박사

다문화 청소년의 문화적응이 학교생활에 미치는 영향 분석을 통한 다문화가족 정책개선 연구 = A Study on the Multicultural Family Policy through the Analysis of the Impact of the Acculturation on School Life for Multicultural Adolescents

오혜정 2020년
논문상세정보
' 다문화 청소년의 문화적응이 학교생활에 미치는 영향 분석을 통한 다문화가족 정책개선 연구 = A Study on the Multicultural Family Policy through the Analysis of the Impact of the Acculturation on School Life for Multicultural Adolescents' 의 주제별 논문영향력
논문영향력 선정 방법
논문영향력 요약
주제
  • MAPS
  • 다문화 청소년
  • 문화적응
  • 사회적지지
  • 사회정서
  • 이주여성 어머니 문화적응
  • 학교생활
동일주제 총논문수 논문피인용 총횟수 주제별 논문영향력의 평균
3,502 0

0.0%

' 다문화 청소년의 문화적응이 학교생활에 미치는 영향 분석을 통한 다문화가족 정책개선 연구 = A Study on the Multicultural Family Policy through the Analysis of the Impact of the Acculturation on School Life for Multicultural Adolescents' 의 참고문헌

  • 홍송이 부모 자녀 간 의사소통과 청소년 자녀의 우울 및 자아탄력성의 관 계
    양영미 학부모연구, 5(1), 77-95 [2018]
  • 행정안전부 지방자치단체외국인주민현황
    세종: 행정안전부 [2018]
  • 해외거주CCK(Cross-Culture Kids:CCKs)의 문화적응에영향을 미치는요 인:문화적응유형,문화적응스트레스를중심으로
    이수경 이화여자대학교 박사학위논문 [2014]
  • 한국판 사회정체화 척도의 개발
    성한기 한국심리학회지: 사회 및 성격, 15(3), 33-48 [2001]
  • 한국의 다문화교육정책 문서에 나타난 다문화교육 성격의 변화 양 상 분석
    김한길 소경희 다문화교육연구, 11(2), 59-83 [2018]
  • 한국의 다문화가정자녀의 학교부적응 및 폭력문제 해결방안에 일본의 다 문화정책 적용에 관한 연구
    이애련 한국사회복지질적연구, 9(2), 111-142 [2015]
  • 한국아동 청소년패널조사2010 I
    김지경 백혜정 이계오 임희진 서울: 한국청소 년정책연구원 [2010]
  • 한국아동 청소년패널조사 데이터를 이용한 중학생 삶의 만족도 분석
    안지혜 윤유동 임희석 디지털융복합연구, 14(2), 197-208 [2016]
  • 한국아동 청소년패널조사 2010 II 사업보고서
    김지영 백혜정 이경상 이종원 서 울: 한국청소년정책연구원 [2011]
  • 한국아동 청소년인권실태연구 VI: 2016아동 청소년인권실태조사 통계
    김영지 유설희 세종: 한국청소년정책연구원 [2016]
  • 한국 다문화교육 정책에 대한 비판적 고찰
    이경희 교육사회학연구, 21(1), 111-131 [2011]
  • 한국 다문화 교육 정책의 변화과정에 관한 연구
    김기영 입법과 정책, 9(1), 371-393 [2017]
  • 학교폭력 피해경험의 지속성 및 노출정도가 청소년의 사회정서발달에 미치 는 영향
    서윤 청소년학연구, 21(6), 223-253 [2014]
  • 학교생활적응과 자아개념이 학업성적에 미치는 영향
    민병수 홍익대학교 대학원 석 사학위논문 [1991]
  • 코시안(Kosian) 아동의 성장과 환경에 관한 사례 연구
    오성배 한국교육, 32(3), 61-83 [2005]
  • 출입국 외국인정책통계연보
    과천: 법무부 [2019]
  • 초등학생의 모애착과 학교생활적응이 낙관성에 미치는 영향
    정화실 단국대학교 석 사학위논문 [2009]
  • 초등 고학년 아동의 자아존중감이 학교생활적응에 미치는 영향 : 또래애착의 매개효과를 중심으로
    김희수 조성희 학습자중심교과교육연구, 16(5), 355-376 [2016]
  • 초기 청소년기의 자존감과 학교적응 및 삶의 만족 간의 종단적 관계
    박상현 학 습자중심교과교육연구, 19(20), 1319-1337 [2019]
  • 청소년이 지각한 자기애적 성향, 부모양육태도, 또래관계가 자아존 중감에 미치는 영향
    김미경 조규판 학습자중심교과교육연구, 19(15), 757-775 [2019]
  • 청소년의 학대경험과 학교폭력피해경험이 삶의 만족도에 미치는 영향 : 진로정체감의 조절효과를 중심으로
    노필순 박병금 청소년학연구, 23(10), 181-203 [2016]
  • 청소년의 정서문제가 학교생활적응에 미치는 영향: 스마트폰의존 을 매개효과 중심으로
    김금순 김은미 교정복지연구, (38), 33-57 [2015]
  • 청소년의 우울이 자살생각에 미치는 영향에서 자아탄력성의 매개 효과
    이주연 장성화 한국상담심리치료학회지, 4(1), 41-53 [2013]
  • 청소년의 우울이 온 오프라인 비행에 미치는 영향 : 공격성과 사 회적 위축의 매개효과
    남은정 배희분 학습자중심교과교육연구, 19(6), 353-375 [2019]
  • 청소년의 우울이 삶의 만족에 미치는 영향 - 공동체의식 의 매개효과를 중심으로
    강석임 이윤정 정명숙 문화기술의융합, 5(2), 67-76 [2019]
  • 청소년의 우울과 관련 변인 연구: 성별 비교를 중심으로
    이창식 장하영 디지털 융복합연구, 15(9), 47-54 [2017]
  • 청소년의 우울 관련 요인
    이정선 이형실 한국가정과교육학회지, 24(4), 77-89 [2012]
  • 청소년의 심리적 불안감, 외모지향태도, 자아존중감과 문제행동의 구조관계: 성별 및 학교급별의 다집단분석
    박선태 임성옥 한국콘텐츠학회논문지, 17(2), 449-466 [2017]
  • 청소년의 부정적 정서 및 공격성과 학교생활적응과의 관계에서 공 동체의식의 매개효과
    노충래 우유라 청소년복지연구, 16(2), 203-227 [2014]
  • 청소년의 교사 또래 애착과 회복탄력성의 관계에서 자아존중감의 매개효과 : 인문계 고등학생을 중심으로
    이영선 이하리 청소년상담연구, 23(2), 467-486 [2015]
  • 청소년의 공동체의식이 학교생활적응에 미치는 영향 - 삶의 만족 도의 매개효과를 중심으로 -
    문영경 최형임 한국지역사회복지학, 45, 189-209 [2013]
  • 청소년 학교적응의 종단적 변화양상과 예측요인
    좌현숙 청소년학연구, 19(6), 1-28 [2012]
  • 청소년 우울증상과 학교적응의 상호관계: 학대방임적 양육에 따른 다집단 분석
    김민정 학교사회복지, (46), 53-86 [2019]
  • 청소년 삶의 만족도 관련요인 분석
    이상열 정윤주 한국데이터정보과학회지, 29(5), 1215-1225 [2018]
  • 중앙다문화교육센터 웹사이트
    https://www.edu4mc.or.kr
  • 중도입국청소년의 사회문화 적응에 영향을 미치는 요인에 관한 연구
    좌동훈 숭실대 학교 박사학위논문 [2013]
  • 중도입국청소년과 비다문화청소년의 사회적응력 비교 연구: 자아탄력성의 조절효과 검증을 중심으로
    박미정 다문화와평화, 11(3), 51-64 [2017]
  • 중도입국청소년 초기 적응과정에 관한 조선족 부모의 경험과 인 식
    김경준 남부현 한국청소년연구, 29(2), 5-34 [2018]
  • 중도입국 청소년의 학습 동기, 불안 및 문화적응 간의 상관관계 연구
    김미강 김영주 이중언어학, (73), 1-28 [2018]
  • 중도입국 청소년의 중학교 학교생활적응에 관한 질적연구
    이성령 경인교육대학교 석사학위논문 [2016]
  • 중도입국 청소년과 일반 다문화가족 청소년의 우울에 영향을 미치 는 요인 비교
    오승환 좌현숙 학교사회복지, 32, 385-412 [2015]
  • 제3차다문화가족정책기본계획(2018-2022)
    서울: 여성가족부 [2018]
  • 제11차 한국 어린이 청소년 행복지수 국제비교연구조사결과보고서
  • 정경은 다문화청소년의 낙인경험에 관한 연구
    김수미 청소년문화포럼, 34, 27-49 [2013]
  • 전환기 청소년의 사회적 지지와 삶의 만족도의 관계 - 진로정체감 의 매개효과를 중심으로 -
    손은령 이효경 학습자중심교과교육연구, 19(16), 871-892 [2019]
  • 인구동태통계연보
    대전: 통계청 [2019]
  • 이주배경청소년의한국사회 정착에관한연구:학교사회 적응을중심으로
    임우영 건 국대학교 박사학위논문 [2016]
  • 이주노동자 자녀의 한국사회 적응실태 연구: 서울 경기지역 몽골출신 이주노동자 자녀를 중심으로
    노충래 홍진주 한국아동복지학, (22), 127-160 [2006]
  • 이주 근로자가정 청소년들의 적응전략
    김경근 이민경 교육사회학연구, 19(2), 107-132 [2009]
  • 우울이 청소년의 자아존중감에 미치는 영향 : 가정외보호 여부와 또래애착의 조절된 매개효과를 중심으로
    안은미 이정애 정익중 학교사회복지,(45), 209-230 [2019]
  • 우리나라 청소년의 긍정적 자아존중감과 부정적 자아존중감의 변화궤적과 예측요인
    유창민 한국아동복지학, (59), 25-58 [2017]
  • 영아기 자녀를 둔 국제결혼 이주여성의 결혼만족도와 자녀양육에 대한 인식 : 결혼이주여성 4인의 사례연구를 중심으로
    강선자 손수민 열린유아교육연구, 16(6), 161-188 [2011]
  • 아동의 스트레스 및 사회적 지지 지각과 행동문제
    한미현 서울대학교 대학원 박사학 위논문 [1996]
  • 아동의 사회적 위축과 또래소외 간의 종단적 관계
    김경은 한국산학기술학회논문 지, 18(3), 391-399 [2017]
  • 서정아, 한영근, 허효주, 이영화 한국아동 청소년패널조사2010IV 사업보고서
    이종원 황진구 서울: 한국청소년정책연구원 [2013]
  • 서울육아종합지원센터 웹사이트
    https://seoul.childcare.go.kr
  • 서비스 제공자가 인식하는 중도입국 청소년의 학 교적응 어려움에 관한 연구
    김기현 김민아 라미영 이재희 청소년학연구, 21(9), 147-175 [2014]
  • 사회통합을 위한 청소년 다문화교육 활성화방안 연구
    양계민 정진경 서울: 한국청 소년정책연구원 [2008]
  • 사회적 지지가 다문화가정 청소년의 자아존중감에 미치는 영향: 가족 교 사 친구 지지를 중심으로
    이윤정 인문사회21, 10(2), 1197-1210 [2019]
  • 비행경험 초기 청소년의 자아존중감과 사회적 위 축이 공격성에 미치는 영향
    김민서 전수영 전훈정 조연수 한국학교보건학회지, 31(1), 1-9 [2018]
  • 부모의 방임과 학대, 지역아동센터 서비스의 도움정도가 저소득 가정 청소 년 삶의 만족도에 미치는 영향: 자아탄력성의 매개효과
    한아름 청소년학연구, 24(7), 29-54 [2017]
  • 부모의 긍정적 양육행동과 청소년 삶의 만족도와의 관계: 성취가 치의 매개효과
    박혜진 채유정 학습자중심교과교육연구, 19(19), 345-366 [2019]
  • 부모의 과잉기대, 과잉간섭, 비일관적 양육방식과 청소년 우울과의 관계: 청소년 공격성의 매개효과
    임금옥 가족과 가족치료, 25(2), 251-274 [2017]
  • 부모의 갈등과 양육행동이 청소년의 자아인식과 학교적응에 미치 는 영향: 다문화가정 남녀 청소년의 차이를 중심으로
    김영희 오정아 청소년학연구, 22(6), 205-231 [2015]
  • 부모에 의한 정서폭력이 청소년 또래에 의한 정서폭력 재피해에 미치는 영향 - 우울과 사회적 위축의 다중매개효과분석 -
    허인영 한국사회복지학, 69(2), 63-88 [2017]
  • 부모양육방식및 학교생활적응이다문화가정청소년삶의만족도에미치는영 향
    한성희 이화여자대학교 석사학위논문 [2015]
  • 베트남 중도입국 청소년의 이주 초기 적응에 관한 연구
    김기화 융티탄프엉 문화 교류연구, 7(4), 79-102 [2018]
  • 베트남 결혼이주여성의 문화적응 스트레스와 자녀양육효능감의 관 계에서 배우자 지지의 영향
    김소희 노윤구 여성건강간호학회지, 24(2), 174-184 [2018]
  • 박민아 모의 우울이 청소년 우울에 미치는 영향 : 사회적 관계의 보상효 과 검증
    정익중 한국가족복지학, (39), 241-267 [2013]
  • 미래사회 한국 다문화교육정책의 방향 탐색
    이정금 교육문화연구, 24(1), 549-567 [2018]
  • 미래교육환경과 교육복지센터로서의 학교 역할 강화
    이광현 지방교육경영, 21(3), 20-43 [2018]
  • 문화적응 이론의 전개와 현황
    양계민 정진경 한국심리학회지: 일반, 23(1), 101-136 [2004]
  • 몽골출신 이주노동자 자녀의 심리사회적 적응에 관한 연구
    홍진주 이화여자대학교 대학원 석사학위논문 [2004]
  • 마을무지개 웹사이트
    https://vrainbow.modoo.at
  • 로즌버그의 자긍심척도와 집단 자긍심척도를 활용한 교포 청소년의 심리정신 건강에 관한 연구
    노충래 한국아동복지학, (10), 107-135 [2000]
  • 또래괴롭힘 피해와 공격성과의 관계에서 또래 거부민감성과 적대 적 귀인의 매개효과
    이경연 홍상황 아시아교육연구, 14(2), 283-315 [2013]
  • 대학생의 낙관성과 자아존중감이 삶의 질에 미치는 영향
    박지연 재활심리연구, 24(1), 171-182 [2017]
  • 다문화학생의 민족정체성 및 정서적 특성
    심우엽 초등교육연구, 22(4), 27-47 [2009]
  • 다문화청소년종단조사및정책방안연구V - 총괄보고서 -
    강경균 양계민 세종: 한 국청소년정책연구원 [2017]
  • 다문화청소년들의 스트레스대처, 사회적 지원, 심리적 안녕감과 학업태도 간의 인과관계 분석
    이덕희 한국콘텐츠학회논문지, 16(3), 760-770 [2016]
  • 다문화가족 중도입국자녀의 사회연결망에 관한 사례연구: 청소년 상담지원체계를 중심으로
    김소연 정희정 한국가족복지학, 19(4), 831-853 [2014]
  • 다문화가정 청소년이 지각한 부모양육태도와 학교생활적응과의 관계에서 자아탄력성의 조절효과
    서보준 미래청소년학회지, 14(3), 111-133 [2017]
  • 다문화가정 청소년의 학교폭력과 차별경험이 우울에 미치 는 영향: 부모관계와 대처전략의 조절효과를 중심으로
    최옥주 건국대학교 박사학위논문 [2017]
  • 다문화가정 청소년의 학교생활적응에서 보호요인의 효과: 자아존중감, 사회적 지지, 종교생활 및 다문화교육
    최효인 단국대학교 박사학위논문 [2017]
  • 다문화가정 청소년의 정신건강에 영향을 미치는 요인에 대한 융합연구
    김민경 한 국융합학회논문지, 9(1), 189-197 [2018]
  • 다문화가정 청소년의 이중언어능력이 학교생활적응에 미치는 영향 - 자아존중감과 자아탄력성의 매개효과를 중심으로 -
    고은선 김성훈 이중언어학, (72), 1-23 [2018]
  • 다문화가정 청소년의 심리적 특성, 부모와의 관계, 대처전략이 학 교생활적응에 미치는 영향
    김민경 김희영 한국가족복지학, 20(2), 367-385 [2015]
  • 다문화가정 청소년의 스트레스와 학교적응의 관계
    임성택 최윤미 상담평가연구, 5(2), 15-26 [2012]
  • 다문화가정 청소년의 부모와의 관계만족도가 우울, 자아존중감, 학교적응 도에 미치는 영향
    이종찬 교육문화연구, 25(2), 877-897 [2019]
  • 다문화가정 중학생의 가정 내 사회적 자본과 학교생활적응간의 관 계에서 다문화정체성 인식의 매개효과
    박희훈 이유정 교육문화연구, 25(1), 725-743 [2019]
  • 다문화가정 아동청소년의 교육포부에 영향을 미치는 요인에 관한 연구
    김예성 오승환 청소년복지연구, 18(3), 75-98 [2016]
  • 다문화가정 아동청소년과 비다문화가겅(한국인 부모가정) 아동청 소년의 학교적응 비교 연구
    김혜미 문혜진 한국사회복지학, 65(4), 7-31 [2013]
  • 다문화가정 아동의 친구 교사와의 관계성이 학교생활적응 유연성에 미치는 영향
    김순복 한일장신대학교 석사학위논문 [2015]
  • 다문화가정 아동의 가족 사회자본이 학교생활 적응에 미치는 영 향
    김민수 이은정 인문사회21, 10(2), 59-72 [2019]
  • 다문화 호주 사회의 문화적응과 민족의 고유한 스포츠 문화 참가: 한인 1.5∼2세대 청소년들을 대상으로
    강재원 재외한인연구, 27, 7-59 [2012]
  • 다문화 청소년이 지각한 사회적 지지가 삶의 만족 도에 미치는 영향: 문화적응스트레스 및 자아탄력성의 매개효과
    김민주 윤기봉 한국웰니스학회, 13(1), 373-388 [2018]
  • 다문화 청소년의 심리사회적 유형과 학교적응에 대한 메 타분석
    오정아 학교사회 복지, 45, 159-182 [2019]
  • 다문화 청소년 패널조사 제1~ 6차 조사 데이터 유저 가이드
    세 종: 한국청소년정책연구원 [2018]
  • 다문화 가정 청소년의 문화적응 전략과 문화적응 스트레 스의 변화에 따른 잠재계층 분류 및 적응특성 탐색
    김서정 이화여자대학교 박사학위논문 [2019]
  • 다누리배움터 웹사이트
    https://www.danurischool.kr
  • 농촌지역 결혼이주여성의 우울 영향요인 연구
    고미경 윤명숙 최현미 사회과학 연구, 29(3), 119-142 [2013]
  • 노인의 성격특성이 자아존중감 및 삶의 만족도에 미치는 영향
    정종현 최수일 Family and Environment Research, 49(8), 47-61 [2011]
  • 남자 청소년의 사회적 위축 문제의 하위 발달경로 확인: 성장모형을 적용한 2년간의 종단연구
    강지현 김은성 신민정 정경미 한국심리학회지: 임상, 32(1), 177-197 [2013]
  • 국제결혼이주여성의 문화적응 스 트레스가 우울에 미치는 영향 : 정서적 의사소통의 매개효과
    권성중 김교헌 박은진 이민규 지은진 최지명 한국심리학회지: 건 강, 17(1), 243-252 [2012]
  • 국제결혼가족및아동실태조사
    정일선 대구: 경북여성정책개발원 [2006]
  • 국제 비교 맥락에서의 한국 아동의 주관적 행복감. 2019 한국 아동의 삶의 질에 관한 국제심포지엄 자료집(2019년 11월 11-12일
    이봉주 페럼타워 및 서울대학교 아시 아연구소), 18-72 [2019]
  • 교과교육학: 다문화청소년의 학교생활경험 연구에 대한 비판적 분석
    김영은 윤리 교육연구, 33, 53-81 [2014]
  • 결혼이주여성이 지각한 사회적 지지가 결혼만족도에 미치는 영향 : 문화적응 스트레스의 매개효과를 중심으로
    이혜경 전혜인 한국가족복지학, 18(4), 413-432 [2013]
  • 결혼이주여성의스트레스와대처능력이자녀의스트레스와대처능력,학교적 응에미치는영향
    이아름 명지대학교 석사학위논문 [2009]
  • 결혼이주여성의 우울 관련요인
    전경숙 정신간호학회지, 26(4), 402-411 [2017]
  • 결혼이주여성의 사회적 지지, 문화적응스트레스, 자녀의 학교생활적응간의 관계
    박용한 설염추 성춘향 한수연 교육방법연구, 29(1), 1-23 [2017]
  • 결혼이주여성의 문화적응유형과 삶의 만족도에 관한 연구
    전리상 조홍중 한국융 합학회논문지, 10(2), 277-284 [2019]
  • 결혼이주여성의 문화적응스트레스가 부부 적응에 미치는 영향에 관한 연 구 - 가족탄력성의 매개효과를 중심으로 -
    김인아 열린부모교육연구, 9(3), 53-74 [2017]
  • 결혼이주여성의 문화적응 스트레스와 우울, 가족레질리언스의 관계 : 문화 관광경험은 스트레스 대처효과가 있는가?
    문상정 관광경영연구, 21(1), 21-50 [2017]
  • 결혼이주여성의 다문화교육에 대한 인식과 발전 방향 모색
    김효선 미래교육연 구, 5(2), 1-15 [2015]
  • 결혼이주여성의 다문화교육 실천 경험 분석
    임혜정 다문화교육연구, 11(3), 77-97 [2018]
  • 결혼 이주여성의 문화적응스트레스, 자아탄력성, 성역할태도가 결 혼만족도에 미치는 영향
    백진아 서선숙 디지털융복합연구, 15(8), 301-310 [2017]
  • 결혼 이주 여성의 문화변용, 문화 적응 스트레스 및 우울 의 관계
    김현실 보건과 사회과학, (32), 39-70 [2012]
  • 개인, 가족, 환경요인이 청소년의 자아존중감에 영향을 미치는 요 인
    김순규 이주재 예술인문사회융합멀티미디어논문지, 9(5), 659-667 [2019]
  • 갈등해소와 사회통합을 위한 이주배경 청소년과 일반 청소년의 사회적 지 지, 다문화수용성, 학교적응에 관한 연구
    설진배 평화학연구, 19(1), 307-331 [2018]
  • 간호대학생의 자아존중감과 자기효능감이 자아탄력성에 미치는 영향
    김윤영 이선영 이정숙 디지털융복합연구, 15(5), 401-409 [2017]
  • 간호대학생의 성격특성, 사회적지지, 진로결정 자기효능감이 진로준비행동 에 미치는 영향
    김경하 한국콘텐츠학회논문지, 18(3), 399-408 [2018]
  • 간이 정신 진단 검사 실시요강
    김광일 김재환 원호택 서울: 중앙적성연구소 [1984]
  • 가족의 분리와 재결합의 과정에서 나타난 이주노동자 자녀들의 적응
    박혜준 가 족과문화, 20(1), 99-129 [2008]
  • 「이주아동의 학교경험에 관한 연구: 문화기술지 방법을 중심으 로」
    최은미 성공회대학 교 석사학위논문 [2007]
  • 「다문화가정 자녀의 심리사회적 적응」
    김순규 청소년학연구, 18(3), 247-272 [2011]
  • 「다문화 가정 자녀의 부모와의 관계만족도, 자아존중감, 학교생활 적응 간의 관계: 학교급, 성별, 사회적 차별 경험에 따른 다집단 분 석」
    최효식 학습자중심교과교육학 회지, 17(2), 195-217 [2017]
  • ․조민아 “중학생의 휴대전화 의존도, 부모양육태도, 또래애착이 학교생활적응에 미치는 영향”
    송소원 장석진 청소년학연구, 18(12), 431-451 [2011]
  • “초등학생들의 자아존중감이 자기효능감을 매개로 학업성적에 미치는 영향”
    송승민 이유현 청소년학연구, 19(9), 25-46 [2012]
  • “청소년의 정서조절능력과 삶의 만족도와의 관계에서 대인 관계역량의 매개효과”
    이시연 디지털융복합연구, 15(8), 445-454 [2017]
  • “청소년의 또래애착, 사 회적 위축, 우울, 학교생활적응 간의 구조적 관계분석”
    김혜지 박경진 박병선 배성우 서미경 보건사회연구, 37(2), 72-101 [2017]
  • “청소년우울의 지속성을 설명하는 매개변인 탐색연 구: 중학교에서 고등학교로의 전환기 청소년을 중심으로”
    김민정 박화옥 학교사회복지, 46, 1-24 [2019]
  • “청소년기 사회적 위축 문제의 발달궤적에 영향을 미치는 요인: 발달 맥락주의적 관점을 적용한 탐색적 연 구”
    김정은 민원홍 이봉주 청소년학연구, 21(8), 317-346 [2014]
  • “부모의 비일관적 양육 및 과잉간섭적 양육이 초 기 청소년의 사회적 위축에 미치는 영향: 청소년의 자아존중감의 매개효과를 중심으로”
    김희화 전란영 청소년시 설환경, 14(2), 57-67 [2016]
  • “문화적응스트레스와 사회적 지지가 다문화청소년의 사회 적 위축에 미치는 영향 : 교사 및 또래친구 요인의 조절효과”
    모상현 청소년문화포럼, 54, 67-93 [2018]
  • “다문화청소년의 이중문화 수용태도와 학습태도의 관계: 자아탄력성을 통한 친구지지의 매개된 조절효과를 중심으로”
    이래혁 장혜림 청소년시설환경, 17(3), 103-114 [2019]
  • “고등학교 청소년의 부모학대, 우울감, 사회적 위축, 비행피해 경험과 사이버비행의 관계성 연구”
    김선아 Crisisonomy, 13(8), 147-163 [2017]
  • acculturative stress of East Asian international students. Journal of Multicultural Counseling and Development, 45(4), 276-291.
  • Yu, A. B., & Yang, K. S. (1994). The nature of achievement motivation in collectivistic societies. In U. Kim, H. C. Triandis, C. Kagicibasi, S. C. Choi, & G. Yoon, (Eds.), Cross-Cultural Research and Methodology Series 18: Individualism and Collectivism: Theory, Method and Application (pp.239-266). Thousand Oaks, CA, US: Sage Publications.
  • Work stress and social support
    [1981]
  • Who Are We ? : The Challenges to America 's National Identity
    [2004]
  • When attitudes do not fit : Discordance of acculturation attitudes as an antecedent of intergroup threat .
    34 ( 3 ) , 337-352 . [2008]
  • Unmasking masked depression in children and adolescents
    137 ( 4 ) , 445-449 [1980]
  • Toward a conceptualization of optimal self-esteem
    14 ( 1 ) , 1-26 [2003]
  • Third culture kids and the consequences of international sojourns on authoritarianism , acculturative balance , and positive affect
    43 ( 5 ) , 755-763 [2009]
  • The social identity theory of intergroup behavior . In S. Worchel , & W. G. Austin ( Eds . ) , Psychology of Intergroup Relation
    pp . 7-24 [1986]
  • The roles of social withdrawal , peer rejection , and victimization by peers in predicting loneliness and depressed mood in childhood
    7 ( 4 ) , 765-785 [1995]
  • The relationship between addictive use of social media , narcissism , and self-esteem : Findings from a large national survey
    64 , 287-293 [2017]
  • The relations among social media addiction , self-esteem , and life satisfaction in university students
    35 ( 5 ) , 576-586 [2017]
  • The relation of family support to adolescents ’ psychological distress and behavior problemsHandbook of Social Support and the Family
    pp . 313-343 [1996]
  • The provisions of social relationships . In Z. Rubin ( Ed . ) , Doing Unto Others – Joining , Molding , Conforming , Heling
    Loving ( pp . 17-26 [1974]
  • The need to belong : Desire for interpersonal attachments as a fundamental human motivation
    117 ( 3 ) , 497-529 [1995]
  • The measurement of sociocultural adaptation .
    23 ( 4 ) , 659-677 [1999]
  • The meanings individuals attach to role-identities and their implications for mental health
    38 , 256-274 [1997]
  • The influence of culture : Holistic versus analytic perception
    9 ( 10 ) , 467-473 [2005]
  • The handbook of culture and psychology
    pp . 411-445 [2001]
  • The effect of social support in moderating the health consequences of unemployment
    19 ( 2 ) , 157-165 [1978]
  • The cultural learning approach to acculturation . In D. L. Sam & J. W. Berry ( Eds . ) , Cambridge handbook of acculturation psychology
    pp . 58–77 [2006]
  • The contribution of social support to children and adolescents ' self-perception : The mediating role of bullying victimization .
    63 , 120-127 [2016]
  • The antecedents of self-esteem
    [1967]
  • The SCL-90 and the MMPI : A step in the validation of a new self-report scale
    128 ( 3 ) , 280–289 [1976]
  • The Adjustment Experience of Chinese Immigrant Children in New York City .
    [1984]
  • Symbolic Interactionism : A Social Structural Version .
    [1980]
  • Support as experienced by patients with cancer during radiotherapy treatments
    26 ( 2 ) , 371-379 [1997]
  • Summary of the criticism and of the potential ways to improve acculturation psychology
    33 ( 2 ) , 177-180 [2009]
  • Subjective well-being : Three decades of progress
    125 ( 2 ) , 276-302 [1999]
  • Structural equation models with non-normal variables : Problems and remedies . In R. H. Hoyle ( Ed . ) , Structural equation modeling : Concepts , issues , and applications
    pp . 56-75 [1995]
  • Structural Equation Modeling in P ractice : A Review and Recommended Two-step Approach
    103 ( 3 ) , 411-423 [1988]
  • Stress perspectives on acculturation . In D. L. Sam , & J. W. Berry ( Eds . ) , The Cambridge Handbook of Acculturation Psychology
    pp . 43-57
  • Stress , social support , and the buffering hypothesis
    98 ( 2 ) , 310-357 . [1985]
  • Stress , appraisal and coping
    [1984]
  • Strangers and hosts : An uncertainty reduction based theory of intercultural adaptation . In Y. Y. Kim , & W. B. Gudykunst ( Eds . ) , Cross-cultural Adaption : Current Approaches
    pp . 106-139 [1988]
  • SocioemotionalCharacteristics of withdrawn and aggressiveChildren
    39 ( 4 ) , 518-534 . [1993]
  • Social withdrawal inChildhood
    60 , 141-171 . [2009]
  • Social withdrawal , observed peer acceptance , and the development of self-perceptions inChildren ages 4 to 7 years
    20 ( 2 ) , 185-200 . [2005]
  • Social support versusCompanionship : Effects on life stress , loneliness and evaluations by others
    52 ( 6 ) , 1132-1147 [1987]
  • Social support theory and measurement . In S.Cohen , L. G. Underwood , B. H. Gottlieb ( Eds . ) , Social Support Measurement and Intervention : A Guide for Health and Social Scientists
    pp . 29-52 [2000]
  • Social support as a moderator of life stress
    38 ( 5 ) , 300-314 . [1976]
  • Social support and psychological well-being : Theoretical possibilities . In I. G. Sarason , B. R. Sarason ( Eds . ) , Social Support : Theory , Research and Application
    pp . 51-72 [1985]
  • Social support . In E. A. Blechman , K. D. Brownell ( Eds . ) , Behavioral Medicine and Women : AComprehensive Handbook
    pp . 118-128 [1998]
  • Social support , acculturation stress , and parenting stress among marriage-migrant women
    32 ( 6 ) , 809-814 [2018]
  • Social networks and social support . In S.Cohen , S. L. Syme ( Eds . ) , Social Support and Health
    pp . 23-41 [1985]
  • Social networks : We get by with ( and in spite of ) a little help from our friends .
    53 ( 4 ) , 793-804 . [1987]
  • Social network interactions : A buffer or a stress
    11 ( 4 ) , 423-439 [1983]
  • Social Support and Physical Health : Understanding the HealthConsequences of Relationships
    [2004]
  • Social Interaction
    [1969]
  • Sensitivity of goodness of fit indexes to lack of measurement invariance
    14 ( 3 ) : 464-504 [2007]
  • Self-esteem andif ... then ”Contingencies of interpersonal acceptance
    71 ( 6 ) , 1130-1141 [1996]
  • Self-complexity as aCognitive buffer against stress-related illness and depression
    52 ( 4 ) , 663-676 [1987]
  • School-related social support and students Perceived life satisfaction
    102 ( 4 ) , 303-320 [2009]
  • School performance and emotional problems in refugeeChildren
    66 ( 2 ) , 239-251 [1996]
  • School adjustment , motivation and academic achievement among students
    7 ( 10 ) , 333-348 [2017]
  • School achievement differences amongChinese and Filipino American students : Acculturation and the family
    28 ( 5 ) , 535-550 [2008]
  • Sarason, B. R., Pierce, G. R., & Sarason, I. G. (1990). Social support: The sense of acceptance and the role of relationships. In B. R. Sarason, I. G. Sarason, & G. R. Pierce (Eds.), Social Support: An Interactional View (pp. 9-25). New York, NY, US: Wiley.
  • Salient private audiences and awareness of the self
    52 ( 6 ) , 1087-1098 [1987]
  • Role evaluations and stressful events : Aggregate vs. domain-specific predictors
    17 , 249-267 [1993]
  • Reviewing acculturation and Asian Americans : How acculturation affects health , adjustment , school achievement , andCounseling
    1 ( 1 ) , 5-17 [2010]
  • Reticent behavior and experiences in peer interactions inChinese andCanadianChildren
    42 ( 4 ) , 656–665 [2006]
  • Rethinking theConcept of acculturation : Implications for theory and research
    65 ( 4 ) , 237-251 [2010]
  • Resilience : A protector from depression
    11 ( 4 ) , 241-243 [2015]
  • Research on assessment of life satisfaction ofChildren and adolescents
    66 , 3-33 [2004]
  • Relationship-contingent self-esteem and the ups and downs of romantic relationships
    95 ( 3 ) , 608-627 . [2008]
  • Relationship between self-esteem and depression
    42 ( 3 ) , 745-746 . [1978]
  • Relationship between body dissatisfaction and disordered eating : Mediating role of self-esteem and depression
    17 , 49-58 [2015]
  • Reactive migration : sociological perspectives on refugee movements .
    6 ( 1 ) , 7-24 . [1993]
  • Principles and practice of structural equation modeling ( 3rd ed. )
    [2011]
  • PrimitiveCulture : Researches into the Development of Mythology , Philosophy , Religion , Art , andCustom
    Vol . 1 [1871]
  • Priming relationship schemas : My advisor and the pope are watching me from the back of my mind
    26 ( 5 ) , 435-454 [1990]
  • Prevalence and associated factors of depression among Korean adolescents
    14 ( 10 ( online published ) doi : 10.1371/journal.pone.0223176 [2019]
  • Preliminary development of a scale of social support : Studies onCollege students
    9 ( 4 ) , 435-447 [1981]
  • Power analysis and determination of sample size forCovariance structure modeling
    1 ( 2 ) : 130-149 . [1996]
  • Positive events and social supports as buffers of lifeChange stress
    13 ( 2 ) , 99-125 [1983]
  • Perceived school environments , perceived discrimination , and school performance among children of Mexican immigrants
    27 ( 1 ) , 51-66 . [2005]
  • Perceived family support , acculturation , and life satisfaction in mexican american youth : A mixed-methods exploration
    53 ( 3 ) , 279-287 [2006]
  • Paying attention to and not neglecting social withdrawal and social isolation
    50 ( 4 ) , 506-534 [2004]
  • Parenting behaviors , adolescent depressive symptoms , and problem behavior : the role of self-esteem and school adjustment difficulties among Chinese adolescents
    37 ( 4 ) , 520-542 [2016]
  • Nonsocial play in preschoolers : Necessarily evil ?
    53 ( 3 ) , 651-657 [1982]
  • Neighborhood and school factors in the school performance of immigrants ' children
    41 ( 1 ) , 206-241 . [2007]
  • Negotiating biculturalism : Cultural frame switching in biculturals with oppositional versus compatible cultural identities .
    33 ( 5 ) , 492–516 . [2002]
  • Negative social interactions : Assessment and relations to social support , cognition and psychological distress
    13 ( 1 ) , 42-62 [1994]
  • Moving away from the world : Life-course patterns of shy children
    24 ( 6 ) , 824–831 . [1988]
  • Methylphenidate 치료가 주의력결핍 과잉활동아의 인지 행동 및 사회, 학습, 정서적 적응에 미치는 효과
    박난숙 오경자 한국심리학회지: 임상, 11(1), 235-248 [1992]
  • Memorandum on the study of acculturation
    38 ( 1 ) , 149-152 . [1936]
  • Mediating role of self-esteem on the relationship between mindfulness , anxiety , and depression
    96 , 127-131 [2016]
  • Measurement invariance : Review of practice and implications
    18 ( 4 ) : 210-222 [2008]
  • Measurement invariance , factor analysis and factorial invariance
    58 ( 4 ) : 525-543 [1993]
  • Marginality , stress and ethnic identification in an acculturated aboriginal community
    1 ( 3 ) , 239-252 . [1970]
  • Making social support judgements : The role of perceived similarity and conscientiousness .
    15 ( 3 ) , 283-304 . [1996]
  • Love and satisfaction . In R. J. Sternberg , & M. Hojjat ( Eds . ) , Satisfaction in Close Relationships
    pp . 56-78 [1997]
  • Loneliness and life satisfaction in Turkish early adolescents : The mediating role of self esteem and social support
    111 ( 2 ) , 617-632 [2013]
  • Linguistic acculturation and context on self-esteem : Hispanic youth between cultures .
    28 ( 3 ) , 203-228 [2011]
  • Latino students in North Carolina : Acculturation , perceptions of school environment , and academic aspirations
    28 ( 3 ) , 350-367 . [2006]
  • Language brokering contexts and behavioral and emotional adjustment among Latino parents and adolescents
    29 ( 1 ) , 71-98 [2009]
  • Keywords : A Vocabulary of Culture and Society
    [1985]
  • Interpersonal functions of the self-esteem motive : The self-esteem system as a sociometer . In M. H. Kernis ( Ed . ) , Efficacy , Agency and Self-esteem
    pp . 123-144 [1995]
  • International Migration and Citizenship Today
    [2009]
  • Impact of employment-related experiences on immigrants ’ psychological well-being and adaptation to Canada
    28 ( 3 ) , 240-251 [1996]
  • Impact of acculturation on depression , perceived stress and self-esteem in young Middle Eastern American adults
    45 ( 4 ) , 346-353 [2018]
  • Immigrant children : Psychiatric disorder , school performance , and service utilization
    59 ( 4 ) , 510-519 . [1989]
  • Immigrant adaptation and patterns of acculturation
    44 , 19–23 [2001]
  • How social support influences university students ' academic achievement and emotional exhaustion : The mediating role of self-esteem
    61 , 120-126 [2018]
  • Happiness unpacked : Positive emotions increase life satisfaction by building resilience
    9 ( 3 ) , 361–368 . [2009]
  • Handbook of Developmental Psychopathology ( 3rd Ed. )
    [2014]
  • Handbook of Cross-Cultural Psychology Vol . 3 : Social Behavior and Applications ( 2nd ed. ) ( pp . 291-326 ) .
    [1997]
  • Friendship quality as a predictor of young children 's early school adjustment
    67 ( 3 ) , 1103-1118 [1996]
  • Follow-up studies of shy , withdrawn children—I . Evaluation of later adjustment
    24 ( 4 ) , 743–754 . [1954]
  • Findings from a community-based participatory prevention research intervention designed to increase social capital in Latino and African American communities
    10 ( 3 ) , 281–289 . [2008]
  • Examining the association between parenting and childhood anxiety : A meta-analysis
    27 ( 2 ) , 155-172 [2007]
  • Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error
    18 ( 1 ) , 39-50 [1981]
  • Ethnic minorities and mental health
    17 , 56-89 [1991]
  • Ethnic identity in adolescents and adults : A review of research
    108 ( 3 ) , 499–514 [1990]
  • Emotional and behavioral problems in migrant children and adolescents in American countries : A systematic review
    17 ( 4 ) , 1240-1258 [2015]
  • Does high self-esteem cause better performance , interpersonal success , happiness , or healthier life styles
    4 ( 1 ) , 1-44 [2003]
  • Do you `` want '' to play ? Distinguishing between conflicted shyness and social disinterest in early childhood
    40 ( 2 ) , 244-258 . [2004]
  • Distinctions between social support concepts , measures , and models
    14 ( 4 ) , 413-445 [1986]
  • Development of a new scale for measuring acculturation : The East Asian acculturation measure ( EAAM )
    3 ( 4 ) , 193-197 [2001]
  • Depression and Other Common Mental Disorders : Global Health Estimates
    [2017]
  • Defining American identity in the twenty-first century : How much there is there ?
    69 ( 3 ) , 597-615 [2007]
  • Day, H. Y., & Jankey, S. G. (1996). Lessons from the literature: Toward a holistic model of quality of life. In R. Renwick, I. Brown, & M. Nagler (Eds.), Quality of Life in Health Promotion and Rehabiliation: Conceptual Approaches, Issues and Applications (pp. 39-50). Thousand Oaks, CA, US: Sage Publications.
  • Cutrona, C. E., & Russell, D. W. (1990). Type of social support and specific stress: Toward a theory of optimal matching. In B. R. Sarason, I. G. Sarason, & G. R. Pierce (Eds.), Social Support: An Interactional View (pp. 319-366). New York, NY, US: John Wiley & Sons.
  • Cultures and Organizations : Software of the Mind : Intercultural Cooperation and Its Importance for Survival
    [1994]
  • Culture and Interpersonal Communication
    [1988]
  • Culture Shock : Psychological Reactions to Unfamiliar Environments
    [1986]
  • Cross-cultural communication
    58 ( 2 ) , 241-256 . [1962]
  • Cross-cultural Psychology : Research and Applications ( 2nd ed )
    [2006]
  • Crockett L. C. , & Zamboanga , B. L. ( 2009 )N. J. Cabrera , & T. J. Chahin ( Eds .
    , Handbook of US
  • Critical history of the acculturation psychology of assimilation , separation , integration , and marginalization
    7 ( 1 ) , 3-37 . [2003]
  • Coping with unfamiliar cultures : Adjustment or culture learning ?
    38 ( 3 ) , 347-358 [1986]
  • Contingent self-esteem and vulnerability to depression : Academic contingent self-esteem predicts depressive symptoms in students
    6 , 1573 ( online published ) . doi : 10.3389/fpsyg.2015.01573 . [2015]
  • Contingencies of self-worth
    14 ( 4 ) , 200-203 . [2005]
  • Contextualizing the experience of young Latino adults : Acculturation , social support and depression
    9 , 237-244 [2007]
  • Concordance in the face of a stressful event : When do members of a dyad agree that one person supported the other ?
    69 ( 2 ) , 289-299 [1995]
  • Conceptual approaches to acculturation . In K. M. Chun , P. Balls-Organista , & G. Marín ( Eds . ) , Acculturation : Advances in Theory , Measurement and Applied Research
    pp . 17–37 [2003]
  • Components of Rosenberg ’ s Self-esteem Scale : Conceiving the Self
    [1979]
  • Comparative Studies of Acculturative Stress
    21 ( 3 ) , 491-511 . [1987]
  • Communication accommodation in intercultural encounters . In Y. Y. Kim , & W. B. Gudykunst ( Eds . ) , Theories in Intercultural Communication
    pp . 158–185 [1988]
  • Cohen, S., & McKay, G. (1984). Social support, stress and the buffering hypothesis: A theoretical analysis. In A. Baum, S. E. Taylor, & J. E. Singer (Eds.), Handbook of psychology and health, Vol. 4: Social psychological aspects of health (pp. 253-267). Hillsdale, NJ, US: Erlbaum.
  • Cognitive processes in perceived social support
    59 ( 2 ) , 337-343 . [1990]
  • Children of immigrants and their achievement : The roles of family , acculturation , social class , gender , ethnicity and school contextAddressing the Achievement Gap : Theory Informing Practice
    pp . 23-59 [2005]
  • Child and Adolescent Development
    [2000]
  • Boston, MA, US: Springer.
  • Bicultural identity integration ( BII ) : Components and psychological antecedents
    73 ( 4 ) , 1015– 1050 [2005]
  • Best Practices for Social Work with Refugees and ImmigrantsImpact of social support and coping on acculturation and
    [2017]
  • Being well vs. doing well : Self Esteem and school performance among immigrant and nonimmigrant racial and ethnic groups
    36 ( 2 ) , 389-415 . [2002]
  • Behavioral problems and competencies reported by parents of normal and disturbed children aged four through sixteen
    46 ( 1 ) , 1-82 [1981]
  • Behavioral inhibition : Stability and associations with adaptation from childhood to early adulthood
    72 ( 2 ) , 467–475 [1997]
  • Attachment style and mental representation of the self
    69 ( 6 ) , 1203-1215 [1997]
  • Attachment and loss
    Vol . 1 [1969]
  • AsymptoticConfidence Intervals for Indirect Effects in Structural Equation Models
    13 , 290-312 [1982]
  • Associations of parenting styles with self-esteem in children and adolescents : A meta-analysis
    28 ( 8 ) , 2017-2035 [2019]
  • Assimilation in American Life : The Role of Race , Religion , and National Origins
    [1964]
  • Assessing subjective well-being : Progress and Opportunities
    31 , 103-157 [1994]
  • Anxiety and depression in academic performance : An exploration of the mediating factors of worry and working memory
    33 ( 4 ) , 433-449 [2012]
  • Anthropology and psychology : An unrequited relationship . In T. Schwartz , G. M. White , & C. A. Lutz ( Eds. ) . New Directions in Psychological Anthropology ( pp . 324-349 )
    [1992]
  • An integrative theory of intergroup conflict . In W. G. Austin , & S. Worchel ( Eds . ) , The Social Psychology of Intergroup Relations ( pp . 33-37 ) .
    [1979]
  • An evolutionary-psychological approach to self-esteem : Multiple domains and multiple functions . In G. J. O. Fletcher , & M. S. Clark ( Eds . ) , Blackwell Handbook of Social Psychology : Interpersonal Processes
    pp . 409–436 [2001]
  • An application of multiple-group causal models in assessing cross-cultural measurement equivalence
    8 ( 4 ) , 108-121 . [2000]
  • Amos 24 구조방정식모델링
    배병렬 서울: 도서출판 청람 [2017]
  • Alternative ways of assessing model fit . In K. A. Bollen & J. S. Long ( Eds . ) , Testing structural equation models
    pp . 136-162 [1993]
  • Aging and social support . In M. W. Riley ( Ed . ) , Aging from Birth to Death : Interdisciplinary Perspectives ( pp . 77-91 )
    [1979]
  • African American acculturation and Black racial identity : A preliminary investigation
    28 ( 2 ) , 98-112 [2011]
  • Adverse behavioral and emotional outcomes from child abuse and witnessed violence
    7 ( 3 ) , 179-186 . [2002]
  • Adult attachment patterns and social support processes . In G. R. Pierce , B. Lakey , I. G. Sarason , & B. R. Sarason ( Eds . ) , Sourcebook of Social Support and Personality
    pp . 359-378 [1997]
  • Adolescent depression : The role of discontinuities in life course and social support .
    64 ( 2-3 ) , 155-166 . [2001]
  • Acculturative stress . In P. T. P. Wong , & L. C. J. Wong ( Eds . ) , Handbook of Multicultural Perspectives on Stress and Coping
    pp . 287-298
  • Acculturative stress , depression , and suicidal ideation among immigrant and second-generation Latino adolescents
    35 ( 9 ) , 1183-1192 . [1996]
  • Acculturation risk and protective factors and mental health symptoms in immigrant Latino adolescents
    16 ( 3 ) , 33-55 [2007]
  • Acculturation attitudes and self-esteem among high school and college students
    23 ( 3 ) , 299-312 [1992]
  • Acculturation and school adjustment of early-adolescent immigrant boys and girls in Germany : Conditions in school , family , and ethnic group
    38 ( 3 ) , 352-384 [2018]
  • Acculturation and personality as predictors of stress in Japanese and Japanese Americans
    125 ( 3 ) , 295-305 [1985]
  • Acculturation and life satisfaction among immigrant Mexican adults
    14 ( 1 ) , 49-64 . [2013]
  • Acculturation and Korean American children ’ s social and play behavior
    9 ( 3 ) , 316-336 . [2001]
  • Acculturation : When individuals and groups of different cultural backgrounds meet
    5 ( 4 ) , 472-481 [2010]
  • Acculturation . In D. Landis , & R. S. Bhagat ( Eds . ) , Handbook of Intercultural Training
    pp . 124-147 [1996]
  • Acculturation , social connectedness , and subjective well-being
    14 ( 3 ) , 246-255 . [2008]
  • Acculturation , school context , and school outcomes : Adaptation of refugee adolescents from the former Soviet Union
    42 ( 1 ) , 27-38 [2005]
  • Acculturation , gender , depression , and cigarette smoking among U.S. Hispanic youth : The mediating role of perceived discrimination .
    40 , 1519-1533 . [2011]
  • Acculturation , depression , self-esteem and substance abuse among Hispanic men
    32 ( 2 ) , 90-97 [2011]
  • A study on the mediating effect of acculturation on life satisfaction of marriage-based female immigrants
    20 ( 8B ) , 5857-5865 [2017]
  • A social-cognitive perspective on social support . In G. R. Pierce , B. Lakey , I. G. Sarason , & B. R. Sarason ( Eds . ) , Sourcebook of Social Support and Personality
    pp . 107-140 [1997]
  • A review and synthesis of the me asurement invariance literature : Suggestions , practices , and recommend ations for organizational research
    3 ( 1 ) , 4-70 [2000]
  • A resilience perspective on immigrant youth adaptation and developmentHandbook on Positive Development of Minority Children and Youth
    pp . 19-34 [2017]
  • A hierarchical model of love and its prediction of satisfaction in close relationships . In R. J. Sternberg , & M. Hojjat ( Eds . ) , Satisfaction in Close Relationships
    pp . 79-101 [1997]
  • A culturally informed model of academic well being for Latino youth : The importance of discriminatory experiences and social support
    55 ( 3 ) , 267-278 [2006]
  • 2019청소년통계
    여성가족부 통계청 대전: 통계청 통계개발원 [2019]
  • 2019년다문화교육정책기본계획
    교육부 세종: 교육부 [2019]
  • 2019교육통계주요지표
    교육부 한국교육개발원 세종: 교육부 [2019]
  • 2018년 전국다문화가족실태조사 연구
  • 2018교육통계주요지표
    교육부 한국교육개발원 세종: 교육부 [2019]