박사

전해질과 이온에 대한 중학생들의 개념 변화 유형 및 개념생태 특징에 관한 연구

신성희 2017년
논문상세정보
    • 저자 신성희
    • 기타서명 A Study on Types of the Middle School Students' Conceptual Change and Characteristics of Conceptual Ecology on the Concept of Electrolyte and Ion
    • 형태사항 삽화: 114 p.: 30 cm
    • 일반주기 지도교수: 양기열
    • 학위논문사항 2017. 2, 학위논문(박사)-, 과학교육학과 화학교육, 경상대학교 대학원
    • 발행지 진주
    • 언어 kor
    • 출판년 2017
    • 발행사항 경상대학교 대학원
    유사주제 논문( 0)

' 전해질과 이온에 대한 중학생들의 개념 변화 유형 및 개념생태 특징에 관한 연구' 의 참고문헌

  • 화합물 학습 과정과 학습자 특성에 따른 중학생들의 개념 생 태 지위 변화 분석
    김경미 한국교원대학교 대학원 박사학위논문 [2012]
  • 화학 교수의 효과적인 방법
    백성혜 한국교원대학교 교원교육. 15(1): 160-168 [1999]
  • 박사
  • 초등학교 학생의 빛에 대한 개념과 달의 위상 변화 개념 사이의 관련성: 개념생태학적 접근
    김찬종 박현정 초등과학교육. 16(1): 173-187 [1997]
  • 초등학교 학생들의 증발에 대한 개념 생태 연구
    박현주 한국 초등과학교육학회지. 15(2): 215-222 [1996]
  • 박사
    중학생의 힘 개념변화에 대한 개념생태학적 이해
    박지은 단국대학 교 과학교육학과 석사학위논문 [2000]
  • 박사
  • 중학교 과학2 교과서에 서술된 원소, 주기율표, 원자 내용이 요구하는 인지 수준 분석
    강순희 김선정 방담이 대한화학회지. 56(4): 518-529 [2012]
  • 중학교 2학년 학생들의 인지 수준과 과학 교과서의 내용 인 지 요구도 수준 비교 분석 : 제7차 교육과정 8학년 화학 영역을 중심으로
    천혜정 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문 [2009]
  • 중학교 1학년 물질의 상태변화와 에너지 단원에서 과학 교 사의 전공분야와 교수경험에 따른 내용교수지식의 비교
    오은경 한국교원대학교 교 육대학원 석사학위논문 [2010]
  • 중.고등학교 과학 교과서 및 대학 일반화학 교재에 제시된 입자 및 입자관련 개념의 문제점 분석: 원자, 원소, 홑원소, 이온, 분자개념을 중심으로
    윤광현 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문 [2001]
  • 전해질과 이온에 대한 고등학생들의 설명유형 분석
    이정아 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문 [2009]
  • 전해질과 이온 및 산 염기 반응에 관한 고교생들의 개념 조 사 연구
    심유경 연세대학교 교육대학원 석사학위논문 [2003]
  • 원자와 원소에 대한 고등학생, 예비 교사 및 과학 교사들의 인식 조사
    최기운 한국교원대학교 대학원 석사학위논문 [2009]
  • 실험수업이 중학생의 과학적 태도와 오개념 수정에 미치는 효과 연구
    옥인선 숙명여자대학교 교육대학원 석사학위논문 [2006]
  • 수평면 위에 쌓아올린 두 물체를 당기는 상황에서 고등학생 의 마찰력 개념 생태 분석
    하명찬 부산대학교 대학원 석사학위논문 [2010]
  • 생태지위적 접근을 통한 5학년의 광합성 개념 분석
    정재훈 경북대 학교 대학원 박사학위논문 [2010]
  • 기체 분자 운동론에 관한 고등학생의 선개념 체계 유형에 따 른 개념 변화 학습 과정의 특성
    조인영 한국교원대학교 대학원 박사학위논문 [2000]
  • 교육과학기술부. 과학교육과정. 대한교과서 출판. 서울
    한국 [2007]
  • 과학사적 관점에서 원소, 원자, 분자, 물질변화 개념에 대한 과학 교과서 진술과 교사 및 학생의 개념 유형 비교
    류오현 한국교원대학교 대학원 박사학위논문 [2003]
  • 과학 교사의 전공과 비전공에 따른 고등학교 과학수업의 비 교연구
    박미현 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문 [2004]
  • 과학 개념 학습을 위한 수업모형의 비교와 일반 모형 탐색
    권난주 한국교원대학교 대학원 석사학위논문 [1994]
  • 고등학생의 과학학습관
    박현주 최병순 한국과학교육학회지. 21(1) : 59-75 [2001]
  • 박사
  • 고등학교 화학 교과서의 ‘용액’ 단원에 대한 입자 수준의 컴퓨터 보조 수업자료 개발 및 적용 효과 분석
    김정원 김종현 박찬근 백성혜 대한화학회지. 50(2): 163 [2006]
  • 개정 교육과정에 따른 과학3 교과서의 전해질과 이온 부분 내용 분석
    이선진 국민대학교 교육대학원 석사학위논문 [2012]
  • 개정 교육과정과 융합형 과학 교과서 에 대한 고등학교 과학교사들의 인식
    우애자 윤원정 윤회정 교과교육학연구. 15(3): 757-776 [2011]
  • 개정 교육 과정 중학교 과학3 교과서‘전해질과 이온’ 단원 내용의 인지 요구도 수준 분석
    구자선 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문 [2013]
  • 개념변화이론의 강화: 개념생태
    박현주 홀리스틱교육실천연구. 3(2): 177-187 [1999]
  • Zembylas, M. 2005. Three perspectives on linking the cognitive and the emotional in science learning: Conceptual change, socio-constructivism and poststructuralism. Studies in Science Education. 41: 91-116.
  • Yang, Chih-Chiang. & Hung, Jeng-Fung. 2012. Using conceptual change theories to model position concepts in astronomy. US-China Education Review. 11: 917-931.
  • West, L. T. & Pines, A. L. 1986. Conceptual understanding and science learning: An interpretation of research within a sources-of-knowledge framework. Science Education. 70(5): 583-604.
  • Wenglinsky, H. 2000. Teacher classroom practices and student performance: How schools can make a difference. Educational Testing service. 2001(2): 1-37.
  • Vosniadou, S. 2009. International handbook of research on conceptual change. New York: Routledge Press.
  • Vosniadou, S. (2007). The cognitive-situative divide and the problem of conceptual change. Educational Psychologist, 42(1), 55-66.
  • Tyson, L. M., Venville, G. J., Harrison, A. G. & Treagust, D. F. 1996. A multidimensional framework for interpreting conceptual change events in the classroom. Science Education. 81(4): 387-404.
  • Tsai, C. C. & Chang, C. Y. 2005. Lasting effects of instruction guided by the conflict map: Experimental study of learning about the causes of the seasons. Journal of Research in Science Teaching. 42(10): 1089-1111.
  • Treagust, D. F., Chittleborough, G. & Mamiala, T. L. 2003. The role of submicroscopic and symbolic representations in chemical explanations. International Journal of Science Education. 25(11): 1353−1368.
  • Toulmin, S. 1972. Human understanding. Princeton, NJ. Princeton University Press.
  • Thorley, N. R. 1990. The role of the conceptual change model in the interpretation classroom interactions. Unpublished Doctoral Thesis. University of Wisconsin-Madison, Wisconsin-Madison, U.S.A.
  • Teichert, M. A., Tien, L. T., Anthony, S. & Rickey, D. 2008. Effects of context on students’ molecular‐Level ideas. International Journal of Science Education. 30(8), 1095−1114.
  • Taber, K. S. 2001. Constructing chemical concepts in the classroom?: Using research to inform practice. Chemical Education Research and Practice. 2: 43.
  • Taber, K. S. 2000. Multiple frameworks?: Evidence of manifold conceptions in individual cognitive structure. International Journal of Science Education. 22(4): 399−417.
  • Strike, K. A. & Posner, G. J. 1985. A conceptual change view of learning and understanding. In L. H. T. West and A. L. Pines. (Ed s.), Cognitive structure and conceptual change. Orlando, Florida: Academic Press : 211-232.
  • Strike, K. A. & Posner, G. J. 1982. Conceptual change and science teaching. International Journal of Science Education. 4(3): 231-240.
  • Stewart, D. W., Shamdasani, P. N. & Rook, D. W. 2007. Focus groups: Theory and practice, 2nd edition. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Shen, J. & Confrey, J. 2010. Justifying alternative models in learning astronomy: A study of K-8 science teachers’understanding of frames of reference. International Journal of Science Education. 32(1): 1-29.
  • Schwarz, C. V., Reiser, B. J., Davis, E. A., Kenyon, L., Ach r, A., Fortus, D. & Krajcik, J. 2009. Developing a learning progression for scientific modelling: Making scientific modelling accessible and meaningful for learners. Journal of Research in Science Teaching. 46(6): 632-654.
  • Schroeder, C. M., Scott, T. P., Tolson, H., Huang, T-Y. & Lee, Y. H. 2007. A meta-analysis of national research: Effects of teaching strategies on student achievement in science in the United States. Journal of Research in Science Teaching. 44(10): 1436-1460.
  • Schommer-Aikins, M. 2004. Explaining the epistemological belief system: introducing the embedded systemic model and coordinated research approach. Educational Psychologist. 39(1): 19–29.
  • Potvin, P., Sauriol, E. & Riopel, M. 2015. Experimental evidence of the superiority of the prevalence model of conceptual change over the classical models and repetition. Journal of Research in Science Teaching. 52(8): 1082-1108.
  • Posner. G. T., Strike. K. A., Hewson. P. W. & Gertzog. W. A. 1982. Accommodation of a scientific conception: Toward a theory of conceptual change. Science Education. 66(2): 211-227.
  • Pintrich, P. R., Marx, R. W., & Boyle, R. A. (1993). Beyond cold conceptual change: The role of motivational beliefs and classroom contextual factors in the process of conceptual change. Review of Educational Research, 63(2), 167-199.
  • Park, H. J. 2007. Components of conceptual ecologies. Research in Science Education. 37(2): 217-237.
  • Park, H. J. 1995. A study of the components or students’ conceptual ecologies. Unpublished Doctoral Thesis. University of Wisconsin-Madison, Wisconsin-Madison, U.S.A.
  • Park, H. J. & Choi, B. S. 2000. Korean high school students’views about learning and knowing science. Paper presented at the annual meeting of the National Association for Research in Science Teaching. New Orleans, LA, Aprill 28-May 1.
  • Palinkas, L. A., Horwitz, S. M., Green, C. A., Wisdom, J. P., Duan, N. & Hoagwood, K. 2015. Purposeful sampling for qualitative data collection and analysis in mixed method implementation research. Administration and Policy in Mental Health and Mental Health Services Research. 42(5): 533-544.
  • PISA와 TIMSS 상위권과 우리나라의 교육과정 및 성취 특성 비교 분석
    강민경 김경희 김미영 김선희 김수진 박효희 정송 한국교육과 정평가원. RRE 2009-7-2. [2009]
  • Nakhleh, M. B. 1992. Why some students don't learn chemistry: Chemical misconceptions. Journal of Chemical Education. 69(3): 191.
  • Morgan, D. L. 2002. Focus group interviewing. In J. F. Gubrium & J. A.
  • Mathison, S. 1988. Why triangulate?. Educational Researcher. 17(2): 13-17.
  • Marquez, C., Izquierdo, M. & Espinet, M. 2006. Multimodal science teachers’ discourse in modelling the water cycle. Science Education. 90: 202-226.
  • Linder, C. J. 1993. A challenge to conceptual change. Science Education. 77(3): 293-300.
  • Lilijedahl, P. 2011. The theory of conceptual change as a theory for changing conceptions. NOMAD. 16(1-2).
  • Krueger, R. A. & Casey, M. A. 2009. Focus groups: A practical guide for applied research, 4th edition. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Kinchin, I. M. 2000. From ‘ecologist’ to ‘conceptual ecologist’: The utility of the conceptual ecology analogy for teachers of biology. Journal of Biological Education. 34(4): 178-183.
  • Kabapinar, F., Leach, J. & Scott, P. 2004. The design and evaluation of a teaching–learning sequence addressing the solubility concept with Turkish secondary school students. International Journal of Science Education. 26(5): 635−652.
  • Justi, R. S. & Gilbert, J. K. 2002. Modelling, teachers’ views on the nature of modelling, and implications for the education of modellers. International Journal of Science Education. 24(4): 369-387.
  • Jones, M. G., Carter, G. & Rua, M. J. 2000. Exploring the development of conceptual ecologies: Communities of concept related to convection and heat. Journal of Research in Science teaching. 37(2): 139-159.
  • Jaber, L. Z. & BouJaoude, S. 2012. A macro–micro–symbolic teaching to promote relational understanding of chemical reactions. International Journal of Science Education. 34(7): 973.
  • Hofstein, A., & Lunetta, V. N. (1982). The role of the laboratory in science teaching: Neglected aspects of research. Review of educational research, 52(2), 201-217.
  • Hewson, P. W. 1992. Conceptual change in science teaching and teacher education. Paper presented at a meeting on “Research and Curriculum Development in Science Teaching”, under the auspices of the National Center for Educational Research, Documentation, and Assessment, Ministry for Education and Science, Madrid, Spain, June 1992.
  • Hewson, P. W. & Thorley, N. R. 1989. The conditions of conceptual change in the classroom. International Journal of Science Education. 11(special issue): 541-553.
  • Hewson, M. G. 1988. The ecological context of knowledge: Implications for learning science in developing countries. Journal of Curriculum Studies. 20(4): 317-326.
  • Hewson, M. G. 1985. The role of intellectual environment in the origin of conceptions: An exploratory study. In L. H. T. West & A. L. Pines (Eds.), Cognitive Structure and Conceptual Change (211-231). London: Academic Press.
  • Hennink, M. M. 2007. International focus group research: A handbook for the health and social sciences. Cambridge University Press: Cambridge.
  • Green, T. 1971. The activities of teaching. New York: McGraw-Hill.
  • Georghiades, P. (2000). Beyond conceptual change learning in science education: focusing on transfer, durability and metacognition. Educational Research, 42(2), 119-139.
  • Eylon, B. & Linn, M. 1988. Learning and instruction: An examination of four research perspectives in science education. Review of Educational Research. 58: 251.
  • Ebenzer, J. V. & Erickson, G. L. 1996. Chemistry students' conceptions of solubility: A phenomenography. Science Education. 80(2): 181.
  • Duit, R., Treagust, D. & Widodo, A. 2008. Teaching science for conceptual change - theory and practice. In Vosniadou, S.(eds.). International Handbook of Research on Conceptual Change: 629-646.
  • Driver, R. 1988. Theory into practice 2: A constructivist approach to curriculum development. London, New York, Philadelphia: The Falmer Press.
  • Disessa, A. A. 2002. Why “conceptual ecology”is a good idea. In M. Limon & L. Mason(Eds), Reconsidering conceptual change: Issues in theory and practice. Netherlands: Kluwer Academic Publishers.
  • Denzin, N. K. 1970. The research act: A theoretical introduction to sociological methods.
  • Deniz, H., Donnelly, L. A. & Yilmaz, I. 2008. Exploring the factors related to acceptance of evolutionary theory among Turkish preservice biology teachers: Toward a more informative conceptual ecology for biological evolution. Journal of Research in Science Teaching. 45(4): 420-443.
  • Demastes, S. S., Good, R. G. & Peebles, P. 1995. Students’ conceptual ecologies and process of conceptual change in evolution. Science Education. 79(6): 637-666.
  • Chinn, C. A. & Brewer, W. F. 1993. The Role of Anomalous Data in Knowledge Acquisition: A theoretical framework and implications for science instruction. Review of Educational Research. 63: 1.
  • Chi, M. T. M. 2005. Commonsense conceptions of emergent processes: Why some misconceptions are robust. Journal of the Learning Sciences. 14(2): 161-199.
  • Chi, M. T. M. 1992. Conceptual change within and across ontological categories: Examples from learning and discovery in science. Minneapolis, M. N.: University of Minnesota Press.
  • Chi, M. T. H., Slotta, J. D. & de Leeuw, N. 1994. From things to process: A theory of conceptual change for learning science concepts. Learning and Instruction. 4(1): 27-43.
  • Carey, S. 2000. Science education as conceptual change. Journal of Applied Developmental Psychology. 21(1): 13-19.
  • Carey, S. 1985. Conceptual change in childhood. Cambridge, M. A.: MIT Press.
  • Buckley, B. C. & Boulter, C. J. 2000. Investigating the role of representations and expressed models in building mental models. In J. K. Gilbert. & C. J. Boulter(Eds.). Developing models in science education: 119-135. Netherlands: Kluwer Academic Publishers.
  • Brurke, K. A., Greenbowe, T. J. & Windschitl, M. A. 1998. Developing and using conceptual computer animations for chemistry instruction. Journal of Chemical Education. 75(12): 1658-1661.
  • Bloor, M., Frankland, J., Thomas, M. & Robson, K. 2001. Focus groups in social research. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Beswick, K. 2009. School mathematics and mathematicians’ mathematics: teachers’ beliefs about the nature of mathematics. In M. Tzekaki, M. Kaldrimidou & H. Sakonidis (Eds.). Proceedings of the 33rd annual conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. 2: 153–160.
  • Beeth, M. E. 1993. Dynamic aspects of conceptual change instruction. Doctoral dissertation, University of Wisconsin-Madison.
  • Barbour, R. 2007. Doing focus groups. London: Sage.
  • Badley, G. 1999. Improving teaching in British higher education. Quality Assurance in Education. 7(1): 35-40.
  • Adbo, K. & Taber, K. 2009. Learners’ Mental Models of the Particle Nature of Matter: A study of 16‐year‐old Swedish science students. International Journal of Science Education. 31(6): 757−786.
  • Adadan, E. & Savasci, F. 2012. An analysis of 16–17-year-old students' understanding of solution chemistry concepts using a two-tier diagnostic instrument. International Journal of Science Education. 34(4): 513−544.
  • 7 ․ 8학년 광합성 개념의 생태 지위 변화 분석
    임수민 경북대학교 대학원 석사학위논문 [2010]