박사

정치뉴스 이미지에 의해 유발된 정서가 수용자의 커뮤니케이션에 미치는 영향 : 알고리즘을 활용한 포털뉴스 사진 분석과 실험연구

전창영 2020년
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' 정치뉴스 이미지에 의해 유발된 정서가 수용자의 커뮤니케이션에 미치는 영향 : 알고리즘을 활용한 포털뉴스 사진 분석과 실험연구' 의 참고문헌

  • 포털뉴스의 연성화와 의제설정의 탐색
    오소현 장우영 조화순 <정보 화정책>, 19권 3호, 19-35 [2012]
  • 포털 연예뉴스 생산 관행에 대한 비판적 고찰
    남재일 <사회과학연구>, 25권 3호, 83-105 [2014]
  • 포털 모바일 18대 대선 뉴스 서비스의 공정성과 여론조 사 비교 연구
    권상희 김효경 <사이버커뮤니케이션학보>, 30권 3호, 5-40 [2013]
  • 정치후보에 대한 유권자 감정 유발 요인 및 미디어 캠페인 활동 의 효과에 관한 연구
    이강형 <한국언론학보>, 50권 3호, 337-366 [2006]
  • 정치인의 비언어적 행위와 이미지 형성
    최영재 <한국방송학보>, 19권 2 호, 310-336 [2005]
  • 정치광고의 시각적 표현에 관한 비교문화 연구
    김춘식 <한국언론학보>, 44권 1호, 140-167 [1999]
  • 정서차원과 얼굴제시영역이 얼굴표정 인식에 미치는 영향
    김혜리 송인혜 조경자 <한국심리학회지>, 13권 2호, 197-214 [2008]
  • 저널리즘과 알고리즘의 융합에 대한 탐색적 연구
    오세욱 <사이버커뮤 니케이션학보>, 33권 3호, 51-101 [2016]
  • 저널리즘 관점에서 본 모바일 기반 포털 뉴스의 게이트키핑과 이용자의 뉴스 이용
    김경희 <한국언론학보>, 60권 3호, 117-144 [2016]
  • 유권자의 정치후보에 대한 감정이 정치참여에 미치는 영향에 관 한 연구
    이강형 <한국언론학보>, 46권 5호, 73-104 [2002]
  • 온라인신문의 시각화에 대한 분석: 종속형 온라인신문과 네이버 뉴스를 중심으로
    박광순 <디지털융복합연구>, 14권 7호, 321-329 [2016]
  • 언론사의 정파성 인식과 수용자의 정치성향에 따른 편향적 매체 지각: 신문사설을 중심으로
    송인덕 <커뮤니케이션 이론>, 10권 3호, 222-257 [2014]
  • 비언어적 감정표현을 위한 애니메이션 이모티콘의 제작 방향 제시
    안성혜 윤세진 <한국콘텐츠학회 종합학술대회 논문집>, 4권 2호, 200-204 [2006]
  • 보도사진 속 국회의원 선거 후보자의 감정과 당선의 관 계
    서봉원 유재연 <한국 HCI 학회 학술대회>, 146-149 [2017]
  • 보도사진 속 감정과 댓글이 공감을 통해 태도 와 의도에 미치는 영향
    김지은 이재신 최문훈 <미디어 경제와 문화>, 9권 1호, 135-170 [2011]
  • 보도사진 게이트키핑-관행화된 틀에 대한 사진기자의 인식을 중 심으로
    박재영 <언론과 사회>, 14권 1호, 79-107 [2006]
  • 박원순 서울시장의 이미지에 대한 Q 방법론 연구
    김혜성 <평화연구>, 20권 1호, 105-138 [2012]
  • 미디어 정서의 의제설정과 점화 효과 연구
    길우영 김윤환 이종혁 <사이버커뮤니케이션학보>, 34권 4호, 53-98 [2017]
  • 모바일 헬스 애플리케이션의 감정인식 서비스 제안
    박승호 이유진 하민아 <디자인융복합연구>, 15권 1호, 233-246 [2016]
  • 대통령선거 후보 지지도 조사 결과에 대한 여론분위기 지각과 감정 반응이 유권자 정치참여에 미치는 효과 연구
    서희정 양승찬 <언론과학연 구>, 13권 2호, 227-260 [2013]
  • 대통령 후보에 대한 정서적 반응의 형성과 정치적 효과
    이준웅 <한국 언론학보>, 51권 6호, 111-137 [2007]
  • 대통령 후보 경선 여론조사보도에 대한 인지 평가와 정서 반응이 정치적 행동성향에 미치는 영향
    김현석 송현주 이준웅 <한국언론학보>, 52 권 4호, 353-376 [2008]
  • 너의 표정을 통해 읽는 것은 나의 감정이다: 감정의 변화가 상대방의 표정 인식에 미치는 영향에 관한 연구
    김주환 신우열 황유선 <커뮤니 케이션학 연구>, 18권 1호, 247-271 [2010]
  • 고뇌적 보도사진이 텍스트기사의 뉴스가치 선정성 평가, 선별적 노출량, 정보습득에 미치는 영향
    유홍식 <한국언론학보>, 51권 1호, 252-271 [2007]
  • Universals and cultural variations in 22 emotional expressions across five cultures
    18 ( 1 ) , pp.75-93 . [2018]
  • Types of affective evaluators in recent US presidential elections
    24 ( 1 ) , pp.147-155 . [1991]
  • Toward a consensual taxonomy of emotions .
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  • The structure of emotional response : 1984 presidential candidates
    82 ( 3 ) , pp.737-761 . [1988]
  • The search engine manipulation effect ( SEME ) and its possible impact on the outcomes of elections
    112 ( 33 ) , pp.4512-4521 [2015]
  • The role of emotion in decision-making : evidence from neurological patients with orbitofrontal damage
    55 ( 1 ) , pp.30-40 [2004]
  • The neuropsychology of anxiety
    69 ( 4 ) , pp.417-434 [1978]
  • The interpersonal communication book . Pearson Higher 14th Ed
    [2016]
  • The influence of positive affect on intrinsic and extrinsic motivation : Facilitating enjoyment of play , responsible work behavior , and self-control
    29 ( 4 ) , pp.295-323 [2005]
  • The impact of negative emotions on self-concept abstraction depends on accessible information processing styles
    16 ( 7 ) , pp.1040-1049 . [2016]
  • The communication of friendly and hostile attitudes by verbal and non‐verbal signals
    1 ( 3 ) , pp.385-402 . [1971]
  • The anatomy of disappointment : A naturalistic test of appraisal models of sadness ,
    10 ( 4 ) , pp.337-360 . [1996]
  • The affective effect on political judgment : Comparing the influences of candidate attributes and issue congruence
    91 ( 3 ) , pp.530-543 [2014]
  • The Benefits of Frequent Positive Affect : Does Happiness Lead to Success ?
    131 ( 6 ) , pp.803-855 [2005]
  • TV anchors , elections & bias : a longitudinal study of the facial expressions of Brokaw Rather Jennings
    14 ( 4 ) , pp.244-257 [2007]
  • Social interest and recognition of facial affects of emotion
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  • Sober second thought : The effects of accountability , anger , and authoritarianism on attributions of responsibility
    24 ( 6 ) , pp.563-574 . [1998]
  • Revealing the Hidden Patterns of News Photos : Analysis of Millions of News Photos Using GDELT and Deep Learning-based Vision APIs .
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  • Prospect theory : An analysis of decisions under risk
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  • Predicting elections :Child 's play
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  • Positive emotions broaden the scope of attention and thought ? action repertoires
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  • Positive affect facilitates integration of information and decreases anchoring in reasoning among physicians
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  • Positive affect and decision processes : Some recent theoretical developments with practical implications . In Handbook ofConsumer psychology
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  • Persuasion through emotion ? An experimental test of the emotion-eliciting nature of populist communication
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  • Online emotional appeals and political participation : The effect of candidate affect on mass behavior
    15 ( 7 ) , pp.1132-1150 [2012]
  • On mood and peculiar people : Affect and person typicality in impression formation
    62 ( 5 ) , pp.863-875 [1992]
  • On being sad and mistaken : Mood effects on the accuracy of thin-slice judgments
    83 ( 4 ) , pp.947-961 [2002]
  • Nonverbal communicative competence
    1 , pp.257-275 . [2008]
  • Nonverbal communication on television news : The facial expressions of broadcasters during coverage of a presidential election campaign
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  • Nonverbal behavior , emotions , and democratic leadership
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  • Negative emotion and message processing .
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  • Negative affect and the good life : On the cognitive
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  • Negative affect and socialjudgment : The differential impact of anger and sadness
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  • Mood effects on cognition : Affective influences on the content and process of information processing and behaviorIn Emotions and affect in human factors and human-computer interaction
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  • Mood and the impact of category membership and individuating information
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  • Mediating effects of blame attributions on feelings of anger
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  • Levels of analysis and the organization of affect
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  • Judgment under emotional certainty and uncertainty : the effects of specific emotions on information processing
    81 ( 6 ) , pp.973-988 [2001]
  • It ’ s not just the economy : The psychological well-being of an electorate also matters for election outcomes
    14 ( 2 ) , pp.127-132 [2019]
  • Is anyone responsible ? : How television frames political issues
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  • Is a picture worth a thousand words ? Newspaper photographs and voter evaluations of political candidates
    10 ( 4 ) , pp.98-113 . [2005]
  • I Vote For— How Search Informs Our Choice of Candidate . Digital Dominance : The Power of Google , Amazon , Facebook , and Apple , M. Moore and D. Tambini ( Eds
    [2018]
  • How trust and emotions influence policy acceptance : The case of the Irish water charges
    57 ( 3 ) , pp.610-629 [2018]
  • How do we perceive the pain of others ? A window into the neural processes involved in empathy
    24 ( 3 ) , pp.771-779 [2005]
  • Happy Warriors '' : Leaders Facial Displays , Viewers Emotions , and Political Support
    [1988]
  • Happiness and productivity
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  • Fear , anger and enthusiasm about the European Union : Effects of emotional reactions on public preferences towards European integration
    18 ( 3 ) , pp.382-405 [2017]
  • Exploring relationships among media use frequency , perceived media importance , and media satisfaction in political disaffection and efficacy
    5 ( 2 ) , pp.141-163 [2002]
  • Emotional reactions to the economy : I 'm mad as hell and I ’ 'm not going to take it anymore
    [1986]
  • Emotional policy : Personal sadness and anger shape judgments about a welfare case
    29 ( 2 ) , pp.149-168 . [2008]
  • Emotion and the construal of social situations : Inferences of cooperation versus competition from expressions of anger , happiness , and disappointment
    26 ( 3 ) , pp.442-461 [2012]
  • Emotion and adaptation
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  • Effects of photographs in news-magazine reports on issue perception
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  • Effects of induced sad mood on facial emotion perception in young and older adults
    26 ( 3 ) , pp.319-335 [2019]
  • Effects of fear and anger on perceived risks of terrorism : A national field experiment
    14 ( 2 ) , pp.144-150 [2003]
  • Descartes ' error : Emotion , reason and the humanbrain
    [1994]
  • Can photojournalism enhance public engagement with climate change ?
    [2017]
  • Beyond valence : Toward a model of emotion-specific influences on judgement and choice
    14 ( 4 ) , pp.473-493 [2000]
  • Beyond simple pessimism : effects of sadness and anger on social perception
    64 ( 5 ) , pp.740-752 [1993]
  • Audience perceptions of candidates ' appropriateness as a function of nonverbal behaviors displayed during televised political debates
    145 ( 2 ) , pp.225-236 [2005]
  • Applying the Theory of Affective Intelligence to Support for Authoritarian Policies and Parties
    40 , pp.109-139 [2019]
  • Anxiety , enthusiasm , and the vote : The emotional underpinnings of learning and involvement during presidential campaigns
    87 ( 3 ) , pp.672-685 . [1993]
  • Anger strays , fear refrains : The differential effect of negative emotions on consumers ’ ethical judgments
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  • Anger , anxiety , depression , and negative affect : Convergent or divergent ?
    110 , pp.186-202 [2019]
  • An economic theory of political action in a democracy
    65 ( 2 ) , pp.135-150 [1957]
  • Affective intelligence and political judgment
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  • Affective and semantic components in political person perception
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  • Affect , generalization , and the perception of risk
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  • A theory of blame
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  • A social cognitive model of candidate appraisal
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  • A cross-cultural study of political advertising in the United States and Korea
    24 ( 4 ) , pp.413-430 . [1997]
  • A comparative analysis of nonverbal expressions as portrayed by Korean and American print‐media advertising
    3 , pp.317-339 [1992]
  • <인터넷공간의 진화와 미디어콘텐츠>
    김위근 백선기 최민재 서울: 커뮤니케이션북스 [2007]
  • <2018 언론수용자의식조사>
    한국언론진흥재단 서울: 한국언론진흥재단 [2018]
  • <2017년 대선 보도 및 선거 뉴스 유통 연구>
    한국언론진흥재단 서울: 한국언론진흥재단 [2017]