연구동향 분석
홈
알림
이용안내
오류접수
API
서비스소개
인기 연구 키워드 :
인기 활용 키워드 :
박사
과학탐구 중심 문해활동을 통한 유아의 문해능력 변화
박은주
2007년
활용도 Analysis
논문 Analysis
연구자 Analysis
활용도 Analysis
논문 Analysis
연구자 Analysis
활용도
공유도
영향력
논문상세정보
저자
박은주
형태사항
26cm: iv, 283 p.
일반주기
참고문헌 수록
학위논문사항
유아교육학과 유아교육전공, 2007. 8, 중앙대학교 대학원, 학위논문(박사)-
발행지
서울
언어
kor
출판년
2007
발행사항
중앙대학교 대학원
참고문헌( 207)
유사주제 논문( 0)
인용/피인용
과학탐구 중심 문해활동을 통한 유아의 문해능력 변화
' 과학탐구 중심 문해활동을 통한 유아의 문해능력 변화'
의 참고문헌
효과적인 유아 문식성 지도를 위한 이론적 탐색
이차숙
유아교육연구
[1995]
활동중심 통합적 문해활동이 유아의 발생적 읽기능력발달에 미치는효과
김정희
[2000]
함께 쓰기 전략이 유아의 쓰기 행동 및 능력에 미치는 효과
김소양
이경화
아동학회지
[2001]
한국 유아의 창안적 철자 발달과정 분석
조선하
[2003]
탐구능력 향상을 위한 창의적 실험구성 프로그램 개발 및 평가연구
조형숙
유아교육연구
[2001]
박사
컴퓨터를 활용한 균형잡힌 읽기·쓰기 활동이 유아의 문해발달에 미치는 영향
유화영
컴퓨터를 활용한 균형 잡힌 읽기
[2004]
취학 전 유아의 문자지도에 관한 연구
박혜정
[1988]
초등학생의 읽기 능력과 과학 탐구 능력 및 과학 성취도와의 관계
장명덕
정진우
정철
[1999]
초등학생의 과학관련 글읽기 초인지 지식
남선아
초등학생의 과학관련 글 읽기 초인지 지식
[2000]
박사
초등학생들의 과학 관련 글읽기 초인지 지식과 과학 성취도의 관계
한영수
초등학생들의 과학관련 글 읽기 초인지 지식과 과학 성취도의 관계
[2001]
초등학교 학생들의 과학관련 글 읽기에 대한 초인지 지식과 정신용량과의 관계
오시영
[2004]
초기 읽기지도의 개념적 모형
이차숙
[2000]
질적연구방법론(Qualitative Inquiry and Research Design)
조흥식
[2005]
읽기와 쓰기를 즐기는 어린이로 기르는 방법
Shickedanz,J.A
[1995]
읽기, 쓰기 능력에 따른 또래와의 문해관련 상호작용에 관한 연구
고재희
읽기
[1994]
박사
유치원·초등학교 문해지도에 대한 교사·장학사의 인식조사 및 연계모형 구성을 위한 연구
권세경
유치원 초등학교 문해지도에 대한 교사 장학사의 인식조사 및 연계모형 구성을 위한 연구
[2005]
유치원 교육과정
교육부
[1992]
유치원 교사와 초등학교 1학년 교사의 총체적 언어신념과 지도방법
김금미
[2002]
유아의 효율적 문해 지도 방안 탐색
고재희
신동로
학생생활연구
[1996]
유아의 읽기태도 척도 개발 연구
마송희
지성애
한국영유아보육학
[2000]
유아의 읽기에서의 초인지 활용에 관한 고찰
이경화
유아교육연구
[2000]
유아의 문해발달에 영향을 미치는 요인
위영희
[2003]
박사
유아의 문해 발달에 대한 교사의 신념과 문해 교육의 실제에 관한 연구
이진경
유아의 문해발달에 대한 교사의 신념과 문해교육의 실제에 관한 연구
[2002]
유아의 문자 언어교육을 위한 통합적 접근법에관한 연구
김영실
이기숙
현은자
[1993]
유아의 문어발달과 구어, 문어 구별능력 발달에 관한 질적 분석연구
이영자
이종숙
유아의 문어발달과 구어
[1990]
유아의 글자 환경과 읽기에 관한 연구
주영희
[1992]
유아언어발달과 교육
주영희
[2001]
유아언어교육
박혜경
[1999]
유아교사의 교육신념, 언어교수효능감 및 독서습관과 유아 문해교육과의 관계
최미희
유아교사의 교육신념
[2005]
유아교사론
이은화
[1995]
박사
유아 초기 읽기지도를 위한 어머니 참여 프로그램의 효과
김옥분
[1994]
유아 언어 교육의 이론적 탐구
[2005]
우리 나라 아동의 쓰기 발달 연구
이연섭
우리나라 아동의 쓰기발달 연구
[1987]
박사
요리활동을 통한 유아의 언어 양상에 관한 연구
원경미
[2005]
예비교사를 위한 탐구 중심 과학교육 수업의 효과 탐색
조형숙
유아교육연구
[1999]
언어경험접근에 의한 문해활동이 유아의 읽기와 쓰기능력에 미치는영향
공혜미
[2005]
언어경험접근법을 적용한 읽기, 쓰기 지도 연구
황선희
언어경험접근법을 적용한 읽기
[2007]
박사
언어경험접근법에 의한 국민학교 1학년 읽기 지도 프로그램 모형 구성
김애연
언어경험접근법에 의한 국민학교 1학년 읽기지도 프로그램 모형 구성
[1992]
언어경험접근법(LEA)을 적용한 영어 읽기지도가 다른 언어기능에 미치는 영향
유정순
[2005]
박사
언어경험 교수법에 따른 유아의 초기 읽기 효과
김정선
언어경험 교수법에 따른 유아의 초기 읽기효과
[2002]
언어 , 언어학 그리고 언어교육
원진숙
언어
[1997]
어머니와 교수개입에 의한 상호작용적 문해 프로그램이 유아의 초기문해능력에 미치는 효과
유향선
[1997]
아동의 읽기에 대한 인식
김영실
심성경
[1994]
아동의 가정문해환경과 인쇄물 개념과의 관계
정지연
[2005]
아동과 교육과정경험과 교육
Dewey, John
[2002]
박사
쓰기교육 접근법에 따른 유아의 쓰기행동 및 인식에 관한 연구
김소양
김소양
이화여자대학교 대학원 박사학위논문
[1995]
쓰기 지도 방법이 유아의 쓰기 인식, 쓰기 행동과 쓰기 발달에 미치는 효과의 비교연구
박상희
쓰기 지도방법이 유아의 쓰기인식
[1997]
실생활에 적용 가능한 탐구력 신장을 위한 자연과 학습 방법의 학습
기용위
문두석
유법주
한광래
광주교육대학교 초등교육연구소
[1997]
새로운 유아과학교수법의 실제
조형숙
[1999]
상호작용적 문해 프로그램이 유아의 문해발달에 미치는 효과
진경희
[2002]
비지시적 지도방법에 의한 유아의 읽기와 쓰기 행동의 발달
이영자
이종숙
덕성여대 논문집
[1985]
문해발달에 대한 유치원 교사의 신념, 문해활동과 갈등요인에 관한연구
허윤선
문해발달에 대한 유치원 교사의 신념
[2006]
문해관련 또래 간 상호작용 형태와 내용의 관계
이지현
[1999]
문학적 중심 접근과 학습지 중심 접근법에서 유아의 창의적 쓰기와관련된 집단 및 개인 간 상호작용 분석
전지형
[2002]
동화 내용에 대한 교사와 유아의 토의활동이 유아의 문해발달에 미치는 효과
민옥진
이윤경
아동학회지
[2001]
교사의 질문유형에 따른 유아의 창의성에 관한 연구
박수옥
조부경
조성연
아동학회지
[1996]
과학교육과 아동문학의 통합적 지도효과
정명희
[1999]
과학교육 정보체제 구축을 위한 연구
김창식
이화국
조정일
한효순
한국과학교육학회지
[1996]
과학과 열린교육
김현재
[1998]
과학 학습과 읽기 자료 활용의 효과
이해순
한안진
인천교육대학교 교육대학원 석사학위논문
[2001]
가정에서의 유아 조기, 특기교육 현황 및 부모의 인식
이기숙
장영희
정미라
홍용희
가정에서의 유아 조기
[2002]
가정에서의 쓰기지도방법에 따른 유아의 쓰기형태발달에 관한 연구
이문정
[2004]
가정문해활동이 유아 언어이해력 및 수학적 소양에 미치는 영향
권석희
[2001]
Young children's concepts about print andreading: Toward a Model of word reading acquisition
Lomax
Lomax, R. G.
McGee
[1987]
Young People's images of science
Young people's images ofscience
[1996]
Writing: Doing something constructive
Atkins
[1984]
Whole language and children's literature: Major figures inreading
Cullinan
[1992]
Where literacy and science intersect
Hapgood
Palincsar
[2007]
Whatta ya tryin' to write?: Writing as an in-teractive process
Dyson
Genishi
[1982]
Ways With Words
[1983]
Wanted: A theoretical framework for relating language profi-ciency to academic achievement among bilingual students
Cummins
[1984]
Updating the language experience approach
Allen
[1970]
Understanding science : an introduction to concepts and issues
Strahler, Arthur Newell
[1992]
U.S. Dept. of Health, Educa-tion, and Welfare, Social Security Administration
Mead
U.S. Dept. of Health
[1962]
Translating the Conditions of Learning to the SecondaryClassroom in Secondary Literacy Inservice Course
Cambourne
[1989]
Thought and language
Vygotskii, L. S
Thought and language
[1962]
The relationships between kindergarten teachers' percep-tions of literacy acquisition and quantity and quality of classroom
McMahon
[1996]
The reader self perception scale(RSPS): Anew tool for measuring how children feel about themselves as readers
Henk
Melnick
[1995]
The nature of science: Achieving science lit-eracy by doing science
Matson
Parsons
[1998]
The national science education standards
National Research Council
[1996]
The mediation of literacy in selected head startclassrooms
Kurkjian
[1994]
The impact of including writing materials in earlychildhood classroom on the early literacy development of children fromlow-income families
Clark
Kragler
[2005]
The differences in attitude and practices regarding emergentliteracy between daycare teachers and parents
Kwon
[1999]
The child's conception of the world
Piaget, Jean
The child's conception of the world
[1983]
The case for the language experience approach and in-dividualized reading
Veatch
[1983]
The adventures of Ann: A case study of a kindergartenteacher and her beliefs as she explored integrating science into her lit-eracy curriculum
Potter
[2000]
The Nuts and bolts of discovery centers
Chrisman
[2005]
The Language Experience Approach
Allen
[1973]
The GLM: Adapting hands-on science ac-tivities to promote conceptual change
Cho
Harry
Park
[1995]
The Family's influence on achievement in Japan andthe United States
Holloway
[1990]
The Creative achievement of literacy
Smith.F
[1984]
Teaching with caldecott books: Activities across the curri-culum
Moen
[1991]
Teaching the nature of science through in-quiry to prospective elementary teachers: A tale of two researchers
Conezio
French
[2002]
Teaching scientific literacy through a science technology andsociety course: Prospective elementary science teachers' case
Akgul
[2004]
Teaching reading as a language experience
Hall, Mary Anne
[1970]
Teaching children to read : putting the pieces together
Reutzel, D. Ray
[2004]
Teachers facilitating writing
Hammond
Merino
[2001]
Teacher
Warner
[1963]
Symbolic play as a curricular tool for early literacydevelopment
Schrader
[1990]
Supportive evidence for the language experienceapproach at the kindergarten level
Buckner
Others
[1978]
Subject-specific Literacy and school learning: A focus onwriting
Green
[1988]
Student literacy through science
Storeygard
Weir
[1995]
Self-concept and the disabled reader: An annotated biblio-graphy
Cook
[1988]
Scientific literacy: A functional definition
Sutman
[1996]
Sciencing: Science education for early childhood
McNairy
[1985]
Science words and explanations:What do student teachers think they mean?
Knight
Waldrip
Webb
[2002]
Science the "write" way
Akerson
Young
Science the write way
[2005]
Science learning : processes and applications
Santa, Carol Minnick
[1991]
Science in early childhood: Developing and acquiring funda-mental concept and skills
Lind
[1998]
Science for all, including non-english languagebackgrounds
Fradd
Lee
Science for all
[1998]
Science and communication curriculum re-form project: A content based literacy program
Hammrich
Ragins.A
[2002]
Research and review What preschool children know aboutreading and how they learn it
Kontos
[1986]
Relations between socio-cultural factors, the home literacy en-vironment and children's literacy development in the first years of pri-mary education
Roel
Relations between socio-cultural factors
[2006]
Reciprocal processes in science and literacylearning
Casteel
Isom
[1994]
Reading and learning toread (4th ed.)
Gove
Vacca
[2000]
Raising standards in reading and writing: Insight from England'snational literacy strategy
Gerry
[2003]
Promoting literacy during play by designing early childhood classroom environments
M.K
Morrow
[1991]
Programs of early education : the constructivist view
DeVries, Rheta
[1987]
Preventing reading difficulties in young children
[1998]
Preschoolchildren's understanding ofwritten language
Hiebert
Preschool children's understanding of written language
[1978]
Preschool science environment: What is available in apreschool classroom?
Tu
Preschool science environment: What is available in a preschoolclassroom?
[2006]
Preparing preservice teachers to use an in-terdisciplinary approach to science and language arts instruction
Akerson
Flanigan
[2000]
Piecing together phonics and whole language: A balanced approach
[2000]
Phonic instruction
Mustafa
[2000]
Oral language: The rooting system for learning to write
Dyson
[1981]
Oceans of meaning: Using children's ideas as content in pre-school teaching
Pramling
[1992]
Observing activities
Cavendish, Susan
[1990]
Network representation of knowledge about chemical equili-brium: Variations with achievement
Wilson
[1994]
Motivating humans
Ford
[1992]
Mother's literacy beliefs:Connections with the home literacy environment and preschool child-ren's literacy development
Bennett
Matin
Weigel
[2006]
More than the ABCs: The early stage ofreading
Schickendanz
[1986]
Matacognition, reading, and science education
Baker
Matacognition
[1991]
Making sense of literacythrough science(LtS): A model for professional development
Matson
Parsons
Quintanar
[2002]
Making friends with print
Robinson
[1982]
M.T Leads the class: The language experience approach andscience
Laminack
[1987]
Lively discussion: Fostering engagedreading
Almasi
Gambrell
[1996]
Literacy's beginnings : supporting young readers and writers
McGee, Lea M
[1990]
Literacy development in the early years: Helping children read and write
Morrow
Literacy development in the early years: Helping childrenread and write
[2001]
Literacy Assessment: Helping Teachers PlanInstruction
J.David Cooper
Nancy D.Kige
[2001]
Linguistically speaking: Why language experience?
Hall
[1972]
Lessons in sweet words: Supporting child-ren's language and literacy development. Developmentally appropriatepractice
Darlene
Whiting
[2003]
Learning to Read and Write: Developmentally Appropriate Practices for Young Children
IRA
[2000]
Learning literacy through play: Puerto Rican kindergartenchildren
Jacob
[1984]
Language in the science classroom: Academic social languagesas the heart of school-based literacy
Gee
[2001]
Language experience approach
Skatchewan Education
[2000]
Language arts in the early childhood classroom
Stewig, John W
[1995]
Kindergarten reading : A proposal for aproblem-solving approach
Mason
[1986]
Involving fathers in children's literacy development: An in-troduction to the fathers reading every day(FRED) program
Green
[2002]
Investigating science with young children
Althouse, Rosemary
Investigating Science with Young Children
[1988]
Intervention Procedures forIncreasing Preschool Children' s Interest in and Knowledgeabout Reading
Mason J.M
McCormick C
Intervention procedures for increasingpreschool children's interest in and knowledge about reading
[1986]
Interactive writing with young children
Hall
[2000]
Integrating Science and Literacy Instruction: AFramework for Bridging the Gap
Freeman
Taylor
[2006]
Inquiry in kindergarten: Learning literacy through science
Shamlin
[2001]
I Read, I Learn, iMovie: Strategies for devel-oping literacy in the context of inquiry-based science instruction
Ross
Yerrick
I Read
[2001]
I Can write my name! How implementing a sign-in routinein your Head Start classroom fosters emergent literacy
Nelson
[1999]
How to teach reading successfully
McNeil, John D
[1980]
How scaffold-ing nurtures the development of young children's literacy repertoire:Insiders' and outsiders' collaborative understandings
[2002]
How did you learn to write in english when you haven't beentaught in english?: The Language experience approach in a dual lan-guage program
Ellen
[1995]
How can we best use children's literature in teaching science concepts?
Mayor
[1996]
Helping science methods students construct meaning from text
Abell
[1992]
Helping literacy in the secondary school: policyand agency in the age of the national literacy strategy
Findly
Goodwin
[2003]
Helping children to plan investigations
Harlen
[1985]
Hands-on science
Kepler
[1996]
From prop to mediator: The changing role of written lan-guage in children's symbolic repertoires
Dyson
[1992]
Firsthand nature
Gostev
Weiss
[2007]
Exploring science in early childhood education(3rd ed.)
Lind
[2000]
Every child reading: An action plan of thelearning first alliance
Learning First Alliance
[1998]
Every Child a Reader Applying Reading Research in theClassroom
Hiebert
[1998]
Enhancing the curriculum with experiencestories
Jones
Nessel
[1985]
Emig-King attitude scale for students
Emig
King
[1979]
Emergent literacy: writing and reading WritingResearch: Multidisciplinary Inquiries into the Nature of Writing Series
Sulzby
Teale
[1986]
Elementary science and language arts:Shoud we blur the boundaries?
Dickinson
Young
[1998]
Effects of an expanded language experienceapproach on oral close performance of kindergarteners
Kazelskis
Reeves
[1989]
Effective prompts for quick writes in science and mathematics
Clend
Rillero
Zamvo
[2003]
Ecological influences of the home and the child-care center on preschool-age children's literacy development
[2005]
Early writing development and teaching stra-tegies
Golden
Vukelich
[1984]
Early childhood curriculum : developmental bases for learning and teaching
Wortham, Sue Clark
Early childhood curriculum: Developmental bases forlearning and teaching
[2002]
EDTALK: What we know about science teaching and learing
Kober
[1993]
Doing science with your children: ERIC/CSMEE digest
Rillero
[1994]
Digital language experienceapproach: Using digital photographs and software as a language experi-ence approach innovation
Eakle
Labbo
Montero
[2002]
Developmental patterns and interrelationships of preschoolchildren's print awareness
Hiebert
[1981]
Defining inquiry
Martin
[2002]
Creating literacy for all children
Gunning
[2000]
Cooperative learning : theory, research, and practice
Slavin, Robert E
Cooperative learning: Theory
[1995]
Computer language experience approach
Warash
[1984]
Comprehensive literacy instruction in todays classrooms: The whole, the parts, and the heart
Nettles
Comprehensive literacy instruction in today's classrooms:the whole
[2006]
Comparison of language experience ap-proach to reading with a conventional reading approach in eight summ-er migrant schools
Carline
Hoffman
[1976]
Communicating with young children in the home
Cook-Gumperz
[1979]
Classroom implications of the first-grade reading studies
Dykstra
[1968]
Children's success as readers and writers: It'sthe teacher's beliefs that make the difference
Clyde
Mills
[1991]
Children emergent reading of favorite storybooks: Adevelopment study
Sulzby
Sulzby, E.
Children emergent reading of favorite storybooks: A develop-ment study
[1985]
Children coming toknow literacy
Goodman
Children coming to know literacy
[1986]
Case study research: Design and method
Yin
[1989]
Beginning reading development: strategies andprinciples
Goodman
Beginning reading development: Strategies and principles
[1983]
Becoming a nation of readers: The report of the commission on reading
Anderson, R. C.
Becoming a Nation of Readers: The Report of the Commission onReading
[1985]
Assesment of emergent writing and children's language whilewriting
Sulzby
[1990]
Access to print for children of poverty:Differential effects of adult mediation and literacy-enriched play settingson environmental and functional print tasks
Newman
Roskos
[1993]
A writing in science framework designed to enhance science literacy
[1999]
A whole language approach to reading
Anderson, Gordon S.
A Whole Language Approach to Reading
[1984]
A poor attitude: a deterrent to reading improvement
Briggs
[1987]
A descriptive analysis of interactive journal writing as communication and literacy practice(Journal writing)
Redman
[1993]
A Developmental pre-reading and beginning reading pro-gram based on science and natural phenomena
Wellman
[1971]
A Constructivist view of learning and teaching. Children'sLearning in Science Project. Centre for Studies in Science and Mathe-matics Education
Scott
[1987]
5세 유아의 읽기 교수방법에 관한 일 연구
박홍자
[1984]
4-5세 유아를 위한 읽기 지도방법에 관한 연구
4
[1993]
4,5세 아동의 읽기발달에 관한 연구
권오식
윤혜경
4
[1996]
(과정 중심) 독서 지도
한철우
[2005]
' 과학탐구 중심 문해활동을 통한 유아의 문해능력 변화'
의 유사주제(
) 논문