박사

지역사회 정신건강서비스 제공자의 회복 실천경험에 관한 내러티브탐구

송영매 2020년
논문상세정보
' 지역사회 정신건강서비스 제공자의 회복 실천경험에 관한 내러티브탐구' 의 주제별 논문영향력
논문영향력 선정 방법
논문영향력 요약
주제
  • mental health social work practice
  • mental health professional
  • narrative inquiry
  • narrative practice
  • professional development
  • recovery
  • 내러티브 탐구
  • 내러티브실천
  • 전문적 발달
  • 정신건강사회복지 실천
  • 정신건강전문요원
  • 회복
동일주제 총논문수 논문피인용 총횟수 주제별 논문영향력의 평균
1,774 0

0.0%

' 지역사회 정신건강서비스 제공자의 회복 실천경험에 관한 내러티브탐구' 의 참고문헌

  • 호남 춤의 맥과 뿌리를 찾아서: 강강술래의 미적 접근에 관한 연 구
    전미령 한국문화학회 학술발표논문집, 18-34 [1999]
  • 한울지역정신건강센터정신장애인 동료지원서비스 개발과 확대를 위한 사 회복귀시설 연대활동
    동행 상반기 워크샵 자료집 [2012]
  • 한국사회복귀시설의 정신장애인 회복패러다임의 한국적 적용의 실 제
    송경옥 한국사회복귀시설협회 추계세미나 자료집, 21-89 [2007]
  • 한국민족문화대백과사전편찬부.한국 민족 문화 대백과 사전 (Vol. 27)
    한 국 정신 문화 연구원 [1991]
  • 핀란드 오픈다이얼로그에 관한 탐색적 연구-정신장 애에 관한 정신의학적 모델의 수정을 중심으로
    배진영 송승연 이용표 Journal of Disability and Welfare, 40, 291-319 [2018]
  • 초ㆍ중등 교사발달 과정에 관한 사례 연구
    박찬주 심춘자 교육학연구, 40, 197-218 [2002]
  • 집단적 이야기치료를 적용한 정신보건 종사자 인권교육의 사례연 구: 정신장애 당사자인 인권강사가 선호하는 인권이야기를 중심으로
    신정식 서 강대학교 대학원 석사학위논문 [2014]
  • 지역사회정신보건프로그램 환경이 정신장애인의 회복에 미치는 영 향: 자기효능감의 매개효과를 중심으로
    김도윤 한남대학교 대학원 사회복지학과 박사학위논문 [2011]
  • 지역사회를 위한 이야기치료
    고미영 서울: 공동체 [2016]
  • 지역사회 정신보건사회복지사들의 강점실천 경험에 관한 연구
    심경순 한 국지역사회복지학, 43, 167-189 [2012]
  • 정신증을 경험하는 청소년ㆍ초기성인기 대상자를 위한 이야기치료 집단프로그램의 효과
    고희성 서울대학교 대학원 박사학위논문 [2018]
  • 정신재활의 이론과 실제
    박상규 서울: 학지사 [2006]
  • 정신재활시설 정신건강전문요원의 보수교육과정 필수 교육주제 연 구: 정신건강사회복지사를 중심으로
    최희철 한국웰니스학회지, 14(1), 219-229 [2019]
  • 정신재활
    손명자 도서출판 성화사 [1998]
  • 정신장애인이 인식한 임파워먼트 실천의 효과성
    정덕진 가톨릭대학교 대 학원 석사학위논문 [2006]
  • 정신장애인의 회복모형 연구
    김미영 이화여자대학교 사회복지전문대학원 박사학위논문 [2011]
  • 정신장애인의 자기-스티그마 감소를 위한 집단프로그램의 효과성 연구
    김민아 서진환 송영매 이선혜 정신보건과 사회사업, 16(2), 5-34 [2018]
  • 정신장애인의 동료지원활동에 관한 연구
    하경희 정신보건과 사회사업, 40(3), 175-201 [2012]
  • 정신장애인을 위한 약물ㆍ증상 관리교육 프로그램의 효과연구
    손명자 Korean Journal of Clinical Psychology, 23(4), 851-871 [2004]
  • 정신장애인 자기-스티그마 감소프로그램 의 개발과 파일럿실행: 정체성 재구성을 위한 이야기치료의 적용
    김민아 서진환 송영매 이선혜 가족과 가족치료, 26(1), 156-183 [2018]
  • 정신장애인 사회복귀시설에서의 임파워먼트 실천경 험에 대한 질적 사례연구
    고미영 박정임 하경희 정신보건과 사회사업, 31, 63-99 [2009]
  • 정신보건의 이해와 실천패러다임
    강상경 김이영 이용표 서울: EM 커뮤 니티 [2006]
  • 정신보건사회복지사 수련교육과정(1997-2013년)의 검토
    김창곤 한국사회복 지교육, 24, 161-187 [2013]
  • 정신과환자를 위한 사회기술훈련
    김철권 대한의사협회지, 38(10), 1281-1284 [1995]
  • 정신건강사회복지사의 핵심역량에 관한 수련 교육 요구분석
    권자영 문영주 최은정 하경희 황정우 정신보건과 사회사업, 46(1), 64-93 [2018]
  • 정신건강사회복지사 수련 과정의 개선방안에 관한 연구
    권자영 문영주 최은정 하경희 황정우 한국사회복지교육, 41, 27-56 [2018]
  • 정신건강사회복지사 보수교육 과정 개발연 구
    고정애 김용진 박병선 배은경 정신보건과 사회사업, 46(1), 34-63 [2018]
  • 이진의정신장애인 ‘당사자연구’ 참여경험에 관한 연구
    가톨릭대학교 대학 원 석사학위논문 [2017]
  • 이정표 방법론으로서 내러티브 탐구(Narrative Inquiry) 고찰
    초등교육학연 구, 19(2), 127-147 [2012]
  • 이야기치료지도(이선혜, 허남순, 정슬기 역, 원제: Maps of Narrative Practice)
    White, M. 서울: 학지사 [2012]
  • 이경아강점기반실천 성과에 관한 연구: 정신재활시설을 중심으로
    사회복 지 실천과 연구, 16(1), 5-40 [2019]
  • 이경아, 하경희정신보건사회복지사들의 강점기반실천 경험에 관한 연구
    정신보건과 사회사업, 40(2), 63-90 [2012]
  • 이경아, 하경희, 유명이정신장애인 사회복귀시설에서 사회복지사의 감점사 정 적용에 관한 실행연구
    정신보건과 사회사업, 33(1), 130-166 [2009]
  • 이경아, 이근희사회복귀시설에서의 강점실천에 대한 서비스 이용 자의 경험에 관한 연구
    하경희 정신보건과 사회사업, 36, 82-106 [2010]
  • 우리나라 전신보건사회사업과 학회의 역사
    전석균 한국정신보건사회복지 학회 학술발표논문집, 7-44 [2003]
  • 신정이정신장애인의 정신보건성과에 관한 구조모형 비교 연구 -회복과 사 회적응의 관계를 중심으로-
    중앙대학교 대학원 박사학위논문 [2010]
  • 수업전문성에 관한 중등수석교사의 내러티브탐구
    김태수 학습자중심교과 교육연구, 18, 1-19 [2018]
  • 서초열린세상정신장애인 자기관리 프로그램(Wellness Self-Management)
    반포종합사회복지관 [2016]
  • 사회복지현장실습이 사회복지 전문직 정체성에 미치는 영향에 관한 연구: 임파워먼트의 매개효과를 중심으로
    순덕기 건국대학교 대학원 박사학위 논문 [2010]
  • 사회복지현장실습교육이 사회복지학 전공학생의 사회복지 효능감 향상에 미치는 영향: 기관슈퍼비전과 학교연계의 상호작용효과를 중심으 로
    최소연 한국사회복지교육, 22, 203-226 [2013]
  • 사회복지현장실습과 전공만족도가 사회복지전문직 정체성에 미치는 영향
    이경재 21세기사회복지연구, 8(2), 5-31 [2011]
  • 사회복지전담공무원의 클라이언트 관계경험에 관한 현상학적 연구
    권지성 윤호순 조성심 한국사회복지학, 67(1), 109-142 [2015]
  • 사회복지사의 성찰적 사고가 사례관리 역할수행능력에 미치는 영 향
    이은경 숭실대학교 대학원 석사학위논문 [2016]
  • 사회복지사의 성찰일지 작성 경험에 관한 질적 연 구
    용효중 유영준 최옥채 사회과학연구, 33(2), 1-28 [2017]
  • 민속놀이: 강강술래
    강욱 지방재정과 지방세, 33, 218-221 [2010]
  • 동료지원활동에 참여한 정신장애인의 회복과정에 관한 근거이론 연 구
    이근희 서울여자대학교 대학원 박사학위논문 [2014]
  • 당사자연구에 참여한 정신장애인의 회복경험
    김경희 송은주 한국사회복지 질적연구, 13(2), 87-111 [2019]
  • 당사자 렌즈로 바라본 “나의 삶”: 정신장애인 포토보이스 연구
    김민아 김정은 서진환 송영매 이선혜 한국사회복지질적연구, 10(2), 105-138 [2016]
  • 년 12월 3일)
    윤영근 윤영근의 민속놀이 배움터. http://bosco.pe.kr/bosco/ [2019]
  • 내러티브탐구의 이해와 실천(염지숙, 강현석, 박세원, 조 덕주, 조인숙 역, 원제: Engaging in narrative inquiry)
    Clandinin, D. J. 경기: 교육과학사 [2006]
  • 내러티브탐구와 인간 경험의 이해
    장사형 내러티브와 교육연구, 2(1), 5-22 [2014]
  • 내러티브탐구: 교육에서의 질적 연구 의 경험과 사례(소경희, 강현석, 조덕주, 박민정 역, 원제: Narrative inquiry: experience and story in qualitative research)
    Clandinin, D. J. Connelly, F. M. 경기: 교육과학사 [2000]
  • 국가 정신건강증진사업의 현황과 향후 과제
    이효영 채은희 보건교육ㆍ건 강증진학회지, 30(4), 25-39 [2013]
  • 교사의 발달과정에 관한 탐색모형. 교육행정학연구, 21, 29-51. 법제처. http://www.moleg.go.kr/main.html
    백승관 정신건강증진 및 정신질환자 복지서비 스 지원에 관한 법률 [2003]
  • 교사의 교육과정 재구성 경험에 대한 내러티브 탐구
    김필성 경북대학교 대 학원 박사학위논문 [2015]
  • 교사발달의 관점에서 본 장학
    이윤식 한국교원교육연구, 16, 1-27 [1999]
  • 교사발달단계와 교사의 직무능력 및 직무만족 간의 관계 연구
    강경석 김영만 교육행정학연구, 24(1), 119-142 [2006]
  • 교사발달 단계 및 직능발달 요인에 관한 연구
    윤홍주 서울대학교 대학원 석사학위논문 [1996]
  • 교사발달 과정에서 학습경험 탐색
    김한별 Andragogy Today, 16, 1-34 [2013]
  • 교사 연수와 수업 전문성 발달
    김찬종 교육연구와 실천, 75, 67-90 [2009]
  • 광기의 역사(이규현 역, 원제: Histoire de la folie a? l'a?ge classique)
    Foucault, M. 서울: 나남 [1973]
  • 가족치료의 이해
  • 「내러티브 탐구의 존재론적, 방법론적, 인식론적 입장과 탐구과정에 대한 이해」
    김병극 교육인류학연구, 15(3), 1-28 [2012]
  • 「교육 연구에서 내러티브 탐구(Narrative Inquiry)의 개념, 절차, 그 리고 딜레마」
    염지숙 교육인류학연구, 6(1), 119-140 [2003]
  • “사회복지사의 실천역량과 조직풍토가 사회복지 실천수행에 미치는 영향; 성찰적사고의 매개효과를 중심으로”
    방혜선 청주대학교 박사학위논문 [2015]
  • “사회복지사의 반성적 실천에 관한연구”
    유영준 가톨릭대학교 대학원 박사 학위논문 [2006]
  • “사회복지사의 반성적 사고수준과 사회복지실천기술의 활용 정도”
    유영준 사 회복지연구, 40(2), 337-362 [2009]
  • What recovery means to us :Consumers Perspectives.
    36 ( 3 ) , 315-328 [2000]
  • What does recovery mean in practice ? A qualitative analysis of international recovery-oriented practice guidance
    62 ( 12 ) , 1470-1476 [2011]
  • Using narrative inquiry to understand a student ? teacher 's practical knowledge while teaching in an inner-city school
    36 ( 1 ) , 61-79 . [2004]
  • Two-year outcome in first-episode psychosis treated according to an integrated model . Is immediate neuroleptisation always needed ?
    15 ( 5 ) , 312 ? 320 [2000]
  • The twelve-step recovery approach
    [1999]
  • The top ten concerns about recovery encountered in mental health system transformation
    57 ( 5 ) , 640-645 [2006]
  • The role of field instruction in achieving the manifest and latent functions of professional education . Field instruction : New perspectives on partnership
    Manpower Monograph No . 12 , pp . 45-66 [1977]
  • The professional life cycle of teachers
    [1989]
  • The practice of psychiatric rehabilitation : Historical conceptual and research base
    12 ( 4 ) , 542-559 [1986]
  • The personal is the professional : Therapists reflect on their families , lives and work
    [1997]
  • The open dialogue approach to acute psychosis : Its poetics and micropolitics
    42 ( 3 ) , 403-418 [2003]
  • The manufacture of recovery
    9 , 781-809 [2013]
  • The definition of normalization : Update , problems , disagreements , and misunderstandings . Normalization , Social Integration , and Community Services
    71-115 [1980]
  • The consumer-survivor movement recovery and consumer professionals
    28 ( 3 ) , 243-245 . [1997]
  • The PULSAR specialist care protocol : A steppedwedge cluster randomized control trial of a training intervention for community mental health teams in recovery-oriented practice
    17 ( 1 ) , 172-191 . [2017]
  • The Finnish Open Dialogue approach to crisis intervention in psychosis : A review
    20 ( 3 ) , 26-33 [2014]
  • Teachers as curriculum planners : Narratives of experience
    [1988]
  • Teachers ' narrative inquiry as professional development
    [2002]
  • Teacher cognition and language education : Research and practice
    [2009]
  • Social work : Themes , issues andCritical debates
    [1998]
  • Small acts of living : Everyday resistance to violence and other forms of oppression
    19 ( 1 ) , 23-29 [1997]
  • Situated Learning : Legitimate peripheral participation
    [1991]
  • Service providers Experiences and perspectives on recovery-oriented mental health system reform
    35 ( 4 ) , 289-296 [2012]
  • Selected Papers
    [1989]
  • Scientific andConsumer models of recovery in schizophrenia :Concordance ,Contrasts , and implications.
    32 ( 3 ) , 432-442 [2006]
  • Reverberations of narrative inquiry : How resonant echoes of an inquiry with early school leavers shaped further inquiries
    36 , 7-24 . [2012]
  • Reflective practice andCritical reflection . Handbook for Practice Learning in Social Work and SocialCare
    [2015]
  • RecoveryThe lived experience of rehabilitation.
    11 ( 4 ) , 12-19 [1988]
  • Recovery-based practice : do we know what we mean or mean what we know ?
    42 ( 3 ) , 177-182 [2008]
  • Recovery from versus recovery in serious mental illness : One strategy for lessoningConfusing plaguing recovery
    16 ( 4 ) , 459-47 [2007]
  • Recovery from mental illness : the guiding vision of the mental health service system in the 1990s.
    16 ( 4 ) , 11-23 [1993]
  • Recovery as a journey of the heart
    19 ( 3 ) , 91-97 [1995]
  • Recovery and person-centeredCare : Empowerment ,Collaboration , and integration . In Handbook ofCommunity Psychiatry
    [2012]
  • Recovery . Psychiatric Rehabilitation Skills , 4 , 480-517 . Roberts , R. Itten , T.Laing and Szasz : Anti-psychiatry ,Capitalism , and therapy
    93 ( 5 ) , 781-800 . [2000]
  • Recovery , Inc. : A wellness model for self-help mental health
    4 [1997]
  • Re-authoring : Some answers toCommonly asked questions .
    2003 ( 3 ) , 1-20 . [2003]
  • REFOCUS trial : Protocol for aCluster randomisedControlled trial of a pro-recovery intervention withinCommunity based mental health teams
    11 ( 1 ) , 185 [2011]
  • REFOCUS Manual
    [2018]
  • REFOCUS : Promoting recovery in mental health services
    [2014]
  • REFOCUS : Developing a recovery focus in mental health services in England
    [2017]
  • Psycho politics : Laing , Foucault , Goffman , Szasz , and the future of mass psychiatry
    [1982]
  • Psychiatric rehabilitation forChronic mental patients/discussion
    13 ( 7 ) , 539-547 . [1983]
  • Psychiatric rehabilitation ( 2nd ed )
    [2002]
  • Promoting recovery-oriented practice in mental health services : A quasi-experimental mixed-methods study
    13 ( 1 ) , 167 . [2013]
  • Power/knowledge : Selected interviews and other writings , 1972-1977
    [1980]
  • Poststructuralism and therapy-What 's it all about ?
    2002 ( 2 ) , 85 . [2002]
  • Operational Criteria and Factors Related To Recovery From Schizophrenia.
    14 ( 4 ) , 256-272 [2002]
  • Offene Dialoge . P. Lehmann , P. , Stastny , P. ( Hrsg. )
    2 . [2007]
  • Narrative Means to Therapeutic Ends
    [1990]
  • Narrative , poststructuralism , and social justice : Current practices in narrative therapy
    40 ( 7 ) , 1033-1060 [2012]
  • Moving beyond the blame game : Toward a discursive approach to negotiating conflict within couple relationships
    30 ( 3 ) , 335-347 [2004]
  • Mental health atlas 2005
    [2005]
  • Medication nonadherence in older people with serious mental illness : Prevalence and correlates
    29 ( 4 ) , 299-310 [2006]
  • Mapping a landscape of narrative inquiry
    [2007]
  • Learning by doing : A guide to teaching and learning methods
    [1988]
  • Language teacher development in a narrative frame : The transition from classroom to distance and blended settings
    41 ( 3 ) , 560-574 [2013]
  • Insanity : The idea and its consequences .
    [1997]
  • Improving health systems and services for mental health
    [2015]
  • Implement-ing recovery oriented evidence based programs : Identifying the critical dimensions
    41 ( 2 ) , 141-158 [2005]
  • How social workers reflect in action and when and why they don ’ t : The possibilities and limits to reflective practice in social work
    37 ( 4 ) , 415-427 [2018]
  • How experienced social workers apply recovery-oriented mental health policies in everyday practice
    23 ( 1 ) , 106-117 [2020]
  • Functional assessment in psychiatric rehabilitation . Center for Rehabilitation Research and Training in Mental Health . Sargent College of Allied Health Professions
    [1984]
  • Five-year experiences of first-episode non-affective psychosis in open dialogue-approach : Treatment principles , follow-up outcomes , and two case studies
    16 ( 2 ) , 214- 228 . [2006]
  • Fidelity as a criterion for practicing and evaluating narrative inquiry
    8 ( 1 ) , 25-35 [1995]
  • Exploring the professional role identities of experienced ESL teachers through reflective practice
    39 ( 1 ) , 54-62 [2011]
  • Explaining “ psychiatric rehabilitation ” by an analogy to “ phisical rehabilitation. ” Psycho Social Rehabilitation Journal
    5 ( 1 ) , 61-65 . [1982]
  • Expert paper on post qualifying mental health training
    [2003]
  • Experiential Learning
    [1984]
  • Experience of recovery
    [1994]
  • Educating the reflective practitioner
    [1987]
  • Editorial poststructuralism and the impact of the work of Michel Foucault in counselling and guidance
    33 ( 3 ) , 277-281 [2005]
  • Edan , V. The PULSAR PrimaryCare protocol : a steppedwedgeCluster randomizedControlled trial to test a training intervention for general practitioners in recovery-oriented practice
    in adult patients . BMC psychiatry
  • Edan , V. ( 2016 ) . The PULSAR Primary Care protocol : a steppedwedge cluster randomized controlled trial to test a training intervention for general practitioners in recovery-oriented practice
    in adult patients . BMC psychiatry
  • Development alstages of preschool teachers
    73 ( 1 ) , 50-54 [1972]
  • Developing plans for professional growth
    57 ( 377 ) , 1-8 [1973]
  • Critical practice in social work ( Eds )
    [2009]
  • Concerns of teachers : A developmental conceptualiza tion
    6 ( 2 ) , 207-226 [1969]
  • Conceptual framework for personal recovery in mental health : systematic review and narrative synthesis
    199 ( 6 ) , 445 ? 452 [2011]
  • Companions on a journey : An exploration of an alternative community mental health project
    1 , 1-33 [1997]
  • Bitter milk : Women and teaching
    [1988]
  • Beyond assumptions : Shifting the limits of action research
    29 ( 3 ) , 152-157 [1990]
  • Anthony, W. A., Cohen, M. R., & Farkas, M. (1990). Psychiatric rehabilitation, Boston: Boston University. Center for Psychiatric Rehabilitation.
    [1990]
  • A. K. K. O. , Alakare , B. I. R. G. I. T. T. A. , & Aaltonen , J. U. K. K. AOpen dialogue : An approach to psychotherapeutic treatment of psychosis in northern Finland
    [2007]
  • A practical guide for applied research
    [2000]
  • A Long and Winding Road : The Process of Recovery from Severe Mental Illness
    3 ( 3 ) , 19-27 [1994]