박사

공학적 설계를 도입한 STEAM 수업자료 개발 및 적용 = Development and Application of STEAM Instructional Materials with Engineering Design

김희목 2020년
논문상세정보
' 공학적 설계를 도입한 STEAM 수업자료 개발 및 적용 = Development and Application of STEAM Instructional Materials with Engineering Design' 의 주제별 논문영향력
논문영향력 선정 방법
논문영향력 요약
주제
  • ECB 모델
  • FPV-ES 모형
  • steam 교육
  • 공학적 설계
동일주제 총논문수 논문피인용 총횟수 주제별 논문영향력의 평균
125 0

0.0%

' 공학적 설계를 도입한 STEAM 수업자료 개발 및 적용 = Development and Application of STEAM Instructional Materials with Engineering Design' 의 참고문헌

  • 현장 적용 사례를 통한 STEAM 교육(STEAM)의 이해
    김훈 조향숙 허준영 한국교육개발원 연구보고서 [2012]
  • 현대 디자인학의 지평
    명승수 서울: 디자인하우스 [1991]
  • 학생들의 기술에 대한 태도 척도 개발
    이춘식 실과교육연구, 14(2), 157-174 [2008]
  • 통합개념을 중심으로 한 싱가포르, 캐나다와 미국의 과학교육과정 내용 요소 분석
    방담이 송주연 윤회정 이윤하 한국과학교육학회지 34(1), 21-32 [2014]
  • 초중등 공학 교육 강화방안 정책연구
  • 초등학생의 실과 문제해결 과정에서 나타나는 문제발견 특성
    김미희 송현순 실과교육연구, 16(1), 23-42 [2009]
  • 초등학생의 시각화 경향성이 문제해결력 및 문제해결과정에 미치는 효과
    나일주 박소영 성은모 초등교육연구, 23(4), 509-534 [2010]
  • 초등학생의 기술적 문제해결 과정에 대한 사례 연구
    송현순 정성봉 한국실과교육연구학회, 6(2), 75-88 [2000]
  • 초등학생의 공학에 대한 태도 및 공학 문제해결에 대한 사례 연구: STEM 통합 접근 교육프로그램 적용을 통해
    문대영 한국실과교육학회지, 22(4), 51-66 [2009]
  • 초등학교 학생의 창의적 문제해결 과정과 교사의 지도에 따른 변화
    김진섭 실과교육연구, 16(1), 1-22 [2010]
  • 초등학교 STEAM 수업 활성화 방안 논의
    정광순 학습자중심교과교육연구 15(2), 99-119 [2015]
  • 초등학교 5학년 ‘전기회로’ 단원의 STEAM 교육이 과학에 대한 대도 및 만족도에 미치는 영향
    황광석 한국교원대학교 대학원 석사학위논문 [2013]
  • 초등 STEAM 교육의 창의적 설계 활동을 위한 교수설계 원리 개발 연구
    최소영 서울대학교 대학원 박사학위논문 [2017]
  • 창의적 융합인재양성을 위한 STEAM 교육과정 모형 개발
  • 창의적 설계를 기반으로 한 기계구조 자동설계 시스템
    전진완 국민대학교 대학원 석사학위논문 [2002]
  • 창의적 설계 입문
    김용세 파주: 생능 [2009]
  • 창의적 설계 기반의 STEAM Project. http://gifted.kaist.ac.kr/bbs/board.php?bo_table=dissertation&wr_id=89.
  • 창의적 문제해결을 위한 이러닝 지원시스템 설계원리 개발연구
    홍미영 서울대학교 대학원 박사학위논문 [2012]
  • 창의적 공학설계방법론 교육에 관한 연구
    김강 이건상 한국공학교육학회 15(4), 94-100 [2012]
  • 창의설계 입문
    강보선 김영철 류동일 광주: 전남대학교출판부 [2014]
  • 잠자는 생각을 깨우는 창의적 공학설계
    김대식 박성균 유철증 서울: GS인터비전 [2010]
  • 이소이STEM 통합 접근의 기술 수업 설계 모형 개발
    이소이 충남대학교 대학원 박사학위논문 [2011]
  • 이선주공학적 설계 과정을 강조한 과학 수업이 공업계 고등학교 학생들의 과학 태도에 미치는 영향
    이선주 한국교원대학교 대학원 석사학위논문 [2015]
  • 우리나라 STEAM 교육의 방향
  • 영재반 중학생의 설계과정 기반 창의적 문제해결 질적 사례 연구
    유재영 최준섭 교사교육연구, 51(3), 520-534 [2012]
  • 안티카페 문제해결 전략을 통해 본 초등학생의 창의적 사고 과정과 산출물 분석
    김경은 김미숙 최상덕 사고개발, 9(2), 99-117 [2013]
  • 실제적, 맥락적 문제중심학습을 위한 초등교사의 역할: 4학년 과학과 ‘에너지’단원의 교수전략 및 학습자료 활용을 중심으로
    서예원 초등교육연구, 20(2), 75-111 [2007]
  • 시리즈 E: 개방형 문제해결과정에서 수학 영재아와 수학 우수아의 행동특성분석
    김시명 신인선 E-수학교육 논문집, 20(1), 33-59 [2006]
  • 설계의 본질에 기초한 교수설계 모형의 분석 및 활성화 방안
    박기용 경북대학교 대학원 박사학위논문 [2007]
  • 설계과제의 난이도 조절에 관한 연구
    조대희 대한건축학회 논문집: 계획계, 17(12), 37-44 [2001]
  • 미래 창조경제에 기여할 과학영재 발굴, 육성방안 연구
    김미진 류지영 백민정 이종열 정현철 허남영 KAIST 과학영재교육연구원 연구보고서 [2014]
  • 디지털 매체를 활용한 포럼연극 수업 설계 모형 개발
    김선희 서울대학교 대학원 박사학위논문 [2014]
  • 대학수업을 위한 활동이론 기반 플립드 러닝(flipped learning) 수업모형 개발
    김연경 중앙대학교 대학원 박사학위논문 [2016]
  • 대안적 열린 교육을 위한 문제해결 수업전략의 탐색
    최유현 열린교육학회지, 6(1), 49-68 [1998]
  • 기술적 문제해결과정에 나타난 사고활동의 분석과 그 계 발 전략
    최유현 인천교육대학교 과학교육논총, 15, 281-318 [2003]
  • 기술교사의 기술적 문제 설계과정
    강경균 최유현 한국기술교육학회지, 11(3), 95-123 [2011]
  • 기술과 교육의 학습 과정으로서의 설계과정과 문제해결의 비교연구
    최유현 한국실과교육학회지, 17(2), 173-190 [2004]
  • 국내 초등학교 STEAM 교육 연구 현황 분석을 통한 유아교육에서의 방향 탐색
    김대욱 김민정 조형숙 유아교육연구 34(4), 139-161 [2014]
  • 교수설계모형과 실천 간의 차이와 원인 분석
    박기용 교육공학연구, 23(4), 1-30 [2007]
  • 교수설계 이론과 모형
    임철일 파주: 교육과학사 [2012]
  • 교과 연계를 통한 통합형 STEAM 수업 구성-사회과 모의 선거 활동을 중심으로
    이광원 학습자중심교과교육연구, 16(6), 113-137 [2016]
  • 과학탐구와 디자인 융합교육 프로그램 개발: 부력의 원리와 수영복 만들기
    백종호 정대홍 조영환 현장과학교육, 10(2), 182-194 [2016]
  • 과학탐구 기반의 통합적 STEM 교육 모형 개발 및 적용
    권혁수 박경숙 오희진 이효녕 한국과학교육학회지, 34(2), 63-78 [2014]
  • 과학사와 STEAM 교육의 적용 실태와 과학사를 활용한 설계 기반의 STEAM 교육 수업에 대한 초등교사들의 인식
    박상우 박영관 정원우 과학교육연구지, 40(2), 166-188 [2016]
  • 과학 수행형 과학적 창의성 평가도구(TATSC) 개발과 과학영재교육대상자 선발에 적용 방안
    이경학 전남대학교 대학원 박사학위논문 [2011]
  • 공학적 디자인: 과학, 기술, 공학, 수학교육의 촉진자
    권혁수 박경숙 과학교육연구지, 33(2), 207-219 [2009]
  • 공학설계 교과목에서 문제 중심 교수-학습과 프로젝트 중심 교수-학습 전략 비교 분석
    김종욱 손준익 신행자 임영도 한국공학교육학회, 12(4), 142-149 [2009]
  • 공리적 설계와 기능모델을 이용한 개념설계 기법에 관한 연구
    홍을표 한양대학교 대학원 박사학위논문 [2009]
  • 공리적 설계
    서남표 서울:동명사 [2002]
  • 공과대학생의 기술적 문제해결 전략과 자아조절 관련 변인과의 상관 연구
    김태훈 공학교육연구, 8(2), 64-83 [2005]
  • 가상학습공동체 형성 과정 모형 연구
    나일주 홍성연 교육공학연구, 19(3), 101-122 [2003]
  • Where is the E in STEM for young children ? Engineering design education in an elementary teacher preparation program
    23 ( 1 ) , 49-64 [2014]
  • What is creativity ? In M. A. Boden ( Ed . ) , Dimensions of Creativity
    pp . 75-117 [1994]
  • Understanding and supporting creativity in design
    [2007]
  • Two approaches to engineering design observations in sTEm education
    47 ( 2 ) , 5-40 [2010]
  • The strategic thinking of novice designers : Discontinuity between theory and practice
    26 ( 2 ) , 34-44 [2000]
  • The reflective practitioner : How professionals think in action ( Vol . 5126 )
    [1983]
  • The process of education
    [1960]
  • The necessity of being “ Un-isciplined ” and “ Out of control ” : design action and systems thinking
    7 ( 3 ) , 22-29 [1994]
  • The mind in design : A conceptual framework for cognition in design educationDesign Knowing and Learning : Cognition in design education
    pp . 269-295 [2001]
  • The impact of engineering integrated science ( EIS ) curricula on first-year technical high school students ’ attitudes toward science and perception of engineering
    12 , 1881-1907 [2016]
  • The genius of design. Quadrille publishing limited. 이희명 역(2013). 디자인의 탄생
    Sparke, P. 서울: 안그라픽스 [2009]
  • The effectiveness of creativity training : A quantitative review
    16 , 361 ? 388 [2004]
  • The design process : Does it exist ?
    5 , 199-217 [1995]
  • The design of material , organism , and minds : Different understandings of design
    [2010]
  • The Social Psychology of Creativity
    [1983]
  • The Problem-Solving Strategies of Young Designers
    [1996]
  • The Nature of Expertise .
    [2014]
  • The Language and Thought of Child
    [1952]
  • The Design Method
    [2013]
  • Technologies for lifelong Kindergarten
    46 ( 4 ) , 43-55 [1998]
  • Teaching science through designing technology
    19 ( 3 ) , 269-288 [2009]
  • Teaching design in middle-school : Instructors ’ concerns and scaffolding strategies
    22 ( 2 ) , 171-185 [2013]
  • STEM/STEAM 교육의 이해와 적용
    이효녕 서울: 북스힐 [2013]
  • STEM, STEAM 교육과 우리나라 STEAM 교육의 이해와 해결 과제
    김현경 심재호 이양락 한국과학교육학회지, 35(4), 709-723 [2015]
  • STEM , STEM education , STEM mania
    68 ( 4 ) , 20-26 . [2009]
  • STEAM 통합 교육의 수업 자료 제작을 위한 PDIE 모형개발
    김진수 2011년도 대한공업교육학회 하계학술대회 발표논문자료, 386-392 [2011]
  • STEAM 교육론
    김진수 서울: 양서원 [2012]
  • STEAM 교육과 스마트 러닝: STEAM 교육의 이론과 실제
    박범익 박양숙 서울 : 피엠디북스 [2013]
  • STEAM 교육(STEAM)을 위한 이론적 모형의 제안
    김성원 우애자 이현주 정영란 한국과학교육학회지, 32(2), 388-401 [2012]
  • STEAM 교육(STEAM) 활성화 방안. STEAM 교육(STEAM) 수도권 설명회(2011.7.11.)
    교육과학기술부 한국창의과학재단 [2011]
  • STEAM 교육(STEAM) 연구 동향 분석
    곽혜정 류희수 과학교육연구지 40(1), 72-89 [2016]
  • STEAM 교육(STEAM) 실행 방향 정립을 위한 기초연구
  • STEAM 관련 통합교육 프로그램의 내용 분석: 초등실과를 중심으로
    김지숙 실과교육연구, 19(2), 71-88 [2013]
  • STEAM Education : an overview of creating a model of integrative education
    [2008]
  • Ryan , M. Problem-based learning meetsCase-based reasoning in the middle-school scienceClassroom : Putting learning
    The Journal of the Learning Sciences ,
  • Recognizing and fosteringCreativity in technological design education
    20 ( 3 ) , 345-358 [2010]
  • Purcell, T., Gero, J., Edwards, H., & McNeill, T. (1996). The data in design protocols.: The issue of data coding, data analysis in the development of models of the design process. In N. Cross, H. Christiaans, & K. Dorst (Eds.), Analysing Design Activity(pp. 225-252). Chichester, UK: Wiley.
  • Perspectives on pupil creativity in design and technology in the lower secondary curriculum in England
    18 ( 2 ) , 139-165 [2008]
  • PBL기반 창의설계입문
    장용철 파주: 동화기술 [2010]
  • Next generation science standards for states , by states
    [2013]
  • Multiobjective Evolutionary Computation for Supersonic Wing-shape Optimization .
    4 ( 2 ) , 182-187 . [2000]
  • Motivating the notion of generic design within information-processing theory : The design problem space
    10 ( 1 ) , 19-36 [1989]
  • Modeling Creativity and Knowledge-based Creative Design .
    [2013]
  • Mind in society : The development of higher psychological processes
    [1978]
  • Learning to solve problems : An instructional design guide
    Vol . 6 [2004]
  • Learning by expanding : An activity-theoretical approach to developmental research
    FI : Orienta-konsultit [1987]
  • Introductional design models for well-structured and ill-structured problem-solving learning outcomes
    45 ( 1 ) , 65-94 . [1997]
  • Introducing technology education at the elementary level
    72 ( 3 ) , 27-29 [2012]
  • Integrating engineering design challenges into secondary STEM education
    https : //files.eric.ed.gov/fulltext/ED537366.pdf [2011]
  • Instructional design ( 3rd ed. )
    [2005]
  • Informed design : A contemporary approach to design pedagogy as the core process in technology
    64 ( 1 ) , 6-8 . [2004]
  • Information as an input into the creative process
    [2006]
  • How Designers Think : The design process demystified
    [2006]
  • From physical models to biomechanics : A design-based modeling approach
    7 ( 3 & 4 ) , 429-449 . [1998]
  • Everything you need to know about design. 박찬규 역 (2008). 디자인에 대해 알고 싶은 모든 것들
    Bonny, A. 서울: 다빈치 [2008]
  • Engineering is elementary : An engineering and technology curriculum for children
    [2007]
  • Engineering is elementary
    30 ( 3 ) , 11-17 . [2009]
  • Engineering education for youth : Diverse elementary school students ' experiences with engineering design
    [2014]
  • Engineering design-based science , science content performance , and science attitudes in elementary school
    102 ( 4 ) , 513-540 [2013]
  • Engineering design thinking and information gathering final report . Retrieved from the National Center for Engineering and Technology Education
    [2011]
  • Engineering design challenges in a science curriculum . Retrieved from the National Center for Engineering and Technology Education
    [2011]
  • Engineering competitions in the middle school classroom : Key elements in developing effective design challenges
    9 ( 3 ) , 299-327 [2000]
  • Engineering Design Method : Strategies for product design ( 3rd ed. )
    [2000]
  • Engineering Design : A systematic approach ( 2nd ed. )
    [1996]
  • Engineering Design : A project-based introduction
    [2004]
  • Engineering Design
    [2005]
  • Educating instructional designers : Different methods for different outcomes
    34 ( 6 ) , 5-11 [1994]
  • Designing problems to promote higher ? order thinking
    95 , 25-31 [2003]
  • Designerly ways of knowing
    3 ( 4 ) , 221-227 [1982]
  • Designerly ways of knowing
    [2006]
  • Design thinking
    [1991]
  • Design prototypes : a knowledge representation schema for design
    11 ( 4 ) , 26-36 [1990]
  • Design principles for high school engineering design challenges : Experiences from high school science classroomsfrom the National Center for Engineering and Technology Education
    [2011]
  • Design and Development Research : Methods , strategies , and issues
    [2014]
  • Design Methods ( 2nd ed. )
    [1992]
  • Design History and the History of Design
    [1989]
  • Design Discourse : history , theory , criticism
    [1989]
  • Design ? based science and student learning
    41 ( 10 ) , 1081-1110 . [2004]
  • Design ? based science and real ? world problem ? solving
    27 ( 7 ) , 855-879 . [2005]
  • Describing the creative design process by the integration of engineering design and cognitive psychology literature
    29 ( 2 ) , 160-180 [2008]
  • Denson, C. D. (2011). Building a framework for engineering design experiences in STEM: A synthesis. Retrieved from the National Center for Engineering and Technology Education. URL: https://pdfs.semanticscholar.org/28d5/be408e705d06490d663a974b2a760b6eae06.pdf
  • Decision making and sources of knowledge : How students tackle integrated tasks in science , technology and mathematics
    34 ( 2 ) , 115-135 [2004]
  • Creativity in the design process : Coevolution of problem-solution
    22 ( 5 ) , 425-437 . [2001]
  • Creativity in school design and technology in England : A discussion of influences
    17 ( 2 ) , 149-162 [2007]
  • Creativity : A framework for the design/problem solving discourse in technology education
    17 ( 1 ) , 36-52 [2006]
  • Creative thinking , values and design and technology education
    15 ( 1 ) , 61-71 [2005]
  • Creative stimulation in conceptual design . In ASME 2002 International Design Engineering Technical Conferences and Computers and Information in Engineering Conference
    pp . 251-263 [2002]
  • Creative design : A New Look at Design Principles .
    [1987]
  • Creative Problem Solving and Engineering Design
    [1999]
  • Constructivism : Implications for the design and delivery of instruction . In D. H. Jonassen ( Eds . ) , Handbook of Research for Educational Communications and Technology
    pp . 170-198 [1996]
  • Cognitive strategies in architectural design
    22 ( 1 ) , 59-68 . [1979]
  • Chance , Love and Logic
    [1923]
  • Case-based creative design
    85 , 1-8 . [1993]
  • Art and artifact of children 's designing : A situated cognition perspective
    5 ( 2 ) , 129-166 . [1996]
  • An exploration of the design process
    13 ( 3/4 ) , 115-119 [1979]
  • An artifical life approach for the animation of cognitive characters
    25 ( 6 ) , 955-964 . [2001]
  • A. N.Activity , consciousness , and personality
    [1978]
  • A model of creative design process for fostering creativity of students in design education
    22 ( 4 ) , 437-450 [2012]
  • A Framework for K-12 Science Education : Practices , crosscutting concepts , and core ideas
    [2011]