정과정의 프레이밍에 대한 담론 분석: 방사성폐기물 처리장입지 선정 과정을 중심으로
    강민아 장지호 <한국행정학보>, 41권 2호, 23-45 [2007]
  • 정재선<정교화 가능성 모델을 이용한 뉴스 프레임 효과 연구: 국내 암 관련 보도를 중심으로>
    정재선 이화여자대학교 대학원 디지털미디어학부 박사학위 논문 [2012]
  • 정재선 이동훈정교화 가능성 관점의 프레임 효과 연구
    정재선·이동훈 <한국언론학보>, 56권 6호, 278-309 [2012]
  • 정은이 정현주원자력 안전 규제 홍보실태와 해외사례에 관한 연구: 대국민과 지역주민을 위한 홍보방안을 중심으로
    정은이·정현주 <한국소통학보>, 15권 2호, 249-280 [2016]
  • 정성은원자력 에너지 이슈의 이득-손실 틀 짓기 효과: 개인의 물질 / 탈물질주의적 가치 성향과의 상호작용을 중심으로
    금희조 신해정 <한국언론학보>, 56권 5호, 190-215 [2012]
  • 정부신뢰, 정책효능성, 정책지지간의 연관성 실증연구: 주거지역내 CCTV 설치 정책을 중심으로
    박정훈 신정희 <행정논총>, 48권 3호, 1-24 [2010]
  • 인터넷미디어 뉴스형식(News Form)연구
    권상희 <한국방송학보>, 18권 4호, 306-357 [2004]
  • 이진로 임성호 신태섭일본 후쿠시마 원자력 발전소 사고와 사회적 소통
    이진로·임성호·신태섭 <한국소통학보>, 16권, 188-213 [2011]
  • 이겨레<원자력발전소 이슈에 관한 뉴스보도 경향 프레임 분석: 토픽 모델링과 의미연결망 분석을 중심으로>
    이겨레 성균관대학교 일반대학원 신문방송학과 석사학위 논문 [2018]
  • 위험커뮤니케이션의 위험 인식에서 메시지 프레이밍, 수용자의 전문성, 위험 유형의 상호작용 효과 -방사선 위험을 중심으로 한 분석
    김영욱 김효진 <홍보학연구>, 17권 1호, 143-183 [2013]
  • 위험커뮤니케이션과 원자력 위험회피행동의 관계에 관한 연구: 정부신뢰의 매개효과를 중심으로
    박천희 홍은영 <한국행정학보>, 51권 4호, 291-322 [2017]
  • 위험과 커뮤니케이션: 원자력의 사회적 수용에 미치는 커뮤니케이션의 효과 ?신뢰성, 효용인식, 위험인식을 매개로-
    김형일 한동섭 , 7권 2호, 1-22 [2011]
  • 원전 수용성 제고를 위한 PR전략에 관한 연구: 한수원과 영국 EDF 비교
    한승준 <공공정책과 국정관리>, 10권 2호, 3-32 [2016]
  • 원전 관련 신문 사설의 담론 네트워크 분석: 후쿠시마 사고 전후의 비교
    권태형 장현주 전영준 <행정논총>, 54권 3호, 1-26 [2016]
  • 원자력에 대한 이해 증진을 위한 효율적인 홍보 전략
    오미영 <홍보학연구>, 8권 1호, 192-215 [2004]
  • 원자력에 대한 위험인식과 지각된 지식, 커뮤니케이션 채널의 이용, 제 3 자 효과가 낙관적 편견에 미치는 영향: 일본 후쿠시마 원전사고를 중심으로
    김인숙 <언론과학연구>, 12권 3호, 79-106 [2012]
  • 원자력수용성에 대한 메시지 프레이밍 효과 분석: 긍정 / 부정 프레임의 영향을 중심으로
    김근식 이선우 <정책분석평가학회보>, 28권 2호, 185-220 [2018]
  • 원자력 이슈에 대한 정부와 언론의 커뮤니케이션 전략 비교연구: 토픽 모델링(Topic Modeling)의 적용
    오창동 이승배 이태준 <언론과학연구>, 17권 3호, 172-229 [2017]
  • 원자력 발전에 대한 수용자의 기존 태도와 정치적 성향이 원자력 에너지 기사 선택에 미치는 영향: 선택적 노출 이론을 중심으로
    김효정 <홍보학연구>, 21권 4호, 56-78 [2017]
  • 원자력 기사 프레이밍이 수용자의 심리적 저항에 미치는 영향 - 심리적 저항 이론(Psychological Reactance Theory)을 중심으로
    김효정 <한국언론학보>, 61권 5호, 130-164 [2017]
  • 우리는 평소 원자력 안전 이슈를 어떻게 다루는가? : 보도 자료와 언론 보도 비교를 통한 ‘원자력 안전 현실’ 탐색
    최윤정 <한국언론학보>, 60권 1호, 229-262 [2016]
  • 예방행동의 결과를 얻는 시점에 따른 효과적인 설득 메시지 유형: 해석수준이론을 중심으로
    김재휘 김태훈 박인희 <한국심리학회지 소비자 광고>, 11권 3호, 451-474 [2010]
  • 언론보도의 프레임 유형화 연구: 국내 원자력관련 신문보도를 중심으로
    김원용 이동훈 <한국언론학보>, 49권 6호, 166-197 [2005]
  • 소셜미디어의 정치참여 효과에 관한 연구 ?조절변인의 탐색-
    최영재 <정치커뮤니케이션 연구>, 49권, 179-214 [2018]
  • 소비자의 정신적 조작과 시간적 거리감이 비교 광고에서 제품태도와 행동의도에 미치는 효과 연구
    이병관 <광고학연구>, 22권 2호, 129-151 [2011]
  • 사전지식과 메시지 프레이밍이 소비자 의사결정에 미치는 영향에 관한 연구
    박보영 조재운 <마케팅연구>, 16권 2호, 1-15 [2001]
  • 메시지의 긍정 부정 프레이밍과 시간 프레임에 따른 광고 효과
    박세영 송인학 <사회과학연구>, 20권 3호, 129-150 [2009]
  • 메시지 프레이밍과 시간적 거리에 따른 혁신 제품의 광고 효과: BAS/BIS의 조절적 역할을 중심으로
    김민정 조경섭 <창조와 혁신>, 11권 4호, 145-174 [2018]
  • 뉴스프레임 유형과 정부 신뢰도가 금연정책 지지도와 금연의도에 미치는 영향: 미디어 옹호 접근
    김도훈 남유진 백혜진 차수연 <홍보학연구>, 19권 1호, 1-29 [2015]
  • 뉴스 보도에서 예시와 프레임의 공존이 수용자의 이슈 지각과 판단에 미치는 영향
    양천효 유홍식 <정치커뮤니케이션연구>, 36호, 61-96 [2015]
  • 김대중 정봉훈 장정헌인지 및 감정 요인이 원자력발전의 개인적 사회적 수용성에 미치는 영향력 차이에 관한 비교 연구: 원전 홍보 방안 수립에 주는 시사점 탐색을 중심으로
    김대중·정봉훈·장정헌 <한국언론학보>, 57권 5호, 214-238 [2013]
  • 기후변화방지 캠페인을 위한 메시지 프레이밍의 전략적 사용: 이슈관여도의 조절적 역할을 중심으로. <한국심리학회지 소비자?
    이기영 이진균 임연수 광고>, 16권 2호, 249-268 [2015]
  • 광고에서의 프레이밍 효과: 예상 이론을 중심으로
    김광수 <광고학연구>, 9권 4호, 193-212 [1998]
  • 공해방지 광고의 프레이밍 효과: 환경에 대한 주의각성과 행위정보제공의 매개적 영향
    김재휘 박유진 <광고연구>, 49호, 55-75 [2000]
  • 고리 원자력 발전소 블랙아웃 사고에 대한 매체별 보도 프레임 분석
    박진우 이형민 한동섭 <언론과학연구>, 14권 2호, 31-74 [2014]
  • 갈등 프레임이 원자력의 수용성에 미치는 영향에 관한 연구
    심준섭 <한국정책분석평가학회 학술대회발표논문집>, 2015권 2호, 363-372 [2015]
  • 『The whole world is watching : Mass media in the making unmaking of the new left』
    [1980]
  • 「The risk perception paradox—implications for governance andCommunication of natural hazards」
    33 ( 6 ) , 1049-1065 [2013]
  • “독일의 탈원전 정책결정과 영향”
    김연종 류재수 윤성원 <한국기술혁신학회 학술대회 발표논문집>, 2017권 11호, 1543-1557 [2017]
  • Why are you bringing up condoms now ? The effect of message content on framing effects of condom use messages
    24 ( 3 ) , 321-326 . [2005]
  • Where does political polarization come from ? Locating polarization within the US climate change debate
    57 ( 1 ) , 70-92 . [2013]
  • When a day means more than a year : effects of temporal framing on judgments of health risk
    31 ( 2 ) , 375-389 [2004]
  • What do people think they ’ re doing ? Action identification and human behavior
    94 ( 1 ) , 3-15 [1987]
  • Visual AIDS : looking at early network news coverage of the epidemic
    [2003]
  • Using message framing to motivate HIV testing among low-income , ethnic minority women
    22 ( 1 ) , 60-67 . [2003]
  • Using cumulative prospect theory to explain anomalous crop insurance coverage choice
    97 ( 5 ) , 1371 ? 1384 [2015]
  • Traversing psychological distance
    18 ( 7 ) , 364-369 [2014]
  • Time perspective and attitude-behaviour consistency in future-oriented behaviours .
    49 ( 1 ) , 69-89 . [2010]
  • Thirty years of prospect theory in economics : A review and Assessment
    27 ( 1 ) , 173-196 [2013]
  • The use of gain-or loss-frame messages and efficacy appeals to dissuade excessive alcohol consumption among college students : A test of psychological reactance theory
    15 ( 6 ) , 603-628 [2010]
  • The strategic use of gain-and loss-framed messages to promote healthy behavior : How theory can inform practice
    56 ( suppl_1 ) , S202-220 [2006]
  • The state of framing research : A call for new directionsThe Oxford Handbook of Political Communication
    pp . 619-632 [2016]
  • The role of feasibility and desirability considerations in near and distant future decisions : A test of temporal construal theory
    75 ( 1 ) , 5-18 [1998]
  • The relative persuasiveness of gain-framed and loss-framed messages for encouraging disease detection behaviors : A meta-analytic review
    59 ( 2 ) , 296-316 . [2009]
  • The public and nanotechnology : How citizens make sense of emerging technologies
    7 ( 6 ) , 659-667 [2005]
  • The psychology of transcending the here and now .
    322 ( 5905 ) , 1201-1205 [2008]
  • The psychological distance of climate change
    32 ( 6 ) , 957-972 [2012]
  • The politicization of climate change and polarization in the American public 's views of global warming , 2001 ? 2010
    52 ( 2 ) , 155-194 . [2011]
  • The persuasive effects of message framing in organ donation : The mediating role of psychological reactance
    74 ( 2 ) , 229-255 . [2007]
  • The nature of belief systems in mass publics . In David E. Apter ( Eds . ) , Ideology and Its Discontents
    [1964]
  • The limits of public communication coordination in a nuclear emergency : lessons from media reporting on the Fukushima case
    36 ( 2 ) , 45-63 . [2016]
  • The influence of framing on risky decisions : A meta-analysis
    75 ( 1 ) , 23-55 [1998]
  • The influence of behavioral inhibition/approach systems and message framing on the processing of persuasive health messages
    34 ( 4 ) , 433-467 . [2007]
  • The implications of framing effects for citizen competence
    23 ( 3 ) , 225-256 . [2001]
  • The impact of attitude accessibility and decision style on adolescents ’ biased processing of health-related public service announcements
    36 ( 1 ) , 104-128 . [2009]
  • The heuristic/systematic processing distinction in persuasion .
    [1982]
  • The framing of decisions and the psychology of choice
    [1981]
  • The elaboration likelihood model of persuasion . In Communication and persuasion
    pp . 1-24 [1986]
  • The effects of negativity and motivated information processing during a political campaign
    56 ( 1 ) , 27 ? 51 [2006]
  • The effects of message framing and ethnic targeting on mammography use among low-income women
    20 ( 4 ) , 256-266 . [2001]
  • The effects of involvement on responses to argument quantity and quality : Central and peripheral routes to persuasion
    46 ( 1 ) , 69-81 [1984]
  • The effect of message framing on breast self-examination attitudes , intentions , and behavior
    52 ( 3 ) , 500-510 . [1987]
  • The changing culture of affirmative action . In Richard D. Braungart ( Eds . ) , Research in Political Sociology
    3 , ( pp . 137-177 [1987]
  • The affect heuristic in judgments of risks and benefits
    13 ( 1 ) , 1-17 [2000]
  • The Fukushima nuclear disaster and its effects on media framing of fission and fusion energy technologies . In 2015 4th International Conference on Advancements in Nuclear Instrumentation Measurement Methods and their Applications ( ANIMMA )
    pp . 1-11 [2015]
  • The End of Framing as we Know it … and the Future of Media Effects
    19 ( 1 ) , 7-23 [2016]
  • The Elaboration Likelihood Model of Persuasion
    11 , 673-675 [1984]
  • The 3M model of motivation and personality : Theory and empirical application to consumer behavior
    [2000]
  • Temporal construal
    110 ( 3 ) , 403-421 . [2003]
  • Temporal Construal and Time Dependent Changes in Preference
    79 ( 6 ) , 876-889 . [2000]
  • Studying Framing Effects on Political Preferences : Existing Research and Lingering QuestionsDoing news framing analysis II : Empirical and theoretical perspectives
    [2018]
  • Steps toward an Ecology of Mind : Collected essays in anthropology .
    [1972]
  • Spiral ofCynicism : The Press and the Public Good
    [1997]
  • Spatial Distance and MentalConstrual of Social Events
    17 ( 4 ) , 278-282 . [2006]
  • SocialConflict and television news . Sage library of social research
    183 [1990]
  • Seeing the forest when entry is unlikely : probability and the mental representation of events
    135 ( 4 ) , 641 ? 653 [2006]
  • Seeing the forest or the trees : Implications ofConstrual level theory forConsumerChoice .
    17 ( 2 ) , 96-100 . [2007]
  • Risk decision analysis in emergency response : A method based onCumulative prospect theory
    42 , 75-82 [2014]
  • Public values for energy futures : Framing , indeterminacy and policy making
    87 , 665-672 . [2015]
  • Public perceptions about nanotechnology : Risks , benefits and trust
    6 ( 4 ) , 395-405 [2004]
  • Public opinion on energy development : the interplay of issue framing , top-of-mind associations , and political ideology
    81 , 131-140 [2015]
  • Psychological Reactance ; A Theory of Freedom andControl
    [1981]
  • Psychological Distance . In Arie W. Krugalanski , E. Tory Higgins ( Eds . ) , Social Psychology : Handbook of Basic Principles
    pp . 353-383 [2007]
  • Prospect theory in political science : Gains and losses from the first decade
    25 ( 2 ) , 289-312 [2004]
  • Prospect theory and political science
    8 , 1-21 [2005]
  • Prospect theory : much ado about nothing ? In Handbook of the Fundamentals of Financial Decision Making : Part Ⅰ
    pp . 129-144 ) [2013]
  • Prospect Theory : An Analysis of Decision under Risk ''
    47 ( 2 ) , 263-291 [1979]
  • Positive versus negative framing of a hypothetical infant immunization : The influence of involvement
    27 ( 1 ) , 82-95 [2000]
  • Positive affect and decision frame in negotiation .
    17 ( 1 ) , 51-63 . [2008]
  • Polarizing news ? Representations of threat and efficacy in leading US newspapers ’Coverage ofClimateChange
    26 ( 4 ) , 481-497 . [2015]
  • Personal involvement as a determinant of argument-based persuasion
    41 ( 5 ) , 847-855 . [1981]
  • Perceived risk , trust and democracy
    13 ( 6 ) , 675-682 [1993]
  • PR커뮤니케이션의 담론 경쟁과 편향적 언론 보도: 원자력 이슈에 대한 여론에 미치는 효과를 중심으로
    박진우 이형민 한동섭 <광고학연구>, 26권 6호, 233-261 [2015]
  • PR메시지 유형, 준거점 설정, 지각된 위험이 의사 결정에 미치는 영향: 전망이론을 중심으로
    박현순 이세영 <한국언론학보>, 53권 2호, 70-95 [2009]
  • Nisbet, M. C., & Mooney, C. (2007). Framing Science. Science, 316(5821), 56-56.
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  • New nuclear , new security ? Framing security in the policy case for new nuclear power in the United Kingdom
    45 ( 2 ) , 156-173 [2014]
  • Neural systems , emotion and personality
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  • Negativity bias , negativity dominance , and contagion
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  • Nature , sources , and effects of news framing . In Karin Wahl-Jorgensen & Thomas Hanitzsch ( Eds . ) , The Handbook of Journalism Studies
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  • Message framing and sunscreen use : gain-framed messages motivate beach-goers .
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  • Message framing and pap test utilization among women attending a community health clinic
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  • Media framing of proposed nuclear reactors : An analysis of print media
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  • Media discourse and public opinion on nuclear power : A constructionist approach
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  • Measuring the time stability of prospect theory preferences
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  • Mass and new media : review of framing , treatment and sources in reporting on Fukushima
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  • Management theory applications of prospect theory : Accomplishments , challenges , and opportunities
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  • Language and Woman 's Place : Text and commentaries
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  • It ’ s the mind-set that matters : The role of construal level and message framing in influencing consumer efficacy and conservation behaviors
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  • Is anyone responsible ? : How television frames political issues
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  • Interpersonal similarity as a social distance dimension : Implications for perception of others ’ actions
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  • Ideology , frame resonance , and participant mobilization . ? International social movement research , ?
    1 ( 1 ) , 197-217 . [1988]
  • Identifying Policy Frames Through Semantic Network Analysis : An Examination of Nuclear Energy Policy Across Six Countries
    48 ( 1 ) , 51-83 [2015]
  • How the News Media Persuades : Framing Effects and Beyondthe Oxford Handbook of Electoral Persuasion
    [2018]
  • How exposed is exposed enough ? ” Lay inferences about chemical exposure
    19 ( 4 ) , 649-659 [1999]
  • Heuristic versus systematic information processing and the use of source versus message cues in persuasion
    39 ( 5 ) , 752-766 [1980]
  • Gun policy , opinion , tragedy , and blame attribution : The conditional influence of issue frames
    63 ( 2 ) , 520-543 . [2001]
  • Green on the outside , red on the inside : Perceived environmentalist threat as a factor explaining political polarization of climate change
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  • Framing-effects approach : A theoretical and methodological critique
    29 ( 4 ) , 401-428 [2004]
  • Framing renewable energy : A comparative study of newspapers in Australia and Sweden
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  • Framing in advertising and the moderating impact of consumer education
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  • Framing effects on risk perception of nanotechnology
    17 ( 3 ) , 369-379 . [2008]
  • Framing effects on public opinion about nanotechnology
    27 ( 2 ) , 221-239 [2005]
  • Framing : Towards clarification of a fractured paradigm
    43 ( 4 ) , 51-58 . [1993]
  • Frame Analysis:An Essay on the Organization of Experience
    [1974]
  • Exploring message framing outcomes when systematic , heuristic , or both types of processing occur
    14 ( 1-2 ) , 159-167 [2004]
  • Effects of social and temporal distance on consumers ’ responses to peer recommendations
    48 ( 3 ) , 486-496 [2011]
  • Effects of message framing and temporal context on college student drinking behavior
    44 ( 4 ) , 1167-1173 [2008]
  • Deterrence , compellence , and prospect theory
    25 ( 3 ) , 389-411 . [2004]
  • Decision making under time pressure , modeled in a prospect theory framework
    118 ( 2 ) , 179-188 [2012]
  • Creeping dispositionism : the temporal dynamics of behavior prediction
    84 ( 3 ) , 485 ? 497 . [2003]
  • Construal-level theory of psychological distance
    117 ( 2 ) , 440-463 [2010]
  • Construal Levels and Psychological Distance : Effects on Representation , Prediction , Evaluation , and Behavior
    17 ( 2 ) , 83-95 [2007]
  • Communication in nuclear emergency preparedness : a closer look at information reception
    33 ( 11 ) , 1987-2001 [2013]
  • Communication and politics in the age of information . In D. O. Sears , L. Huddy , & R. Jervis ( Eds . ) , Oxford handbook of political psychology
    pp . 357 ? 393 [2003]
  • Climate change as a polarizing cue : Framing effects on public support for low-carbon energy policies
    51 , 54-66 [2018]
  • Choices , values , and frames
    39 ( 4 ) , 341-350 . [1984]
  • Beyond fear appeals : Negative and positive persuasive appeals to health and self-esteem
    18 ( 3 ) , 277-287 . [1988]
  • Applications of prospect theory to political science
    135 ( 2 ) , 215 ? 241 . [2003]
  • Antecedents to psychological reactance : The impact of threat , message frame , and choice
    30 ( 10 ) , 975-985 . [2015]
  • An empirical test of gain-loss separability in prospect theory
    54 ( 7 ) , 1322-1335 . [2008]
  • Advances in Prospect Theory : Cumulative Representation of Uncertainty.
    5 ( 4 ) , 297-323 [1992]
  • Adolescents ' perceptions of Canadian cigarette package warning labels : investigating the effects of message framing .
    23 ( 2 ) , 117-127 . [2008]
  • Additive utility in prospect theory
    55 ( 5 ) , 863 ? 873 [2009]
  • ?김민용해석수준과 메시지 프레이밍에 따른 자율주행택시의 사용의도에 관한 연구
    윤승정 <지능정보연구>, 24권 3호, 135-155 [2018]
  • <해석수준, 메시지수준 및 시간적 거리가 메시지에 대한 태도와 제품 구매의도에 미치는 영향>
    김민혜 이화여자대학교 심리학과 석사학위 논문 [2011]
  • <한국 신문에 나타난 핵에너지 프레임 구성의 변천과 특징: 1971~2014년 경향신문 조선일보 한겨레신문의 뉴스 프레임과 취재원 활용을 중심으로>
    우희창 충남대학교 언론정보학과 언론정보전공 박사학위 논문 [2016]
  • <조절초점에 따른 메시지 프레이밍이 정치광고에 대한 태도 형성에 미치는 효과 ?유권자의 이념성향과 정치 관여도를 중심으로>
    이영화 한국외국어대학교 대학원 신문방송학과 박사학위 논문 [2010]
  • <정책PR이 원전 수용성에 미치는 영향에 관한 연구: 강원도 삼척시 원전 입지사례를 중심으로>
    박범천 가톨릭대학교 대학원 행정학과 행정학전공 박사학위 논문 [2017]
  • <원자력의 사회적 수용성에 영향을 미치는 요인에 관한 연구>
    황원동 경희대학교 대학원 행정학과 석사학위 논문 [2013]
  • <원자력의 국민이해증진 활동을 위한 전략 수립에 관한 연구>
    김상현 목원대학교 언론광고홍보대학원 광고홍보학과 석사학위 논문 [2003]
  • <원자력에 대한 국민이해 증진을 위한 홍보전략 연구>
    한봉오 한남대학교 지역개발대학원 언론홍보학과 홍보학전공 석사학위 논문 [2002]
  • <에너지믹스 이해관계자의 스키마 유형 연구: 원자력 위험인식과 커뮤니케이션>
    조성경 고려대학교 대학원 언론학과 박사학위 논문 [2012]
  • <암 관련 뉴스프레임이 인지적, 정서적 태도와 예방행동의도에 미치는 영향 연구: 해석수준이론 적용을 중심으로>
    강보영 성균관대학교 일반대학원 신문방송학과 박사학위 논문 [2018]
  • <시간적 거리와 미래결과의 유인가가 예방행동의도에 미치는 효과: 시간해석 수준과 메시지 구성 간 적합성의 설득적 영향력을 중심으로>
    부수현 중앙대학교 대학원 심리학과 소비자 및 광고 심리학전공 박사학위 논문 [2013]
  • <메시지 프레임이 신문기사의 신뢰도에 미치는 영향에 관한 연구: 언론사와 수용자의 정치성향 일치도를 고려하여>
    엄현식 동국대학교 일반대학원 신문방송학과 석사학위 논문 [2018]
  • <공론조사 과정에서 정치이념이 정책지지수준에 미치는 영향: 신고리 5 6호기 공론화 과정에서 정책프레임의 매개효과를 중심으로>
    하원석 서울대학교 행정대학원 행정학과 행정학전공 석사학위 논문 [2019]
  • <TV 뉴스의 부안 위도 핵폐기물처리장 보도 프레임 분석>
    김윤정 이화여자대학교 대학원 신문방송학과 석사학위 논문 [2005]
  • 4대 일간지의 전력 위기 보도양상과 프레임
    윤순진 이수진 <지역과 커뮤니케이션>, 17권 4호, 175-208 [2013]